Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gearresteerd in Spanje bij het fotograferen :-(

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Gearresteerd in Spanje bij het fotograferen :-(

Deze foto is zeer sterk
    Over dat Vietnamese meisje dus, nou, 't is misschien benzine op 't vuur gooien, maar toch. Velen vinden dit dus een sterke foto, nou, mij doet het niets (wat voor mij een sterke foto uitmaakt, gevoel), maar voor nieuwsgaring kan het natuurlijk wel tellen.
    Gewoon even een afwijkende mening posten, aangezien er toch telkens naar die foto gelinkt wordt.

Mochten haar ouders toen of zijzelf nu (want ze leeft nog steeds, dacht ik) protest aantekenen en kunnen aanwijzen dat die foto haar schade berokkent, dan ...
    Trouwens, google eens op "vietnam girl napalm" en lees het BBC artikel eens. 'k Denk niet dat het "meisje" er nog iets zal tegenin brengen.

Zoals Sugar al aangaf zijn de "straatfotografen" van de laatste 150 jaar geen kerels met telelenzen en kanonnen. En ja, juist daar zit het verschil voor mij, en anderen.
    Kan dan wel zijn, maar ik heb net eens tussen m'n eigen fotos gebrowsed en degene die ik bekeken heb, waarvan ik weet dat ik +- 1 meter van de persoon af was, zijn getrokken met 50-60mm.
    Nu, het stapje makend van 50mm naar 200mm.... portretfotos op straat maken vanaf 3 a 6m afstand, 't is maar wat je voyeurisme noemt.

Trouwens, doe straatfotografie met 'n 4MPx met 50mm en "zoom" dan op de pc digitaal in..... je zal nog genoeg pixels over hebben om 'n herkenbare foto op internet te zetten.
    Om het maar even in de internet-context te plaatsen.
    Met de tegenwoordige pixelboom heb je echt geen 1600mm lens nodig om iemand van veraf herkenbaar te fotograferen, enkel misschien 'n statief.
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
      Nu, het stapje makend van 50mm naar 200mm.... portretfotos op straat maken vanaf 3 a 6m afstand, 't is maar wat je voyeurisme noemt.
      Da's waar, de fotos die ik op feestjes maak zijn meestal met de 70-200. Zo gek ver mag je niet van je onderwerp afzitten om een portret te maken zonder te croppen : vb : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/steven. Met een 24-70 moet je er al bijna tegen hangen : vb : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/...dag_linus_2006

Comment

-----
        Last edited by Leonidas; 25 februari 2007, 15:33.

Comment

tja, jij hebt deze topic opgestart dus ben je minstens "mede-verantwoordelijk" voor al deze commentaren hé

@topic: doe gewoon je ding, je doet het graag je doet het goed waarom je houding dus wijzigen

En van al die comm. weinig aantrekken: naakt mag niet, straatfotografie mag niet, vijftienjarige meisjes fotograferen mag niet, bedelaars trekken mag niet, etc, etc ... tja we kunnen toch allemaal geen bloemetjes & bijtjes of landschappen trekken hé .... 't zou nogal saai worden op BD
          The quickest way to make money at photography is to sell your camera

Comment

-----
            Last edited by Leonidas; 25 februari 2007, 15:33.

Comment

'k Fotografeer in 't buitenland heel vaak mensen, van oude bedelaar tot minderjarig meisje. Misschien scheelt 't dat ik 'n vrouw ben dat er dan minder bezwaren zijn?
              In sommige Afrikaanse landen gooien ze echter zo 'n steen naar je kop als je fotografeert, dus het is niet geheel zonder gevaar.
              In Azie laat men zich doorgaans met plezier op de foto zetten en komt dan naderhand nog 't portretje bewonderen op 't schermpje.
              k Vind niet dat je 't moet laten omdat er sommige mensen 'n bezwaar maken. Als ze echt niet op de foto willen en met hun handen voor hun gezicht gaan staan zwaaien is het toch geen leuke foto meer en er zijn genoeg kansen waarbij het wél lukt.

Comment

-----
                Last edited by Leonidas; 25 februari 2007, 15:32.

Comment

'k heb de moeite genomen om al deze commentaren te lezen en dat was geen makkelijke opgave doorheen al de tegenstrijdigheden en soms complete onzin en onwetendheid.

Over het onderwerp zelf, denk ik dat de reactie van de politie een beetje het gevolg was van een samenloop van omstandigheden. Mss wat teveel kinderen op korte tijd gefotografeerd + communicatie problemen + het feit dat je je "discreet" wilde verwijderen etc. Uiteindelijk hebben ze je laten gaan en blijkt dat de letter van de wet in Spanje dezelfde is als in België en de rest van Europa. Hoe de "geest" van de wet wordt toegepast is een heel andere kwestie per land maar dat kan niemand achterhalen (zelfs de meeste inwoners zullen het niet eens weten).

Wat met de wetgeving?
                  Ik ben gepassioneerd straatfotograaf. Dat is zowat het enige wat ik doe en ik vraag nooit iemands toestemming omdat dit ook volgens mij de meest spontane foto's oplevert. Er zitten ook kinderen bij.
                  En als dat voor sommige onder jullie nog niet genoeg is om te ontploffen in verontwaardiging en afschuw, ik heb er zelfs een boek gepubliceerd.
                  De wetgeving hieromtrent schiet zowat in heel Europa tekort. Er is het portretrecht, er is het publicatierecht en er is het artistiek recht. Die drie spreken elkaar meermaals tegen. Na lang onderzoek kwam ik tot 1 conclusie: is er iemand boos omwille van de publicatie dan gaat ie naar het gerecht en de rechter maakt wel uit of er schade is berokkend of niet. En dat is zo in Nederland en België en de rest van Europa.
                  95% van de gefotografeerden zullen nooit moeilijk doen, 4% zal je ter plekke vragen naar je bedoelingen en 1% zal er over nadenken om verdere stappen te ondernemen.

Iedereen flipt op dat portretrecht. Een van de belangrijkste redenen van deze wet is om te voorkomen dat anderen profijt halen uit jouw beeltenis. Reclameburo's, persmuskieten, politieke partijen... Als je kunt aantonen er geen profijt uit te halen en het enkel voor artistieke doeleinden te gebruiken zit je in de meeste gevallen al safe. Maar dat kan je alleen in een rechtbank
                  Kinderen zijn een moeilijke kwestie maar ook hier heb je nog enige vrijheid, zij het weinig.

Leonidas,
                  Je had brute pech maar ik denk niet dat er iemand vindt dat je echt iets illegaals of immoreels deed. Uiteindelijk is de Spaanse politie tot dezelfde conclusie gekomen. Dat hier anderen daar een andere mening over toebedeeld zijn is hun goed recht maar onwetendheid leidt hier veelal tot frustraties en onvervalste nonsens.

P.

Nog even ter aanvulling (had eroverheen gelezen) als je met je maitresse op straat rondloopt en ik maak er een foto van waar nog 3 andere mensen duidelijk op herkenbaar staan dan ben je bescheten. Op straat en andere publieke plaatsen ben je een vogel voor de kat (hier de fotograaf). Een telelens kan handig zijn als je er een afstand mee wil overbruggen die indien je niet op tijd kan overbruggen om van dicht met je 50mm een foto te maken. Denk je dat je niet opvalt als je met een 500mm een foto maakt van iemand? Mss valt het de persoon in kwestieniet op maar ondertussen zien 100 anderen waarmee je bezig bent en denk je dat die 1 woord zeggen?
                  Ik heb al op de trein massa's foto's van mensen gemaakt met een 50mm of 28 mm zonder iets te vragen, denk je dat daar iemand ooit 1 vraag heeft gesteld?
                  Jullie muggenzifterij over wetgeving en je gelijk is in feite enkel een bewijs dat je de acceptatie en tolerantie van het algemene publiek (jan modaal) onderschat.

I rest my case.
                  Last edited by Eyecatcher; 4 januari 2007, 20:00. Reden: nog andere onzin gelezen waar ik op wilde reageren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eyecatcher Bekijk bericht
                    Jullie muggenzifterij over wetgeving en je gelijk is in feite enkel een bewijs dat je de acceptatie en tolerantie van het algemene publiek (jan modaal) onderschat.

I rest my case.
                    Eyecatcher,

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens , deze topic heeft hier in mijn omgeving flink wat stof doen opwaaien, en als je het bekijkt langs de kant van Jan modaal, zou je wel eens kunnen verschieten denk ik. De acceptatie van het fotograferen van kinderen door vreemden is (ik spreek , nogmaals, expliciet over kinderen), niet zo hoog als je denkt. Wat niet wil zeggen dat je gelijk een pak slaag, of een proces aan je been hebt, maar je zadelt mensen op met een gevoel, dat niet altijd even positief is.
                    Overigens, wetgeving heeft hier geen moer mee te maken, gevoelens steek je niet in wetteksten.

Groeten
                    Rudy

Comment

zolang 't geen naakte kinderen zijn boeit 't toch helemaal niet dat ze op de foto gezet worden?

ben 't volledig met eyecatcher eens en vraag ook nooit van te voren of mensen bezwaar hebben voor 'n foto, omdat ik ook 't liefst spontane uitdrukkingen fotografeer en als mensen gaan staan poseren is dat er toch 'n beetje af

Comment

Ik heb al op de trein massa's foto's van mensen gemaakt met een 50mm of 28 mm zonder iets te vragen, denk je dat daar iemand ooit 1 vraag heeft gesteld?
                        Het gaat hier over portretten (head&shoulders) van mensen met een 135mm-200 mm op een DSLR... voor mij is dat geen straatfotografie.

Dat hier anderen daar een andere mening over toebedeeld zijn is hun goed recht

I rest my case.
                        Dus t'is mijn goed recht er een mening over te hebben, maar omdat ze niet dezelfde is als de jouwe is het muggenzifterij

En overschat de tolerantie van het algemene publiek niet. Niet iedereen voelt zich er gemakkelijk bij ...

Wat betreft mijn tolerantie : als ik ooit een foto van mij op het net of in een boek terugvind zonder dat ik daar van op de hoogte ben (maw ik weet niet dat die gefotografeerd is), dan gaan we eens kijken hoever jouw artistiek- en mijn portretrecht gaat... Ik ken het antwoord al

sugar
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

I rest my case.
                          Dus als jan modaal niet protesteert is dat hetzelfde als "acceptatie en tolerantie"? Hoeveel mensen reageren wanneer ze op straat geconfronteerd worden met iets dat hen stoort? Rechtszaken? Alleen een masochist begint een rechtszaak voor zoiets!
                          Ik denk (maar wie ben ik) dat het referentiekader de wettelijke en/ of ethische norm moet zijn, en niet de mate waarin je kan wegkomen met wat je (graag) doet.

Dit gezegd zijnde, ik denk niet mensen die op straat andere mensen fotograferen baarlijke duivels zijn, hoor, en de manier waarop Leonidas te werk gaat vind ik wel ok, in de zin dat hij zich bekend maakt en toestemming vraagt alvorens te publiceren Maar bovenstaande stelling deugt niet Doet me denken aan de "excuse- slogans" langs de autowegen

Comment

-----

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                              Ik wil graag nog even herhalen dat ik NOOIT toestemming vraag voor het publiceren.
                              Oeps! Dat had ik dan verkeer begrepen uit één van je vorige posts. Ik dacht dat je steeds een kaartje met je contactgegevens en de URL van je site gaf. Dus toch

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                              als iemand terwijl ik de foto neem al bezwaar maakt, dan maak ik de foto niet of gebruik ik 'm niet. Maar dat komt vanwege mijn manier van werken (onopgemerkt) niet zo vaak voor.
                              Als je klandestien werkt kan inderdaad niemand bezwaar maken. En vermits die mensen je webstek niet kennen kom je er dus altijd wel mee weg. QED

Comment

-----

Comment

Working...
                                X