Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gearresteerd in Spanje bij het fotograferen :-(

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gearresteerd in Spanje bij het fotograferen :-(

Sugar,

De foto van dat meisje is destijds uitgeroepen tot de foto van het jaar.

Vermoedelijk heeft die foto geen toestemming gekregen van haar ouders of aanverwanten, wellicht overleden. Gezien je leeftijd, jij 34 en ik 54, vermoed ik dat je misschien niet weet over welke foto het gaat. Vergeef me als ik verkeerd ben.

Jammer weer voor de topic starter,gaat zijn bericht verder dan hij wellicht bedoeld had.

Misschien zouden we dit onderwerp verder kunnen zetten in een ander draadje, maar ik ben wel zeker dat het reeds aan bod is gekomen in het verleden.

Verschuil je niet achter het grote modewoord:"Privacy", ik begrijp je wel, maar hier dekt het woord de lading niet.

Laat me, wat mij betreft, afsluiten met de woorden:"We respecteren iedereen die niet op de gevoelige plaat wil staan of via één of andere weg gezien wil worden. We zullen niemand in een voor haar of hem compromiterende postitie plaatsen."

Er zijn mensen hier op BD die weten wat ik bedoel.

Met vriendelijke groet,

Beauceron

Comment

- - -
      Last edited by Leonidas; 25 februari 2007, 15:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beauceron Bekijk bericht
        Sugar,

Vermoedelijk heeft die foto geen toestemming gekregen van haar ouders of aanverwanten, wellicht overleden. Gezien je leeftijd, jij 34 en ik 54, vermoed ik dat je misschien niet weet over welke foto het gaat. Vergeef me als ik verkeerd ben.

Jammer weer voor de topic starter,gaat zijn bericht verder dan hij wellicht bedoeld had.

Misschien zouden we dit onderwerp verder kunnen zetten in een ander draadje, maar ik ben wel zeker dat het reeds aan bod is gekomen in het verleden.

Verschuil je niet achter het grote modewoord:"Privacy", ik begrijp je wel, maar hier dekt het woord de lading niet.

Laat me, wat mij betreft, afsluiten met de woorden:"We respecteren iedereen die niet op de gevoelige plaat wil staan of via één of andere weg gezien wil worden. We zullen niemand in een voor haar of hem compromiterende postitie plaatsen."

Met vriendelijke groet,

Beauceron
        Zelfs als 19 jarige snotter weet ik over welke foto je hebt, auteur is Nick Ut . Straf he!

Maar Henri, zeg nu zelf, de vergelijking die je maakt tussen enerzijds candids/snapshots/straatfotografie, en anderzijds oorlogs -en fotojournalistiek gaat toch helemaal niet op?

Probeer het geval van de candids eens als complete buitenstaander te bekijken. Zet je bril af, en zet de bril van Jan Modaal eens op.
        Een paar kerels met witte lenzen en materiaal om u tegen te zeggen trekken erop uit om voor hun plezier een paar onbekenden te gaan fotograferen, om die foto's daarna (eventueel) op een forum te gaan posten.
        Wat is de bedoeling hiervan? Portretten maken? In welk aspect zit de voldoening dan? De karakterkoppen er weten uit te pikken?

De voldoening van straatfotografie zit hem in de ontmoeting denk. Niet het onverwachte/geniepige/voyeuraspect.
        Er is niets mis met foto's van mensen maken op een evenement... festivals bijvoorbeeld.
        Maar als je rustig wil gaan winkelen wil je toch niet het gevoel hebben dat er een onbekende jpu in het vizier heeft?
        flickr

Comment

Nog even een aanvulling: ga je nu alsjeblieft niet druk maken over off-topic in deze thread. Ik heb er geen problemen mee hoor.

Comment

sorry dat ik een 2e keer tussenkom in de discussie

het vergelijken van het vietnamese meisje met een telefoto van een meisje in spanje gaat niet op om minstens 2 redenen:

1. het vietnamese meisje werd gefotografeerd in een journalistiek kader (ik meen rond 1968); deze foto heeft meegeholpen de amerikanen een geweten te schoppen, en samen met My Lai heeft dit een omekeer veroorzaakt in de amerikaanse publieke opinie over de oorlog. Het is niet voor niets dat na vietnam oorlogsverslaggeving nooit meer hetzelfde is geweest: vietnam is zowat de laatste oorlog van een grootmogendheid waarin de pers nog min of meer vrij was; vandaag is alles 'embedded' - zeg maar gecensureerd (vraag maar aan rudy vranckx naar zijn ervaringen in irak toen hij 'embedded' was bij de engelsen)

2. het meisje in spanje werd in 2006 niet gefotografeerd om journalistieke maar om foto-artistieke redenen, 10 jaar na dutroux, in een wereld die 'dankzij' dutroux zijn onschuld en naïviteit heeft verloren

Het kader is dus anders (journalistiek versus fotografie), en de tijdsgeest is anders.

erik
            erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
              sorry dat ik een 2e keer tussenkom in de discussie
              Sinds wanneer moet je je op een forum verontschuldigen voordat je kunt reageren?

Ik begrijp dat hele Dutroux-gedoe niet. Is dat iets typisch Belgisch? Wat heeft fotograferen van kinderen op straat in 's hemels naam met pedofilie te maken? Ik krijg inderdaad horden e-mails van pedo's met de vraag of ik niet meer kinderen kan fotograferen. Kunnen de bewuste geilaards niet beter aan hun gerief komen op internet dan met die paar foto's precies van mijn site? Tjonge jonge, doe je ogen eens open.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                Sinds wanneer moet je je op een forum verontschuldigen voordat je kunt reageren?

Ik begrijp dat hele Dutroux-gedoe niet. Is dat iets typisch Belgisch? Wat heeft fotograferen van kinderen op straat in 's hemels naam met pedofilie te maken? Ik krijg inderdaad horden e-mails van pedo's met de vraag of ik niet meer kinderen kan fotograferen. Kunnen de bewuste geilaards niet beter aan hun gerief komen op internet dan met die paar foto's precies van mijn site? Tjonge jonge, doe je ogen eens open.
                Ik denk nog steeds dat je niet begrijpt waar de meeste mensen die hier negatief reageren nu eigenlijk juist mee zitten, het gaat niet om de pure wetteksten, ook daar is geen 100% klaarheid, gewoon over de privacy en respect. Als iemand jou vraagt om beelden van hem te maken, waar dan ook, is dat geen enkel probleem. Als jij het initiatief neemt, zul je mogelijk op onbegrip stuiten.
                Als ik hier soms beelden maak van de lokale jeugdvoetbalclub, voel ik me er niet goed bij, tenzij ik weet dat iedereen weet wie ik ben. Anders voel ik me echt een voyeur.
                Mag ik met men 600mm even bij jou in huis binnenkijken? Ik denk dat je het niet leuk gaat vinden.
                Dan het geval Dutroux, daar heeft Jan modaal het besef gekregen dat we een beschermende en zachte wereld voor onze kinderen moeten maken, en tegenwoordig zijn er zoveel inbreuken daarop, je geeft zelf aan pedo's op het internet, je moet eens kijken waar mijn kinderen al mee geconfronteerd zijn op het net, ook in chat boxen en zo, dat een beetje bescherming geen kwaad kan. Je hoeft dat niet te begrijpen, enkel te respecteren.
                Dus doen we onze ogen wel degelijk open, en zijn we waakzaam over ons grootste bezit.
                Heel cru gesteld, had men daar in Nederland onlangs dat schooltje afgesloten tijdens de schooluren, had het drama misschien ook niet gebeurd. Moeten we daarom alle scholen afsluiten tijdens de schooltijd? Ja helaas zal het ooit wel zover komen. Waarom? omdat we die ene gek niet kunnen detecteren voor het te laat is. (pas op, ik zeg niet dat JIJ een fout persoon bent, dat zeker niet)
                En al die vergelijken met oorlogsfotografie zijn natuurlijk helemaal uit de lucht gegrepen, ik zie daar echt geen enkel verband mee. Nog even en we gaan beginnen over foto's van Lance Armstrong als ie over de streep gaat in Parijs!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beauceron Bekijk bericht
                  Sugar,

Ik moet je ontgoochelen, maar mijn algemene vorming maakt dat ik die foto wel ken. Ik ben dan misschien maar 37, ik ben ondertussen al 25 jaar bezig met fotografie

Deze foto is zeer sterk (net zoals enkele andere portretten die in het kader van nieuwsgaring geproduceerd zijn), maar ook zo'n foto kan zich niet boven de wet plaatsen. Mochten haar ouders toen of zijzelf nu (want ze leeft nog steeds, dacht ik) protest aantekenen en kunnen aanwijzen dat die foto haar schade berokkent, dan ...

Neen, het is privacy (en daarnaast ook portretrecht).
                  Misschien loop ik die dag wel rond met mijn maitresse, en dan post jij die foto op het net...
                  Wat mij betreft hoeft niemand te weten waar ik op dag X op tijdstip Y was. Ik ben nog één van die mensen die geloven in absolute rechten en plichten van iedereen, en respect voor die rechte/plichten.
                  Vergeet niet dat veel mensen zich ongemakkelijk voelen als mensen foto's van hen maken. Moet je dat dan niet respecteren?
                  Nogmaals, dit soort fotografie stelt fotografie in een slecht daglicht voor sommige mensen, en verknoeit de sfeer voor iedereen.

Ter verduidelijking, ik spreek niet over iedere foto waar iemand herkenbaar opstaat, wel over foto's waar één persoon duidelijk het voorwerp van de foto vormen en geen onderdeel uit maken van de omgeving. Ik ben wel akkoord dat achteraf een toestemming je in lijn stelt met regels.

BTW In je oorspronkelijke topic sprak je over studioshots met artificiële bewerkingen, wel op dat vlak ben ik het helemaal met je eens. Ik vind het beledigend en een zoveelste bewijs van ziekelijke drang naar perfectie.

sugar
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
                    Zelfs als 19 jarige snotter weet ik over welke foto je hebt, auteur is Nick Ut . Straf he!

Maar Henri, zeg nu zelf, de vergelijking die je maakt tussen enerzijds candids/snapshots/straatfotografie, en anderzijds oorlogs -en fotojournalistiek gaat toch helemaal niet op?

Probeer het geval van de candids eens als complete buitenstaander te bekijken. Zet je bril af, en zet de bril van Jan Modaal eens op.
                    Een paar kerels met witte lenzen en materiaal om u tegen te zeggen trekken erop uit om voor hun plezier een paar onbekenden te gaan fotograferen, om die foto's daarna (eventueel) op een forum te gaan posten.
                    Wat is de bedoeling hiervan? Portretten maken? In welk aspect zit de voldoening dan? De karakterkoppen er weten uit te pikken?

De voldoening van straatfotografie zit hem in de ontmoeting denk. Niet het onverwachte/geniepige/voyeuraspect.
                    Er is niets mis met foto's van mensen maken op een evenement... festivals bijvoorbeeld.
                    Maar als je rustig wil gaan winkelen wil je toch niet het gevoel hebben dat er een onbekende jpu in het vizier heeft?
                    en duidelijk een verstandige 19 jarige snotter (zelfs al heeft hij een KM gekocht )

Comment

• Re: Gearresteerd in Spanje bij het fotograferen :-(

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                      ...Misschien loop ik die dag wel rond met mijn maitresse, en dan post jij die foto op het net...
                      Ho, maar als je op straat loopt met je maitresse kun je ook gezien worden hoor Sugar, zelfs zonder foto , dus zoveel privacy heb je nu niet op straat.

Gek hé, iedereen spreekt zo over privacy terwijl we in iedere winkel in 't stad door meerdere camera's gefilmd worden en niemand stoort zich daar aan. Ik zeker niet, maar ik persoonlijk vind mijn eigen "privacy" dan ook iets voor mijn slaapkamer of voor de badkamer . Als ik op straat loop dan aanvaard ik dat ik "publiek" ben en stoor ik er mij er niet aan dat ze naar mij kijken of mij fotograferen. Misschien ben ik dan wel een exhibitionist zoals anderen blijkbaar een voyeur zijn .

Voor je naar mij begint te schieten, dat wil niet zeggen dat een ander dezelfde mening moet hebben hoor, verre van. 't Is een boeiende discussie.

Nog gekker zijn trouwens al die TV shows met BV's die zich in een huis of op een eiland laten opsluiten om door iedereen bekeken te worden. Puur voyeurisme en toch kijken héél veel mensen daar naar.

Grappig hoe we deze dagen met het begrip "privacy" omgaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Ho, maar als je op straat loopt met je maitresse kun je ook gezien worden hoor Sugar, zelfs zonder foto , dus zoveel privacy heb je nu niet op straat.
                        Daar zijn geen bewijzen van dan , het was slechts een voorbeeld

Gek hé, iedereen spreekt zo over privacy terwijl we in iedere winkel in 't stad door meerdere camera's gefilmd worden en niemand stoort zich daar aan. Ik zeker niet, maar ik persoonlijk vind mijn eigen "privacy" dan ook iets voor mijn slaapkamer of voor de badkamer . Als ik op straat loop dan aanvaard ik dat ik "publiek" ben en stoor ik er mij er niet aan dat ze naar mij kijken of mij fotograferen. Misschien ben ik dan wel een exhibitionist zoals anderen blijkbaar een voyeur zijn .
                        De beelden van beveiligingscamera's worden niet zomaar op internet gepubliceerd
                        Voor je naar mij begint te schieten, dat wil niet zeggen dat een ander dezelfde mening moet hebben hoor, verre van. 't Is een boeiende discussie.

Nog gekker zijn trouwens al die TV shows met BV's die zich in een huis of op een eiland laten opsluiten om door iedereen bekeken te worden. Puur voyeurisme en toch kijken héél veel mensen daar naar.
                        Tja, dat is de vrije keuze van die mensen en hun kijkers. Ik snap het allemaal niet zo goed eigenlijk
                        Grappig hoe we deze dagen met het begrip "privacy" omgaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                          Deze foto is zeer sterk (net zoals enkele andere portretten die in het kader van nieuwsgaring geproduceerd zijn), maar ook zo'n foto kan zich niet boven de wet plaatsen. Mochten haar ouders toen of zijzelf nu (want ze leeft nog steeds, dacht ik) protest aantekenen en kunnen aanwijzen dat die foto haar schade berokkent, dan ...
                          Niet verwarren: alle verwijzingen naar wetgeving hier gaan over de Belgische (en Nederlandse) situatie anno 2006. Hoe dat elders in de wereld geregeld is (was): Spanje 2006?; Vietnam (Noord of Zuid )1968? I don't know.

Off topic: is allemaal vrij recent, hoor, die aandacht voor de bescherming van individuen. Auteursrecht (portretrecht) is één zaak, maar de ganse privacywetgeving bv (geautomatiseerde verwerking persoonsgegevens) is op Europees niveau tot stand gekomen tussen 1981 en 1995 (Belgische wet 1992) (en hier ken ik nu WEL iets van). Afrika? Azië? Amerika?!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Nou ga je wel heel erg ver. Een hoop rare lenzen? Ik heb altijd maar 1 lens bij me, bij dit soort werk, en niet eens een rare.

Het gaat er toch niet om wat je fotografeert maar wat je met de foto's doet, of niet? Ik weet echt niet wat er verkeerd zou zijn aan deze foto en waarom ik daarvoor toestemming van de moeder had moeten vragen.

Oplettendheid kan nooit kwaad.
                            Gewoon doorgaan Leonidas met uw straatfotografie, ik trek mij er niets van aan wat anderen daarvan vinden: ook niet van die genen die zich op dit forum 'fotograaf' noemen. De reacties op straat van geportretteerden zijn op een enkele uitzondering na altijd positief. Het lijkt er bij sommige reacties hier op dit forum wel dat je beter met een machinegeweer op straat kan komen dan met een fotocamera. Vele beroemde straat)fotografen van de laatste 150 jaar zouden dus altijd fout bezig zijn geweest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                              Gewoon doorgaan Leonidas met uw straatfotografie, ik trek mij er niets van aan wat anderen daarvan vinden: ook niet van die genen die zich op dit forum 'fotograaf' noemen. De reacties op straat van geportretteerden zijn op een enkele uitzondering na altijd positief. Het lijkt er bij sommige reacties hier op dit forum wel dat je beter met een machinegeweer op straat kan komen dan met een fotocamera. Vele beroemde straat)fotografen van de laatste 150 jaar zouden dus altijd fout bezig zijn geweest.

Volledig mee eens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                                Jongens... is een beetje begrip en inzicht in een ander zijn standpunt dan zoveel gevraagd?

Zoals Sugar al aangaf zijn de "straatfotografen" van de laatste 150 jaar geen kerels met telelenzen en kanonnen.
                                En ja, juist daar zit het verschil voor mij, en anderen.
                                flickr

Comment

Working...
                                X