Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dit moet ik even kwijt.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Dit moet ik even kwijt.

    Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
    Mr Nikon, Mr Canon etc spend €millions developing the ideal settings to put under that "auto" mode. Who are we to tell them they're wrong?
    People who can tell the difference ...

    I guess they 'll still need to invest some billions more.
    Pattern recognition isn't there yet and the logic in camera's still needs a lot of work until they can replace the technical skills of a photographer.

    There are so many different situations you can encounter and even one situation you can tackle with different techniques and options.

    The photographer still makes the picture and not just in the creative sense of the word.

    But I concur that the technical mindset gets in the way of the creative proces.
    You have to find the right balance ....
    Last edited by PSG; 11 december 2006, 12:06.

    Comment


    • #32
      Re: Dit moet ik even kwijt.

      die mensen hebben allicht veel betaald voor het gebruik dat ze maken van dat toestel, maar dat is toch hun goed recht? Als ze in de winkel gevraagd hebben: "'t moet een echt goed toestel zijn en ik wil veel binnen fotograferen met flits", waarom niet? Ik veronderstel niet dat ze "bedrogen" zijn want in elke fotowinkel liggen ook toestelletjes van 200€... dat moeten ze dus ook gezien hebben... Als ze dan het extra geld willen geven, waarom niet?
      En geef toe, met een SLR met externe flits maak je toch gewoon veel mooiere foto's dan met een klein compactje met zo 'n klein flitsje? Zelfs op automatisch?
      (En iemand heeft hier eens gezegd: sommige mensen zouden hun toestel beter op automatisch laten staan, ze zouden betere foto's maken )

      Comment


      • #33
        Re: Dit moet ik even kwijt.

        Tuurlijk, maar dan zijn ze allicht beter met een bridge met vb een 18-200 lens.
        Die zullen wel bestaan veronderstel ik?
        Meer scherptediepte; geen lenzen wisselen en een bereik waar je zowat alles mee aankan. Op auto en schieten maar ....
        Last edited by PSG; 11 december 2006, 12:06.

        Comment


        • #34
          Re: Dit moet ik even kwijt.

          allereerst ben ik ook van mening dat iedereen koopt wat hij wil. Maar wat ik wel vind is dat die mensen dan ook eerst goed geïnformeerd moeten worden over de mogelijkheden en beperkingen van een camera. Misschien dat de verkoper een makkelijker prooi zag en (zonder te liegen) zei dat de D80 het beste toestel in zijn klasse is momenteel. Hij zal dan wel verzwijgen dat je als huis, tuin en keuken-gebruiker die 10 Mp helemaal niet nodig hebt, of dat een klein toestelletje veel makkelijker is om mee op vakantie te nemen, etc, ... en zo zijn toestel van 1300 euro verkocht krijgt.

          Maar wij kennen die mensen natuurlijk ook niet. Veel mensen kopen ook een DSLR, gewoon om indruk te maken. Dat is hun goed recht natuurlijk. Zolang ze maar voldoende geïnformeerd waren voor ze de aankoop deden.

          Wanneer ik iemand zie rondlopen met een DSLR, die niet weet wat het verschil is tussen F2.8 en F11, dan moet ik ook op mijn tong bijten, maar feit blijft dat niet iedereen zo naar fotografie kijkt zoals wij en toch een "sjiek" toestel willen.
          http://www.dennisclaes.be

          Comment


          • #35
            Re: Dit moet ik even kwijt.

            Iedereen doet zijn zin en geeft zijn centen uit aan wat hen het liefst bevalt .
            Voor de rest niet van wakker liggen hé, gewoon laten doen !

            MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #36
              Re: Dit moet ik even kwijt.

              Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
              Nothing wrong with full auto mode, nothing at all.

              Mr Nikon, Mr Canon etc spend €millions developing the ideal settings to put under that "auto" mode. Who are we to tell them they're wrong?

              If more people started with auto, they might start learning how to see and compose a photograph. The technical minded and measuring culture gets in teh way of free creativity.

              If Auto mode goes, so should AF. It makes us lazy with our point and shoot DSLR's.
              If AF goes, through out the light meter too.
              and so on...
              100% correct. Pure snobism of the self-proclaimed 'elite'

              I have been flamed for a revolutionary metering system I proposed on dpr some time ago. "Learn how to expose" and "Buy a P&S" was the tone of most of the reactions. Doesn't belong on a professional camera

              I send the idea towards Chuck Westfall (Canon), he has answered me that it was a nice idea and that he forwarded it towards the R&D department.
              My revenge would be so sweet when all those ***holes of dpr will see this kind of metering on their new 1-series camera (not on a professional camera )


              sugar
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

              http://supermasj.zenfolio.com

              Comment


              • #37
                Re: Dit moet ik even kwijt.

                That would be really nice. Until that time we 'lll have to use the semi-automatic mode. I shoot mainly in Aperture priority-mode and I guess most people do.
                So, that's not really an elite (by definition).

                But I guess the main problem isn't the metering. The main problem is that a camera only sees pixels. A person sees structures (trees, people, buildings, the sky). So the camera does not know what you your point of interest is or what effect you're going for. It only balances the total of all pixels to be a certain figure.

                Also consider these situations :

                * how about shooting in contra-light (what is my subject)
                * how about shooting in low light conditions (am I using a tripod or not)
                * how about shooting in the snow (what is my subject)
                * how about shooting towards a white wall (what is my subject )
                * how about shooting landscapes with maximum depth of field
                * how about shooting flash inside (avoid the deer in the headlights look )
                * how about studio flash (what i meter for is not what the flash will produce)
                * how about shooting airplanes or cars (how fast is fast enough; what is my subject)
                * how about shooting highspeed photography (huh?)
                * how about shooting infrared
                * how about shooting one person or a whole group (what's my needed depth of field)
                * how about intentionaly creating a shallow depth of field
                * how about HDR
                ...

                There are situations where an automatic system can cope.
                There are also a lot where it can't.
                Last edited by PSG; 11 december 2006, 22:20.

                Comment


                • #38
                  Re: Dit moet ik even kwijt.

                  Oorspronkelijk geplaatst door ciscoo Bekijk bericht
                  Ik heb onlangs mensen tegengekomen en ze hadden een nieuwe digitale camera gekocht, ze hadden een volledig pakket gekocht bij een fotograaf namelijk de nikon D80 (semi-prof.)met het 18-135 objectief en een krachtige externe flits , al bij elkaar niet goedkoop en naar mijn mening al niet meer voor zomaar wat fototjes te maken.
                  Maar wat bleek toen ik hen bezig zag , ze namen enkel foto's op de auto (groene) stand en (het was binnen ) alles met flits.
                  Toen ik vroeg of ze niet wat creatiever zouden fotograferen , keken ze heel verbaasd en vertelden ze me : " Daar beginnen wij niet aan hoor, da's veel te moeilijk , en waarom zouden we , de camera regelt toch alles ".

                  Voor mijn part zouden ze die groene stand moeten weglaten bij zo'n semi prof. camera, met de basis modes ( portret , macro , landschap, enz) kan ik nog leven.
                  Wat is jullie mening hierover.
                  Ik was er niet goed van, en moest even mijn hart luchten.
                  Idd, die A of P stand op zo'n toestel???...
                  Maar ge gaat lachen.. ik ken zelfs mensen die een wagen kopen met een automatische versnelling !
                  Nee, nee, nie lachen die bestaan echt hoor!

                  Comment


                  • #39
                    Re: Dit moet ik even kwijt.

                    Wat iemand met z'n camera doet is toch zijn zaak, de een gebruikt deze om familie kiekjes te schieten en de ander tracht er naar om voor hem zo perfect mogelijke foto's te maken en zelfs de lat telkens nog wat hoger te leggen.

                    Het is niet omdat het plots een DSLR is dat het enkel is weggelegd voor de ambitieuze fotograaf, enkele jaren geleden kocht men toch ook dikwijls een SLR omwille van de toch betere optiek en de mogelijkheid om lenzen te wisselen.

                    Wat betreft die P op het toestel wel die stelt mensen die iets minder bedreven zijn en het toestel niet veel gebruiken toch in staat om snel even een foto te maken zonder eerst alles manueel in te stellen.
                    Zelf prefereer ik ook om in de M stand te werken en na te denken terwijl ik de foto maak de foto's worden zoveel beter gewoon al omdat je iets langer bezig bent zal zelfs de compositie en kadrering verbeteren. Mijn eerste SLR een minolta SR1 had ook geen andere standen zelf de filmgevoeligheid, sluitertijd instellen, licht meten op de los op de camera gemonteerde lichtmeter het diafragme aflezen, diafragme instellen en dan scherpstellen en afdrukken, oh ja nog vergeten te vertellen er moest een film in en die moest je na elke foto nog manueel naar het volgende beeld doordraaien. Ik gaf deze camera ooit aan een prof en die moest eigenlijk om uitleg vragen hoe dat allemaal werkte. Wel voor mij was het een prachtig toestel en ik heb al lang spijt dat ik dat antiek geval verkocht heb voor een appel en een ei.

                    Ieder die op een of andere mannier met fotografie als hobby bezig is weet wel dat het beter is om manueel in te stellen, maar als je het niet juist weet wat is dan het beste, geen foto omwille van niet snel genoeg met die knopjes gespeeld, een totaal foutief belichte foto maar manueel ingesteld of een matige foto getrokken op P.

                    Ieder is toch vrij te doen wat hij wil we leven in een vrij land.
                    Last edited by photogRAF; 12 december 2006, 01:12.
                    Vriendelijke groeten,Raf

                    www.rafvandenbogaert.be

                    Comment


                    • #40
                      Re: Dit moet ik even kwijt.

                      Oorspronkelijk geplaatst door ciscoo Bekijk bericht
                      Ik heb onlangs mensen tegengekomen en ze hadden een nieuwe digitale camera gekocht, ze hadden een volledig pakket gekocht bij een fotograaf namelijk de nikon D80 (semi-prof.)met het 18-135 objectief en een krachtige externe flits , al bij elkaar niet goedkoop en naar mijn mening al niet meer voor zomaar wat fototjes te maken.
                      Maar wat bleek toen ik hen bezig zag , ze namen enkel foto's op de auto (groene) stand en (het was binnen ) alles met flits.
                      Toen ik vroeg of ze niet wat creatiever zouden fotograferen , keken ze heel verbaasd en vertelden ze me : " Daar beginnen wij niet aan hoor, da's veel te moeilijk , en waarom zouden we , de camera regelt toch alles ".

                      Voor mijn part zouden ze die groene stand moeten weglaten bij zo'n semi prof. camera, met de basis modes ( portret , macro , landschap, enz) kan ik nog leven.
                      Wat is jullie mening hierover.
                      Ik was er niet goed van, en moest even mijn hart luchten.

                      persoonlijk vind ik mezelf niet zo'n goede fotograaf, jammer genoeg zul je ook weinig mensen vinden die me daarin zullen tegenspreken

                      Maar ik heb wel plezier in het prutsen met instellingen en blijven proberen. Dat is dan mijn manier van met mijn dSLR om te gaan. Maar onlangs heeft m'n vader mijn camera even geleend omdat hij een uitstapje naar mergelgrotten deed en mijn toestel betere fotos kan maken in donkere omstandigheden. Een spoedcursus van een uurtje met diafragma, ISO, sluitertijd ed is gewoon onmogelijk dus heb ik de auto stand gekozen voor hem en de fotos waren geslaagd.

                      Zaterdag was ik op een verjaardagsfeestje van een oude schoolvriendin (oude school, jonge vriendin ). Ik had nog getwijfeld of ik mijn camera met kersverse 50mm 1.8 zou meenemen om wat te klooien maar het leek me asociaal. Maar tot mijn grote vreugde had haar broer een 350d pakket gekocht zoals jij het beschrijft (tas, canon 350d,18-55, 55-200 & body grip). Hij gebruikte het 'groene kadertje'. Ik vind dat ongelooflijk zonde voor zo'n camera maar ergeren doe ik me niet. Toen ik voor hem een foto had genomen van z'n familie vroeg hij me waarom ik wat allemaal had ingesteld. Ik heb hem een kwartiertje uitleg gegeven en het volgende uur heb ik hem overal gezien met z'n camera fotos nemen en ze direct evalueren en wat instellingen aanpassen. Hij vond het zeer leuk en had nog niemand ontmoet die hem een kleine introductie kon geven. Ik heb'm beloofd mijn cursus fotografie door te mailen.
                      Ik denk dat die mensen echt wel interesse hebben. De manual helpt je niet echt vooruit en een heuse avondschool schrikt de mensen af ( ik ga daar niet kunnen volgen ).
                      En als de interesse er niet is hebben ze toch nog veel plezier van hun toestel.


                      Bekijk het ook eens van de bedrijfseconomische kant, hoe meer mensen een dSLR kopen hoe meer onderzoek en ontwikkeling er gebeurt met de hogere winsten en hoe beter/goedkoper de cameras worden door verbeterde procédés en productieprocessen
                      (war on compact camera's dus )

                      Comment


                      • #41
                        Re: Dit moet ik even kwijt.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                        Iedereen doet zijn zin en geeft zijn centen uit aan wat hen het liefst bevalt .
                        Voor de rest niet van wakker liggen hé, gewoon laten doen !

                        MVG, Jeff
                        groot gelijk

                        als je het geld hebt en het er wil aan besteden, waarom niet ?
                        als die mensen daar tevreden mee zijn ....

                        er zijn er hier op het forum die er meer last van hebben dan die mensen (jaloezie ???)

                        Comment


                        • #42
                          Re: Dit moet ik even kwijt.

                          Er zijn mensen die een BMW kopen om 30 KM per dag te doen, er zijn er die een Plasma-TV van 5000€ kopen en 1 keer per week TV kijken, er zijn er die een zware moto kopen om 10 keer per jaar de zondag een ritje te doen als het goed weer is, er zijn mensen die een supercomputer kopen om enkel te chatten of drie keer per jaar een briefje te typen ... en er zijn er die een Pro-camera kopen omdat ze daar goesting voor hebben.

                          Niet alles wat men koopt is steeds nuttig, de moment dat je zelf al tevreden bent met je aankoop, dat het doet wat je wil is het voornaamste.

                          En voor de rest doet iedereen wat hij wil en ik ga me er zeker niet druk in maken hoe iemand zijn toestel gaat gebruiken ... iedereen zijn rekening.

                          En ja ... je kan er meer mee doen maar je kan er ook al gewoon gelukkig mee zijn
                          Last edited by VerSeg; 12 december 2006, 10:57.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: Dit moet ik even kwijt.

                            Gelijkaardige vraag: vind je het dan verantwoord dat mensen L-lenzen kopen voor Canon of bvb een Nikon D2x met toplenzen, om juist eens de zondag foto's mee te gaan trekken?

                            Comment


                            • #44
                              Re: Dit moet ik even kwijt.

                              Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                              Gelijkaardige vraag: vind je het dan verantwoord dat mensen L-lenzen kopen voor Canon of bvb een Nikon D2x met toplenzen, om juist eens de zondag foto's mee te gaan trekken?
                              ja, als je alleen op Zondag kan.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment


                              • #45
                                Re: Dit moet ik even kwijt.

                                Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                                Gelijkaardige vraag: vind je het dan verantwoord dat mensen L-lenzen kopen voor Canon of bvb een Nikon D2x met toplenzen, om juist eens de zondag foto's mee te gaan trekken?
                                Natuurlijk ... waarom niet?

                                Dat je iets "gevaarlijk voor derden" als onverantwoord gaat beoordelen valt wel te snappen maar op een zondag een fotoke pakken met L-glas is niet echt gevaarlijk hé ... behalve als je met de lens op ene zijne ketel slaagt

                                Voor de rest doet die maar ... als hij die gekocht heeft wil zal wel willen zeggen dat hij die ook betaald heeft en dan is het "zijn probleem" wat die ermee doet ...

                                Wat is onverantwoord?

                                Vind jij het verantwoord om zowel een Sony als een Nikon te hebben? Je kan toch ook maar één tegelijk gebruiken? Da's net hetzelfde als je het zo wil bezien.
                                Last edited by VerSeg; 12 december 2006, 12:15.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X