Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dit moet ik even kwijt.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Dit moet ik even kwijt.

    Misschien speel ik wel advocaat van de duivel.
    Maar ja, als iedereen hetzelfde vertelt is het debat snel over natuurlijk....

    Ik denk sinds dat fotografie digitaal is gegaan, dat er nog nooit zoveel SLR's zijn verkocht. Je vindt die nu ook in de generieke elektronica-zaken, in de supermarkt, en als het geen SLR is, is het al niet goed genoeg meer.

    Tot daar geen probleem. Maar die toestellen die in de supermarkt worden gekocht, worden dan gebruikt voor puur family snapshots. Ook als ik de uitspraken hoor van dit koppel lijkt het me niet dat ze ook maar van plan zijn om er creatief mee om te gaan. Dit gaat veel verder dan enkel de auto te gebruiken...

    Verder vind ik ook als je enkel auto gaat, en ook niet nagaat hoe je manueel kan werken, dat je veel creatieve opportuniteiten mist. Dit wil niet zeggen dat je niet creatief kunt bezig zijn, maar toch ....
    Ik hoop dan die persoon zich dan werpt op compositie maar zo te horen was dit ook niet het geval.

    Allée, het komt mij wat over als parels voor de zwijnen.
    Om het schoentje zelf aan te trekken.
    Auto's zeggen me niets en ik rij dan ook met een oude auto.
    Een Ferrari zou bij mij evenveel zonde zijn ....

    In oosterse culturen moet je eerst uw vakmanschap bewijzen, vooraleer je bepaalde zaken mocht hanteren.
    Maar in onze westerse cultuur is dat anders : daar kopen mensen vaak om te bewijzen dat ze het kunnen kopen.
    Wat overtrokken beeld, but you get the point - i hope -.

    Nu, iedereen koopt wat hij wil natuurlijk. De cameraproducenten met de hype rond megapixels die ze bestendigen, willen natuurlijk niets liever. Zij verdienen fortuinen ...
    Last edited by PSG; 10 december 2006, 11:54.

    Comment


    • #17
      Re: Dit moet ik even kwijt.

      ciscoo zei:
      Ik heb onlangs mensen tegengekomen en ze hadden een nieuwe digitale camera gekocht, ze hadden een volledig pakket gekocht bij een fotograaf namelijk de nikon D80 (semi-prof.)met het 18-135 objectief en een krachtige externe flits , al bij elkaar niet goedkoop en naar mijn mening al niet meer voor zomaar wat fototjes te maken.
      Maar wat bleek toen ik hen bezig zag , ze namen enkel foto's op de auto (groene) stand en (het was binnen ) alles met flits.
      ik kan de redenering/frustratie van ciscoo ergens begrijpen, als ik iets overweeg in de trend van 'die gasten hebben geld te over en ze kopen zomaar een prachtig semiprofessioneel toestel om dan 1% van zijn mogelijkheden te gebruiken, terwijl ik indertijd jaren heb moeten sparen om als jonge gast mijn fotouitzet samen te stellen, en vandaag nog steeds jonge enthousiaste échte fotografieliefhebbers de materiële mogelijkheden niet hebben om zich top-spul aan te schaffen'.

      Anderzijds is het voordeel van een goeie DSLR niet alleen dat je veel meer kontrole hebt over je shoot (hoewel dat in de simpele point-and-shoot ook steeds beter wordt hoor), maar ook (en vooral) dat je een veel ruimer aanbod van lenzen hebt die dingen mogelijk maken die je zelfs met een heel goeie point-and-shoot niet kan, ook al doe je het dan op je DSLR in de automatische stand.

      Ze zullen dan wel onderweg beginnen te snappen dat de automatische stand soms niet voldoende is om goeie foto's te maken (zoals nu met weinig licht macro schieten in P niet echt lukt als je je toestel niet laat weten dat je resoluut voor een grote DOF gaat zonder de ISO naar de stratosfeer te jagen en dus op een statief bereid bent van lang te belichten), en het ofwel opgeven om de meer fancy dingen te doen, ofwel zich wat meer beginnen te intresseren voor de techniek achter de fotootjes.

      Dit alles moet jou er niet van weerhouden om plezier te vinden in jouw beter inzicht van de principes, je betere kontrole over het proces, en, als je het leuk vindt, (min of meer) alles met de hand te doen, ook al kan je het evengoed automatisch doen en aan het toetsel overlaten.

      Laten we misschien ook zelf enige nederigheid en zelfrelativering aan de dag leggen: laten we ons eens afvragen hoeveel controle wijzelf écht hebben over het proces: gaan we in macro een DDL lichtmeting doen (zoals wij allemaal toch wel doen he), of hebben we voldoende eerzucht om zo nu en dan te zeggen 'ik doe het HELEMAAL met de hand', dus enkel met een externe handheld lichtmeter en met tabellen om te berekenen hoe we moeten belichten?

      Tenslotte kan je overwegen "it's a free country", en ieder zijn meug...

      erik
      erik, Nikon materiaal

      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

      Comment


      • #18
        Re: Dit moet ik even kwijt.

        Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht

        Laten we misschien ook zelf enige nederigheid en zelfrelativering aan de dag leggen: laten we ons eens afvragen hoeveel controle wijzelf écht hebben over het proces: gaan we in macro een DDL lichtmeting doen (zoals wij allemaal toch wel doen he), of hebben we voldoende eerzucht om zo nu en dan te zeggen 'ik doe het HELEMAAL met de hand', dus enkel met een externe handheld lichtmeter en met tabellen om te berekenen hoe we moeten belichten?

        Tenslotte kan je overwegen "it's a free country", en ieder zijn meug...

        erik
        Inderdaad, Erik. Laten we ook niet vergeten dat de automatische scherpstelling voor iedereen nu vanzelfsprekend is. Is dat ook niet een beetje "vals" spelen? Toen ik met fotografie begon was er nog een sprake van autofocus. Het beruchte groene knopje is een schande, maar autofocus dan weer niet?

        Persoonlijk vind ik die stand dan weer erg handig. Het toestel staat altijd klaar, en door het instelwiel te verdraaien pas je de combinatie sluitertijd/diafragma bliksemsnel aan.

        Overigens is het wel grappig, op de Canon 10D was er nogal wat kritiek omdat de opstarttijd te groot was. Maar ze zetten dan wel hun camera volledig manueel waardoor je toch weer enkele seconden kwijt bent...

        Als je weet waar je mee bezig bent, maakt het niet uit welke stand je gebruikt. Dan zal je wel omschakelen indien nodig. Voor de rest ga ik niemand veroordelen die in de ene of de andere stand wil fotograferen met gelijk welke toestel.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #19
          Re: Dit moet ik even kwijt.

          Wat die ferrari betreft , die rij je toch ook niet met automaat.

          Comment


          • #20
            Re: Dit moet ik even kwijt.

            Oorspronkelijk geplaatst door ciscoo Bekijk bericht
            Wat die ferrari betreft , die rij je toch ook niet met automaat.
            En die heeft ook geen stand (race, stad, of promenade)
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #21
              Re: Dit moet ik even kwijt.

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Toen ik met fotografie begon was er nog een sprake van autofocus. Het beruchte groene knopje is een schande, maar autofocus dan weer niet?
              Kan ik je ergens in volgen. Maar ik denk dat de autofocus (nagenoeg) nooit aanleiding geeft tot gemiste kansen. Integendeel zelf, ik denk dat manuele focus in een minimum van omstandigheden een voordeel is.

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Persoonlijk vind ik die stand dan weer erg handig. Het toestel staat altijd klaar, en door het instelwiel te verdraaien pas je de combinatie sluitertijd/diafragma bliksemsnel aan.
              Da's de P-stand he. Da's nog iets anders dan full automatic. Hier maak je nog altijd zelf beslissingen.

              Comment


              • #22
                Re: Dit moet ik even kwijt.

                Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
                Da's de P-stand he. Da's nog iets anders dan full automatic. Hier maak je nog altijd zelf beslissingen.
                Tja, op de Canon 10D is de P-stand groen.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #23
                  Re: Dit moet ik even kwijt.

                  Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                  ciscoo zei:

                  ik kan de redenering/frustratie van ciscoo ergens begrijpen, als ik iets overweeg in de trend van 'die gasten hebben geld te over en ze kopen zomaar een prachtig semiprofessioneel toestel om dan 1% van zijn mogelijkheden te gebruiken, terwijl ik indertijd jaren heb moeten sparen om als jonge gast mijn fotouitzet samen te stellen, en vandaag nog steeds jonge enthousiaste échte fotografieliefhebbers de materiële mogelijkheden niet hebben om zich top-spul aan te schaffen'.
                  Als men (lees "Canon", "Nikon", ...) de "groene knop" op de digitale spiegelreflexen laat en daardoor worden er veel van verkocht ... dan worden de digitale spiegelreflexen goedkoper: ook de professional blij, toch?
                  Als er wind is, droogt de was.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Dit moet ik even kwijt.

                    Oorspronkelijk geplaatst door ciscoo Bekijk bericht
                    Wat die ferrari betreft , die rij je toch ook niet met automaat.
                    Ook een ferrari heeft tegenwoordig F1-schakel systeem (= automaat met flippers), traction control, etc. Echt het werkt beter dan dat je het zelf doet

                    Wat ik bedoelde te zeggen is: wie bepaalt hoe je gebruik maakt van een apparaat ? De buren omdat zij toevallig meer verstand van zaken hebben of jij zelf ?

                    Persoonlijk ben ik van plan om mij een Canon 1D mk II in het voorjaar aan te schaffen. Op grond van prestaties (in de zin van de strekking van de 1e post) zou ik daar nog lang niet aan toe zijn, maar ik doe het lekker toch omdat ik dat nou éénmaal leuk vindt Ik trek me d'r helemaal niets van aan dat een ander het onzin vindt. Aso, ik weet het
                    Groeten,

                    Albert Jan

                    Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

                    Comment


                    • #25
                      Re: Dit moet ik even kwijt.

                      Oorspronkelijk geplaatst door ciscoo Bekijk bericht
                      nikon D80 (semi-prof.)met het 18-135 objectief en een krachtige externe flits , al bij elkaar niet goedkoop en naar mijn mening al niet meer voor zomaar wat fototjes te maken.
                      Hmm... wat doet de gemiddelde gebruiker van een D80 dan anders dan zomaar wat fototjes maken?

                      Laten we wel wezen, de D80 is wellicht een aardige camera (ik heb 'm nog nooit in de hand gehad en kan er dus ook niet over oordelen), maar top-of-the-range is het ook niet bepaald.

                      @Hombre: ik weet niet wat jij voor 10D hebt, maar de mijne heeft een 'P' in het wit uitgevoerd en daaronder nog een fraai groen rechthoekje. Die heeft zelfs de 5D nog

                      Comment


                      • #26
                        Re: Dit moet ik even kwijt.

                        Mijn andere gezinsleden, die geen kaas gegeten hebben van de technische kant van fotografie, nemen betere foto's met onze prosumer (S1 IS), dan met mijn DSLR.

                        Dit vooral omdat scherpstellen met een DSLR meer nauwkeurigheid vraagt dan met een prosumer (-> heeft een grotere DOF door de kleinere sensor), wil je iets of wat scherpe foto's nemen.

                        Ik bedoel maar: iedereen mag natuurlijk kopen wat hij wil, heb ik geen probleem mee, maar onwetende mensen zouden wel eens teleurgesteld kunnen zijn over het resultaat en - zoals al hoger aangehaald - het dan op het toestel steken .
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Dit moet ik even kwijt.

                          Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                          ciscoo zei:

                          ik kan de redenering/frustratie van ciscoo ergens begrijpen, als ik iets overweeg in de trend van 'die gasten hebben geld te over en ze kopen zomaar een prachtig semiprofessioneel toestel om dan 1% van zijn mogelijkheden te gebruiken, terwijl ik indertijd jaren heb moeten sparen om als jonge gast mijn fotouitzet samen te stellen, en vandaag nog steeds jonge enthousiaste échte fotografieliefhebbers de materiële mogelijkheden niet hebben om zich top-spul aan te schaffen'. erik
                          Tja, pech, die mensen hebben daar ook voor moeten werken om dat te kopen hoor.

                          sugar
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                          http://supermasj.zenfolio.com

                          Comment


                          • #28
                            Re: Dit moet ik even kwijt.

                            Parels voor de zwijnen? Welkom in de consumptiemaatschappij! Wie heeft er op zijn PC geen MS Office pakket staan? Wie gebruikt meer dan 10% van de mogelijkheden van die programma's (ik ben nog mild)? Er zijn toch goedkope (gratis) alternatieven voor de doorsnee gebruiker?
                            Waarom koop je als wielertoerist een dure fiets met alle snufjes? Een tweedehandsvehikel van 10 jaar oud volstaat toch voor deze hobby?
                            Geld moet rollen; anders hebben we geen economische groei en kan de regering later onze pensioenen niet betalen...
                            Rudy

                            Comment


                            • #29
                              Re: Dit moet ik even kwijt.

                              Om de vergelijking met de Ferrari even door te trekken.
                              Een fototoestel heeft autofocus en een F1 heeft automatische versnellingen.
                              Deze zaken kunnen blijkbaar succesvol geautomatiseerd worden.
                              Maar een automatische piloot die de beslissingen van een volleerde fotograaf of piloot kan evenaren, bestaat nog altijd niet.

                              En als je de evolutie van AI ziet, dan zal dit ook niet voor onmiddellijk zijn.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Dit moet ik even kwijt.

                                Nothing wrong with full auto mode, nothing at all.

                                Mr Nikon, Mr Canon etc spend €millions developing the ideal settings to put under that "auto" mode. Who are we to tell them they're wrong?

                                If more people started with auto, they might start learning how to see and compose a photograph. The technical minded and measuring culture gets in teh way of free creativity.

                                If Auto mode goes, so should AF. It makes us lazy with our point and shoot DSLR's.
                                If AF goes, through out the light meter too.
                                and so on...

                                Comment

                                Working...
                                X