Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"showcase" wordt "display" ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: "showcase" wordt "display" ??

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
    Tja, moest er nu in FD een opsplitsing zijn zoals in Showcase (macro, dieren, ...) dan zou ik wel eens moeite doen om beginnende macro fotografen op weg te helpen. Nu is het een potje en staat heel fotodiscussie bij mij zelfs verborgen. Ik heb tijd noch goesting om elke post te openen om te zien wat het juist is.
    Is zoals ik hierboven reeds had opgemerkt voor mij ook een reden om daar nauwelijks of niet foto's te posten of te becommentariëren ...
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

misschien is dan een idee om het DF te laten verdwijnen
      en in elk SC-onderdeel zélf een discussie/display/showcase subforum te maken? (te bepalen door bv een pulldown bij het plaatsen van een foto)
      de basis-opdeling van het ganse forum per discipline zou dit kunnen ondersteunen.

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Tja, moest er nu in FD een opsplitsing zijn zoals in Showcase (macro, dieren, ...) dan zou ik wel eens moeite doen om beginnende macro fotografen op weg te helpen. Nu is het een potje en staat heel fotodiscussie bij mij zelfs verborgen. Ik heb tijd noch goesting om elke post te openen om te zien wat het juist is.
        Daar heb je in elk geval een punt, ik wil wel eens raad geven als ik kan, maar ik baseer me nu op de titel om een foto in FD te bekijken, want als ik eerst alle foto's van de dag zelf alleen maar bekijk, dus nog niets neerpen, ben je er niet met een uur per dag.

Comment

twee bedenkingen die ik me nog maak:

- Zal een beginner (enfin, iemand die zoals ik zijn eerste stappen zet) niet snel geneigd zijn zijn foto's showcase-waardig te vinden omdat hij/zij het verschil niet ziet (algemeen-technisch dan) tussen "goeie" foto's en snapshots? Ik dacht in het begin ook dat alles wat ik maakte wel goed was... ik weet beter nu, maar ik post(te) wel nog in showcase omdat ik weet dat ik nog verre van goed ben, maar omdat ik misschien liever commentaar krijg op een paar foto's tegelijk, omdat ik bepaalde zaken algemeen nog moet leren.
          - Ik denk dat ik hier iemand herhaal (maar ik ga die drie pagina's niet meer doorlezen): de "slechte" foto's zinken toch snel naar de bodem, niet? En de goeie komen in de HOF terecht. Is er dan echt zo 'n nood aan opsplitsen in "de goeie" en "de knoeiers"? Ik heb hier ook al foto's zien passeren van eminente leden van het forum die mij totaal niks zegden maar enkel duimen omhoog en lof kregen. Ik durf dan al met moeite reageren natuurlijk, vooral omdat ik niet kan zeggen waarom het me niks zegt.

A propos, moet men een goed fotograaf zijn om foto's te beoordelen? Je moet de techniek wel een beetje kennen natuurlijk... maar moet men een goed auteur zijn om te vinden dat een boek "goed", of "rommel" is? Een goed schilder om een schilderij goed of slecht uitgevoerd te vinden?

En dan zijn er, zoals aangehaald, natuurlijk de persoonlijke voorkeuren... de één zal graag mensen zien, de andere graag beestjes... Ik persoonlijk vind paddestoelen iets wat je in de pan gooit bij een goed stukje wild, en niet iets om op mijn buik voor te gaan liggen met een dure lens

Comment

[quote=vanslycken;1186979] En de goeie komen in de HOF terecht.
            Correctie: sommige mooie en goede foto's komen in de HOF
            Ik heb hier ook al foto's zien passeren van eminente leden van het forum die mij totaal niks zegden maar enkel duimen omhoog en lof kregen.
            Dat zal dan waarschijnlijk zijn omdat het onderwerp je niet aanspreekt of de techniek achter de foto niet begrijpt?
            Ik durf dan al met moeite reageren natuurlijk, vooral omdat ik niet kan zeggen waarom het me niks zegt.
            Dan lijkt het me ook betere om niet te reageren
            A propos, moet men een goed fotograaf zijn om foto's te beoordelen? Je moet de techniek wel een beetje kennen natuurlijk... maar moet men een goed auteur zijn om te vinden dat een boek "goed", of "rommel" is? Een goed schilder om een schilderij goed of slecht uitgevoerd te vinden?
            Neen je moet geen "goed" fotograaf zijn maar je moet je beoordeling wel kunnen uitleggen (vind ik)
            En dan zijn er, zoals aangehaald, natuurlijk de persoonlijke voorkeuren... de één zal graag mensen zien, de andere graag beestjes... Ik persoonlijk vind paddestoelen iets wat je in de pan gooit bij een goed stukje wild, en niet iets om op mijn buik voor te gaan liggen met een dure lens
            Jammer want op je buik gaan liggen moet je soms dikwijls doen en niet alleen voor paddestoelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Linda16093
              Dan lijkt het me ook betere om niet te reageren
              Oorspronkelijk geplaatst door Linda16093
              Neen je moet geen "goed" fotograaf zijn maar je moet je beoordeling wel kunnen uitleggen (vind ik)
              Niet helemaal mee eens. Een beoordeling hoeft niet altijd een technische te zijn. Een beoordeling kan ook gevoelsmatig zijn. Een foto kan bijvoorbeeld totaal niet aansprekend zijn en dat kan diverse oorzaken hebben. Een technisch goede foto is niet per definitie een goede foto, daarentegen een technisch slechte foto is ook niet altijd een slechte foto. Als beginner en juist ook als (ver)gevorderde kun je een foto beoordelen op een gevoel wat je bij een foto hebt. En belangrijk is dan wel, ook al doe je het alleen maar voor jezelf, aan proberen te geven waarom die foto je niet aanspreekt. Het kan het onderwerp zijn maar ook iets wat je aandacht van het onderwerp afleidt. Of dat je vindt dat een bepaald gedeelte beter scherp had kunnen zijn. Wat daar dan de oorzaak van is (te beperkte DOF bv) doet niet ter zake op dat moment.
              Van het weekend naar de tentoonstelling van Carl de Keyzer geweest. We hebben de tentoonstelling op 2 manieren bekeken. Technisch en gevoelsmatig. En wat bleek? Bij een aantal foto's die wij gevoelsmatig zeer goed vonden, ontbrak een stukje van de voet, een gedeelte van de hand, ja zelfs foto's gezien met een scheve horizon ...
              Dus niet alleen techniek bepaalt of je iets een goede of slechte foto vindt. Bepaalde schrijvers spreken een groot publiek aan, sommige schrijvers minder, die zijn voor een beperkt publiek. Wil dat zeggen dat de ene een betere schrijver is dan de ander? Nee, want iedereen bepaalt voor zichzelf of hij of zij het een goede schrijver vindt ... Komt het door de gebruikte techniek? Waarschijnlijk wel voor een gedeelte maar ook het onderwerp waarover de schrijver schrijft. Volgens mij is dat niet veel anders met fotografie.
              Dus een beoordeling blijft te allen tijde een subjectief iets ... Ook voor een beginner.
              Dan wat betreft showcase: Je HOEFT hiet niet aan te geven waarom een foto je wel of niet aanspreekt, je MAG het wel doen. En het HOEFT niet alleen een technische beoordeling te zijn, het MAG ook een gevoelsmatige zijn. Als niemand reageert op het moment dat een foto niet aanspreekt tussen louter lovende commentaren, weet je als fotograaf ook niet dat er mensen zijn die je foto maar niks vinden (relatief dan). Andersom idem dito, als er louter slechte commentaren zijn en jij vindt een foto wel goed, schrijf dat dan gewoon. Wie zegt dat de meerderheid gelijk heeft ... en sterker nog, iedereen is een individu met een eigen mening (hoop ik dan toch) Wat dat betreft: Dare to be Different

Gr. X.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                neen dus,
                en geloof me, héél wat mensen zijn verontwaardigd dat de foto's die ze posten hier, die op ooh en wauw en zo worden onthaald in hun familie- en vriendenkring hier zware kritiek te verduren krijgen. reden? simpel omdat er hier dieper wordt gekeken naar die foto's.

een boek dat goeie kritieken krijgt op een auteursforum is geen garantie voor een bestseller! en omgekeerd, een stuk dat daar wordt afgedaan als cliché, voorspelbaar en wansmakelijk zou wel eens wél een bestseller kunnen worden. alles hangt dus af van het publiek. en op BD zijn dat ... jawel ... fotografen! goede én slechte!

en eerlijk gezegd: zonder kennis van zaken kun je moeilijk een kritiek funderen.
                als je niet kunt zeggen waarom een foto goed/slecht is, ligt dat aan jezelf, niet aan de auteur van de foto. misschien moet je dan eens werk maken daarvan en voor jezelf proberen te zeggen wat je goed/slecht vind aan bepaalde foto's.

dit is niet persoonlijk gericht hé! maar algemeen op te nemen.

mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"

Comment

Sorry Xarder maar je haalt m'n antwoorden aan Vanslycken uit z'n context.
                  Ik probeer kort en bondig te antwoorden en hier heb ik dat in een ander kleurtje gedaan.

Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
                  Niet helemaal mee eens. Een beoordeling hoeft niet altijd een technische te zijn.
                  Ik heb niet geschreven dat een beoordeling "technisch" hoeft te zijn Als ik het woord "een beoordeling" gebruik dan is dat in de algemene betekenis!

Dus een beoordeling blijft te allen tijde een subjectief iets ... Ook voor een beginner.
                  Een beoordeling is altijd subjectief of het nu "voor" of "door" een beginner, gevorderde of ..... is Soms kan je er iets uit opsteken en soms niet

Dan wat betreft showcase: Je HOEFT hiet niet aan te geven waarom een foto je wel of niet aanspreekt, je MAG het wel doen. En het HOEFT niet alleen een technische beoordeling te zijn, het MAG ook een gevoelsmatige zijn. Als niemand reageert op het moment dat een foto niet aanspreekt tussen louter lovende commentaren, weet je als fotograaf ook niet dat er mensen zijn die je foto maar niks vinden (relatief dan). Andersom idem dito, als er louter slechte commentaren zijn en jij vindt een foto wel goed, schrijf dat dan gewoon. Wie zegt dat de meerderheid gelijk heeft ... en sterker nog, iedereen is een individu met een eigen mening (hoop ik dan toch) Wat dat betreft: Dare to be Different
                  Ook hier, ik citeer: "Ik durf dan al met moeite reageren natuurlijk, vooral omdat ik niet kan zeggen waarom het me niks zegt.
                  Dan lijkt het me ook beter om niet te reageren"

Jij zegt je mag maar hoeft niet te reageren, sorry maar als je nu echt niet weet waarom de foto je niets zegt lijkt het me beter niet te reageren, met enkel een duim naar beneden ben je ook niets wijzer als poster. Tenzij je er bij zet waarom
                  Hier ga ik toch even 1 vb geven: foto's van die prachtige racewagens op een betonnen circuit spreken me echt niet aan, ik mag dan gewoon bij elk van die foto's een duim naar beneden plaatsen want die foto's zeggen me niets, dan lijkt het me toch beter dat ik op die foto's niet reageer.

Gr. X.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                    en geloof me, héél wat mensen zijn verontwaardigd dat de foto's die ze posten hier, die op ooh en wauw en zo worden onthaald in hun familie- en vriendenkring hier zware kritiek te verduren krijgen. reden? simpel omdat er hier dieper wordt gekeken naar die foto's.
                    mm
                    En dat is een waarheid als een koe zoals wij Ollanders dat zeggen. Ik heb het de afgelopen 2 weken twee keer meegemaakt dat er op exposities van fotoclubs twee foto's als "beste plaat" werden gekozen door het grote publiek terwijl dat in de ogen van de verenigingsmensen niet meer waren dan wat kiekjes. (en neen het waren geen platen van mij. )
                    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

• Re: "showcase" wordt "display" ??

Met alle respect, toch een beetje flauw excuus. In het Fotodiscussie forum worden iedere dag maar een drie-vier topics gestart. Idem voor Fotodiscussie Extra.
                      Dat maakt iedere dag misschien een halve minuut om al die topics te openen en even na te gaan of ze in jouw interessesfeer liggen. Als die halve minuut er teveel aan is, dan verwacht ik ook geen grondige en gefundeerde bespreking.

Het totaal opdelen van Fotodiscussie in dezelfde onderdelen als Showcase is totaal zinloos. Daar zou dan zo weinig beweging in zitten dat niemand nog gaat posten.
                      Opdoeken en opnemen in Showcase is ook geen oplossing. Ik hoop dat iedereen begrijpt dat Fotodiscussie en Showcase totaal verschillende forums zijn met totaal verschillende doelstellingen.

Willy
                      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

@ Linda
                        Nu haal je mijn reactie uit zijn context omdat ik het juist als 1 geheel zie . Dat is nl het punt van discussie. Schowcase is showcase en discussie(extra) is discussie(extra). In Showcase laat je zien en dat kun je als toeschouwer mooi vinden of niet. Beginner of gevorderde, je HOEFT het hier niet aan te geven .... het MAG. Je MAG hier zeggen dat je iets niet mooi vindt of juist wel. Het HOEFT niet onderbouwd te worden, het MAG. En de reden waarom je iets (niet) mooi vindt, kan dus verschillend zijn omdat je technisch minder of beter onderbouwd bent of met andere ogen naar een foto kijkt. In discussie(extra) MOET je je reactie onderbouwen en dus ook vertellen WAAROM je een foto mooi vindt of niet. Dus wil je onderbouwde reacties zul je hem in discussie(extra) moeten plaatsen. En meestal is het al zo dat mensen die zelf vinden dat ze nog niet zo technisch onderbouwd zijn of nog niet zo lang bezig zijn met fotografie, dit zelf al aangeven in hun posting. Maar voor mij (en dat is dan misschien persoonlijk) vind ik de reactie van een beginner minstens zo belangrijk als van iemand die al wat langer met fotografie bezig is en technisch beter onderbouwd is.

Hier ga ik toch even 1 vb geven: foto's van die prachtige racewagens op een betonnen circuit spreken me echt niet aan, ik mag dan gewoon bij elk van die foto's een duim naar beneden plaatsen want die foto's zeggen me niets, dan lijkt het me toch beter dat ik op die foto's niet reageer.
                        Blijkbaar was ik hier een beetje onduidelijk
                        Dat is omdat het totale onderwerp je niks zegt . Dat is een ander verhaal dan dat je geïnteresseerd bent in een bepaald soort fotografie bv natuur. Daar kijk je naar. En dan zie je een foto die je niet aanspreekt of gewoon minder vindt of zelfs ronduit slecht. Moet je dan ook maar niet reageren alleen omdat je de foto niet mooi vindt? Ik vind persoonlijk van wel. Maar nogmaals als je dan reageert, HOEF je dit niet te onderbouwen maar het MAG wel.
                        Dat is wat ik bedoelde met het wel of niet aanspreken van een foto

Daarbij kan de poster altijd nog om verduidelijking vragen .

En door niet te reageren zal een poster ook niet weten of zijn foto wel of niet goed is in de ogen van de meeste kijkers.

Gr. X.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
                          Niet helemaal mee eens. Een beoordeling hoeft niet altijd een technische te zijn. Een beoordeling kan ook gevoelsmatig zijn. Een foto kan bijvoorbeeld totaal niet aansprekend zijn en dat kan diverse oorzaken hebben. Een technisch goede foto is niet per definitie een goede foto, daarentegen een technisch slechte foto is ook niet altijd een slechte foto. Gr. X.
                          Dit is ook mijn mening.

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Het totaal opdelen van Fotodiscussie in dezelfde onderdelen als Showcase is totaal zinloos. Daar zou dan zo weinig beweging in zitten dat niemand nog gaat posten.
                          Opdoeken en opnemen in Showcase is ook geen oplossing. Ik hoop dat iedereen begrijpt dat Fotodiscussie en Showcase totaal verschillende forums zijn met totaal verschillende doelstellingen.

Willy
                          Ik geloof dat dit ook al dikwijls is gezegd,toch komt die discussie terug en steeds terug.
                          Sorry voor deze korte storing.
                          mvg FrançoisVM
                          Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            In het Fotodiscussie forum worden iedere dag maar een drie-vier topics gestart. Idem voor Fotodiscussie Extra.
                            Dat maakt iedere dag misschien een halve minuut om al die topics te openen en even na te gaan of ze in jouw interessesfeer liggen.
                            Euh, de aanduiding "nieuw bericht" geeft toch niet alleen de nieuwe topics
                            maar ook die waarop na het laatste bezoek werd gereageerd ?
                            En dat zijn per dag toch meer dan 3-4 topics ?
                            In FD bvb tel ik 21 "nieuwe" op 24u ...
                            Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

ik snap het niet goed, hombre.

enerzijds wordt er te weinig in DF gepost om een opsplitsing te rechtvaardigen
                              anderzijds dan weer teveel om ze integraal deel te laten uitmaken van SC?

het mag misschien theoretisch de bedoeling zijn dat de twee fora los van elkaar staan, in de praktijk is dat toch niet echt zo.

mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                                ik snap het niet goed, hombre.

enerzijds wordt er te weinig in DF gepost om een opsplitsing te rechtvaardigen
                                anderzijds dan weer teveel om ze integraal deel te laten uitmaken van SC?

het mag misschien theoretisch de bedoeling zijn dat de twee fora los van elkaar staan, in de praktijk is dat toch niet echt zo.

mm
                                Ik denk dat wordt bedoeld dat er te weinig zou worden gepost als DF opgesplitst zouden worden per categorie (dus in elk subforum van SC een DF).
                                (Nu komt alles in één (twee eigenlijk, ok) DF, anders zou alles worden gespreid over een heel aantal subfora)
                                Canon 350D
                                Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

Comment

Working...
                                X