Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Makro Vilvoorde toont BD foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

Nu niet om goed te keuren wat er gebeurt hé ...

Klopt allemaal van die auteursrechten en zo maar toch even dit ...

We zetten hier allemaal foto's omdat deze bekeken zouden worden, liefst zo veel mogelijk want dit betekent dat het goei zijn

Als nu iemand deze foto's nog aan een ander publiek toont, dan gaan we er over klagen ... omdat ze te zien zijn.

Mochten ze de foto's verkopen, dan zou het een heel ander punt zijn, maar daar gaat het hem niet om, het is gewoon om iets te laten zien.

Als je echt je foto's wil beschermen en dit duidelijk maken, dan moet je ze zelf ook op een commerciële site plaatsen.

Het vermelden van de auteur ligt in zo'n gevallen ook een beetje aan onszelf ... zet een © naam op uw foto's ... dan staat uw naam er altijd op. Foto's die zo werden gemaakt stonden in de Makro ook zo op het scherm, de naam was er niet afgeknipt.

Wat de toelating betreft ... normaal zouden ze dat inderdaad moeten vragen maar bij hoeveel van ons staat duidelijk onder de foto's vermeld waar ze die toelating kunnen vragen?

Als ik in de Makro een foto van mij zou zien verschijnen waar mijn naam of nick onder staat (die ik er zelf opgezet heb), dan zou ik het eerder een eer vinden dat ze een foto van mij willen tonen ... bewijst alleen dat ze die goed vinden.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
      Wat zou men er bij Makro van vinden, mochten we zo eventjes een plasmaschermpje gaan "lenen" om even onze eigen foto's te tonen?
      Als jij dat ginder gaat uitproberen zullen ze enkel hopen dat je het resultaat goed vindt en hopelijk zo'n scherm zult kopen ...

Neem je dat scherm ook "gratis" mee, dan is het niet vergelijkbaar ...
      Jij steelt dan een scherm en zij doen een financiëel verlies ...

Door jouw foto's te tonen doe jij anders geen financieel verlies ... je toont ze ook op BD aan gans de wereld zonder dat het je iets opbrengt ...

Moesten ze de foto's verkopen, da's iets heel anders ...

Ja, princiepe van Copyright natuurlijk ... dat blijft en ze maken in princiepe een fout.
      Last edited by VerSeg; 20 maart 2006, 14:36.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Dat dit illegaal is dat is nu wel duidelijk. En dan doet het er niets toe of het met een al dan niet legale versie van een fotobewerkingsprogramma is bewerkt of niet. Dat is namelijk weer een hele andere discussie, die hier niets mee te maken heeft.

De een vind het een eer dat zijn / haar foto's getoond worden bij Makro vestiging X en de ander niet. En dan maakt het ook niet uit of er een copyright tekst of je naam op de foto staat, het mag gewoonweg niet.

Misschien dat iemand die er in de buurt woont er een foto van kan maken, dan sta je in ieder geval sterker mocht je hier een zaak van willen maken. En het kan ook nooit kwaad om eens met de bedrijfsleider daar te spreken. Dat lost waarschijnlijk meer op dan hier op het forum erover te discussiëren, want iedereen is het er wel mee eens dat dit niet zomaar mag.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
          Als je echt je foto's wil beschermen en dit duidelijk maken, dan moet je ze zelf ook op een commerciële site plaatsen.

Het vermelden van de auteur ligt in zo'n gevallen ook een beetje aan onszelf ... zet een © naam op uw foto's ... dan staat uw naam er altijd op. Foto's die zo werden gemaakt stonden in de Makro ook zo op het scherm, de naam was er niet afgeknipt.

Wat de toelating betreft ... normaal zouden ze dat inderdaad moeten vragen maar bij hoeveel van ons staat duidelijk onder de foto's vermeld waar ze die toelating kunnen vragen?
          Toch niet akkoord met jouw stelling, hoor. Foto's vallen steeds onder de auteursrechtenwetgeving, je hoeft helemaal niet expliciet te vermelden dat ze copyright zijn of een © met naamsvermelding, noch hoef je ze ervoor op een commerciële site te plaatsen.

Toelating vragen is niet zo moeilijk hé. In de Hall of Fame en in de Foto's -sectie staat er steeds een link naar de oorspronkelijke topic. Vandaar is het niet zo moeilijk om de profile op te roepen van de fotograaf in kwestie.
          Stel dat Makro deze werkwijze niet gevonden zou hebben, is er nog steeds de contactpagina van de BD-website.
          Oorspronkelijk geplaatst door verseg
          Door jouw foto's te tonen doe jij anders geen financieel verlies ... je toont ze ook op BD aan gans de wereld zonder dat het je iets opbrengt ...

Moesten ze de foto's verkopen, da's iets heel anders ...
          Dus, als je in de vuilnisbak van laat ons zeggen Playboy een negatief vindt van een niet-gepubliceerde foto van Tanja Dexters dan mag je die kosteloos gebruiken. Want die zou men anders toch niet gebruikt hebben = geen financieel verlies.
          Zo werkt het niet.

Concreet: vanavond zal de RvB de knoop doorhakken en een besluit formuleren.
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Wees toch gewoon blij dat ze de foto's laten zien aan een groot publiek!
            Waarom staan ze anders op internet?

Als ze die foto's nu NIET gecopieerd hadden naar de HD en dan een slideshow ervan gemaakt hadden. Maar alle URLS van de jpg's in een list gezet was het wel legaal. Maar ik denk niet dat elke pc daar internet heeft. Dus moet het effe lokaal gezet worden.

Het is niet dat ze uw foto's verkopen. Dus ze hebben het recht om dat te laten zien! Ze hebben uw foto's niet veranderd, aangepast, afgedrukt, vrijgegeven voor het publiek (op cd ofzo). Dus volgens mij doen ze NIETS mis. Ze zouden misschien bij elke foto van BD effe ook de url mogen bijvoegen.

Als voorbeeld:
            Nasa geeft aan het publiek highres foto's vrij (40000x30000) van de aarde en alle planeten. Zo'n foto heeft wel 4miljard dollar gekocht om uiteindelijk te maken. En ze vragen NIETS voor die foto's als je ze commercieel gebruikt. Alleen een vermelding van nasa.org is genoeg. Dus er zijn nog wel mensen/instanties die niet compleet opgefucked zijn tijdends de 'mp3-revolutie' of 'divx-revolutie' waar we ons nu in bevinden. Laat BD hier ook niet bijhoren.

Just my 2 cents.
            Last edited by multipasser; 20 maart 2006, 15:19.
            Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
              Dus, als je in de vuilnisbak van laat ons zeggen Playboy een negatief vindt van een niet-gepubliceerde foto van Tanja Dexters dan mag je die kosteloos gebruiken. Want die zou men anders toch niet gebruikt hebben = geen financieel verlies.
              Zo werkt het niet.
              Klopt wel maar het gaat op BD toch ook niet om dergelijke foto's hé ...

Ik heb dit forum leren kennen als een forum voor mensen die van fotografie hun hobby maken ... voor hun plezier dus. Als men overal de punt op de i begint te zetten en telkens met een zaak begint te dreigen, dan vraag ik mij toch af waar het gedeelte "hobby, plezier, amateur, ..." gebleven is hoor.

Is er eigenlijk al iemand die z'n eigen foto's bij Makro zien staan heeft en er last van heeft?

De meesten reageren hier wel zonder dat ze weten van wie de foto's zijn ...

Misschien staan diezellfde foto's nog ergens anders op een website en werden ze daar afgehaald? Misschien heeft BD er zelfs helemaal niets mee te maken?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Ben deze namiddag naar Makro Vilvoorde geweest, gewapend met Klein Samsung-toestelletje in de hoop overtreding visueel te kunnen vastleggen. Alle schermen stonden af. Heb toen gevraagd ze aan te schakelen zodat ik wat beelden kon vergelijken. Vrouwelijke verkoopster was zeer bereidwillig en ik heb dan ook een Video ter vergelijking kunnen aanschouwen, namelijk "Batman".
                Very bad indeed

Henri
                lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
                  en ik heb dan ook een Video ter vergelijking kunnen aanschouwen, namelijk "Batman".
                  Volgens mij is het hartstikke illegaal om films buiten de 'huiselijke kring' te laten draaien. Heb je toch wel vastgelegd met je camera, he?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                    Feit is wel dat de Makro als bedrijf niks verkeerd doet - het zijn namelijk de werknemers van zo'n bedrijf.
                    art 1382 en volgenden uit het burgerlijk wetboek stelt uitdrukkelijk de werkgever aansprakelijk voor de schade die haar personeel aan anderen toebrengt bij het uitoefenen van hun functie

Je moet gewoon de inbreuk laten vaststellen door een deurwaarder(=bewijs), en vervolgens de Makro een ingebrekestelling sturen op basis van de sofam tarieven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                      art 1382 en volgenden uit het burgerlijk wetboek stelt uitdrukkelijk de werkgever aansprakelijk voor de schade die haar personeel aan anderen toebrengt bij het uitoefenen van hun functie
                      Wat wil je daar nou mee zeggen? Dat weet ik ook wel dat een bedrijf aansprakelijk is. Wat ik alleen wilde aangeven (en wat blijkbaar steeds niet overkomt) is dat door het verminderde ethisch besef en de algehele normvervaging van de mensen (thuis) het tot zulke gevallen kan komen (op het werk). Dat het daarmee niet goed is staat natuurlijk als een paal boven water.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                        Wat ik alleen wilde aangeven (en wat blijkbaar steeds niet overkomt) is dat door het verminderde ethisch besef en de algehele normvervaging van de mensen (thuis) het tot zulke gevallen kan komen (op het werk).
                        Tuurlijk. Ik denk dat de meesten gevoelsmatig wel beseffen dat Makro hier in de fout gaat. Of dat juridisch afdwingbaar is of we als fotograaf vereerd moeten zijn is niet eens zo belangrijk.

En sorry als ik hier blijf over doorzeuren, maar het lijkt mij belangrijk dat BD hier een standpunt inneemt. Ofwel treden ze op als belangenvereniging voor de digitale amateur fotograaf ofwel beperkt BD zijn rol als vereniging waar het leuk toeven is voor diezelfde digitale amateur fotograaf.

Ik lees dat de RVB straks een beslissing gaat nemen, en zowel als ze zouden beslissen zich afzijdig te willen houden, zowel als ze zouden beslissen naar voor te treden en de belangen van de amateur fotograaf te willen verdedigen, zal ik dit aanvaarden en begrip voor opbrengen. Uiteraard heb ik een persoonlijke voorkeur voor wat BD zou moeten doen, maa het lijkt mij wel een belangrijk statement te worden.
                        DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
                          Ben deze namiddag naar Makro Vilvoorde geweest, gewapend met Klein Samsung-toestelletje in de hoop overtreding visueel te kunnen vastleggen. Alle schermen stonden af. Heb toen gevraagd ze aan te schakelen zodat ik wat beelden kon vergelijken. Vrouwelijke verkoopster was zeer bereidwillig en ik heb dan ook een Video ter vergelijking kunnen aanschouwen, namelijk "Batman".
                          Very bad indeed

Henri
                          Hihihihihihih!!!! Aangezien de dader de foto's hier vandaan heeft zal hij/zij misschien ook wel dit draadje hebben gelezen

Groeten, Miriam

Comment

Eigenlijk moet ik nogal hard lachen om al deze heisa. Uiteraard heeft de Makro geen enkel gefundeerd recht om foto's van anderen te gebruiken voor commerciële doeleinden. Er bestaan in dit land rechten en plichten, en het ongevraagd gebruiken van andersmans werk zonder naamvermelding enz...
                            Waar ik dan wel om moet lachen is het feit dat hier, maar ook op andere fotoforums, men op mijn postings van werk eerder aanviel over het feit dat mijn naam, zij het in overdruk op 10% ongeveer, op de foto's stond.
                            Nu is het zo dat in de jaren '70 en '80, als we 4x5" dia's naar een klant ter evaluatie stuurden, dat in speciale, toen op de markt te verkrijgen omslagen was, hermetisch af te sluiten, met een dunne lijn dwars of schuin over het beeldvlak. Om oneigelijk gebruik tegen te gaan...
                            Niets is makkelijker om te stelen op het Net dan een foto of een weblayout. Dus jongens en meisjes, zij die vonden dat mekkeren over een te grote naam op een post, hier, of op natuurfotografie of op welke site dan ook, stop met mekkeren op dit draadje... Als jullie zo naïef of stom zijn je werk niet te tekenen, kom dan ook niet klagen dat een ander ermee lopen is.
                            Eigen schuld, dikke bult zou ik zo zeggen... Tenzij jullie je eigen werk niet durven tekenen... maar dat is een ander verhaal!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                              Hihihihihihih!!!! Aangezien de dader de foto's hier vandaan heeft zal hij/zij misschien ook wel dit draadje hebben gelezen

Groeten, Miriam
                              Volg dit draadje op de voet en moet U daarin gelijk geven.
                              Als hij/zij hier soms vertoeft en dit leest zullen die dat natuurlijk niet meer tonen nu
                              Zekers niet nadat de er gemeld werd van er eens te gaan rondneuzen

EDIT, het doet mischien afbreuk aan de foto om een handtekening in te plaatsen maar denk dat je ze online post dit toch geen overbodige luxe is geworden

Grts
                              Formatje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                                Klopt wel maar het gaat op BD toch ook niet om dergelijke foto's hé ...

Ik heb dit forum leren kennen als een forum voor mensen die van fotografie hun hobby maken ... voor hun plezier dus. Als men overal de punt op de i begint te zetten en telkens met een zaak begint te dreigen, dan vraag ik mij toch af waar het gedeelte "hobby, plezier, amateur, ..." gebleven is hoor.

Is er eigenlijk al iemand die z'n eigen foto's bij Makro zien staan heeft en er last van heeft?
                                Yep, mijn foto zat er tussen.
                                Zelf gezien? Neen, wel de topic starter. Da's mijn collega en gezien de originele foto van de porseleinzwammen mijn kantoor siert kent hij de opname goed. Men toonde de foto trouwens zoals ik ze op BD post, met mijn kadertje en met mijn sig erin. Ben ik nu beroemd?

Er is hier al wat afgedreigd met advocaten en dergelijke meer
                                Wie eens de moeite gedaan heeft om de sofam website te bezoeken zal wel gemerkt hebben dat je met de schadevergoeding amper een eerste consult + brief kunt betalen bij een advocaat

Een dikke vette schadevergoeding zou natuurlijk leuk zijn om een nieuw lensje mee te kopen. Ik zal vanaf nu mijn bankrekeningnummer en het tarief in mijn kadertjes plaatsen.

Maar alle gekheid op een stokje. Ik deel de mening van o.a. Hombre dat copyright moet gerespecteerd worden. Of de foto nu van een pro is of van een amateur speelt voor mij geen enkele rol. Ik ben een overtuigd hobbyfotograaf maar dit feit is geen vrijbrief om mijn foto's zomaar weg te geven. Ik moet als amateur (en loontrekkende) toch ook de volle pot betalen voor mijn dure fotospullen!? Niks beroepskosten, niks afschrijven, BTW ...
                                Voor mij is een minimale invulling van copyright het minstens vragen of men een foto mag gebruiken.
                                Meer foto's op mijn website

Comment

Working...
                                X