Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Makro Vilvoorde toont BD foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
    Wat ik maar wil aangeven is dat men de laatste tijd zoveel heisa maakt rond mp3 downloaden, cd's copiëren, software copiëren dat het auteursrecht van de fotograaf maar als een onbenullig iets bekijkt.
    Juist, en dat ze daardoor dan nog eens zitten te hameren op cd's-dvd's om deze te doen laten stijgen in prijs kwa heffingen etc... (en dit voor je foto's op te zetten???)

(Op den duur zeg je van... ik ga dat toch maar downloaden want...)
    -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
      Wat een onzin. Miriam
      Tsjonge jonge. Wat moet ik daar nou op zeggen?

@Iedereen: ja, het is natuurlijk onzin wat daar stond en zo was het ook bedoeld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JLP
        Wat heb je aan bedrijfspolicy als je er niets mee doet? Juist als het bedrijf hierover een beleid heeft (en ik denk dat dat wel het geval is) moet de bedrijfsleider / filiaalleider hiertegen optreden.
        Dat is misschien ook wel een sukkelaar die niet beter weet. Ik denk dat de juridische dienst ook wel een hartig woordje met de filiaalleider zal spreken als dit escaleert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
          Dat is misschien ook wel een sukkelaar die niet beter weet. Ik denk dat de juridische dienst ook wel een hartig woordje met de filiaalleider zal spreken als dit escaleert.
          Niet beter weet, vind ik te gemakkelijk. IEDERE sukkelaar weet dat je niet zomaar andermans foto's, software, muziek enz. mag gebruiken voor commerciële doeleinden zonder de eigenaar hiervan in te lichten. En als bedrijfsleider van een winkel die dit soort artikelen verkoopt al helemaal. Dus sorry, maar dit is te simpel gedacht.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

Comment

Niet beter weet, vind ik te gemakkelijk. IEDERE sukkelaar weet dat je niet zomaar andermans foto's, software, muziek enz. mag gebruiken voor commerciële doeleinden zonder de eigenaar hiervan in te lichten.
            Wederom blijkbaar de verkeerde woordkeuze gebruikt: 'niet beter weet'. Wat ik bedoel: men heeft er lak aan wat de regels zijn en hoe het hoort.

Tegenwoordig lijkt de opvatting te bestaan dat alles wat van internet te halen is gratis moet zijn. En als het niet gratis is dan wordt het gratis gemaakt of wordt er gedaan of het gratis is. Of het nu films, muziek, programma's of foto's zijn. En als mensen die opvatting prive hebben dan is het niet verwonderlijk dat ze die opvatting mee naar het werk nemen. Men staat niet meer stil bij de consequenties van eigen handelen, misschien wel omdat het niet om fysieke zaken gaat die gestolen worden. Hoe vaak is hier niet te horen: Adobe mist geen omzet als ik een illegale kopie van Photoshop gebruik want als ik de volle prijs moet betalen dan zou ik het toch niet kopen.

Het is die mentaliteit die zo langzamerhand de norm aan het worden is. Dan is het gebruik van foto's bij de Makro eigenlijk niet zo verwonderlijk omdat het geen actie of beleid van een bedrijf is, maar van individuen bij dat bedrijf werkzaam.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
              Het is die mentaliteit die zo langzamerhand de norm aan het worden is. Dan is het gebruik van foto's bij de Makro eigenlijk niet zo verwonderlijk omdat het geen actie of beleid van een bedrijf is, maar van individuen bij dat bedrijf werkzaam.
              Voilà, en het lijkt mij alvast dat BD een goed instrument is om dit aan de buitenwereld kenbaar te maken. Vooral op het internet staan duizenden, zoniet miljoenen foto's. Daarvan mag je ervan opaan dat een significant aandeel auteursrechterlijk niet correct gebruikt worden. Ik denk dat het gewone publiek, noch het bedrijf dat de internetsite toebehoort, in de meeste gevallen ook maar een sikkepit benul heeft van dit auteursrecht. Van teksten en vooral van auteursrecht op muziek en software, daar heeft men meestal al wel eens van gehoord. Maar auteursrecht op beelden (en jongens dit is toch onze sector, niet?) daar heeft men in de meeste gevallen geen flauw idee van dat dit bestaat of van toepassing is. Rechts klikken, Save As en vervolgens Paste op de eigen website. Drie simpele acties.

Er is voor ons nog een bijkomend probleem. Software en Muziek worden meestal door professionals gemaakt, mensen die er hun brood mee verdienen. Foto's worden in een belangrijke mate gemaakt door amateurs, en getuige de kwaliteit die sommigen hier demonstreren, amateurs waarvan hun creaties even waardevol kunnen zijn als wat door professionals gecreëerd wordt. Het is des te gemakkelijker om deze werken te "pikken" en het is voor het amateurke veel moeilijker om zich te verdedigen, wegens gebrek aan een belangenvereniging of drukkingsgroep. De Belgische (en Nederlandse) amateur heeft enkel sites zoals BD, waarvan toch enige druk kan van komen of die haar stem kan doen klinken.
              DigiCam

Comment

IEDERE sukkelaar weet dat je niet zomaar andermans foto's, software, muziek enz. mag gebruiken voor commerciële doeleinden zonder de eigenaar hiervan in te lichten.
                Zou zo moeten zijn, maar sommigen staan er niet bij stil dat een gewone foto daar ook toe hoort. Nu commerciëel worden die toch maar beperkt gebruikt, ze gaan er geen cent meer aan verdienen en de fotograaf geen cent minder want niet de foto's worden verkocht maar de schermen ... Ja, ik weet wel dat de punt op de i zettende het niet mag.

En als bedrijfsleider van een winkel die dit soort artikelen verkoopt al helemaal. Dus sorry, maar dit is te simpel gedacht.
                Nu ja ... als ik morgen op mijn werk een document afgeef, dan is er ook geen kat die mij gaat vragen of dit op een officiële versie van Word gemaakt werd hé ... al zou dit ook wel moeten. Ik kan mij goed voorstellen dat als iemand voor de Makro een fotoshow maakt de baas niet direkt gaat vragen waar die vandaan komen. Als jij op je werk zegt "ik heb thuis nog iets liggen dat kan dienen" ... vele bazen zullen dan reageren met "ok, maak er maar iets van".
                Mochten die foto's zelf daar verkocht worden, dat zou iets heel anders zijn.

Nu, persoonlijk zou ik het ook niet erg vinden mocht er een foto van mij tussen staan, maar wel met een klein beetje erkenning door vermelding van de naam.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

het waren maar drie woordjes: maar mag het???.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                    Eigenlijk heeft hij gelijk hé, MAKRO zijn Hollanders en die moeten uit de Belgische foutmarge blijven

Sorry noorderburen, grapje

helaas voor jou.. het zijn al een aantal jaar duitsers..... en onderdeel van de Metro groep.

Comment

Ik dacht dat het commerciëel gebruik (of misbruik) van een foto van fotograaf X niets te maken had met hoe fotograaf X deze foto gemaakt en eventueel bewerkt had? Als X de bewerking nu bvb deed in linux met The Gimp...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rigel
                        Als X de bewerking nu bvb deed in linux met The Gimp...
                        Ja, wat dan?

Comment

Hello,

Dit is weer een klassiek geval van gewoon pure diefstal ...

Als iemand foto's van je gebruikt, zonder eerst schriftelijke toestemming is dit inbruik op copyright ! Pure and simple !

Het probleem is natuurlijk om dit hard te maken. Zoals vermeld, als de slideshow verdwijnt heb je niets meer dan jouw woord tegen het hunne, en waarschijnlijk staat een bataljon advocaten klaar om 'préparé' van ons te maken.

Je kan de copyright wetgeving inroepen, maar het komt er dan op neer om te bewijzen hoeveel 'geld' (of goodwill) je verloren zou hebben door de actie van deze inbreuk, en ook nog eens hoeveel extra winst met jouw materiaal gemaakt werd ... vrij ontastbaar allemaal, in de US is dit veel gemakkelijker, elke inbreuk op copyright heeft daar een vast bedrag, voor foto's komt dit neer op $150,000 per inbreuk, da's dus per foto hé !

Als daar een firma expliciet zeg maar 10 van jouw foto's gebruikt op een commerciële website, en deze weigert te verwijderen op jouw aanvraag kan je voor de rest van je leven rentenieren.

Jammer genoeg is dit in Europe allemaal een beetje moeilijker, en waarschijnlijk zal het je fortuinen aan advocaten mogen uitgeven en jaren in de rechtbanken doorbrengen voordat je ook maar iets zal krijgen, wat dan waarschijnlijk je kosten niet eens zal dekken.

Maar zoals gesteld, de negatieve reclame doet meer pijn dan een rechtzaak waar nooit iemand van hoort ?!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kerstenj
                            ... Zoals vermeld, als de slideshow verdwijnt heb je niets meer dan jouw woord tegen het hunne ...
                            Al iemand op het idee gekomen dat je daar ook foto's van kan nemen

En hoeveel PowerPoint-voorstellingen sturen jullie via email rond met foto's van anderen? Ok, dat is dan niet commercieel maar het komt toch op 't zelfde neer, niet? Niet dat ik goedkeur wat Makro hier doet, verre van!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                              Al iemand op het idee gekomen dat je daar ook foto's van kan nemen

En hoeveel PowerPoint-voorstellingen sturen jullie via email rond met foto's van anderen? Ok, dat is dan niet commercieel maar het komt toch op 't zelfde neer, niet? Niet dat ik goedkeur wat Makro hier doet, verre van!!
                              neen dat is niet hetzelfde, een commercieel gebruik is duidelijk iets anders, tenandere al eens aangedacht hoeveel de makro aan fotograaf zou moeten betalen om diezelfde foto's te maken???
                              Last edited by linda16093; 20 maart 2006, 11:58.

Comment

Juridisch gaat niemand van ons hier ver mee komen. Er is geen hard bewijs voorhanden van waar, wanneer en voor hoelang desbetreffende foto's al dan niet getoond werden. Enige schadevergoeding zal dan ook op de spreekwoordelijke buik geschreven mogen worden (maar daar is het volgens mij uiteindelijk niemand hier om te doen).

Het moge anders wel duidelijk zijn dat Makro hier een grove fout begaat door het publiekelijk vertonen van foto's, voor commerciële doeleinden (het demonstreren van de kwaliteit van de aangeboden beeldschermen) en dit zonder ook maar enige toestemming van of overeenkomst tussen de auteurs van de foto's.

Wat zou men er bij Makro van vinden, mochten we zo eventjes een plasmaschermpje gaan "lenen" om even onze eigen foto's te tonen?

seppuku.

Comment

Working...
                                X