Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik ben een overtuigd hobbyfotograaf maar dit feit is geen vrijbrief om mijn foto's zomaar weg te geven. Ik moet als amateur (en loontrekkende) toch ook de volle pot betalen voor mijn dure fotospullen!? Niks beroepskosten, niks afschrijven, BTW ...
Voor mij is een minimale invulling van copyright het minstens vragen of men een foto mag gebruiken.
Zonder nog te spreken van de tijd, werk, kou, honger, benzine ed die men er in steekt.
Het is een hobby ok, maar een klein beetje respect voor de inspanningen die we moeten doen om tot dergelijk resultaat te komen vind ik wel op zijn plaats.
Als het is om een vzw, school, en dergelijke te helpen, graag zelfs.
Als het is om er iets(bedrijf) of iemand financieel voordeel mee te laten doen, nee, dan niet, of ik moet mee kunnen genieten.
Zo simpel is dat.
Ons moeder zei vroeger altijd:
........................................"Van altijd te geven gaat zelfs de beste koe kapot".
Ben deze namiddag naar Makro Vilvoorde geweest, gewapend met Klein Samsung-toestelletje in de hoop overtreding visueel te kunnen vastleggen. Alle schermen stonden af. Heb toen gevraagd ze aan te schakelen zodat ik wat beelden kon vergelijken. Vrouwelijke verkoopster was zeer bereidwillig en ik heb dan ook een Video ter vergelijking kunnen aanschouwen, namelijk "Batman".
Very bad indeed
Dus jongens en meisjes, zij die vonden dat mekkeren over een te grote naam op een post, hier, of op natuurfotografie of op welke site dan ook, stop met mekkeren op dit draadje... Als jullie zo naïef of stom zijn je werk niet te tekenen, kom dan ook niet klagen dat een ander ermee lopen is.
Dat is zever man, jij verknoeit gewoon je eigen foto's, en als ik mp3's download dan HOOR ik ook niet dat ik dat niet mag kopieren, met zo'n theorie mag alles
Volgende mail werd naar de Makro-verantwoordelijke gestuurd.
(de naam van de bestemmeling is verwijderd)
De RvB heeft deze mail opgesteld en het uitgangspunt terzake is dat er een schending is van de auteursrechten en dat kan niet zomaar ...
De foto's werden uit de BD-HOF "geleend" en dus is BD zelf ook betrokken partij.
Jaja
Geachte (naam),
Belgiumdigital VZW is een online ontmoetingsplaats voor amateurfotografen.
Onze website kan je hier vinden: http://www.belgiumdigital.com
Sinds enige dagen melden diverse leden ons dat op uw informatica-afdeling (o.a. in de vestiging te Machelen) foto's getoond worden die afkomstig zijn vanop de Belgiumdigital website.
Ze komen uit ons wekelijks overzicht, de "Hall of fame" en dat kunnen we eenvoudig bewijzen.
Voor het gebruik van deze foto's is noch aan Belgiumdigital VZW noch aan de auteur(s) toestemming gevraagd.
Dat is een serieuze inbreuk tegen de auteurswetgeving.
Een aantal van onze leden die hun foto's ongevraagd gebruikt zagen, overwegen om Sofam in te schakelen.
Ik verwijs graag naar de voorwaarden van Sofam welke in dit geval van toepassing zijn:
Deel 2 / Punt 1: Bij reproductie zonder voorafgaande toestemming.
Onze wensen zijn momenteel de volgende:
- Belgiumdigital VZW wenst een exact overzicht te ontvangen van al de zonder toestemming gebruikte foto's alsook een copy van de screensaver waarin ze verwerkt werden.
- Stopzetting van het ongeoorloofd gebruik van de bedoelde foto's tenzij er een akkoord kan bereikt worden tussen Makro, Belgiumdigital VZW en de betrokken auteurs.
- Gezien de snelheid van het online medium verwachten we binnen de 48 uur een reactie.
Vriendelijke groeten,
Jacques Janssens
voorzitter Belgiumdigital VZW
Dat is een duidelijke boodschap van BD . Ik zie hier ook een onmiskenbaar signaal in naar de forumbezoekers dat het toch goed is om lid van deze vzw te zijn en de werking te steunen. Deze mail is de reactie waar ik stiekem op gehoopt had en duidt aan dat BD meer is dan een forum waar we wat zeveren (soms ook bitsig) over belichtingsparameters bij modellenshoots, de Canon-Nikon war uitvechten en wat leuke fotootjes tonen.
Knap werk RvB
Een naam als "BD" weegt toch iets zwaarder dan de naam van een eenvoudig amateurfotograafke ! Het is fijn (en een geruststelling) om te weten dat de 'vzw BD' ingaat tegen misbruik van foto's van haar leden.
Als er dan deze week ook nog nieuws te verwachten valt i.v.m. de 'SD-verzekering', dan vind ik dat de RvB meer dan goe bezig is... Mijn complimenten
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
Comment