Messier object nr 106 of kort M106, heeft geen ronkende naam gekregen.
Weetjes over M106:
- Is te vinden in het sterrenbeeld de Jachthonden (Canes Venatici) net naast de Grote Beer.
- Staat op 21 à 25 miljoen lichtjaar van de Aarde.
- Verwijderd zich met een snelheid van 540 km/sec... Dus in aardse termen van hier naar Parijs in minder dan een seconde
- Wetenschapper vermoeden dat er in het center zich een gigantisch zwart gat bevindt omdat het redelijk wat röntgenstraling uitstoot en ongebruikelijke emissielijnen heeft.
Als je de even doorklikt naar Flickr dan zie je nog wat extra
De oranje-bruine emlissiemlijnen vormen niet alleen een koepel over het center, onderaan zie je er enkele (zwak) die recht de ruimte inschieten.
Rechts boven zie je nog een klein sterrenstelsel NGC4248 (~24 milj. Lichtjaar)
Aan de heldere sterren rechts zie je NGC4217 (~83milj. lichtjaar) daar zie je mooi de stofwolken omdat we er op de zijkant naar kijken.
Ik ga ze allemaal niet opsommen, maar je vindt er tientallen verder gelegen sterrenstelsels op.
Persoonlijk vind ik dit één van de mooiste "kortbij" gelegen sterrenstelsel. Ook de kleur van de sterren geven hier een extra toets
Totaal iets meer dan 8 uur belichting.
Apparatuur:
Telescoop: Skywatcher Quattro 250 (1000mm f/4)
Camera: ZWO ASI 294 MC PRO
Filter: Optolong IR/UV cut
Statief: Skywatcher EQ6-R
Postprocessing:
Stacking: DeepSkyStacker
Postprocessing: PixInsight
Denoise: Topaz Photo AI
Afwerking: Photoshop CC
Weetjes over M106:
- Is te vinden in het sterrenbeeld de Jachthonden (Canes Venatici) net naast de Grote Beer.
- Staat op 21 à 25 miljoen lichtjaar van de Aarde.
- Verwijderd zich met een snelheid van 540 km/sec... Dus in aardse termen van hier naar Parijs in minder dan een seconde
- Wetenschapper vermoeden dat er in het center zich een gigantisch zwart gat bevindt omdat het redelijk wat röntgenstraling uitstoot en ongebruikelijke emissielijnen heeft.
Als je de even doorklikt naar Flickr dan zie je nog wat extra
De oranje-bruine emlissiemlijnen vormen niet alleen een koepel over het center, onderaan zie je er enkele (zwak) die recht de ruimte inschieten.
Rechts boven zie je nog een klein sterrenstelsel NGC4248 (~24 milj. Lichtjaar)
Aan de heldere sterren rechts zie je NGC4217 (~83milj. lichtjaar) daar zie je mooi de stofwolken omdat we er op de zijkant naar kijken.
Ik ga ze allemaal niet opsommen, maar je vindt er tientallen verder gelegen sterrenstelsels op.
Persoonlijk vind ik dit één van de mooiste "kortbij" gelegen sterrenstelsel. Ook de kleur van de sterren geven hier een extra toets
Totaal iets meer dan 8 uur belichting.
Apparatuur:
Telescoop: Skywatcher Quattro 250 (1000mm f/4)
Camera: ZWO ASI 294 MC PRO
Filter: Optolong IR/UV cut
Statief: Skywatcher EQ6-R
Postprocessing:
Stacking: DeepSkyStacker
Postprocessing: PixInsight
Denoise: Topaz Photo AI
Afwerking: Photoshop CC
Comment