Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afscheid van Orion

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Showcase] Afscheid van Orion

We hebben het weerom gehad voor dit seizoen. Orion verdwijnt stillaan achter de nachtelijk horizon

Tijdens de met wolken overgoten dagen ben ik opnieuw aan de slag gegaan met de gecapteerde data, opnieuw gestackt en geprocessed.
    Deze maal gebruikte ik de HSO-postprocessing met behoud van "natuurlijke" kleuren ipv het lineaire beeld enkel te stretchen.

(HSO-processing: Met de RGB en luminantie extract, bereken ik de Ha (waterstof) SII (zwavel) en OIII (ozon) waarden die nadien worden samengevoegd via een bepaalde formule)

Dit geeft een totaal ander beeld en vond het dan ook gepast om dit in een nieuwe post te steken.

Door de andere post processing komt het zwakke Ha-gebied beter naar voren (Ha-lijn: waterstof atoom waarbij het electron van niveau 3 naar niveau 2 terug viel)
    In het heldere gebied in de Grote Orion nevel (M42) (rechts) worden nieuwe sterren geboren.

Het originele JPG-beeld meet 7446x2718 pixels, het originele lineaire bestand is 240 megabyte groot
    Flickr gaat hiermee niet al te best om
    Last edited by Rudy M.; 11 maart 2023, 11:37. Reden: typo
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Re: Afscheid van Orion

Prachtfoto. Maar inderdaad dergelijke foto's zouden moeten getoond kunnen worden zonder vervelende compressie. Origineel moet dit nog veel mooier zijn.

Comment

Fenomenaal !
      " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
        Prachtfoto. Maar inderdaad dergelijke foto's zouden moeten getoond kunnen worden zonder vervelende compressie. Origineel moet dit nog veel mooier zijn.
        Dank je, je kan hem ook op deze link bekijken aan 75%.
        Het blijft wel 12 megabyte aan data dat moet binnenkomen.

In tegenstelling tot "normale" fotografie doen we wel redelijk veel postprocessing en ruisonderdrukking.
        De artefacten ga je op volle resolutie altijd wel zien, dus niet voor pixel-peepers
        Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Knap ! ik heb eens op je link gepiept er er stoorde mij niks
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Knap om zoiets te kunnen doen. Mooi, hoor.
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

Telkens weer prachtbeelden!

Comment

Heel erg mooi. Feit is dat dit een detail is van een van de bekendste sterrenbeelden, waar je 'dagelijks' naar kijkt, zonder te beseffen wat je (niet) ziet...

Comment

Staat er weer prima op Rudy en de afwerking laat inderdaad meer Ha gebied zien, al is er eigenlijk nog een héél pak meer aanwezig onder de paardekop zelf wat we hier amper zien.

Het is zo'n object waar we ooit allemaal mee begonnen zijn, moest je uw allereerste opname naast deze leggen ... ik denk dat je steil achterover valt van de progressie die gemaakt is.
                  Zeker als het dan, zoals ik het deed indertijd, zonder volgende montering of tracker is gemaakt.

Ik heb er dit jaar amper tijd kunnen insteken in deze regio, ik meen dat ik amper op een 3hr data kom, maar wel een leuke opname aan overgehouden dankzij de nieuwste filter.
                  Heb me meer beziggehouden met al hetgeen errond te zien is en dat is eigenlijk verdomd veel, meer dan ik eerder dacht
                  En aangezien we hier bij ons maar een paar dagen helder weer hebben gehad met een goede seeing is het voor mij een slecht winterseizoen geweest qua astrofotografie.

En toen er dan een heldere periode was zat ik weken geveld met meer dan 39° koorts en een longontsteking
                  Dus ja het winterseizoen van dit jaar is er eentje om snel te vergeten ...

grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 12 maart 2023, 19:40. Reden: typo, auto aanvullen kan soms totaal verkeerd ....
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Buitengewoon om dit te kunnen bewonderen!
                    De link is zeker de moeite om te bekijken!
                    BD0681BE -
                    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Working...
                    X