Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vasco Da Gama

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vasco Da Gama

    Allereerst heel fijn dat je hier weer bent. Ik volg je ook elders,maar jou foto's tillen dit forumonderdeel echt naar een hoger niveau.
    Hoewel het weleens wisselt, zijn fotokwaliteit en sfeer bepalend om mensen hier naartoe te lokken.
    En vergeet je inspirerende rol niet ! Ik sta toch dikwijls aan jou te denken als ik z/w en/of LE doe !
    De mooie complimenten zijn allemaal gezegd, dus hoe ik over de foto denk, hoef ik na bovenstaand niet meer zeggen.
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

    Comment


    • #17
      Re: Vasco Da Gama

      Prachtig e, eentje voor op te hangen alweer!

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #18
        Re: Vasco Da Gama

        zeeeer mooie foto, met prachtige kleuren
        om duimen en vingers van af te likken
        echt top,
        mvg Tweetty
        bd0379be

        Comment


        • #19
          Re: Vasco Da Gama

          Topplaat, volg hierbij de voorgangers
          Groeten Andre

          Comment


          • #20
            Re: Vasco Da Gama

            Simplistisch mooi en hartverwarmend beeld, daar twijfel ook ik niet aan. Naar mijn smaak echter is er aan deze 'foto' al te veel geknutseld om nog zuiver en alleen als foto bekeken te worden. Maar zeker en vast een topplaats waard in een aparte rubriek 'digitaal beeldende kunst'.
            Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
            www.pixeldude.be
            www.flickr.com/photos/139672558@N07

            Comment


            • #21
              Re: Vasco Da Gama

              Oorspronkelijk geplaatst door PixelDude Bekijk bericht
              Simplistisch mooi en hartverwarmend beeld, daar twijfel ook ik niet aan. Naar mijn smaak echter is er aan deze 'foto' al te veel geknutseld om nog zuiver en alleen als foto bekeken te worden. Maar zeker en vast een topplaats waard in een aparte rubriek 'digitaal beeldende kunst'.
              Wat zou er aan dit beeld geknutseld zijn volgens jouw ?

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #22
                Re: Vasco Da Gama

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Wat zou er aan dit beeld geknutseld zijn volgens jouw ?

                grts
                Sieg
                Kleuren aangepast , lucht verzacht (is niet louter lange sluitertijd volgens mij), zee verzacht (idem), schepen en/of boten weg gecloned, brug (auto's?) opgekuist, ... .
                Begrijp me niet verkeerd, ik beweer niet dat zulke bewerkingen niet mogen. Ik vind het beeld zelfs heel mooi en een kunst op zich om het te doen, maar ik noem het niet langer een traditie getrouwe foto.
                Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
                www.pixeldude.be
                www.flickr.com/photos/139672558@N07

                Comment


                • #23
                  Re: Vasco Da Gama

                  Oorspronkelijk geplaatst door PixelDude Bekijk bericht
                  Kleuren aangepast , lucht verzacht (is niet louter lange sluitertijd volgens mij), zee verzacht (idem), schepen en/of boten weg gecloned, brug (auto's?) opgekuist, ... .
                  Begrijp me niet verkeerd, ik beweer niet dat zulke bewerkingen niet mogen. Ik vind het beeld zelfs heel mooi en een kunst op zich om het te doen, maar ik noem het niet langer een traditie getrouwe foto.
                  Al wat je hier opnoemt eigenlijk zijn de standaard bewerkingen die vroeger ook gedaan werden met het ontwikkelen van een filmrolletje.
                  Lange sluitertijd heeft dit tot gevolg, ik denk zelfs dat dit een opname is waar bitter weinig aan verandert is
                  Trouwens rijdende auto's of voorbij varende bootjes zie je niet op de opname wanneer deze gemaakt is met lange sluitertijd ;-)

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vasco Da Gama

                    Oorspronkelijk geplaatst door PixelDude Bekijk bericht
                    Kleuren aangepast , lucht verzacht (is niet louter lange sluitertijd volgens mij), zee verzacht (idem), schepen en/of boten weg gecloned, brug (auto's?) opgekuist, ... .
                    Begrijp me niet verkeerd, ik beweer niet dat zulke bewerkingen niet mogen. Ik vind het beeld zelfs heel mooi en een kunst op zich om het te doen, maar ik noem het niet langer een traditie getrouwe foto.
                    Beste Pixeldude (liever had ik uw naam gebruikt),

                    Kleuren aangepast uiteraard, een raw foto geeft immers het beeld niet weer zoals wij het zien met onze ogen. De zon en het kleur veranderen met de minuut bij een zonsopgang, dat haalt je camera er niet uit.
                    Toegegeven, ik heb het kleur goed gesatureerd want het was een zeer zachte zonsopgang.
                    Lucht verzacht: nee. Zee verzacht: nee (dat doe ik wel bij m'n zwart wit foto's als het nodig is, hier was het zeker niet nodig want het was heel zacht weer en water en geen wind).
                    Schepen of dingen weggecloned, nee want er was niets om weg te clonen...
                    Ik weet niet wat dergelijke commentaren bijdragen aan een foto, dit is toch immers de bedoeling van dit forum, om mekaar te 'helpen' de foto beter te maken.
                    Over het feit wat een traditie getrouwe foto is kan men urenlang discusieren, er zijn voor en tegenstanders van nabewerking.
                    Ik vind niet dat het hier de plaats is om daarover een discussie te starten... een jpeg is een bewerkte foto, punt uit.
                    Ik denk niet dat er veel mensen zijn die hier hun raw foto posten, en hoever je gaat om je foto af te werken, om te zetten naar jpeg, daar doet elk mee wat hij wil.
                    Zolang het eindresultaat natuurlijk oogt, is het voor mij ok.
                    En deze foto oogt dicht bij het origineel aan, geloof mij vrij. Ik wil gerust het raw bestand tonen. Ik heb twee verschillende filters gebruikt, voor verschillende sluitertijden omdat de belichtingstijd heel snel veranderde.
                    De ene filter geeft een heel koude witbalans, de andere, een b&w 10 stops, geeft een nog warmer beeld dan je hier ziet. Ik zelf heb ergens het midden gekozen, omdat door het gebruik van een nd filter
                    de natuurgetrouwe kleuren niet worden vastgelegd.
                    Maar ik denk niet dat ik me hier moet verdedigen...
                    Fotografie is kunst. Het feit dat de foto wel of niet bewerkt is maakt het niet meer of minder kunst.
                    Verder ga ik hier niet meer op in.
                    Tenzij het bijdraagt om de foto te verbeteren, een originele insteek of gedachtegang, of opbouwende kritiek is altijd welkom!

                    Vriendelijke groeten,
                    Christophe

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vasco Da Gama

                      Oorspronkelijk geplaatst door stephenstoph Bekijk bericht
                      Beste Pixeldude (liever had ik uw naam gebruikt),

                      Kleuren aangepast uiteraard, een raw foto geeft immers het beeld niet weer zoals wij het zien met onze ogen. De zon en het kleur veranderen met de minuut bij een zonsopgang, dat haalt je camera er niet uit.
                      Toegegeven, ik heb het kleur goed gesatureerd want het was een zeer zachte zonsopgang.
                      Lucht verzacht: nee. Zee verzacht: nee (dat doe ik wel bij m'n zwart wit foto's als het nodig is, hier was het zeker niet nodig want het was heel zacht weer en water en geen wind).
                      Schepen of dingen weggecloned, nee want er was niets om weg te clonen...
                      Ik weet niet wat dergelijke commentaren bijdragen aan een foto, dit is toch immers de bedoeling van dit forum, om mekaar te 'helpen' de foto beter te maken.
                      Over het feit wat een traditie getrouwe foto is kan men urenlang discusieren, er zijn voor en tegenstanders van nabewerking.
                      Ik vind niet dat het hier de plaats is om daarover een discussie te starten... een jpeg is een bewerkte foto, punt uit.
                      Ik denk niet dat er veel mensen zijn die hier hun raw foto posten, en hoever je gaat om je foto af te werken, om te zetten naar jpeg, daar doet elk mee wat hij wil.
                      Zolang het eindresultaat natuurlijk oogt, is het voor mij ok.
                      En deze foto oogt dicht bij het origineel aan, geloof mij vrij. Ik wil gerust het raw bestand tonen. Ik heb twee verschillende filters gebruikt, voor verschillende sluitertijden omdat de belichtingstijd heel snel veranderde.
                      De ene filter geeft een heel koude witbalans, de andere, een b&w 10 stops, geeft een nog warmer beeld dan je hier ziet. Ik zelf heb ergens het midden gekozen, omdat door het gebruik van een nd filter
                      de natuurgetrouwe kleuren niet worden vastgelegd.
                      Maar ik denk niet dat ik me hier moet verdedigen...
                      Fotografie is kunst. Het feit dat de foto wel of niet bewerkt is maakt het niet meer of minder kunst.
                      Verder ga ik hier niet meer op in.
                      Tenzij het bijdraagt om de foto te verbeteren, een originele insteek of gedachtegang, of opbouwende kritiek is altijd welkom!

                      Vriendelijke groeten,
                      Christophe
                      zelf zou ik er niet teveel aan tillen Christophe ,ik ken jou en je werk ,en daar mag je echt perfect fier op zijn , ik begrijp soms ook dergelijke reactie's niet , als iemand kritiek op een foto heeft dan veronderstel je dat die persoon iets opbouwend aanbrengt , maar hier vind ik het ook wat ongepast bij dergelijke top foto , we zijn vooral blij (ik spreek waarschijnlijk bij de meeste hier op deze afdeling) dat we terug iemand zien die prachtig werk aanbrengt ,dat hebben we hier dringend nodig want er zijn heel veel goede fotografen vertrokken ,vooral door dergelijke commentaren ,ik ken er veel en ook persoonlijk , laat je zeker niet daardoor afschrikken , eigenlijk zou die persoon toch moeten geweten hebben dat je bvb bij dergelijke lange sluitertijden alle storende en bewegende elementen wegfilterd ,

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vasco Da Gama

                        Christophe,

                        Je vraagt om een showcase beoordeling. Je weet op voorhand dat zulke beoordeling alle kanten uitkan en dat niet iedereen van mening is dat er aan de ingezonden foto quasi niets meer aan te verbeteren valt. Ik geef je mijn mening. Je vraagt verheldering van enkele van mijn antwoorden. Ik geef je die en je ontsteekt in een tirade waarbij je zegt dat je jezelf niet hoeft te verdedigen. Is dat een normale reactie? Niet te verwonderen dat het op dit forum zo stilletjes is buiten de reacties van de harde kern van 20 die nog de moed heeft om reacties te geven.
                        Mijn oprechte mening: technisch is dit een prima professionele foto maar hij bezit nihil van originaliteit. Wanneer je even googled zie je duizenden gelijkaardige foto’s. Wanneer deze foto in een galerij hangt zal ik even halt houden omdat de kleuren opvallen, maar dan verder wandelen omdat hij me niet echt interesseert.
                        Ik durf dit alles openlijk te zeggen zelfs wanneer ik van mezelf weet dat ik helemaal geen goede fotograaf ben en misschien nog geen middelmaat haal. M.a.w. wanneer ik iets post aanvaard ik gezonde kritiek omdat ik wil leren en ik zal dan ook op ‘dit’ forum bakken kritiek halen of helemaal geen reacties ontvangen. Maar dat neemt niet weg dat ik geen foto’s mag beoordelen en dat doe ik ook. Een foto heeft twee belangrijke kenmerken, techniciteit en originaliteit. En dit laatste vind ik veel belangrijker dan het eerste. Techniciteit is de kennis en kunde van de vakman, originaliteit ontspruit in de ziel van de kunstenaar. Een showcase foto heeft beide nodig, en één belangrijk aspect ontbreek er hier.
                        Daarom zeg ik met overtuiging ‘ik vind dit een zeer mooi beeld’ maar daarom wil ik het nog niet kopen of in mijn living hangen. Je kan hem ongetwijfeld aan Ikea kwijt, en daar bedoel ik niets pejoratief mee. Zonder je reactie had ik dit alles zelfs niet vermeld.
                        Ik heb de foto nogmaals bekeken. Technisch gezien ben je waarschijnlijk tien keer beter dan ik, dat geef ik grif toe. Maar technische perfectie bereiken wil nog niet zeggen dat iedereen van je foto’s moet houden. Wanneer je er in slaagt om je technische perfectie te verreiken met originaliteit zal ik één van je grootste bewonderaars worden.
                        Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
                        www.pixeldude.be
                        www.flickr.com/photos/139672558@N07

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vasco Da Gama

                          Oorspronkelijk geplaatst door PixelDude Bekijk bericht
                          Christophe,

                          Je vraagt om een showcase beoordeling. Je weet op voorhand dat zulke beoordeling alle kanten uitkan en dat niet iedereen van mening is dat er aan de ingezonden foto quasi niets meer aan te verbeteren valt. Ik geef je mijn mening. Je vraagt verheldering van enkele van mijn antwoorden. Ik geef je die en je ontsteekt in een tirade waarbij je zegt dat je jezelf niet hoeft te verdedigen. Is dat een normale reactie? Niet te verwonderen dat het op dit forum zo stilletjes is buiten de reacties van de harde kern van 20 die nog de moed heeft om reacties te geven.
                          Mijn oprechte mening: technisch is dit een prima professionele foto maar hij bezit nihil van originaliteit. Wanneer je even googled zie je duizenden gelijkaardige foto’s. Wanneer deze foto in een galerij hangt zal ik even halt houden omdat de kleuren opvallen, maar dan verder wandelen omdat hij me niet echt interesseert.
                          Ik durf dit alles openlijk te zeggen zelfs wanneer ik van mezelf weet dat ik helemaal geen goede fotograaf ben en misschien nog geen middelmaat haal. M.a.w. wanneer ik iets post aanvaard ik gezonde kritiek omdat ik wil leren en ik zal dan ook op ‘dit’ forum bakken kritiek halen of helemaal geen reacties ontvangen. Maar dat neemt niet weg dat ik geen foto’s mag beoordelen en dat doe ik ook. Een foto heeft twee belangrijke kenmerken, techniciteit en originaliteit. En dit laatste vind ik veel belangrijker dan het eerste. Techniciteit is de kennis en kunde van de vakman, originaliteit ontspruit in de ziel van de kunstenaar. Een showcase foto heeft beide nodig, en één belangrijk aspect ontbreek er hier.
                          Daarom zeg ik met overtuiging ‘ik vind dit een zeer mooi beeld’ maar daarom wil ik het nog niet kopen of in mijn living hangen. Je kan hem ongetwijfeld aan Ikea kwijt, en daar bedoel ik niets pejoratief mee. Zonder je reactie had ik dit alles zelfs niet vermeld.
                          Ik heb de foto nogmaals bekeken. Technisch gezien ben je waarschijnlijk tien keer beter dan ik, dat geef ik grif toe. Maar technische perfectie bereiken wil nog niet zeggen dat iedereen van je foto’s moet houden. Wanneer je er in slaagt om je technische perfectie te verreiken met originaliteit zal ik één van je grootste bewonderaars worden.
                          Eerst zeg je dat et een geknutselde foto is, dan twijfel je niet aan de technische perfectie....
                          Een foto zoals je er al veel gezien hebt, weinig creatief of origineel....
                          Hoeveel belgische landschapsfotografen zul je met deze foto zien afkomen???
                          Met die omstandigheden???
                          Er is eigenlijk niks opbouwend aan je kritiek, moest hij een ander standpunt innemen of compo veranderen, contrast of saturatie?
                          Het is door mensen zoals jij die eigenlijk zelf geen opbouwende kritiek kunnen verdragen maar wel graag nietszeggende kritiek géven dat er hier erg veel leegloop is van echt goede fotografen en joviale mensen!
                          Als ik kijk naar je foto's zie ik iemand die erg beginnende is in de fotografie, wat een práchtige periode vol ontdekkingen zal zijn.
                          Maar vanuit dat standpunt bekeken kan je toch moeilijk een echte topper zonder veel zinnige uitleg op zijn plaats zetten...

                          Leer er beter uit, en bedenk hoeveel voorbereiding, toewijding en ervaring nodig was om dit beeld te kunnen maken

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vasco Da Gama

                            Oorspronkelijk geplaatst door PixelDude Bekijk bericht
                            Christophe,

                            Je vraagt om een showcase beoordeling. Je weet op voorhand dat zulke beoordeling alle kanten uitkan en dat niet iedereen van mening is dat er aan de ingezonden foto quasi niets meer aan te verbeteren valt. Ik geef je mijn mening. Je vraagt verheldering van enkele van mijn antwoorden. Ik geef je die en je ontsteekt in een tirade waarbij je zegt dat je jezelf niet hoeft te verdedigen. Is dat een normale reactie? Niet te verwonderen dat het op dit forum zo stilletjes is buiten de reacties van de harde kern van 20 die nog de moed heeft om reacties te geven.
                            Mijn oprechte mening: technisch is dit een prima professionele foto maar hij bezit nihil van originaliteit. Wanneer je even googled zie je duizenden gelijkaardige foto’s. Wanneer deze foto in een galerij hangt zal ik even halt houden omdat de kleuren opvallen, maar dan verder wandelen omdat hij me niet echt interesseert.
                            Ik durf dit alles openlijk te zeggen zelfs wanneer ik van mezelf weet dat ik helemaal geen goede fotograaf ben en misschien nog geen middelmaat haal. M.a.w. wanneer ik iets post aanvaard ik gezonde kritiek omdat ik wil leren en ik zal dan ook op ‘dit’ forum bakken kritiek halen of helemaal geen reacties ontvangen. Maar dat neemt niet weg dat ik geen foto’s mag beoordelen en dat doe ik ook. Een foto heeft twee belangrijke kenmerken, techniciteit en originaliteit. En dit laatste vind ik veel belangrijker dan het eerste. Techniciteit is de kennis en kunde van de vakman, originaliteit ontspruit in de ziel van de kunstenaar. Een showcase foto heeft beide nodig, en één belangrijk aspect ontbreek er hier.
                            Daarom zeg ik met overtuiging ‘ik vind dit een zeer mooi beeld’ maar daarom wil ik het nog niet kopen of in mijn living hangen. Je kan hem ongetwijfeld aan Ikea kwijt, en daar bedoel ik niets pejoratief mee. Zonder je reactie had ik dit alles zelfs niet vermeld.
                            Ik heb de foto nogmaals bekeken. Technisch gezien ben je waarschijnlijk tien keer beter dan ik, dat geef ik grif toe. Maar technische perfectie bereiken wil nog niet zeggen dat iedereen van je foto’s moet houden. Wanneer je er in slaagt om je technische perfectie te verreiken met originaliteit zal ik één van je grootste bewonderaars worden.

                            Beste, ik kan dit alles zeer goed plaatsen, en er zelfs eens om lachen
                            En bepaalde zaken kan ik zeker begrijpen.
                            Maar als ik bij elke foto moet duiden waarom hij mij niet interesseert, tja, dan is er maar weinig plezier aan.
                            Ik doe maar zelden 'kleurwerk', veel meer hou ik van zwart wit.
                            Misschien kan je eens doorklikken naar mijn zwart wit pagina, en kijken of er daar beelden tussenzitten die 'origineel' zijn?

                            https://www.flickr.com/photos/christophestaelens/

                            Mocht ik ze alsnog aan ikea kunnen verkopen zou ik toch ook wel een beetje blij zijn hoor

                            Vriendelijke groeten,
                            Christophe.
                            Last edited by stephenstoph; 16 september 2018, 10:12.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vasco Da Gama

                              Zou ik mij ook niet aan storen, Christophe. We kennen mekaar al van op facebook en je weet dat ik ook een bewonderaar ben van je werk. Degene die beweren dat een foto geen bewerking zou hoeven, zijn degene die ook een foto niet naar behoren kunnen bewerken. Ook heb je soms van die internet-trollen die het niet kunnen laten het werk van iemand te bekritiseren maar die zelf nog niet bereikt hebben wat jij op zeer korte tijd al bereikt hebt.
                              https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vasco Da Gama

                                Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                                Zou ik mij ook niet aan storen, Christophe. We kennen mekaar al van op facebook en je weet dat ik ook een bewonderaar ben van je werk. Degene die beweren dat een foto geen bewerking zou hoeven, zijn degene die ook een foto niet naar behoren kunnen bewerken. Ook heb je soms van die internet-trollen die het niet kunnen laten het werk van iemand te bekritiseren maar die zelf nog niet bereikt hebben wat jij op zeer korte tijd al bereikt hebt.
                                hier zou ik een willen bijplaatsen

                                Comment

                                Working...
                                X