Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aurora Airways

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aurora Airways

Dank voor alle reacties.

Oorspronkelijk geplaatst door Rapid Bekijk bericht
    (...)in een ideale wereld zou ik meer richting een 2x3 formaat met het noorderlicht over de gehele hemel sterker vinden. Wat dat betreft zou je het gewoon nog eens moeten proberen, en hopen op (nóg) betere omstandigheden...
    De essentie van natuurfotografie in een notendop. Ik had ook liever aurora-niveau 10 gehad, maar zo werkt de natuur helaas niet - je moet het doen met wat je krijgt. In dit gebied is het erg vaak bewolkt, dus de kans dat ik in de buurt ben met een sterkere aurora op een onbewolkte nacht, zonder maan, die is behoorlijk klein.
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht

De essentie van natuurfotografie in een notendop. Ik had ook liever aurora-niveau 10 gehad, maar zo werkt de natuur helaas niet - je moet het doen met wat je krijgt. In dit gebied is het erg vaak bewolkt, dus de kans dat ik in de buurt ben met een sterkere aurora op een onbewolkte nacht, zonder maan, die is behoorlijk klein.
      Inderdaad, zo vlakbij die gletsjers aan de zuidkust heerst er dikwijls een merkwaardig microklimaat, de omgeving van Vik is zo één van de bekendste. Ik denk dat je ongelofelijk veel geluk hebt gehad Marsel, maar wie geen moeite doet heeft nooit ongelofelijk veel geluk zeg ik dan. Ik krijg zo af en toe van die ijlmails uit IJsland die meestal neerkomen "Paul, laat alles wat je vast hebt uit je handen vallen, wordt desnoods ziek voor het werk maar kom onmiddellijk want we hebben momenteel rode aurora's". Let op : er zijn er die het doen (deden, want ze zijn omgekomen bij de uitbarsting van Mount Unzen) : het echtpaar Krafft was bezeten door vulkaanuitbarstingen. Oswaldur en Villi Knudsen lieten/laten op hun camera na alles uit hun handen vallen als er weer eens op IJsland een vulkaan zich begint te roeren. Tsja, ik kan me dat niet permitteren hoe graag ik ook zou willen.
      Maar de kans dat er een toerist met een gelijkaardige foto afkomt beoordeel ik als bijzonder klein, wees gerust. Heb je dan eens noorderlicht dan doet het nog altijd niet wat je wil, soms is het een stabiele band, soms beweegt het als een sluier.
      De resultaten waarmee een Stefnisson of een Parviainen soms afkomen zijn het resultaat van uren, dagen, weken, maanden afwachten bij temperaturen van meestal ver onder nul.
      Ik heb zo ook eens ongelofelijk veel geluk gehad, de eerste keer IJsland in 1984 waren we onze laatste dagen aan het opgebruiken en we kwamen bij het bekende gletsjermeer waar alles in potdichte mist zat, de toen zeldzame toeristen reden door en er was daar letterlijk niemand, de gebouwtjes en de amfibiedinges bestonden nog niet en ik was aan mijn laatste filmrolletjes toe. Gewoon een paar uren gewacht tot groot ongenoegen van mijn vrouw want de boot wacht niet op laatkomers.
      Opeens begint die mist op te trekken en heel dat onwereldlijke landschap begon zo traagweg zichtbaar te worden met een waterig zonnetje bovenin, ik heb toen gewoon mijn laatste filmrollen opgestoken, de ene foto na de andere. Zonder na te denken wat ik de komende twee dagen nog zou zien en dus zou missen. Een half uur later was er een compleet andere omgeving. Heel dat panorama werd zichtbaar voor het blote oog. Alles in de zon. Ik krijg tot op vandaag nog altijd kippenvel bij die ene beleving en dat kippenvel kreeg ik ook bij het zien van deze foto.
      Nogmaals een dikke proficiat bij deze prestatie.

Comment

Zalige plaat, en klassevoorbeeld van hoe je een foto maakt, en niet neemt...
        Web: http://www.hanscouwenbergh.be
        Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

Comment

Pro,en dat is dan ook te zien aan uw werk
          prachtig
          eos 600 d
          lens 18-135 canon 10-22canon

Comment

Working...
          X