De winter laat mij niet los...
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
snowscape
Collapse
X
-
-
Re: snowscape
Een hele mooie! De donkere sfeer staat hier goed bij.vriendelijke groeten, Helen
Updated WWW.HELENICA.NL
---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----
-
Wat een prachtige compo en schitterend dreigende sfeer. Erg mooi gedaan.
Maar door al dat moois heen kijkend ,had voor mij de voorste pol scherp mogen zijn, en de foto voor het zicht wat rechter gezet mogen worden.
Groeten,
JohanNikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4
Vriendelijke groeten, Johan
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk berichtWat een prachtige compo en schitterend dreigende sfeer. Erg mooi gedaan.
Maar door al dat moois heen kijkend ,had voor mij de voorste pol scherp mogen zijn, en de foto voor het zicht wat rechter gezet mogen worden.
Groeten,
Johan
Deze foto is haarscherp uit de camera gekomen ... maar ik ben geen 'haarscherpe' fotograaf en tracht veel meer aandacht aan 'sfeer' te scheppen en daarom haal ik (zeer) dikwijls de scherpte uit mijn foto's en erg 'bewust' zelfs.
Mijn volgende foto 'prelude' is daar nog maar eens een voorbeeld van.
Heel soft gewerkt.
Groet.
Gil
Comment
-
Bedankt voor de toelichting, Gil.
Dat verduidelijkt veel. En kan niet ontkennen dat sfeer maken een heel sterk punt van u is.
Ondanks het smaakverschil, is mijn waardering niet minder hoor !
Groeten,
JohanLast edited by Johan1956; 24 maart 2013, 13:00.Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gilclaes Bekijk berichtBedankt voor de reacties... en appreciatie.
Deze foto is haarscherp uit de camera gekomen ... maar ik ben geen 'haarscherpe' fotograaf en tracht veel meer aandacht aan 'sfeer' te scheppen en daarom haal ik (zeer) dikwijls de scherpte uit mijn foto's en erg 'bewust' zelfs.
Mijn volgende foto 'prelude' is daar nog maar eens een voorbeeld van.
Heel soft gewerkt.
Groet.
Gil
Comment
-
Van het begin had mijn reactie misschien duidelijker beargumenteerd moeten zijn.
Waarom ik een afwijkende mening heb, komt omdat ik, bar, kou en dreiging, minder associeer met zachtheid.
Heb deze foto ook voor mezelf opgeslagen, en voorste pol verscherpt. Dan komen eerder genoemde omschrijvingen, imho nog intenser over.
Maar jullie hebben me wel voer tot nadenken gegeven, want eerlijk gezegd ben ik weleens teveel op scherpte gefixeerd.
Je moet dit inderdaad per foto (leren) inschatten.
Groeten,
JOhanNikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk berichtVan het begin had mijn reactie misschien duidelijker beargumenteerd moeten zijn.
Waarom ik een afwijkende mening heb, komt omdat ik, bar, kou en dreiging, minder associeer met zachtheid.
Heb deze foto ook voor mezelf opgeslagen, en voorste pol verscherpt. Dan komen eerder genoemde omschrijvingen, imho nog intenser over.
Maar jullie hebben me wel voer tot nadenken gegeven, want eerlijk gezegd ben ik weleens teveel op scherpte gefixeerd.
Je moet dit inderdaad per foto (leren) inschatten.
Groeten,
JOhan
De scherpte versterkt inderdaad het dreigende effect... maar als 'een te gevoelig' type wou ik in feite niet de klemtoon leggen op de dreiging maar op de aftakeling van de natuur... de vergankelijkheid van het leven... de gelatenheid zeker of de aanvaarding van het zijn...
Nu word ik te filosofisch. (Denk ik aan doudeke.)
Zal aan de leeftijd liggen...
Vind het tof dat je er zo over denkt. Was vroeger ook, toen ik nog voorzitter was van een fotoclub, een pietje precies op elk detail 'hoe een foto in feite moest zijn en NIET anders... volgens de regels van de KUNST tot op de millimeter.
Heb 'gelukkig' leren relativeren...
Een foto 'is' mooi, spreekt aan, bekoort, boeit...
ofwel... stoot af, verafschuwt, is lelijk ... of is alledaags ...
... en dat hangt af van de subjectieve benadering van elk individu.... hoe men denkt...zich voelt... kijkt...het beleeft...
De leefwereld waarin men zich beweegt, de invloeden die men ondergaat, de opleiding die men volgt of volgde ...
Stop Gilbert.
Bedankt Johan voor je reacties.
Gil
Comment
-
Heerlijk sfeertje..Knap gedaan.Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
MIJN WEBSITE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gilclaes Bekijk berichtJe hebt inderdaad een punt en ik kan goed volgen in je redenering Johan.
De scherpte versterkt inderdaad het dreigende effect... maar als 'een te gevoelig' type wou ik in feite niet de klemtoon leggen op de dreiging maar op de aftakeling van de natuur... de vergankelijkheid van het leven... de gelatenheid zeker of de aanvaarding van het zijn...
Nu word ik te filosofisch. (Denk ik aan doudeke.)
Zal aan de leeftijd liggen...
Vind het tof dat je er zo over denkt. Was vroeger ook, toen ik nog voorzitter was van een fotoclub, een pietje precies op elk detail 'hoe een foto in feite moest zijn en NIET anders... volgens de regels van de KUNST tot op de millimeter.
Heb 'gelukkig' leren relativeren...
Een foto 'is' mooi, spreekt aan, bekoort, boeit...
ofwel... stoot af, verafschuwt, is lelijk ... of is alledaags ...
... en dat hangt af van de subjectieve benadering van elk individu.... hoe men denkt...zich voelt... kijkt...het beleeft...
De leefwereld waarin men zich beweegt, de invloeden die men ondergaat, de opleiding die men volgt of volgde ...
Stop Gilbert.
Bedankt Johan voor je reacties.
Gil
Johan..je bent ook een mens met dat buikgevoel dus je hoeft niet te excuseren.
Het is meer dan kijken reageren op een foto. Eerlijkheid en persoonlijke voorkeuze speelt ook een rol.
Wat ik enorm waardeer is dat mensen hun grenzen kennen en dat is meer waard dan een korte reactie of muggezifterij.
Daarom hou ik zou van dit forum onderdeel waar de meesten onder ons romantici zijn in volle overgave.
Ik blijf het steeds herhalen..
Landschappen mooi weergeven telkens weer zonder saai te worden is gewoon aards moeilijk.. Dat geven zelfs de beste fotografen toe die een heel andere richting verkiezen.
Als je een mooi model hebt is het niet moelijk om iedereen te bekoren maar als je een boom,vijver,boerderij of koe wil weergeven dan komt pas de techniek naar boven...
Dynamisch kunstwerk noem ik het steeds.
Comment
Comment