Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hevig onweer 13/06

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hevig onweer 13/06

En ik heb enkele foto's kunnen maken. het onweer was intens, met ongeveer 40ontl/min.

Bart,
    www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

Re: Hevig onweer 13/06

Redelijk leuke opnamen van de bliksem. Ik zie wel wat onscherpe van het landschap, en dat is jammer, want de kadering is vrij aardig. Het stukje balkon (?) rechtsonder stoort wel.

Hoe heb je ze gemaakt? Op statief? Welke sluitertijd/diafragma? Ben wel benieuwd.
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

Comment

toffe fotos!

ik heb er gisteren ook willen maken maar ik heb maar enkele bliksmes kunnen vangen,
      het zijn niet echt speciale fotos geworden maar wel leuk om te proberen.
      waar ik problemen mee had is om het landschap sherp te krijgen met de autofocus,
      daar was het blijkbaar te donker voor, dan maar wijd open gezet mn lens met een klein diafragma en hopen dat ik er niet te veel naast zat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nomancan
        toffe fotos!

ik heb er gisteren ook willen maken maar ik heb maar enkele bliksmes kunnen vangen,
        het zijn niet echt speciale fotos geworden maar wel leuk om te proberen.
        waar ik problemen mee had is om het landschap sherp te krijgen met de autofocus,
        daar was het blijkbaar te donker voor, dan maar wijd open gezet mn lens met een klein diafragma en hopen dat ik er niet te veel naast zat.
        Bij dit soort foto's kun je beter de camera handmatig op oneindig zetten en zo laten staan.

Comment

Mooie foto's en

ze staan blijkbaar ook op de website van de VRT.

Comment

Moet jij niet aan het studeren zijn????????
            Groetjes en blok nu maar een beetje!!!!!!!!!!
            MDB-VL
            Canon 350D - EF 28/80 - EF 75/300

Comment

Heb je dat paarse er opzettelijk ingebracht ? Met een correcte witbalans zien ze er namelijk helemaal anders uit.
              fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                Heb je dat paarse er opzettelijk ingebracht ? Met een correcte witbalans zien ze er namelijk helemaal anders uit.
                kheb het em ook gezegd kijk eens naar mij foto's van dezelfde avond
                SHARPimages.be

Comment

Dat lijkt mij niet. Dit blauwpaarse licht is typisch voor bliksem, samen met het strooilicht van de verlichting van de beschaving.
                  Wellicht dat het iets verminderd zou mogen worden door de foto wat meer contrast te geven en de saturatie iets lager te schroeven? Wellicht dat je dan iets meer in de richting van de foto's van FrederikV komt.

Comment

spectaculaire foto's !!

Tips gebruikt van BD site (bliksem fotografie)?
                    Thomart.nl
                    Designing&Photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn
                      Dat lijkt mij niet. Dit blauwpaarse licht is typisch voor bliksem, samen met het strooilicht van de verlichting van de beschaving.
                      Wellicht dat het iets verminderd zou mogen worden door de foto wat meer contrast te geven en de saturatie iets lager te schroeven? Wellicht dat je dan iets meer in de richting van de foto's van FrederikV komt.
                      Ik heb de foto zelf eens gaan corrigeren en dan kom je tot een heel ander kleurpatroon, veel natuurlijker en idd meer in de richting van de andere reeks die je aanhaalt. Ik vind het paarse hier compleet bij de haren getrokken. In de realiteit krijg je bij nachtelijk onweer een blauwwitte gloed die bij momenten bij hevig onweer daglicht benadert, zij het een veel koudere vorm van daglicht.
                      Hier krijg je een kleurnuance die bijna warm aandoet in die ik nog nooit in realiteit
                      heb gezien. Haal gewoon het teveel aan rood uit de foto en je krijgt wat je echt ziet. Je kan trouwens de voorgrond als referentiepunt nemen om de kleuren te evalueren :

Ik ben wel akkoord dat de foto op deze manier te licht wordt en gebrek aan contrast vertoont.
                      fotosite

Comment

Ik heb de foto zelf eens gaan corrigeren en dan kom je tot een heel ander kleurpatroon, veel natuurlijker en idd meer in de richting van de andere reeks die je aanhaalt. Ik vind het paarse hier compleet bij de haren getrokken. In de realiteit krijg je bij nachtelijk onweer een blauwwitte gloed die bij momenten bij hevig onweer daglicht benadert, zij het een veel koudere vorm van daglicht.
                        Hier krijg je een kleurnuance die bijna warm aandoet in die ik nog nooit in realiteit
                        heb gezien. Haal gewoon het teveel aan rood uit de foto en je krijgt wat je echt ziet. Je kan trouwens de voorgrond als referentiepunt nemen om de kleuren te evalueren :

Ik ben wel akkoord dat de foto op deze manier te licht wordt en gebrek aan contrast vertoont.
                        Het lichte en contrast is natuurlijk makkelijk aan te passen
                        Ik denk dat jouw bewerking de tegenovergestelde kant inslaat. Dit vind ik ook niet natuurlijk of realistisch. Natuurlijk kun je een voorgrond als referentiepunt nemen, maar ook die voorgrond is belicht door hetzelfde licht dat de hemel in lichtelaaie zet. Ook dat zal dus beinvloed worden. Het referentiepunt dat je gebruikt is dus indachtig de situatie bij dag, bij ander licht.

Comment

Ja dat kan kloppen. Maar het ging allemaal zo snel dat ik niet op witbalans gelet heb, maar echt gefocust was op het zoveel mogelijk bliksems op foto krijgen
                          www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn
                            Ja dat kan kloppen. Maar het ging allemaal zo snel dat ik niet op witbalans gelet heb, maar echt gefocust was op het zoveel mogelijk bliksems op foto krijgen
                            Het is ook niet erg belangrijk bij het fotograferen, zeker niet bij dit soort foto's. Mede daarom schiet ik ook altijd RAW, om daar waar de AWB het laat afweten zelf bij te regelen. Het blijft natuurlijk wel altijd natte vingerwerk, maar dat is niet erg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn
                              Het is ook niet erg belangrijk bij het fotograferen, zeker niet bij dit soort foto's. Mede daarom schiet ik ook altijd RAW, om daar waar de AWB het laat afweten zelf bij te regelen. Het blijft natuurlijk wel altijd natte vingerwerk, maar dat is niet erg.
                              Jup, de laatste tijd trek ik nu ook veel meer in raw. Voor mij werkt het ook pakken mooier. Foto's die ik van vrienden trek of gwn dagelijkse domme foto's die zijn niet nuttig om in raw te trekken. Onweer, weerfoto's, natuurfoto's en photoshoots : zeker in RAW! (photoshop kennis moet wel al wat hoger liggen, dat mss ook een drempel.)
                              SHARPimages.be

Comment

Working...
                              X