Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Henny en Bieke (weer een focus probleem)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Henny en Bieke (weer een focus probleem)

Alweer een focus probleem, maar dit maal een luxe probleem. Mijn eerste duoshoot gedaan. Maar op wie van de twee moet je dan scherp stellen?

Last edited by Porochelt; 25 juli 2005, 16:37.
    Op een gave huid kun je niet scherpstellen
    Simpele albumpjes

Re: Henny en Bieke (weer een focus probleem)

zou zeggen, de tweede, das een mooie compo zo.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Mij lijkt het het beste te focussen zoals in de eerste foto, zij het met iets meer DOF zodat het mannelijk model minder out of focus is zonder scherp te zijn.
      450D en wat prullen

Comment

prefereer ook de vrouwtjes

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin

Me 2, me 2
          (message 2 short )

Comment

'k vind ze niet goed sorry , het onscherpe trekt veel te veel de aandacht weg van het scherpe onderwerp , en ik vind dat juist dat toch niet de bedoeling is bij portretfotografie .
            http://www.dullaert.net

Comment

Ik prefereer ook de eerste, maar dan meer dof zodat de man ook iets scherper is nu drijgt het een vlek te worden. Er zou iets meer doortekening in moeten zitten zonder echt scherp te worden.
              En een andere tip, de vlekken vuil op de man iets minder artificieel doen lijken.
              Nikon CP 5700
              Sony Cybershot P71

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HappyOne
                Ik prefereer ook de eerste, maar dan meer dof zodat de man ook iets scherper is nu drijgt het een vlek te worden. Er zou iets meer doortekening in moeten zitten zonder echt scherp te worden.
                En een andere tip, de vlekken vuil op de man iets minder artificieel doen lijken.
                u bedoelt waarschijnlijk hier eerder meer scherptediepte inplaats van DOF
                ter verduidelijking: scherptediepte en dof hebben heel verschillende betekenissen. DOF is eerder de Bouke ( beeld van onscherpte, ineenvloeing van kleuren enz ) die je krijgt door de kwaliteit van de lens alsook voornamelijk door het aantal en de vorm van de diafragma-lippen
                In dat geval verkies ik hier wel foto nr 1
                er is echter een probleem namelijk dat het fysieke oog rechts er wat .... opstaat, waarschijnlijk door de belichting
                Last edited by Guest9; 26 juli 2005, 08:15.

Comment

Allen bedankt voor de reacties

Voor zo ver ik weet is scherpte-diepte en DOF hetzelfde en worden de begrippen vaak net verkeerd om gebruikt. De terminologie vind ik volkomen onbelangrijk. Ik zal de volgende keer (dit smaakt naar meer) eens wat minder extreem gaan. Dit is wel het beoogde effect (ik heb nu eenmaal een zwak voor vage mannen).

Mij lijkt het het beste te focussen zoals in de eerste foto, zij het met iets meer DOF zodat het mannelijk model minder out of focus is zonder scherp te zijn.
                  De opmerking dat ik niet kon kiezen op wie ik scherp moest stellen was niet serieus bedoeld, toch bedankt voor de adviezen.

'k vind ze niet goed sorry , het onscherpe trekt veel te veel de aandacht weg van het scherpe onderwerp , en ik vind dat juist dat toch niet de bedoeling is bij portretfotografie .
                  Ik weet niet wat volgens het grote fotografiehandboek de bedoeling van portretfotografie is. Ik weet wel dat het niet mijn bedoeling was een portret te maken. Voor mij vormen de scherpte en de onscherpte samen het beeld als de onscherpte de aandacht wegtrekt van de scherpte en andersom dan is mijn opzet geslaagd.

Citaat:
                  Origineel gepost door ajuin

Me 2, me 2
                  (message 2 short )
                  Boffen jullie even dat ik er voor de afwisseling ook een dame op gezet heb. (Hoewel ik eigenlijk vind dat jullie al veel te veel jullie zin krijgen)
                  Op een gave huid kun je niet scherpstellen
                  Simpele albumpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                    ter verduidelijking: scherptediepte en dof hebben heel verschillende betekenissen. DOF is eerder de Bouke ( beeld van onscherpte, ineenvloeing van kleuren enz ) die je krijgt door de kwaliteit van de lens alsook voornamelijk door het aantal en de vorm van de diafragma-lippen
                    In dat geval verkies ik hier wel foto nr 1
                    er is echter een probleem namelijk dat het fysieke oog rechts er wat .... opstaat, waarschijnlijk door de belichting
                    v.d. Bulcke. Voor zover ik weet is DOF, Depth-Of-Field, het gebied waar de objecten voor de lens scherp afgebeeld worden. En als dit dus groter is zullen grotere afstanden tussen dichts en verste object als scherp waargenomen worden.
                    Ik dacht dat DOF gewoon de engelse benaming van scherptediepte was.
                    Zo staat het op deze site toch ook uitgelegd (gewoon eerste resultaat in google hoor dus kan wel mis zijn): DOF
                    Nikon CP 5700
                    Sony Cybershot P71

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HappyOne
                      Ik prefereer ook de eerste, maar dan meer dof zodat de man ook iets scherper is nu drijgt het een vlek te worden.
                      ook mijn mening. tweede vind ik niet zo spectaculair, houding, de vuile strepen, spreekt me niet aan... daarom dat ik 'voor de vrouwtjes ging'

dof en scherptediepte is idd hetzelfde, maar vaak spraakverwarring, waar roland na de gentse feesten last van heeft precies . bokeh is de wazige achtergrond, en sommigen vinden dat dat de dof is (dof als doffe dof, vandaar verwarring?!)

maar dof = scherptediepte

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Working...
                      X