Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kind en geweld (Sandra)

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kind en geweld (Sandra)

Oorspronkelijk geplaatst door beauceron
    Heb je foto's nog eens bekeken, maar hoe oud is Sandra, 14, 15, 16, 17jaar???

Ik kan me vergissen, maar misschien ondanks je goede bedoelingen: LET OP MET ZULKE FOTO'S!!!

Hierbij wil ik geen puritein spelen, maar aub, dit zou bij vele mensen in het verkeerde keelgat kunnen schieten. En als je bij collega's en hier wel voor zover ik weet, amateurs, je mening vraagt lijkt me dit ongepast.

Zou je niet beter bij mensen die beroepsmatig begaan zijn met deze omstandigheden ten rade gaan? Deze website ziet iedereen.

Zou het voor de mods niet beter zijn, ondanks de misschien goede bedoelingen, deze foto's weg te halen?

Sorry hoor
    Misschien toch wat verduidelijken...

Als kinderpsycholoog is dit onderwerp me zeer vertrouwd. Ook Sandra ken ik al een tijdje. Ik weet dat ze zich hierin geen enkel probleem maakt, ook al omdat ze weet waarover het gaat. En idd, ze is 14 jaar, maar voldoende rijp voor haar leeftijd om te beseffen wat in de wereld te koop is.

Uiteraard is dit teamwerk, en ook mijn collegae psychologen werken aan dit project mee. Het is de bedoeling dat de foto's in de brochure van het congres komen.

Wat ik zélf wou, is checken of de foto's voldoende emoties en reacties oproepen (anders had het geen zin). Jullie hebben dit dus ruimschoots beantwoord. Dank daarvoor. Enkele wenken (over de korrel) zullen we zeker ter harte nemen. En meningen over het inhoudelijke blijven natuurlijk zeer welkom.

En uiteraard, als het over kind en geweld gaat, kan je geen model van 40 jaar nemen.
    Fullator
    Fotostudio Candela Zone
    website: http://www.chronax.be
    website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator

Als kinderpsycholoog is dit onderwerp me zeer vertrouwd. Ook Sandra ken ik al een tijdje. Ik weet dat ze zich hierin geen enkel probleem maakt, ook al omdat ze weet waarover het gaat. En idd, ze is 14 jaar, maar voldoende rijp voor haar leeftijd om te beseffen wat in de wereld te koop is.

Uiteraard is dit teamwerk, en ook mijn collegae psychologen werken aan dit project mee. Het is de bedoeling dat de foto's in de brochure van het congres komen.

Wat ik zélf wou, is checken of de foto's voldoende emoties en reacties oproepen (anders had het geen zin). Jullie hebben dit dus ruimschoots beantwoord. Dank daarvoor. Enkele wenken (over de korrel) zullen we zeker ter harte nemen. En meningen over het inhoudelijke blijven natuurlijk zeer welkom.

En uiteraard, als het over kind en geweld gaat, kan je geen model van 40 jaar nemen.

Jij, als psycholoog, zo verrekt toch moeten weten dat je op een website deze foto's niet mag vertonen. Persoonlijk geloof ik niets van wat jij zegt en ik quote:"al denk ik dat Sandra er wel in haar portfolio zou willen opnemen."

Dit kan nooit de bedoeling zijn van een dokter die een mening vraagt over zulkdanig gevoelig onderwerp!!!!!!!!!!!!

Zijn de moderators in slaap gevallen????? of moet ik mijn pc verkopen om ze wakker te maken????

DIT VIND IK RONDUIT EEN SCHANDE

Comment

En verder hoe kan je een kind dat misschien misbruikt is een portofolio aan laten prijzen hier????

En nogmaals quote:"Ook Sandra ken ik al een tijdje. Ik weet dat ze zich hierin geen enkel probleem maakt, ook al omdat ze weet waarover het gaat. En idd, ze is 14 jaar, maar voldoende rijp voor haar leeftijd om te beseffen wat in de wereld te koop is."

Ben je gvd niet verlegen om als zogezegde medicus zoiets te zeggen?????

Comment

Tjonge jonge, wat is het Internet toch een fijn medium om op een evenwichtige wijze met elkaar van mening te verschillen.... Vloeken, schelden en tieren heeft geen zin en wie dat toch doet verliest de discussie op voorhand...

Groeten, Miriam

Comment

Jij, als psycholoog, zo verrekt toch moeten weten dat je op een website deze foto's niet mag vertonen. Persoonlijk geloof ik niets van wat jij zegt en ik quote:"al denk ik dat Sandra er wel in haar portfolio zou willen opnemen."

Dit kan nooit de bedoeling zijn van een dokter die een mening vraagt over zulkdanig gevoelig onderwerp!!!!!!!!!!!!

Zijn de moderators in slaap gevallen????? of moet ik mijn pc verkopen om ze wakker te maken????

DIT VIND IK RONDUIT EEN SCHANDE
            Wees gerust, Beauceron, de moderators volgen deze topic wel degelijk. Til je niet wat zwaar aan deze foto's? Je moet niet ver gaan zoeken op het Internet om met sterker spul, en niet geënsceneerd voor de dag te komen. Bovendien heeft een kinderpsycholoog met jaren ervaring er IMHO een beter zicht op dan de doorsnee forumbezoeker. Ik twijfel er niet aan dat er mensen zijn die opgewonden geraken bij het zien van dergelijke foto's, maar als dat een criteria is dan zullen we hier nog veel foto's moeten verwijderen.

Wat de foto's betreft, vind ik de eerste twee misschien een beetje veel naar het seksuele geweld neigen. Er worden nogal wat illusies gemaakt in die richting (geen broek of rok aan, borst deels ontbloot). Maar dat was misschien ook de bedoeling?

Willy
            Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

En verder hoe kan je een kind dat misschien misbruikt is een portofolio aan laten prijzen hier????

En nogmaals quote:"Ook Sandra ken ik al een tijdje. Ik weet dat ze zich hierin geen enkel probleem maakt, ook al omdat ze weet waarover het gaat. En idd, ze is 14 jaar, maar voldoende rijp voor haar leeftijd om te beseffen wat in de wereld te koop is."

Dit is Sandra zelf, ik zit nu in de fotostudio.
              Ik vind dat je overreageert. Niet alleen is Leo écht een psycholoog, maar hij weet heel goed wat hij doet. Jij schijnt te reageren zonder alle feiten te kennen. En ik denk ook dat je de jongeren van vandaag nogal onderschat.

Als je op Leo zijn site gaat kijken, vind je wel iets meer: http://users.pandora.be/lvolders. Met dit soort projecten heeft hij al vele mensen geholpen.

Sandra.
              Fullator
              Fotostudio Candela Zone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator

Tussen al het geraas door toch nog iets over deze foto's.
                Ik vind ze, binnen het kader van de geschetste doelstelling, te expliciet en te geënsceneerd om geloofwaardig te zijn.

Over je antwoord heb ik ook zo mijn bedenkingen:

- Het kan best zijn dat het meisje geen problemen maakt over deze fotosessie en rijp is voor haar leeftijd. Dat kan ik van hier uit niet inschatten. Feit is en blijft voor mij dat ze minderjarig is en het posten van dit soort foto's op een openbaar forum derhalve een stap te ver is. Iemand met een curriculum als het jouwe moet dit weten.

- En dat je dit weet blijkt uit je reactie inzake het checken van de foto's. Je maakt m.i. bewust gebruik van de gevoelens van de forumbezoekers voor een experiment dat in casu niet over de foto's op zich handelt.

- Dat meningen over het inhoudelijke van een foto kunnen verschillen is duidelijk. Kijk maar eens naar de reacties op de foto van een jongetje dat even een sigaar in de hand neemt voor een foto.

Mijn mening is duidelijk. Ik zie geen enkele meerwaarde in het expliciete karakter van de twee eerste foto's.
                Ze mochten voor mij suggestiever zijn..het zou ze sterker maken.
                Meer foto's op mijn website

Comment

Ik ben best bereid een discussie ten gronde te voeren over bv. de ethiek van het plaatsen van foto's, maar niet als het op deze toon moet gebeuren. Dit forum heb ik ervaren als een vriendelijke plaats waar mensen elkaar helpen en waar een grote onderlinge solidariteit heerst. Vloeken is aan mij niet besteed.

Mogelijk heb je een paar dingen niet begrepen. Daarom hier wat meer info.
                  - ik heb zowat 15 jaar voor het gerecht gewerkt. We hadden ook forensische (échte) foto's kunnen gebruiken voor onze opleiding van de hulpverleners. Die waren echter duidelijk té expliciet (afgerukte oortjes enz.). Dus werd gekozen voor geposeerde foto's. Dit waren de eerste drie uit een reeks van ongeveer twintig, in een proefshoot.

- De foto's dienden aan enkele criteria te voldoen: expliciet maar niet té. Dus vooral suggestief (op andere foto's zijn bv. gescheurde klederen te zien, blauwe plekken (gePhotoshopt !), ... Op geen enkele foto wordt een fatsoensnorm overschreden, zeker niet volgens de beroepsnormen. We zijn meer gewend.

- Dat de suggestie toereikend was, is nu wel aangetoond.

- Sandra is in geen enkel opzicht het slachtoffer. Ze heeft integendeel met veel plezier meegewerkt. En ze is niet echt mishandeld (dat laatste zet ik er maar bij voor de duidelijkheid ).

- Mishandeling van kinderen is een huizengroot probleem. De affiches die indertijd door de jeugdbescherming en het vertrouwensartsencentrum hieromtrent werden verspreid, waren een stuk explicieter. Het was de bedoeling de mensen te doen reageren en een schokeffect te realiseren. Soms is dat nodig.

- Blijft de vraag of dit op dit forum kan. Mijns inziens wel, omdat dit forum alle aspecten van de fotografie omvat, ook de sociale componenten. Als je dit stoort, kan je ervoor kiezen voortaan niet meer naar deze foto's te kijken. Ik kan natuurlijk ook voortaan alleen nog maar foto's van honden met gebreide truitjes publiceren, alhoewel, met Gaia weet je maar nooit.

- Het treft me dat de reacties zeer verscheiden zijn. Sommigen vinden Sandra te jong, anderen te oud. Sommigen te expliciet, anderen niet. Sommigen te realistisch, anderen te geposeerd. Dat maakt het boeiend, zoals elke discussie. Als er echter een censuur wordt ingesteld, dan mag men een reactie van mij verwachten: vrijheid van meningsuiting is me dierbaar. Maar verwacht niet dat ik ga vloeken. Zo laag wil ik niet vallen.

- En tenslotte, wat Sandra betreft, ze kan zich wel verdedigen. Ze gaat zich op dit forum registreren (haar modelnaam is Iskandra) en kan je zonodig zelf van repliek dienen. Ik denk dat je haar gekwetst hebt door je opmerkingen.
                  Fullator
                  Fotostudio Candela Zone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon
                    Tussen al het geraas door toch nog iets over deze foto's.
                    Ik vind ze, binnen het kader van de geschetste doelstelling, te expliciet en te geënsceneerd om geloofwaardig te zijn.

Over je antwoord heb ik ook zo mijn bedenkingen:

- Het kan best zijn dat het meisje geen problemen maakt over deze fotosessie en rijp is voor haar leeftijd. Dat kan ik van hier uit niet inschatten. Feit is en blijft voor mij dat ze minderjarig is en het posten van dit soort foto's op een openbaar forum derhalve een stap te ver is. Iemand met een curriculum als het jouwe moet dit weten.

- En dat je dit weet blijkt uit je reactie inzake het checken van de foto's. Je maakt m.i. bewust gebruik van de gevoelens van de forumbezoekers voor een experiment dat in casu niet over de foto's op zich handelt.

- Dat meningen over het inhoudelijke van een foto kunnen verschillen is duidelijk. Kijk maar eens naar de reacties op de foto van een jongetje dat even een sigaar in de hand neemt voor een foto.

Mijn mening is duidelijk. Ik zie geen enkele meerwaarde in het expliciete karakter van de twee eerste foto's.
                    Ze mochten voor mij suggestiever zijn..het zou ze sterker maken.

Als je dit kan helpen: de ouders zijn op de hoogte en hebben een model release getekend. We zouden het niet anders kunnen en willen.

Verder mag je natuurlijk niet oordelen over een serie aan de hand van de eerste drie foto's.

Tenslotte: ik heb de foto's hier gezet op vraag van Sandra (die er vanmiddag bij was) omdat ze jullie reacties wilde peilen. Ook voor ons was dit zeer leerzaam, in menig opzicht.

Verder is de URL die werd opgegeven onjuist, want persoonlijk. De site van ons kindertherapeutisch centrum is http://www.blikkentrommel.be. Er staan een paar leuke voorleesverhaaltjes op - maar dat heeft niets met fotografie te maken.
                    Fullator
                    Fotostudio Candela Zone

Comment

van de psycho crap ken ik niet veel dus ik ga mij daar dan ook nie me moeien. da zijn vakken die ik haat dusja...

wa de foto' s betreft:
                      voorkeur is 2 -1 -3

3 is een beke te geposeerd.
                      zou in 1 en 2 wel ietske minder grain doen

voor bij zijde geslaagd in uw bedoening dus

Comment

Ik vind het persoonlijk ook nogal vergezocht allemaal. Denk dat TS prima in zijn opzet is geslaagd met deze foto's. Hij toont een meisje dat ons wilt doen geloven dat ze mishandeld is , en in die opzet is hij zonder meer geslaagd. Chappeau voor het model overigens !!

En wat zien we nu helemaal ?
                        2 foto's , waarin een meisje van 14 in een slipje op de grond zit , en bij de 2e foto een miniem stukje borst. Werkelijk niets schokkends aan in mijn ogen. De 3e foto doet volgens mij in deze discussie niet mee ...Alhoewel dit ook goed gedaan is
                        Er zijn wel ergere dingen gepasseerd hier op BD

Fotografie is schrijven met licht , en als TS ons hier een verhaal mee wil vertellen is hij daar zonder meer in geslaagd gezien de reacties die op deze reeks komen

Nee , ik vind dit prima fotografie , en nogmaals alle hulde voor het model !!!!! ( en natuurlijk ook voor de fotograaf )
                        Last edited by Hanske; 26 juni 2005, 23:42.
                        Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                        Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

In de oorspronkelijk topic staat zoiets als 'dat dit model wilde poseren'. Er wordt niet gemeld dat dit model 'het slachtoffer' is.

Maar, als filosoof to psycholoog, vraag ik me wel af wat je met een dergelijke vraag op een fotoforum wilde bereiken. Acceptatie van het technische beeld? Met betrekking tot korrel etc? Dat had toch anders (en beter) aangepakt kunnen worden.

Ging de vraag meer over het technische of juist ethische aspect van de foto's zelf? Dan was een duidelijker uitleg, bv over het werken met een model, toch wel op zijn plaats geweest.

Gezien je vraagstelling zou ik 90% van de reacties zelf al hebben kunnen verzinnen op voorhand, en ik denk dat je dat je die zelf ook wel zou hebben kunnen verzinnen. Wat zoek je dan extra in je vragen? Het lijkt me dan zinvoller dat je dat veel strikter en directer aangeeft, en je je realiseert dat dit een fotoforum is en members hier eerder zullen reageren op foto's, en niet op 'academische' probleemstellingen (hoe prangend ze ook mogen zijn)

Comment

goede foto's, vind het al een heel sterke prestatie

elkeen moet het zelf maar eens proberen om echt te ondervinden dat het niet simpel is met modellen tot dergerlijk resultaat te komen: niet zomaar een foto, maar een foto met een verhaal achter
                            Panoramix

Comment

Zit hiermee wat in een tweestrijd... Als één van de bedoelingen was om na te gaan of deze foto's choqueren is men in de opzet geslaagd.
                              Ik vraag me echter af (en geraak er niet echt uit) of dit wel de plaats is om een en ander te toetsen. Denk dat er genoeg pro's rondlopen (zowel psychologisch al fotografisch) die hier een gefundeerd antwoord op zouden kunnen geven.
                              Een vraag die spontaan bij me opwelde was de volgende: los van het feit van de uitleg bij de foto's, stel dat er hier op bd iemand zit die een of andere vorm van kindergeweld heeft meegemaakt, hoe moet deze persoon zich voelen?
                              Dit meisje (en haar ouders) hebben dus de toestemming voor deze shoot gegeven. Mijn petekind is even oud. Ik zou echter niet graag hebben dat zij zulke foto's zou laten maken, goed wetende dat dit "voor een goed doel" is.
                              Nogmaals: mixed feelings maar ik neig eerder naar... neen, liefst niet meer van dit.

P.S.: als niet-psycholoog wil ik me vooral niet op dit toch wel zeer gladde ijs begeven, vandaar dat ik probeer van zeer voorzichtig hierop te reageren...
                              Website: http://www.d-eye.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door James Joyce
                                Zit hiermee wat in een tweestrijd... Als één van de bedoelingen was om na te gaan of deze foto's choqueren is men in de opzet geslaagd.
                                Ik vraag me echter af (en geraak er niet echt uit) of dit wel de plaats is om een en ander te toetsen. Denk dat er genoeg pro's rondlopen (zowel psychologisch al fotografisch) die hier een gefundeerd antwoord op zouden kunnen geven.
                                Een vraag die spontaan bij me opwelde was de volgende: los van het feit van de uitleg bij de foto's, stel dat er hier op bd iemand zit die een of andere vorm van kindergeweld heeft meegemaakt, hoe moet deze persoon zich voelen?
                                Dit meisje (en haar ouders) hebben dus de toestemming voor deze shoot gegeven. Mijn petekind is even oud. Ik zou echter niet graag hebben dat zij zulke foto's zou laten maken, goed wetende dat dit "voor een goed doel" is.
                                Nogmaals: mixed feelings maar ik neig eerder naar... neen, liefst niet meer van dit.

P.S.: als niet-psycholoog wil ik me vooral niet op dit toch wel zeer gladde ijs begeven, vandaar dat ik probeer van zeer voorzichtig hierop te reageren...
                                Het is toch merkwaardig, hoe foto's met een boodschap worden behandeld. De Pulitzers en de World Press Photos gaan uitsluitend over shockerende zaken, en die worden langs alle zijden bejubeld - ook al tonen ze uitsluitend moord en doodslag... niet geacteerd of geposeerd, maar ruwe werkelijkheid.

Voor mij is het intussen duidelijk: mijn 'realistische' foto's gaan voortaan naar een ander forum, want controverse en sociale bewogenheid vormen blijkbaar een taboe. En mogelijk ben ik inderdaad met meer schokkende beelden in aanraking gekomen dan de meesten van jullie.

Dus: vanaf nu brave huis- tuin- en keukenkiekjes, zonder enig sociaal engagement.
                                Fullator
                                Fotostudio Candela Zone

Comment

Working...
                                X