Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dreaming away...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: dreaming away...

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    Dat kan...bestaand staat ook niet voor niets tussen apostrofjes Maar ben gewoon benieuwd...is het het instellicht in een softbox (gezien de vierkante catchlights) of daglicht in een softbox...of gewoon een raam en is de foto later selectief donkerder gemaakt...(dat zou ook heel goed kunnen gezien de ruis op het model en het gebrek daarvan in de achtergrond en het wat dichtgelopen haar op de randjes...)

Ook van een foto die hier niet als goed/mooi wordt beoordeeld kan ik wellicht iets van lering trekken...vandaar mijn intresse
    Of dat nu een pilootlamp heet weet ik niet, maar het was een lamp met idd een softbox. Het gaf een wat warmer licht en het leek me mooi op de juffrouw te vallen.
    Om ruis in die donkere achtergrond te vermijden had ik juist een lage ISO gebruikt en het model later opgelicht in PS. Maar dat was dus niet zo'n briljant idee...

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
    MadMax, dat lukt niet met alle toestellen hoor. Ik zie het al doen met mijn bakske, dan schiet er niets meer over van mevrouw door al het geruis
    Ik heb een Nikon D90 en daar zou het misschien wel mee gelukt zijn. Deze heb ik trouwens zelf gemaakt op ISO 1600, ook bij kunstlicht. Moet misschien idd wat meer in de hogere ISO's durven gaan...

gr
    Pascal

Comment

Wat is er mis met ruis? (of je moet het echt niet willen?)
      Natuurlijke ruis in een plaat kan zooooo sfeervol zijn. Ik voeg het soms expres toe
      Of kijk eens naar deze van de master himself. Ruis/beweging.. sfeer 18+
      Groetjes, Jörgen
      www.beautyshoot.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
        http://www.olofwessels.com/temp/tn_cubans.jpg
        ja..hallo, daar is het niet alleen de ruis die het doet he.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
          Wat is er mis met ruis? (of je moet het echt niet willen?)
          Natuurlijke ruis in een plaat kan zooooo sfeervol zijn. Ik voeg het soms expres toe
          http://www.olofwessels.com/temp/tn_cubans.jpg
          Max, je hebt volkomen gelijk. Ruis geeft soms een toegevoegde waarde, maar dan moet je het ook juist toepassen.
          Hier is dat niet gebeurd. De belichting zit gewoon niet helemaal snor. Op zich geen probleem, we zitten hier allemaal (alhoewel ) om te leren en zo ook TS, denk ik. Ik had deze foto graag gezien met de flitsers, maar het is wel leuk geprobeerd met enkel de pilootlampen.
          De ruis is een neveneffect, niet een bewust toegevoegd effect bij deze foto.

@TS: stonden je pilootlampen dan op maximale kracht?

@TS: de kleuren lijken mij ook heel bruinig/geel, maar de onderbelichting zal hier ook wel mee te maken hebben.
          Al doende leert men...

Flickr

Comment

Als je ruis in je foto wil, is het dan niet beter om die toe te voegen in PS? Dat geeft toch meer controle en je kan nog altijd iets anders met de foto?
            Tenzij je als ervaren rot in het vak natuurlijk meteen weet wat je wil

[QUOTE=

@TS: stonden je pilootlampen dan op maximale kracht?

@TS: de kleuren lijken mij ook heel bruinig/geel, maar de onderbelichting zal hier ook wel mee te maken hebben.[/QUOTE]

@ Nena: of de pilootlampen op volle kracht stonden: eerlijk gezegd, ik weet het niet meer maar ik denk het niet. Ik had me nochtans voorgenomen om alles netjes op te schrijven maarja... Misschien kan je zelf eens proberen, maar dan beter?

De bruin/gelige kleur zijn idd een gevolg van de onderbelichting. Ik heb geprobeerd de foto nog wat op te lichten maar dan wordt het nog veel erger en trekt het helemaal op niks. Zelfs niet voor mij

gr
            Pascal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pascal V Bekijk bericht
              Als je ruis in je foto wil, is het dan niet beter om die toe te voegen in PS? Dat geeft toch meer controle en je kan nog altijd iets anders met de foto?
              Tenzij je als ervaren rot in het vak natuurlijk meteen weet wat je wil

al
              nja.. je zegt het zelf al een klein beetje. Als je weet wat je wilt is het makkelijk.
              Maar vergelijk het met een highkey opnamen. Die komen in eerste instantie uit het toestel en niet zoals veel mensen het proberen uit PS. (wat soms wel gaat hoor)

Probeer het zo te zien. Op locatie, binnen of buiten wordt de sfeer bepaald door het aanwezige licht.
              Zodra je gaat flitsen help je die sfeer omzeep als je niet weet hoe je moet invullen.
              Als je dat in gedachte houdt, ben je op de goede weg.

Kijk bijv hier. 2 soorten licht. eerste 3 met flits (bewust) andere natuurlijk licht. Hebben een totaal andere sfeer en tegelijk geschoten

Deze foto heb ik in een compleet donkere bar geschoten. Eerst met flits (zag er niet uit) toen met hoge iso op 2.8
              Of je de foto mooi vindt of niet staat hier ff niet ter discussie, maar het gaat om het sfeertje.

(dit staat allemaal los van studiofotografie waar de sfeer juist wel door flitsers wordt bepaald ... of een combi van weet ik veel. )
              Deze is namelijk ook geschoten met een gloeilamp 250 watt op F2.8 ISO800 (no flash)
              Last edited by MadMax; 2 juni 2010, 22:46.
              Groetjes, Jörgen
              www.beautyshoot.nl

Comment

Working...
              X