Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tongkus van een minderjarige !

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tongkus van een minderjarige !

Oorspronkelijk geplaatst door unick Bekijk bericht
    [alleen maar off-topic]
    Of hoeveel liever we nonsens geloven dan de werkelijkheid... De stellingen ivm "genezende kracht van speeksel" en "een mensenmond bevat 10x meer bacterieën dan een hondenmuil" zijn ontkracht in "Jongens & Wetenschap". Maar blijf gerust stellingen ponneren met een zekerheid alsof je er een gans leven studie aan gewijd hebt. Best grappig.
    Alsof de ene bron geloofwaardiger zou zijn dan de andere. Inderdaad best grappig, subjectiviteit bedoel ik dan hé.
    Vroeger was de aarde ook plat, nu is ze rond en waarom zou ze binnen honderd jaar niet vierkant zijn? Kom jongens, wat maakt het allemaal uit...?

Comment

Mooi dat je antwoordt met nog zo'n uitsmuiter: vroeger was de aarde plat. De mensheid heeft nooit geloofd dat de aarde plat was. Dat we op een bol zitten was altijd geweten (door mensen die erover nadachten: zeevaarders, filosofen, ... daarom niet de lokale landbouwer). De Grieken hadden de omtrek van de aarde al redelijk nauwkeurig berekend.
      Bron: The Discoverers - Daniel J. Boorstin

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door unick Bekijk bericht
        Mooi dat je antwoordt met nog zo'n uitsmuiter: vroeger was de aarde plat. De mensheid heeft nooit geloofd dat de aarde plat was. Dat we op een bol zitten was altijd geweten (door mensen die erover nadachten: zeevaarders, filosofen, ... daarom niet de lokale landbouwer). De Grieken hadden de omtrek van de aarde al redelijk nauwkeurig berekend.
        Bron: The Discoverers - Daniel J. Boorstin
        Je doet net of je het warm water hebt uitgevonden. Niet alleen de subjectiviteit straalt ervan af maar je gaat je nu ook nog als woordvoerder van de 'mensheid' profileren. En de lokale landbouwer wordt in één ruk ook maar meteen als een halve imbeciel voorgesteld. Aardig toch wel dat je je 'bronnen' wilt vermelden.
        Laat me raden, jij bent zo'n, hoe heet dat, jij bent, allez, ja, ik weet het weer: jij bent een intellectueel!

En hoe zit dat nu met die 'tongkus'?

Comment

Man man... Dacht dat het een interessant weetje was - niet meer, niet minder. En dat boek dat ik vermeld is gewoon razend interessant. Ik zei "de mensheid" om te benadrukken dat het over collectieve kennis gaat en omdat er anders toch iemand reageert (jij?) met een opmerking "dat niet iedereen altijd geweten heeft dat de aarde rond was". Er zal nogaltijd wel ergens een lokale boer zijn die het niet weet.

(over de foto: de timing is uiteraard prima, maar voor de rest vind ik 'm niet speciaal)

Comment

Pas maar op ! Straks staan de gerechtelijke aan uw deur met zo'n titel! En GAIA op het dak van dat model!

De 'mensheid'... heb je enig idee hoeveel mensen er de brandstapel gehaald hebben met 'de wereld is een bol'

De wereld is overgens geen bol maar een fluctuerend ei van vloeibare materie met een korstje!

De gewone griek -en zelfs de niet-landbouwers- geloofde helemaal niet dat de wereld een bol was die rond de zon bewoog maar een landschijf met 2 continenten europa (daar komt de naam van) en azië, gescheiden door de middellandse zee en alles omgeven door de oceaan (nog een naam zeg!) De 'aarde' was het middelpunt en de rest was geschapen door goden, allemaal bollen of circels. (nogal logisch want dat nemen we gewoon waar met ons oog dus daar konden ze nauwelijks in missen)

Ze hadden al andere planeten 'ontdekt' maar dachten dat het gewoon sterren waren.

Erastosthenes was echter de eerste die in de wetenschappelijke literatuur een theoretisch bewijs leverde voor een 3e dimensie aan de aarde nl. 2 circelvormige dimensies ofte een BOL. Hij stoffeerde dat door aan de hand van de zonnewende (12u smiddags 21 juni) het verschil in schaduwen van een identieke stok in 2 verschillende steden te meten nl. een 7°12'. Hij had al eerst de theorie van een bol, die dus zeer gecontesteerd was ook bij de grieken, daarna de inclinatie berekend, daarna de bol in lengte- en breedtegraden ingedeeld en dan aan de hand van een wiskundig gegeven dat de afstand tss die 2 stokken (hij gokte 5000 stadia, dus de lengte van een stadium) maal 7°12' = 1/50 van de omtrek van een cirkel een 'stuk taart' was en dus deel van een circel.

Zo kwam hij aan 50*5000 = 250.000 stadia wat naargeland de interpretabele lengte van een stadium op 45.000 km komt. Das 1/8 verkeerd wat wiskundig gezien geen kleine marge is maar relatief gezien de middelen en onzekerheid door vertalingen en de ongekende afstand van 'zijn stadium' dicht genoeg is.

Er zaten dus wel wat fouten in zijn berekening maar hij was zo de grondlegger van wat nu common knowledge is. Maar dat heeft heel lang geduurd. En de mensheid is zelfs nog nu niet 100% overtuigd. Vroeger dan heden al zeker niet.

ONTOPIC vind ik de titel te insinuerend naar iets anders, het onderwerp doet me niet denken aan ziektekiemen maar aan iets typisch menselijks nl. het identificeren met je huisdier.

Vertederend

Comment

Precies wat ik bedoelde. "De mensheid" heeft die kennis dus al van sinds de Oude Grieken. Ik herinner me een andere Griek en geen stokjes maar waterputten, maar soit. Door "de mensheid" te gebruiken ga ik misschien inderdaad kort door de bocht. Maar wie is anders die "men" in "men dacht vroeger dat de aarde plat was". Maar euh, we zijn eigenlijk aan't leuteren in een thread over een foto. Ik ga weer braaf aan de zijlijn staan en hou m'n bek.

Comment

men = wie geloofde dat de wereld plat was

mensheid = degene die zeiden dat het een bol was

afgeleid uit jouw theorie.

PS : Dat je het nog steeds niet doorzien hebt. Men dacht dat de wereld een platte schijf was. Dat waren dus de pseudo-geleerden als priesters en leiders die het toen meest denkbaar wereldbeeld verkondigden, aan de hand van goden. En wat de gewone man geloofde door gebrek aan alternatief en kennis.

EN TOEN kwamen de echte geleerden, wiskundigen, filosofen die aan de hand van formules en theorien andere ideeen lanceerden die ze nooit tastbaar konden bewijzen aan 'men'. NU kunnen we dat wel sedert dat sterrekijkers andere planeten ontdekten en zeeschepen rond de wereld vaarden, tot de ruimtefotos toe die allemaal toedraagden aan het bewijsmateriaal.

Trouwens geloofden ze nog steeds tot Copernicus dat de zon rond de aarde draaide...

Er was 1 griek die het neerschreef in zijn bevindingen. Dat wil niet zeggen dat de 'mensheid' dit als feit aanvaardde.

Je moet je bek niet houden, je moet aanvaarden dat je elke dag kan bijleren.

Je zou er van versteld hoeveel mensen denken dat de wereld een bol is zonder de theoretische uitleg te verstaan maar enkel en alleen omdat ze in hun lagere school die bol zien staan hebben en het dus zo visueel tastbaar gemaakt wordt.
                Last edited by VoN_DamN; 9 november 2007, 15:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht

PS : Dat je het nog steeds niet doorzien hebt. Men dacht dat de wereld een platte schijf was. Dat waren dus de pseudo-geleerden als priesters en leiders die het toen meest denkbaar wereldbeeld verkondigden, aan de hand van goden. En wat de gewone man geloofde door gebrek aan alternatief en kennis.

EN TOEN kwamen de echte geleerden, wiskundigen, filosofen die aan de hand van formules en theorien andere ideeen lanceerden die ze nooit tastbaar konden bewijzen aan 'men'. NU kunnen we dat wel sedert dat sterrekijkers andere planeten ontdekten en zeeschepen rond de wereld vaarden, tot de ruimtefotos toe die allemaal toedraagden aan het bewijsmateriaal.

Trouwens geloofden ze nog steeds tot Copernicus dat de zon rond de aarde draaide...

Er was 1 griek die het neerschreef in zijn bevindingen. Dat wil niet zeggen dat de 'mensheid' dit als feit aanvaardde.

Je moet je bek niet houden, je moet aanvaarden dat je elke dag kan bijleren.

Je zou er van versteld hoeveel mensen denken dat de wereld een bol is zonder de theoretische uitleg te verstaan maar enkel en alleen omdat ze in hun lagere school die bol zien staan hebben en het dus zo visueel tastbaar gemaakt wordt.

Nutteloze discussie + jouw kinderverhaaltjes verkracht de geschiedenis van wetenschap.

Comment

WTF , in welke wereld leven jullie man?In elk discussie weer de 'platte aarde 'voorbeeld terughalen...telkens weer en weer!
                    Het is gewoon meetbaar(via biochemische methodes) dat zelfs alleen de spreeksels zonder de slechte bacterie kan al bij een mens een immunologisch reactie veroorzaken.Het is lichaamsvreemd.Jullie verwerpen steeds de fundamenten van wetenschap terwijl jullie er aan de andere kant zwaar gebruik van maken.Whats Next: Geloof de wetenschappers niet HIV virus maakt je niet ziek????

Comment

Ja, we zitten hier allemaal doelloos en nutteloos te kletsen en ook Gods doel is doelloosheid maar het is waarschijnlijk voor geen mens weggelegd om dit ook continu te beseffen.

Comment

Hahaha Loser

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
                          Nutteloze discussie + jouw kinderverhaaltjes verkracht de geschiedenis van wetenschap.
                          Nutteloos... ja. Zoals zoveel, vb fotos nemen. Wie ben jij om hier 'god' te komen spelen sukkel. Je verspilt ruimte en tijd om te zeggen dat anderen ruimte en tijd verspillen. En als een luchtige manier van dingen aanbrengen niet kan, zorg er dan eens voor dat je geen spellingsblunders maakt in een zin van 9 woorden.

Kinderverhaaltjes? Gewoon de geschiedkundige feiten ja. Of wat ik me herinner uit mijn opleidingen. Een mens, zoals bewezen met 'de aarde is plat'-stelling, leeft met wat hij weet. Je mag me gerust met de neus op de feiten drukken.

Zalig de debiel die de andere debiel als debiel bestempelt.

Comment

Wat een lik van een hond allemaal kan losmaken
                            Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                              Wat een lik van een hond allemaal kan losmaken
                              Ja das straf hé, had ik ook niet verwacht!

MVG, Jeff
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                                Ja das straf hé, had ik ook niet verwacht!

MVG, Jeff
                                Oh maar da's nog niks jong! Wacht maar op mijn volgende foto met als titel: "Scheet van een overjaarse kameel!" Die zal pas stof doen opwaaien, zeker weten. Enfin, hoe dan ook, je hebt inmiddels toch al zo'n drie pagina's commentaar bij elkaar verzameld! We leven in een land van controversen maar dat zal iedereen nu al wel weten waarschijnlijk....hahahahaha!

Comment

Working...
                                X