Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Komaan zeg, ik zou blij zijn met dergelijke -gegronde!- kritiek.
Op termijn gaan we hier misschien enkel nog met lachende gezichtjes mogen reageren?
On topic: proficiat met de vondst Jacky. 't Is een mooie foto.
Wat vind jij gegronde kritiek,dat de houding van pootjes onnatuurlijk is?Dat vind ik meer dan muggeziften !!!
Het gaat hier toch om de foto ....dacht ik en die is voor mij knap !!!
'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.
Het viel mij in ieder geval ook op, en m.i. is het een schoonheidsfoutje dat had kunnen vermeden worden. Als dat dan zelfs niet op een hoffelijke manier aangehaald mag worden, dan zal ik maar beter niet meer reageren op foto's.
Het viel mij in ieder geval ook op, en m.i. is het een schoonheidsfoutje dat had kunnen vermeden worden. Als dat dan zelfs niet op een hoffelijke manier aangehaald mag worden, dan zal ik maar beter niet meer reageren op foto's.
'k Kan best tegen gegronde kritiek hoor, anders post je beter geen foto's.
Dat van die pootjes mag best aangehaald worden, nu weet ik de volgende keer dat ik daar moet op letten, maar zoals 't naar voren gebracht werd gaf het mij en waarschijnlijk ook anderen de indruk dat ik een dood beestje aan 't fotograferen geweest was. En dat vond ik nu niet zo leuk
'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
Grtjs, Jacky
En was het plezant geweest Jacky? Ik heb veel aan jullie zittend enken terwijl ik achter mijne PC zat te programmeren hoor
Toch spijtig dat je niet meekon Dirk...
Plezant? Meer dan dat: fotografisch was het de beste dag die ik
al beleefd heb, twee uitsluipingen kunnen vastleggesn, tof gezelschap en héél veel bijgeleerd !
'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
Grtjs, Jacky
Als ik 1 ding geleerd heb is dat ik best mijn tijd niet meer stop in het reageren op foto's.
BD staat vol topics van mensen die zich afvragen waarom er niet (meer) gereageerd wordt. Anderen vragen zich af waarom vele 'top'fotografen hier verdwenen zijn.
Het enige wat hier nog getolereerd wordt is een vloed aan -tjes en -tjes.
Dit heeft echt niets meer te maken met fotografie.Showcase is duidelijk een gezelligheidsclubje geworden. Jammer maar wie ben ik om me daar tegen te verzetten.
Ik heb lang gevochten tegen deze conclusie maar het is me het gezaag niet meer waard.
Als ik 1 ding geleerd heb is dat ik best mijn tijd niet meer stop in het reageren op foto's.
BD staat vol topics van mensen die zich afvragen waarom er niet (meer) gereageerd wordt. Anderen vragen zich af waarom vele 'top'fotografen hier verdwenen zijn.
Het enige wat hier nog getolereerd wordt is een vloed aan -tjes en -tjes.
Dit heeft echt niets meer te maken met fotografie.Showcase is duidelijk een gezelligheidsclubje geworden. Jammer maar wie ben ik om me daar tegen te verzetten.
Ik heb lang gevochten tegen deze conclusie maar het is me het gezaag niet meer waard.
Ik vind de kritiek van pendragon zeker op een korrekte manier gegeven. Velen zullen die pootjes nog niet eens gezien hebben: wel, ze kunnen er dan wat van bijleren. En inderdaad, met lachende gezichtjes alleen wordt je geen beter fotograaf.
Wat de foto zelf betreft, zou ik hem in de nabewerking iets meer kontrast meegegeven hebben, maar da's natuurlijk ook een kwestie van smaak.
'k Hoop dat je hiermee niet wilt insinueren dat ik een dood beestje gefotografeerd heb. Door het wegknippen van hinderlijke takjes is de larve van het sprietje gevallen, 'k heb die gewoon teruggezet, maar lèven deed ie nog, 'k heb trouwens de hele uitsluiping kunnen vastleggen. Trouwens: als de foto technisch dik ok is wie gaat er dan muggenziften om de stand van de pootjes?
Levende insecten doen nu eenmaal hun zin...je kunt ze niet dwingen om bepaalde poses aan te nemen. Fototechnisch scheelt er inderdaad niets aan deze foto...mooi scherp enz. Moest je nu de keuze hebben om het identieke insect te fotograferen met de pootjes wel op de juiste(of betere)positie en de foto die je nu geplaatst hebt....welke zou je dan posten Die keuze had je nu niet, maar je zou toch ook geneigd zijn om de foto met betere pose te plaatsen. Een fotograaf wordt beoordeeld op het werk wat hij laat zien. Probeer om zo perfect mogelijke foto's te plaatsen....hoe beter ze zijn hoe minder reden tot kritiek.Soms wil dat gewoon zeggen dat je er eens ééntje minder laat beoordelen.
Levende insecten doen nu eenmaal hun zin...je kunt ze niet dwingen om bepaalde poses aan te nemen. Fototechnisch scheelt er inderdaad niets aan deze foto...mooi scherp enz. Moest je nu de keuze hebben om het identieke insect te fotograferen met de pootjes wel op de juiste(of betere)positie en de foto die je nu geplaatst hebt....welke zou je dan posten Die keuze had je nu niet, maar je zou toch ook geneigd zijn om de foto met betere pose te plaatsen. Een fotograaf wordt beoordeeld op het werk wat hij laat zien. Probeer om zo perfect mogelijke foto's te plaatsen....hoe beter ze zijn hoe minder reden tot kritiek.Soms wil dat gewoon zeggen dat je er eens ééntje minder laat beoordelen.
'k Kan je alleen maar gelijk geven Peter. Maar...als je uitsluipingen in de natuur wil fotograferen, die liggen niet zo dik gezaaid, moeilijk te vinden zelfs...zodus...zodoende...
Grtjs, Jacky
Mensen kunnen eindeloos een discussie voeren over de stand van pootjes, maar de beestjes doen toch lekker hun zin, hier is dezelfde libel, bijna volgroeid en toch vertikt ze 't om haar pootjes vast te zetten...'k kon misschien wachten tot ze weggevlogen was...geen verschillende fasen van de uitsluiping dus, of zelfs helemaal geen foto's. Dan maar met de pootjes in die rare stand, beter als niets, toch?
Ik had me voorgenomen om dit topic te laten voor wat het was Jackske.
Maar deze toevoeging is er over.
Over libellen en juffers ga je mij niets wijsmaken.
Als je een libel verplaatst, wat hier gebeurd is (en die beestjes vallen niet zomaar van het blad of de stok waar ze op uitsluipen, zeker niet in deze fase en met alle pootjes op de juiste plaats) dan doet dat beestje niet lekker zijn zin. Dan heeft dat niks met de natuur te maken maar alles met de interventie van de fotograaf. Dus als die libel daar zo hangt te hangen zoals op jouw foto, dan is dat een zeer onnatuurlijk gebeuren. Een voorzichtige ondersteuning van het lijfje met je vinger is voldoende om het insect in de goede houding te plaatsen zodat het uitsluipen (een uitermate kritieke fase waarbij elke verstoring tot een misvorming kan leiden) vlot kan gebeuren en jij tijd zat hebt om je foto's te maken.
Van de fase waarin de libel zich hier bevindt tot het uiteindelijke wegvliegen kan zeker nog een vol uur duren.
Nu schrijven dat de libel bijna volgroeid is en ' het toch vertikt' om haar pootje te verzetten is je reinste onzin. Dat insect is volop bezig met een metamorfose en de verschillende lichaamsdelen zijn nog niet voldoende uitgehard om zich zelf in de goede positie te plaatsen. Als de libel in deze situatie een harde windvlaag te verduren krijgt en echt valt (wat in deze positie niet denkbeeldig is) en op de vleugels terechtkomt dan zal hij nooit vliegen. Ook hier moet de betrokken fotograaf eerst aan het insect denken en dan pas aan de foto's.
Al deze bedenkingen heb ik niet geschreven in mijn eerste reactie hier op het forum. Omdat ik vind dat je een collega fotograaf niet in de in de wind zet. Ik heb je nog nergens zien bevestigen dat ik je op hetzelfde ogenblik een PM gestuurd heb (lijkt me vrij correct te zijn) met de reden van mijn kritiek op deze foto. In een naar mijn aanvoelen vriendschappelijke stijl.
[edit] Ik voel me echt op de man gepakt in heel deze historie. En dat hoef ik echt niet te pikken op een publiek forum. Ik vind dat ik dan ook alle recht heb om te duiden wat hier aan het gebeuren is.
Ik heb nog even de bewuste PM opgezocht die ik welgeteld 4 minuten na mijn oorspronkelijke reactie aan je gestuurd heb. Leg mij dan maar eens uit waar ik ooit geïnsinueerd heb dat je dooie beestjes fotografeert. Muggenziften?
Hierbij de letterlijke tekst:
Dag Jackske,
Hierbij een tip ivm pas uitgeslopen libellen.
Als je ze verplaatst naar een betere positie dan wacht je best even tot ze zich op natuurlijke wijze vastgrijpen aan het blaadje of stokje.
Op je foto die je pas gepost hebt is goed te zien dat het beestje zich amper heeft kunnen vastpakken.
Macro = letten op ALLE details hé
Groetjes,
Jan [/edit]
Dit alles ongoochelt me diep omdat het van een fotografe komt die gretig gedronken heeft van alle tips die ik gratis en voor niks geef zodat iedereen zijn fotowerk kan verbeteren.
Ik lees alleen reacties van mensen die reageren zoals een kleine die betrapt wordt als hij de chocopot aan het leeglabberen is. Ondanks het er vingerdik opligt dat hier iets foutgelopen is, heeft men niet de ridderlijkheid om dat ook toe te geven. Wat geen schande zou zijn, integendeel het zou de fotograaf sieren. Je verhoogt nu eenmaal je kunde door je fouten te aanvaarden en er iets uit te leren.
En nog 1 ding over kritiek op foto's in showcase. Echte fotografen krijgen de hardste kritiek van zichzelf alvorens ze een foto posten. Niet van naiëve kennisdelende mensen zoals ondergetekende. En die zelfkritiek is dik zoek binnen het groepje dat meent dit forumonderdeel te moeten overheersen.
Ik had me voorgenomen om dit topic te laten voor wat het was Jackske.
Maar deze toevoeging is er over.
Over libellen en juffers ga je mij niets wijsmaken.
Als je een libel verplaatst, wat hier gebeurd is (en die beestjes vallen niet zomaar van het blad of de stok waar ze op uitsluipen, zeker niet in deze fase en met alle pootjes op de juiste plaats) dan doet dat beestje niet lekker zijn zin. Dan heeft dat niks met de natuur te maken maar alles met de interventie van de fotograaf. Dus als die libel daar zo hangt te hangen zoals op jouw foto, dan is dat een zeer onnatuurlijk gebeuren. Een voorzichtige ondersteuning van het lijfje met je vinger is voldoende om het insect in de goede houding te plaatsen zodat het uitsluipen (een uitermate kritieke fase waarbij elke verstoring tot een misvorming kan leiden) vlot kan gebeuren en jij tijd zat hebt om je foto's te maken.
Van de fase waarin de libel zich hier bevindt tot het uiteindelijke wegvliegen kan zeker nog een vol uur duren.
Nu schrijven dat de libel bijna volgroeid is en ' het toch vertikt' om haar pootje te verzetten is je reinste onzin. Dat insect is volop bezig met een metamorfose en de verschillende lichaamsdelen zijn nog niet voldoende uitgehard om zich zelf in de goede positie te plaatsen. Als de libel in deze situatie een harde windvlaag te verduren krijgt en echt valt (wat in deze positie niet denkbeeldig is) en op de vleugels terechtkomt dan zal hij nooit vliegen. Ook hier moet de betrokken fotograaf eerst aan het insect denken en dan pas aan de foto's.
Al deze bedenkingen heb ik niet geschreven in mijn eerste reactie hier op het forum. Omdat ik vind dat je een collega fotograaf niet in de in de wind zet. Ik heb je nog nergens zien bevestigen dat ik je op hetzelfde ogenblik een PM gestuurd heb (lijkt me vrij correct te zijn) met de reden van mijn kritiek op deze foto. In een naar mijn aanvoelen vriendschappelijke stijl.
Dit alles ongoochelt me diep omdat het van een fotografe komt die gretig gedronken heeft van alle tips die ik gratis en voor niks geef zodat iedereen zijn fotowerk kan verbeteren.
Ik lees alleen reacties van mensen die reageren zoals een kleine die betrapt wordt als hij de chocopot aan het leeglabberen is. Ondanks het er vingerdik opligt dat hier iets foutgelopen is, heeft men niet de ridderlijkheid om dat ook toe te geven. Wat geen schande zou zijn, integendeel het zou de fotograaf sieren. Je verhoogt nu eenmaal je kunde door je fouten te aanvaarden en er iets uit te leren.
En nog 1 ding over kritiek op foto's in showcase. Echte fotografen krijgen de hardste kritiek van zichzelf alvorens ze een foto posten. Niet van naiëve kennisdelende mensen zoals ondergetekende. En die zelfkritiek is dik zoek binnen het groepje dat meent dit forumonderdeel te moeten overheersen.
Comment