Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Bedankt allemaal!
Als je heel veel foto's neemt zit er af en toe eentje bij zoals deze posting waar een extratje opstaat. Zoiets zie je nooit tijdens de opnames want dat gaat veel te snel. Die snuitvliegen hebben de mooiste kleuren tijdens de vlucht. Als ze neerzitten is hun kale rug bedekt met hun vleugels en zien ze er nooit zo mooi uit.
Zojuist hebben ze mijn nieuwe IR lasers geleverd. Ze moesten nog BTW hebben, ik had het niet gezien dat het zonder BTW was. Kosten mij bijna een halve camera. Maar dat zal gauw vergeten zijn als ik nog meer bruikbare opnames zal hebben. Er is weer werk aan de winkel omdat precies te monteren. Ik zou graag de heel fijne insecten tot 0.5 mm lijf al vliegend kunnen opnemen. De laserfocus is bij deze nieuwe lasers instelbaar zodat ze op het snijpunt van beide lasers een minimale diameter zullen hebben. Hun vermogen is ook regelbaar zodat ik de straal heel gevoelig kan afstellen zelfs al gaat die gedeeltelijk door de dunne vleugels heen. Maar eerst de nieuwe metalen houders draaien waar de uitlijning van het geheel opkomt. Dit is echt een precies werkje.
Frans.
Oorspronkelijk geplaatst door Sergio_NikonBekijk bericht
Zie maar dat je met je nieuwe lasers je beestjes niet flambeerd dat zouden leuke foto's worden
Technisch kan het natuurlijk maar dergelijke lasers zijn dan niet geschikt voor fijne detectie. Mijn nieuwe IR lasers op 850 nm kunnen ingesteld worden tussen 0.5 en 5 mW, andere die volgende week binnenkomen werken op 940 nm en hebben 30 mW. Lasers vanaf 100 mw geven al een behoorlijke opwarming. Die zou je kunnen gebruiken om de beestjes aan te porren weg te vliegen. Doen ze dat niet dan beginnen ze wel in rook op te gaan. Maar dit is mijn bedoeling niet. Mijn groene lasers die ik gebruik voor de visueele positie hebben 10 mw. de meeste insecten kijken daar niet eens van op en gebaren van niets. Sommige vlinders gaan erwel vandoor als ze die straal zien.
Er ligt eigenlijk nog wel wat opzoekingswerk voor de boeg. Ik beschik ook over 2 UV leds die elk 1W UV spectrum afgeven. Daar moet ik nog nachtproeven mee doen maar toch hoop ik daar een aantal resultaten mee te boeken. Deze UV leds worden gecombineerd moet groene highpower leds zodat ik ook de beestjes zelf kan zien in het donker. Maar dit alles is nog in testfaze. Ze bevatten toch een aantal boeiende aspecten waar heel weinig informatie over te vinden is en waarbij daadwerkelijk opnames van vliegende beestjes in het donker beschikbaar zijn.
Frans.
Comment