Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De hersenen van zeepbellen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De hersenen van zeepbellen.

Oorspronkelijk geplaatst door dIggO Bekijk bericht
    Ik zie liever van deze techniek een speelse uitvoering, al is het met Photoshop. Een kind wat deze bellen blaast of iemand die dit vasthoudt of whatever.
    Dit kan niet voor mij. Tot heden zijn mijn werken puur fotografisch. PS komt er enkel bij voor de standaard aanpassingen zoals resize,kleur helderheid, crop en web formaat. Zonder PS als directe opname kan wel, achtergrond binnen dezelfde opname ook.

Voor wat de lichtbakken van de flitsers betreft: Ik zou een kooi maken met bv een laken er omheen(ik begrijp dat de kooi niet zo groot hoeft te zijn) om de omringende flitsers te verzachten. Maar ik heb geen zicht op de situatie, dus dat kan jij beter inschatten
    Ik heb vandaag wat testen gedaan maar het valt tegen. Een zeepbel is een apart geval. Opzich is het doorschijnend en dit maakt het de zaak heel moeilijk. Ik bekom te weinig kontrast en het vermogen van de flitsen loop intussen op tot 1/8 power wat te veel is om scherpe beelden te maken van de interne figuren in de zeepbel. Ik heb ook testen gemaakt met mijn beschreven lichtbundel. Daar win ik 1.5 stop in de belichting maar ook daar blijven de flitsen als witte vlakken zichtbaar. Ik heb ook met een polarisatie filter testen gemaakt. Dit werkt gedeeltelijk indien je slechts 1 flits gebruikt. Bij meerdere flitsen kun je ze niet gelijktijdig onderdrukken. Ook hier komen 2 stops licht verlies bij.

Voorlopig bekom ik geen betere beelden. Vooral het gemis aan kontrast beperkt mij heel sterk.

Besluit: in afwachting van slapeloze nachten vanwege nieuwe bruisende ideeen ben ik op zoek naar nieuwe onderwerpen.

Je idee van speelse uitvoering had ik al gemaakt zoals in deze opnames:

Bedankt voor de verduidelijking, ik ben het met de meeste van je bemerkingen wel eens maar slaag er voorlopig nog niet in betere resultaten te bekomen.

Frans.

Comment

Dit kan niet voor mij.
      Waardoor wordt dit dan beperkt?

Een zeepbel heeft bijna alleen bestaansrecht door de reflecties, dus ik snap je probleem. Ik wilde met "het laken" aangeven dat in ieder geval de duidelijke contouren van de lichtbakken worden verdoezeld en eventueel alleen zachte lichte "vlekken" worden. Maar dit kan jij met de tests natuurlijk veel beter beoordelen.
      Van de twe voorbeelden die je hier geeft spreekt mij de eerste dan wel weer aan. Ik zie hier ook een duidelijke compositie al is het centraal. Het lijkt wel een zonnestelsel...
      Anyway, ik begrijp dat je het jezelf niet makkelijk maakt, en wens je er veel succes en sterkte mee. Ik heb er in ieder geval heel veel respect voor.

groetjes,
      dIggO

Comment

Waardoor wordt dit dan beperkt?
        Ho die beperking is enkel door mezelf. Ik respecteer de creatieve mensen die het samenstellen met behulp van tools zoals PS maar dit is voor mij een afzonderlijke disipliene. Binnen die categorie heb ik helemaal geen probleem maar ik beoefen dit niet.

Frans.

Comment

Ziekelijk mooi! Echt gewoonweg geweldig!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
            Heel erg knap Frans
            De tweede foto springt er uit voor mij.

Een vraagje. Denk je dat het mogelijk is (zonder PS) om gelijkaardige foto's te maken zonder de reflectie van je flitsers? Dat zou ze voor mij helemaal af maken.

Ik denk dat juist die reflecties iets speciaals bijdragen aan de foto's, een beetje pit. Zonder die reflecties ik weet het niet, maar het zou saai zijn denk ik.

Je bent toch ne krak om dit allemaal te verwezenlijken.

Knap
            Groetjes
            ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
              Ik denk dat juist die reflecties iets speciaals bijdragen aan de foto's, een beetje pit. Zonder die reflecties ik weet het niet, maar het zou saai zijn denk ik.
              Ja klopt, de beelden van zeepbellen die we kennen van buiten in de volle zon hebben altijd reflectie's. Nu zit ik niet stil en doe nog steeds testen. Het basis probleem bij deze fotografie is eigenlijk de lelijke vorm vooral van die rechthoekige vlakken. Dit is ook de reden waarom zelfs een groot difusvlak nog steeds gelijkaardige vormen weergeeft.

Maar nu heb ik licht gebundeld. De flitskop kan langs de enezijde erin en aan de andere zijde komt het licht sterk gebundeld eruit. In de koker zit aluminium folie tegen de wand die het effect van een spiegel heeft. Die vorm aan het uiteinde is nu rond en hierdoor zijn de reflectie's van deze testen rond ipv de blokkige flitsvorm. Ze liggen dichter bij de natuurlijke reflectie's.

Ik ga daar nu wat verder mee testen omdat ik minstens 2 flitsen moet hebben die enkel de zeepbel belichten. Ook zou ik het uiteinde van de lichtbundel nog wat willen verkleinen, een trechtervorm maken. Dan een betere hoekopstelling zoeken en opnieuw opnames maken.

Het resultaat is dat ik nu 10 maal langer moet werken aan de voorbereiding dan aan de opnames zelf. Maar ja, dit ook is een deel van de hobby!

Frans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm Bekijk bericht
                Ik denk het niet, maar er is wel altijd verbetering mogelijk. Je weet, in de eerste faze tracht men de opname te realiseren. Ik heb al heel veel met de flitsen gespeeld maar hoe meer je er plaatst hoe meer reflectie's.

Zelfs al zou je een lichttent maken dan nog ga je op de bolle vlakken weerspiegeling krijgen. Dit is te vergelijken met de flits die je altijd in de ogen ziet.

Ik heb wel nog heel speciale opstellingen die tussen mijn hersenkronksels dwarrelen maar ik moet ze eerst technisch kunnen realiseren. Maar ook daar ben ik mee bezig.

Anderzijds gaat het hier over highspeed fotografie. Als je te veel vormen van filters plaatst zal je flits vermogen te hoog oplopen en kan je niet meer scherp fotograferen. Vandaar dat het max flitsvermogen per flits niet boven de 1/32 power mag bedragen.

Maar we proberen verder, ook voor mij blijven die reflectie's een doorn in mijn oog!

Frans.
                Frans,

ik weet niet in hoever je al geëxperimenteerd hebt, en misschien is mijn suggestie niet de goede, maar toch wou ik hem graag doen. Je weet maar nooit dat het een oplossing is...
                Mocht je nu in een witte ruimte verschillende studioflitsers op de muren en plafond laten bouncen, zou je dan niet genoeg licht hebben en alsmede geen storende reflectie's...?

Maar al bij al, ik vind het nu al super beelden waarmee je met je techniek op eenzame hoogte staat!!

Veel succes nog!

Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                  Mocht je nu in een witte ruimte verschillende studioflitsers op de muren en plafond laten bouncen, zou je dan niet genoeg licht hebben en alsmede geen storende reflectie's...?
                  Zal vermoedelijk niet gaan Frederic om 2 redenen:

- Het nodige vermogen is enorm veel hoger dat zelfs met mijn 6 flitsen op volle vermogen ik het huidig diafragma niet kan bereiken. Er zijn hiervoor wel een aantal instellingen te compenseren. Zo zou ik de ISO van 100 naar 800 kunnen optrekken wat 3 stops winst geeft.

- Diafragma kan max nog 1 stop verder open met aanvaardbare DOF. Dus nog 1 stop winst.

Maar nu staan de flitsen op ongeveer 25 cm afstand. Bouncen geef je een afstand van minstens 2x2 m. Nu weten we dat een verdubbeling van de afstand 2 stops minder licht geeft. Als we dit uitrekenen wordt dit 8 stops. Maar om te bouncen moet je de flits zoom op wide plaatsen en dat geeft je nog 1 stop verlies. Het verschil wordt hier nog 5 stops meer licht dat je nodig hebt. Om die 5 stops te compenseren moet je alle flitsen op max. plaatsen. Voor highspeed is dit een ramp.

Dan is er nog de refectie in de zeepbel. Gezien het bolle vlak wordt zelfs de omgevingsruimte ergens weerkaatst. Dit zal wel zachter zijn dan de huidige kleinere vlakken van de flitskoppen. Er zijn zeker betere mogelijkheden die eigenlijk op dezelfde basis rusten. Een lichttentje maken die een zo klein mogelijke ruimte omslaat zodat de afstand beperkt wordt. Nog sterkere flitsen gebruiken op verminderd vermogen enz.

Maar bij dit alles komt nog dat het genereren van dergelijke waterfiguren binnen in een zeepbel een heel verfijnde en delikate techniek vereist waarbij de opstelling van een lichttent zeer hinderlijk is. Trouwens vergeet niet dat hier met vloeibare kleurstoffen gewerkt wordt die overal rond vliegen waardoor je in de korste tijd alles bekladderd die te dicht in de omgeving staat.

Er zijn heel zeker verbeteringen mogelijk. Maar je moet heel veel moed hebben om die testen tot het uiterste door te drijven. Sommige opstellingen nemen nu reeds dagen werk in de voorbereding en dit om een sequentie van 3 foto's te bekomen

Maar ik blijf verder doordenken op je tips!

Frans.

Comment

Working...
                  X