Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

‘n Paar idees en voorstelle om in gedagte te hou wanneer ’n trofeefoto geneem word

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ‘n Paar idees en voorstelle om in gedagte te hou wanneer ’n trofeefoto geneem word

‘n Paar idees en voorstelle om in gedagte te hou wanneer ’n trofeefoto geneem word

Trofeefoto’s maak ‘n inteesante deel uit van enige jagter se jaglewe. Hier in ’n paar idees om die geweer- en boogjager te help om trofeefotos te neem om op trots te wees.

Respecteer die dier. Neem fotos so gou as moontlik na die skoot, terwijl die dier nog vars is en die karkas nog nie oopgemaak is nie. Maak alle bloedvlekke skoon,
    sit die tong in die mond en hou die mond toe duer die hand onder die onderkaak te plaats. Doen alles wat nodig is om die trofee goed te laat vertoon.
    Moenie op die dier sit en moet ook nie jou voet op die dier sit nie. Moenie probeer om die horings groter te laat vertoon deur hulle teen uitgestrekte arms te hou nie, dit beïndruk niemand nie.

Die jagter moet ook gerespekteer word, so, wees netjies. Steek jou hemp in, maak jou hoed reguit. Lyk netjies en versorgd vir enige gehoor.
    Vermy ‘n sonbril, sigarette, slordige kleredrag en bierblikke/bottels.

Gebruik ’n natuurlijke agtergrond. ‘n Foto van ’n dier in sy natuurlike habitat met ‘n natuurlike agtergrond is veel meer betekenisvol as byvooreeld ’n foto agter op ‘n bakkie.
    As dit werklik nodig is om te wag totdat u tuis is (WATWOU!! Kamera vergeet??) maak seker enige voertuie en mangemaakte strukture uit die weg geruim. Poseer voor ’n bos of ‘n boom in die tuin.

Beweeg tot naby die dier, maak seker die jagter en die dier vul die grootste gedeelte van die fotoraam. Dit is nie nodig om die hele dier in die doto te hê nie.
    Medium-afstand foto’s met ‘n glimlachende jagter en die voorste helfte van die dier is die beste uitleg. Om nader te beweeg sluit ook enige onnodige agtergrond uit.

Sluit die jagter se geweer of boog in die foto in, dit hoef nie prominent of in die voorgrond te wees nie. Traditionele boë is baie mooi in enige foto.

Gebruik ’n flits, dit is die beste manier om skuduwees en donker kolle te voorkom, selfs in volle sonlig.
    Dit help ook om die jagter se keps effens terug te stoot om donker skaduwees in die gesig te vermy.

Reportage © 2008 Raf van den Bogaert

De bovenstaande reportage heb ik gemaakt tijdens het afglopen jachtseizoen, ik heb getracht met de foto's een beeld te schetsen van de jacht. Hopelijk is dit dan ook gelukt.
    Last edited by photogRAF; 12 januari 2009, 12:53.
    Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Re: ‘n Paar idees en voorstelle om in gedagte te hou wanneer ’n trofeefoto geneem wor

kvind het heerlijk om naar te kijken... leuk zo in dat kader
    soms een tikkie te donker
    die laatste had er voor mijn gevoel niet bijgemoeten
    Scotty... beam me up !!!

Comment

Re: ‘n Paar idees en voorstelle om in gedagte te hou wanneer ’n trofeefoto geneem wor

Oorspronkelijk geplaatst door lana Bekijk bericht
      kvind het heerlijk om naar te kijken...

Jagers zouden ze standrechtelijk moeten uitvoeren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht

Jagers zouden ze standrechtelijk moeten uitvoeren.
        pfff en nu over de foto's?
        Knappe reeks! Complimenten!

Comment

Prachtreeks,

speciaal onderwerp, niet evident, moeilijk in dat wereldje te komen
          niet populair, hoewel misschien wel nodzakelijk.

Enkel zie IK (just my €0,02) graag een wit lijntje tussen de foto's zoals in de allereerste.
          Je moet niet bang zijn dat de foto's dan hun interactie gaan verliezen,
          nu vind ik het soms net té chaotisch, terwijl een dun wit lijntje net alles iets rustiger maakt zonder afbreuk te doen aan de reeks.
          Fotogallery
          My Pictureblog

Comment

Wat een onzin???!!!

Laat me even duidelijk zijn. Ik heb niets tegen de jacht als die tot nut heeft 'de natuur te helpen', alhoewel de natuur wel zelf zal zorgen voor het evenwicht, een mens hoeft zich daar niet mee te bemoeien.

Maar, terwijl we op het onderdeel 'dieren' mogen genieten van allerhande everzwijnen, eenden, konijnen terwijl ze vol levenslust door het groen huppen, lees ik hier de handleiding om een jager een mooie trofeefoto te bezorgen!!!

Ronduit wansmakelijk!!!!! Ik walg hiervan.
            Last edited by Piepauw; 15 januari 2009, 19:39.

Comment

Ja Piepauw, en het slachthuis dan? Ga daar eens naast wonen, kun je je lol wel op.

Vind het een prachtige reportage.
              Mijn vader was jachtwachter en wist waar ie het over had. Jagen moet in beperkte mate. Maar ook dat is aan reglementen onderworpen.

Comment

Gaat het hier over foto's of over ingesteldheid ???
                Wat over de persfoto's dezer dagen hé . . . die zijn we al gewoon of wat
                De jacht bestaat al zolang wij bestaan hoor
                Mooie reportage
                zero

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rooman Bekijk bericht
                  De jacht bestaat al zolang wij bestaan hoor
                  Wow, wat een overtuigend argument.
                  Ken je er nog zo'n?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                    Ken je er nog zo'n?
                    Jep

komaan, pro/contra, het gaat hier over de foto(reeks)..

Nog eens komen kijken: Sommige mochten wat meer contrast. En reeks een beetje uniformer maken mbv kleuren mag wel voor mij (Sepia, ZW, ..).

Comment

Ik vermoed dat de beelden zo ver uit elkaar gezet zijn om ze ook "apart" te kunnen bekijken. Te dicht bij elkaar zou hier ook niet werken m.i. omdat je dan helemaal een gemis aan "uniformiteit" krijgt, zoals Lennert het omschrijft.
                      De fotografie is in orde, de presentatie ook, al mis ik nog één belangrijk aspect van de jacht... "het jeneverke nadien" .
                      Er is ook nog één soort jacht, die ik zo ken, die niet aan bod kwam, maar dat is dan m.i. ook voor een select publiek... de vossenjacht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                        Ken je er nog zo'n?
                        Besjes eten is gezond!
                        zero

Comment

Hou het aub op het becommentariëren/beoordelen van de foto's en laat dit geen maatschappelijke discussie worden.
                          Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                            Hou het aub op het becommentariëren/beoordelen van de foto's en laat dit geen maatschappelijke discussie worden.
                            De reportage werd gemaakt als opdracht voor de avondschool, de bedoeling was een reportage te maken over een onderwerp, dat onderwerp fotografisch te benaderen en niet pro of contra zo dat de kijker zelf zijn mening kan vormen.
                            Gezien het feit van de verschillende reactie's hierboven denk ik dat ik hierin wel ben gelukt. Ik heb tijdens het maken van de reportage wel genoeg info opgedaan om te weten dat er langs beide kanten ,jagers en natuurbescherming, pro en contra ken gereageerd worden.
                            Maar houdt het dus maar bij de foto's. Dank U.

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            Ik vermoed dat de beelden zo ver uit elkaar gezet zijn om ze ook "apart" te kunnen bekijken. Te dicht bij elkaar zou hier ook niet werken m.i. omdat je dan helemaal een gemis aan "uniformiteit" krijgt, zoals Lennert het omschrijft.
                            Het beeldkader en de presentatie zijn inderdaadt gekozen in functie van. Elke foto staat voor een afzonderlijk blad in het boekje met de tekst als inleiding als eerste pagina. Dat maakt dat je de foto's niet naast elkaar kan zien en dat de foto's appart moet bekijken.

De fotografie is in orde, de presentatie ook, al mis ik nog één belangrijk aspect van de jacht... "het jeneverke nadien" .
                            Ook daarvan heb ik foto's, je ziet hier een selectie van beelden. Bewust heb ik die foto's niet in de uiteindelijke reportage opgenomen om niet in het folkloristische te vervallen.
                            Er is ook nog één soort jacht, die ik zo ken, die niet aan bod kwam, maar dat is dan m.i. ook voor een select publiek... de vossenjacht.
                            Dat klopt, er zijn er eigenlijk nog meer, je hebt ook nog de trofeejacht, de jacht op groot wild...
                            Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Hey juppekes

Knappe reeks

Wel zou ik ook die twee- drie- en vierluikjes niet aan elkaar plakken

Maar wat is eigenlijk de bedoeling van die rare tekst bovenaan
                              Bootjes

Comment

Working...
                              X