Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

om bij stil te staan

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• om bij stil te staan

Na reeds meerdere malen in Polen te zijn geweest voor vakantie vond ik onze kinderen groot genoeg(17 en 13 jonger is niet aan te raden) om te begrijpen wat zich hier heeft afgespeeld.Hier werden ze toch wel even stil van.Ik heb de foto's omgezet naar antique zodat je nog meer het gevoel krijgt wat er zich daar heeft afgespeeld.

gedenkplaat aan het monument in Birkenau

ingangspoort auschwitz

zegt voldoende

Veel heeft zich hier afgespeeld op dit plein 24 uren in de kou(-15) staan omdat er eentje was gestorven uit de groep en deze niet meer kompleet was toen die terug kwam van de arbeid.De doden werden terug mee het kamp ingenomen om de groep toch maar kompleet te hebben om zulke foltering te voorkomen en dan nog....

Hier was geen ontsnappen mogelijk. Door de honger en ontbering hadden de mensen de moed er ook niet toe.

Birkenau was nog veel erger. In auschwitz hadden ze nog stenen barakken maar hier....

De wc in de barakken waar je met 180 tegelijk werd opgejaagd een halve minut de tijd kreeg om je behoefte te doen (diaree en difetrie waren veel voorkommende ziektes)en dan stonden de volgende al klaar stromend water was er niet en de was gelegenheid was al niet veel beter .

de slaapbarrak

Heel veel kwamen niet terug maar worden toch nog altijd herinnerd door velen die hier dagelijks komen en er even bij stil staan.

Hun laatste minuten waren op deze trap die naar de gaskamer leide.Heel erg grepen me deze rozen aan die er verwelkt bijlagen alsof ze het einde van het leven aangaven.Dit is dan ook een foto die ik in kleur hier zet en niet heb bewerkt wat als ik hier naar kijk krijg ik het nog steeds moeilijk.

Veel meer heb ik hier niet meer op te zegen.
    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

Re: om bij stil te staan

De beelden spreken voor zich, sterk werk.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

sterk werk.... de emotie is voelbaar...

Komt bij mij ook het éen en ander naar boven als ik deze beelden zie.. natuurlijk denk je aan alle slachtoffers/nabestaande die met deze diepe ellende te maken hebben gehad.. Maar ook denk ik aan mn moeder die welliswaar niet in bovenstaand concentratiekamp heeft gezeten, maar in Indonesie (4 jaar, Jappenkamp).. dit soort beelden maken veel los..

Comment

Mooie documentaire reeks. Sterk werk

laten we hopen dat dit soort fotoreeksen nooit meer opnieuw van nieuwe plaatsen gemaakt moeten worden.
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Recht in mijn hart.!!!!!!!!!!!!
          Ook bij mij komen trieste herinneringen los aan de tweede wereldoorlog.
          Je presentatie is beslist geïnspireerd door Schindlers List en ik kan hiermee volledig instemmen. De verlepte rode roos (rood manteltje in de film) is de top. (en mensen, geen geleuter over de scheve achtergrond a.u.b. gevoelens zijn niet altijd recht- en horizon-lijn gebonden).
          Ik hoop enkel dat je posting de nodige aandacht mag krijgen bij de BD bezoekers.
          Dank jewel voor deze sublieme bijdrage.

Henri
          Last edited by kodachrome; 4 augustus 2008, 17:41.
          lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht

Veel meer heb ik hier niet meer op te zeggen.
            Dat is ook niet nodig, het fotoverhaal spreekt boekdelen.

Comment

heel sterke, aangrijpende foto's
              Groetjes Vicky

Comment

Héél sterk in beeld gebracht

Comment

Doet je inderdaad even tot inkeer komen. Sterke reportage.
                  SITE: http://www.xraypictures.be
                  FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

Comment

Vind dit een van de beste fotoverhalen die ik al gezien heb.
                    Verhaal dat een mens doet nadenken, over wat er vroeger allemaal gebeurd is. Knap vastgelegd.
                    Met mijn NIKON in de hand kom ik door het hele land, en nog wat NIKKOR lenzen voor over de grenzen.

Comment

Goed fotowerk, beelden spreken voor zich.
                      mvg
                      Antoine

Comment

Ik ben er even stil van geworden
                        Sony A7 mkIII
                        Is all I need :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                          Ik ben er even stil van geworden
                          en hier nog een.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Je doet de titel eer aan. Mooie reeks.

Comment

prachtig vastgelegd
                              hopelijk kan ik dit zelf ook eens bezoeken ook al weet ik dat het mij zeer erg zal aangrijpen
                              maar toch wil ik dat eens zien

mvg

Comment

Working...
                              X