Reeds maanden overheersen 6 grote betonnen sokkels de skyline van Oostende. Het zijn de funderingen voor het nieuwe windmolenpark voor de Belgische kust. In totaal zullen er 60 dergelijke sokkels gebouwd worden.
Op zaterdag 26 april werd de eerste fundering met het hijsponton Rambiz (die destijds ook de Tricolor hielp bergen) naar z'n laatste rustplaats op zee getransporteerd.
De avond voordien werd door middel van transportwagens (6 lange voertuigen met elk 40 wielen) de sokkel vervoert van zijn standplaats naar de nieuwe kaaimuur.
’s Morgens vroeg werd de bijna 3000 ton wegende constructie door het kraanschip Rambiz in de takels genomen.
Na de middag werd de haven volledig afgesloten door de zeevaartpolitie. Toen de Rambiz zijn neus vervaarlijk ver tot in het water liet zakken begon de betonnen constructie heel traag in beweging te komen.
Heel langzaam wordt de sokkel de kaaimuur overgetrokken.
De windmolenfundering wordt langzaam gezakt. Intussen begint de zon aan zijn ondergang van de dag en dat levert leuk licht op om een spiegeling in het water vast te leggen. Op zo’n lange dagen is het zoeken naar fotografische afwisseling een welkome bezigheid.
Het betonnen gevaarte wordt enkele meters in het water neergelaten. Men maakt hier blijkbaar dankbaar gebruik van de wet van Archimedes om het transport wat te vergemakkelijken. Dan wordt de operatie heel even stilgelegd om de wachtende schepen de kans te geven de haven binnen te lopen.
Er waren die dag duizenden bewonderaars van het huzarenstukje die het transport toch wel is.
Uiteindelijk kwam de Rambiz (voortgetrokken door de sleper Eide Fighter) naar buiten.
Net tijdens het buitenvaren was er ook een Parhelia te zien. Een bijzon dus. Dit is een lichtverschijnsel in de dampkring van de aarde, veroorzaakt door breking van licht in verticaal gerichte ijskristallen. Het is een wazige lichtvlek die links en/of rechts van de zon zichtbaar is in een dunne cirrusbewolking. Je ziet het verschijnsel hier ongeveer midden in het beeld.
Als bedanking aan de Stad Oostende en om het eerste transport te vieren was er ’s avonds een lichtshow op de overblijvende torens.
Op zaterdag 26 april werd de eerste fundering met het hijsponton Rambiz (die destijds ook de Tricolor hielp bergen) naar z'n laatste rustplaats op zee getransporteerd.
De avond voordien werd door middel van transportwagens (6 lange voertuigen met elk 40 wielen) de sokkel vervoert van zijn standplaats naar de nieuwe kaaimuur.
’s Morgens vroeg werd de bijna 3000 ton wegende constructie door het kraanschip Rambiz in de takels genomen.
Na de middag werd de haven volledig afgesloten door de zeevaartpolitie. Toen de Rambiz zijn neus vervaarlijk ver tot in het water liet zakken begon de betonnen constructie heel traag in beweging te komen.
Heel langzaam wordt de sokkel de kaaimuur overgetrokken.
De windmolenfundering wordt langzaam gezakt. Intussen begint de zon aan zijn ondergang van de dag en dat levert leuk licht op om een spiegeling in het water vast te leggen. Op zo’n lange dagen is het zoeken naar fotografische afwisseling een welkome bezigheid.
Het betonnen gevaarte wordt enkele meters in het water neergelaten. Men maakt hier blijkbaar dankbaar gebruik van de wet van Archimedes om het transport wat te vergemakkelijken. Dan wordt de operatie heel even stilgelegd om de wachtende schepen de kans te geven de haven binnen te lopen.
Er waren die dag duizenden bewonderaars van het huzarenstukje die het transport toch wel is.
Uiteindelijk kwam de Rambiz (voortgetrokken door de sleper Eide Fighter) naar buiten.
Net tijdens het buitenvaren was er ook een Parhelia te zien. Een bijzon dus. Dit is een lichtverschijnsel in de dampkring van de aarde, veroorzaakt door breking van licht in verticaal gerichte ijskristallen. Het is een wazige lichtvlek die links en/of rechts van de zon zichtbaar is in een dunne cirrusbewolking. Je ziet het verschijnsel hier ongeveer midden in het beeld.
Als bedanking aan de Stad Oostende en om het eerste transport te vieren was er ’s avonds een lichtshow op de overblijvende torens.
Comment