Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Vind ik niet Steven, uit ondervinding vind ik het moeilijker om ze te platen op een paaltje want daar blijven ze praktisch niet lang zitten.
Technisch zit er trouwens niet veel verschil in vastleggen in de vlucht of stilzittend op een paaltje.
Dan spreek ik uiteraard van een vogel die niet gewend is geraakt aan mensen/fotografen.
grts
Sieg
Moet ik toch tegenspreken Sieg uit mijn ervaring dan . De meeste vogels hebben een vast stekje of kan je toch bepalen waar de vogel gaat zitten soms zelfs aan de mest die op de paal zit . en is het juist een kwestie van uw scherpstelpunt
al op de juiste plaats te zetten , en geduld te hebben met of zonder schuiltent succes verzekerd . Met vogels in de vlucht en meestal in de lucht heb je geen referentie punten voor scherp te stellen en is het de kunst van snelheid van uw scherpstelpunt zo snel mogelijk
op de vogel te krijgen .Je kan toch niet beweren b.v. als een snelle wagen voorbij rijd dat dit ook makkelijker is dan een wagen dat stil staat voor maar een vergelijking te maken . je kan ook bv vogels fotograferen met panning techniek . Is ook al niet zo simpel als een statische foto .
In de vlucht is het zeker niet gemakkelijk maar van deze zijn zeker duizenden foto's gemaakt, heb er zelf enkele honderden.(in vier namiddagen)
Was altijd zeer dichtbij aan het jagen uren aan een stuk!(jammer dat hij er niet meer is)
Maar dicht op een paaltje zitten deed hij zelden en daarom moeilijker voor mij.
In de vlucht is het zeker niet gemakkelijk maar van deze zijn zeker duizenden foto's gemaakt, heb er zelf enkele honderden.(in vier namiddagen)
Was altijd zeer dichtbij aan het jagen uren aan een stuk!(jammer dat hij er niet meer is)
Maar dicht op een paaltje zitten deed hij zelden en daarom moeilijker voor mij.
Bedankt voor de reacties grt Francis
Dat bedoel ik juist Francis met hetgeen ik hierboven geschreven heb.
@ Steven, probeer maar eens een Bruine of Blauwe Kiekendief op een paaltje vast te leggen, ik ben er zeker van dat er honderden foto's aan vooraf gaan in de vlucht alvorens je het geluk zou hebben (als je dat geluk al zou hebben) om er eentje te platen op een paaltje.
En dan bedoel ik niet zozeer het technische aspect maar de vogels zelf die niet blijven zitten. (niet lokken hé !)
Trouwens een Roofvogel doet ook steeds zijn zelfde route aan als hij aan het jagen is, dus daar kun je ook op anticiperen dat zal je duidelijk wel gemerkt hebben bij de Velduilen in Uitkerke.
Dat bedoel ik juist Francis met hetgeen ik hierboven geschreven heb.
@ Steven, probeer maar eens een Bruine of Blauwe Kiekendief op een paaltje vast te leggen, ik ben er zeker van dat er honderden foto's aan vooraf gaan in de vlucht alvorens je het geluk zou hebben (als je dat geluk al zou hebben) om er eentje te platen op een paaltje.
En dan bedoel ik niet zozeer het technische aspect maar de vogels zelf die niet blijven zitten. (niet lokken hé !)
Trouwens een Roofvogel doet ook steeds zijn zelfde route aan als hij aan het jagen is, dus daar kun je ook op anticiperen dat zal je duidelijk wel gemerkt hebben bij de Velduilen in Uitkerke.
grts
Sieg
ik heb er alvast meer op een paal dan in de vlucht dus ik ben een gelukzak dan, zo voelt het althans niet bij mij aan . toch wil ik ze niet posten omdat er inderdaad veel van deze foto's circuleren . zo voelt het althans bij mij aan .
als ge natuurlijk zoals je zegt de blauwe kiekendief gaat fotograferen waar er in de verste verte geen palen zijn of maar eentje dan is de kans heel klein natuurlijk .
en inderdaad de velduil in uitkerke neemt de zelfde route over het algemeen maar ook de zelfde palen zoals ik het heb ervaren wist ik zelfs na welke vlucht, welke paal hij ging nemen .
en kon mij op voorhand al in positie zetten . zo was er iemand naast me die hem graag in front wilde hebben . 10 minuten daarachter had ik hem , hij niet omdat hij op de zelfde plaats bleef staan en niet naar het gedrag van de uil zag
hij is komen zien en zij me ik had beter met je mee gegaan , maar helaas was het die dag te laat want hij ging naar het andere veld toen was hij vertrokken . maar als je eens een kiekendiefje weet zitten met palen in de buurt zal ik het eens proberen .
maar zoals ik eerder vermelde is dit een zeer mooie foto maar geen knaller
mvg Steven
Makkelijk moeilijk maakt niet uit. Als de foto technisch en artistiek maar goed zit. Natuurlijk als menig poster 10tal keer dezelfde vogelfoto's (vaak nog hetzelfde exemplaar) plaats, dan wordt de kijk op zo'n foto super kritisch.
Zoals hiervoor al aangegeven , leuke foto. Altijd leuk als je een afwisseld reeksje kunt schieten. Deze paalzitter mag dan zeker niet ontbreken.
De Velduil hebben we inderdaad moeten laten inslapen. Ik werk zelf fulltime in het VOC Oostende, samen met dierenarts Raul. Ikzelf had de melding van de Velduil op waarnemingen gezien. Zondag is hij dan gevonden, en zijn we hem gaan ophalen. Helaas was, zoals we vermoedden, en zoals bijna altijd bij Velduilen, de volledige vleugel aan flarden. Vlieghuid was volledig weg, en pezen en spieren waren af. Helaas zijn dergelijke verwondingen niet te herstellen, dwz, het dier zou nooit meer kunnen vliegen. Aangezien we geen zoo zijn met gehandicapte dieren, én enkel dieren vrijlaten met een perfecte kans op overleven, was er voor dit dier geen andere ethische optie.
Volgens de persoon die de foto van het dier in prikkeldraad nam, was een buizerd de oorzaak. Hij joeg de velduil op, en daardoor vloog die in het prikkeldraad.
Nu, ik vraag me nog steeds af waarom prikkeldraad daar moet. Is niet de eerste Velduil die we zo binnenkrijgen, ik heb er zo al 3 gezien.
Nog een leuk verhaal misschien: vorig jaar kregen we een Velduil binnen die gevonden werd op een boei midden op de noordzee. Dit dier werd meegebracht, en kon later geringd terug vrijgelaten worden..
Mvg,
Michael Deryckere
VOC Oostende
Sony A230/Sony 18-55mm/Tamron 70-210mm/Cosina 100 - 400mm
Comment