Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Africat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Africat

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
    Je beschrijft perfect waar ik naar verwees.
    Je hebt aan de ene kant de foto en aan de andere kant de 'inspanning' die je er voor moest doen, de belevenis die eraan vasthing. Als ik een wildlife foto uit Afrika zie, spelen beide elementen mee. Voor andere mensen misschien niet. Ik heb daar geen enkel probleem mee.
    Misschien een vergelijking wat dichter bij huis. Je kan een paar ochtenden op je buik in een bos liggen om een vos met wat jongen in beeld te krijgen. Je kan die ook in één of ander dierenpark gaan fotograferen. Ik bekijk die foto's dan op een andere manier. That's it. Nu kan ik hier best alleen mee staan op BD. Geen probleem, maar ook een eenzame mening mag hier meegedeeld worden zeker?

Ik heb hier op BD foto's gezien van luipaarden die kwalitatief niet indrukwekkend waren. Maar telkens had ik toch een gevoel van: woaw, je hebt er wel één gevonden hé.
    Snap volledig wat je bedoelt, staan op zelfde golflengte

Comment

Je bent zeker niet de enige met deze mening.

Maar blijkbaar kan een afwijkende zienswijze hier niet altijd geapprecieerd worden.

Comment

Knappe plaatjes hoor!

Comment

Mooie reeks van een indrukwekkend dier

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
            Je hebt aan de ene kant de foto en aan de andere kant de 'inspanning' die je er voor moest doen, de belevenis die eraan vasthing. Als ik een wildlife foto uit Afrika zie, spelen beide elementen mee.
            Ik begrijp wat je bedoelt, maar voor mij werkt het niet zo. Daarover hieronder meer.

In de luipaardpost waar ik naar verwees beschrijft hij 'de uitdaging' en 'het spannende' aan de zoektocht die aan de foto vooraf gaat. En dit vond ik moeilijk rijmen met de uitspraak "Het maakt mij persoonlijk niets uit waar een foto genomen is, het gaat uiteindelijk puur om het resultaat". Uit de manier waarop hij de zoektocht naar die luipaardwelp beschreef, leidde ik af dat het niet enkel het resultaat is dat van belang is. De voldoening die eraan vooraf gaat was daar ook belangrijk.
            Je haalt hier twee zaken door elkaar; enerzijds de omstandigheden die ik verkies waaronder ik een foto kan/wil maken, en anderzijds mijn criteria waarop ik een foto beoordeel.

Als ik kan/mag kiezen, dan vind ik het interessanter om een dier in het wild op te sporen dan om het in de dierentuin te fotograferen. Dat heeft uiteraard met de omstandigheden te maken, de spanning, het bepalen van een strategie in het veld, etc. In het wild is het simpelweg een veel grotere uitdaging dan in de dierentuin, en dat is leuk. Dit zijn de omstandigheden die ik verkies.

Daarnaast zijn er de criteria waarop ik een foto beoordeel. Die staan wat mij betreft los van bovenstaande. Als ik een foto beoordeel, dan maakt het mij niet of nauwelijks uit hoe of onder wat voor een omstandigheden die foto gemaakt is; het gaat mij puur om het eindresultaat.

Als ik een schilderij van Rembrandt zie hangen in het museum, dan vind ik het mooi of niet. Ik ga het schilderij niet mooier vinden als ik te horen krijg dat hij er 20 jaar over heeft gedaan of dat hij het met de mond heeft geschilderd. Dat maakt het wel extra knap, maar verandert niets aan het uiteindelijke resultaat - dat vind ik mooi of niet.
            Of, als ik in een restaurant ga dineren, dan beoordeel ik het gerecht dat ik krijg voorgeschoteld op smaak en presentatie. Ik ga het gerecht niet hoger waarderen als ik te horen krijg dat de kok blind is of dat hij de ingrediënten hoogstpersoonlijk op de fiets uit Kirgizië heeft gehaald - ik vind het lekker of niet.

Met andere woorden: hoewel ik het kan waarderen als iemand met veel inspanning een bepaald resultaat heeft behaald, gaat het mij uiteindelijk puur om het eindresultaat - een mooie foto van een luipaard genomen in een zoo zal ik ten alle tijden verkiezen boven een net iets minder mooie foto van een luipaard genomen in het wild.

Ik weet dat veel natuurfotografen het juist erg belangrijk vinden hoeveel moeite het heeft gekost om een foto te maken, en dat laten meewegen in hun waardering voor die foto, maar ik ben er dus niet een van. Ik hoop dat ik enige verwarring daarover nu heb weggenomen.

maar ook een eenzame mening mag hier meegedeeld worden zeker?
            Uiteraard, geen enkel probleem.
            Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Comment

Ik vind dit best een boeiende discussie om te volgen, en ik sluit me bij de meningen van beide collegae Marsel en pichayandege aan.
              Ik denk dat het hier immers gaat over de persoonlijke ervaring van het maken van een eigen foto ten opzichte van het beoordelen van andersmans foto.

De foto "Luipaard Jr" en die van "Africat" van Marsel en MIR zijn allebei prachtige foto's. Echter mij doen ze niet meer dan dat.
              De persoonlijke ervaringen van het (al dan niet) zoeken naar het dier, in het bijzijn van het dier mogen zijn, die zie je nooit terug in een foto. Ik ben zelf ook naar Afrika geweest en heb daar een foto van een leeuw gemaakt die voor anderen ook niet meer dan een plaatje is. Maar voor mij persoonlijk is dit een herinnering van samen met onze gidsen zoeken naar deze dieren en dan toch het geluk mogen hebben ze in het wild te mogen aanschouwen. Dit geeft deze foto aan mij persoonlijk een meerwaarde.

Ik denk dat een aantal onder ons deze persoonlijke ervaringen willen terugzien in de foto's van anderen, nl via het verhaal wat er wordt bijgeschreven. In feite zouden we dit verhaal misschien beter weglaten daar we slechts op deze manier het beeld zelf op objectieve (no pun intended) wijze kunnen beoordelen.

Dus ik volg de discussie langs beide kanten; er zijn goeie argumenten langs beide kanten. Maar in feite gaat het toch enkel maar om het beeld dat we daar maken? Daar doen we het toch voor? En ja, voor onszelf leggen we meer vast in onze herinnering dan enkel dat beeld, maar niemand anders kan dit zien.

Jammer of niet, dat wil ik dan nog achterwege laten

Tot slot wil ik MIR nog feliciteren met zijn mooie foto's!
              Last edited by cee37; 15 november 2009, 14:37. Reden: typfout
              [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Machtig dier en mooi in beeld gebracht!
                Groetjes, Beauke
                Mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
                  Ik begrijp wat je bedoelt, maar voor mij werkt het niet zo. Daarover hieronder meer.
                  ...
                  Ok, da's heel duidelijk, ook door de originele restaurantvoorbeelden.
                  Met je kunstvoorbeelden vind ik het al moeilijker om volgen, omdat je (maar da's weeral persoonlijk) sommige kunstenaars moeilijk kan interpreteren zonder iets van hun achtergrond te kennen. Ik was deze zomer in Figueras, you see.

Comment

Working...
                  X