Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik kan wel even kort toelichten wat ik persoonlijk mooi vond aan de foto, behalve dat ik hem net op tijd kon vastleggen...
Ik wou aantonen dat die dieren daar zo opgaan in de natuur, en zo ongelooflijk gecamoufleerd zijn dat je ze werkelijk niet ziet. Die luipaard zat daar natuurlijk al een ganse tijd zonder dat ik hem gezien had, pas toen hij ineens opsprong, zag ik hem.
De kleuren zijn precies zoals ik ze toen zag, contrastarm (door de zon natuurlijk).
MAAR dit wil natuurlijk niet zeggen dat de foto niet mooier wordt als je wat gaan contrast bijgeven en wat met de kleuren gaat "spelen", zoals hier reeds is aangetoond door enkele PS-goeroes.
Ik ga mij ook eens een beetje toeleggen op photoshop en zien wat ik er van bak (hetgeen niet noodzakelijk beter zal zijn dat het origineel Zo'n crack in Photoshop ben ik namelijk niet).
Ik wens alvast iedereen te bedanken voor de talrijke reacties!
#BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75
Sorry, ik vind dit regelrechte onzin...
"Wat als het de bedoeling van Carl was...enz..." Als het zijn bedoeling is om slechte foto's te blijven plaatsen, dan mag ie inderdaad zo bezig blijven...
Misschien kan je stellen dat bovenstaande bewerkingen wat overdreven zijn (ik laat dat in het midden!), maar het origineel geposte plaatje mist gewoon 'spirit'. Het is plat, vlak en levenloos in zijn toonzetting. Zelfs als de foto 'dreiging', 'donkerte', enz... wil weergeven, dan nog zou het histogram er anders moeten uitzien dan het er nu uitziet.
Ik moet de eerste prent in een tentoonstelling, de eerste foto in een goed natuurboek, de eerste plaat van een professioneel fotograaf nog tegenkomen van een dergelijke fletse weergave.
Dit is gewoon een minder goede nabewerking van een "schitterende" foto met mogelijkheden. Dergelijke fout goedpraten met "als het nou eens de bedoeling van de fotograaf zou wezen..." is misleidend en bijzonder jammer...
Ik bekijk/beoordeel/interpreteer al meer dan 30 jaar beelden, welnu, de fotografen die eruit springen, die tot de beste gerekend worden, zijn (bijna) altijd diegenen die een beredeneerde, consekwente en verzorgde nabewerking hebben. Het verwaarlozen van die nabewerking is gelijk aan de kop in het zand steken, zelfs al wordt dat fijntjes verhuld door een goedkoop argument als "ik wil het fotograferen zoals het is..."
Ik ben er heilig van overtuigd dat een heel groot deel van de "enthousiaste" foto-liefhebbers van dit forum veel betere beelden zouden presenteren, als ze de nabewerking van hun met moeite behaalde shots niet zo stiefmoederlijk zouden behandelen. Het fotografisch oog, het fotograferen zelf én de nabewerking zijn 3 onlosmakelijke vaardigheden om tot goede fotografie te komen - alle drie even belangrijk.
Wie dat niet wil inzien of ontkennen...
Voor wat het waard is !
Greetz, Kariboe
Jongens, jongens,
Lees toch eerst eens wat iemand schrijft, ipv te lezen wat je denkt dat iemand schrijft.
Heb ik beweerd dat de originele foto af was? Wie heeft er iets gezegd over tentoonstelling- of fotoboekwaardig? Gaat het hier over professionele fotografen?
De fotograaf was naar ik aanneem op vakantie in Namibië en had een lucky day. Een luipaard van verdomd dichtbij (De laatste luipaard die ik zag was bijna 10 jaar geleden en zo dicht kreeg ik ze nooit te zien). Zo'n moment meemaken en er een geslaagde foto van nemen, chapeau! Maar let op als je dit wil tonen op dit forum, want een Namibische kleurtoon of contrast is hier geen fluit waard. De eentonige dorre graskleur maakt al je foto's ontoonbaar. Verzadigen, verwarmen, contrast toevoegen, dramatiseren, ... tot het in de verste verte niet meer lijkt om wat je waarnam.
Zeg ik hiermee dat de originele foto' technisch af is? Neen, maar ik vind dat het 'technisch af zijn' één aspect is van een foto. Het weergeven van een beeld dat ook in je geheugen geprent zit is een ander aspect.
Ter illustratie, een fletse, contrastarme foto. Geheel niet fotoboek- of tentoonstellingswaardig. Geen kat zou zoiets in dit forum durven laten zien.
Ik wil hier niemand met Ansel Adams vergelijken, maar enkel aantonen dat de waarde van een foto niet stopt bij het histogram, de witbalans of de verzadiging.
Je moet het daar niet mee eens zijn, en ik ga jouw versie zelfs geen regelrechte onzin noemen. We verschillen van mening en bij mijn weten is dit toegelaten op dit forum.
SORRY, laat die foto zoals ze oorspronkelijk genomen is. t' Is een moord om die kleuren zo te veranderen. De kleuren op de verbeterde foto's zijn onecht en kloppen niet meer met de realiteit. Een beetje licht erbij had genoeg geweest.
Groetjes
Ik heb dan maar eens aan de photoshop gezet...is dit beter dan?
Ik moet er wel bij zeggen dat in werkelijkheid je nooit zoveel contrast hebt hoor...die gaan veel beter op in de natuur (wat men hier dus fletse kleuren noemt), hetgeen ginder een zanderige, droge omgeving is, met de zon die vlak opschijnt en idd de kleuren "plat" maakt.
Het contrast krijg je eigenlijk pas tijdens de valavond.
Het beestje zou weinig eten vangen moest hij zo contrastrijk voorkomen
#BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75
Sorry, maar kvind die reactie redelijk uit de lucht .
Precies of ik en anderen die blijkbaar dezelfde mening zijn toegedaan van een andere planeet komen.
Voor mij is dit een school voorbeeld hoe je met aan histogrammekes te foefelen en licht en contrast probeert "recht" te trekken een foto compleet omzeep kunt helpen. Een foto is meer dan bits and bytes,voor mij speelt waarheidsgetrouwheid ook mee.
Tis een foto met heel veel potentieel, mocht het licht hebben meegezeten.
De foto verbeteren door belichting/contrast te veel te compenseren doet voor mij afbreuk aan de foto/
Oorspronkelijk geplaatst door alex from hollandBekijk bericht
Dat is natuurlijk je goed recht, echter als je het histogram uitleest kun je zien dat de foto duidelijk onderbelicht is en dat heb ik getracht te corrigeren.
alex
Smaken verschillen idd hé alex, belichting en contrast ietsje corrigeren zou ik ook doen. Voor mij zat er in de bewerkingen van jezelf en x (ik zie dat de overige 2 bewerkingen zijn weggehaald ?) gewoon te veel contrast.
Door het contrast te veel op te trekken geeft de luipaard precies licht.
Voor dergelijke foto's verkies ik natuur/waarheidsgetrouwheid, vandaar dat mij voorkeur ging naar de eerste versie, in vergelijking met de drie oorspronkelijke bewerkingen.
Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgiumBekijk bericht
Ik heb dan maar eens aan de photoshop gezet...is dit beter dan?
Ik moet er wel bij zeggen dat in werkelijkheid je nooit zoveel contrast hebt hoor...die gaan veel beter op in de natuur (wat men hier dus fletse kleuren noemt), hetgeen ginder een zanderige, droge omgeving is, met de zon die vlak opschijnt en idd de kleuren "plat" maakt.
Het contrast krijg je eigenlijk pas tijdens de valavond.
Het beestje zou weinig eten vangen moest hij zo contrastrijk voorkomen
hmmm er zit nog een heel klein foutje in... linksonderaan zo... in het wit daar.. (ben een mierenneuker, ik weet het )
PS: heel mooie foto (los van alle bewerkingen). Heb zelf nooit de kans gehad zo ééntje te kunnen 'vangen' op m'n lens.
Comment