Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik wil wel een tip meegeven: Je hebt geen belichtingscompensatie gebruikt, en daarom is het strandzand uitgebrand. Omdat waarschijnlijk de zon niet achter je stond en dus hoger, kon je gerust naar een hogere sluitertijd. Voor het zand kun je een beetje een vergelijk maken met sneeuw, waar je meter zal onderbelichten. Daarom is het dan handig om meerdere fotos te maken met verschillende belichtingen. Maar probeer hier 1 of 2 stops overbelichting eens uit. Je kan hier nog wel wat herstellen via een fotobewerkingsprogramma
Knappe foto. Als je het histogram bekijkt zie je dat er nog heel wat ruimte is links, mag dus wel een stuk donkerder gemaakt worden.
Het zand is zeker niet uitgebrand. Uitgebrand is het voor mij wanneer er helemaal geen kleur meer in te vinden is. Hier is er wel degelijk overal kleur aanwezig in het zand, waardoor het heel makkelijk in een fotobewerkingsprogramma bij te werken is.
Ik wil wel een tip meegeven: Je hebt geen belichtingscompensatie gebruikt, en daarom is het strandzand uitgebrand. Omdat waarschijnlijk de zon niet achter je stond en dus hoger, kon je gerust naar een hogere sluitertijd. Voor het zand kun je een beetje een vergelijk maken met sneeuw, waar je meter zal onderbelichten. Daarom is het dan handig om meerdere fotos te maken met verschillende belichtingen. Maar probeer hier 1 of 2 stops overbelichting eens uit. Je kan hier nog wel wat herstellen via een fotobewerkingsprogramma
Redenatie klopt niet, maar ik ga er vanuit, als je het zelf nog een keer goed doorleest dat je begrijpt wat ik bedoel.
Mocht je het toch niet zien, zal ik het morgen uit de doeken doen . Niet om het spannend te maken, maar ik ben de rest van de dag niet thuis.
Verder ben ik het helemaal eens met Djivan. En foto zeker niet in de vuilbak.
Groeten,
Johan
Knappe foto. Als je het histogram bekijkt zie je dat er nog heel wat ruimte is links, mag dus wel een stuk donkerder gemaakt worden.
Het zand is zeker niet uitgebrand. Uitgebrand is het voor mij wanneer er helemaal geen kleur meer in te vinden is. Hier is er wel degelijk overal kleur aanwezig in het zand, waardoor het heel makkelijk in een fotobewerkingsprogramma bij te werken is.
1 of twee stops overbelichten?? het zand is toch niet onderbelicht, nee? ik kan niet volgen... het verhaal van de sneeuw volg ik, maar dit is toch hier niet vergelijkbaar?
Oorspronkelijk geplaatst door Toon NikonianBekijk bericht
1 of twee stops overbelichten?? het zand is toch niet onderbelicht, nee? ik kan niet volgen... het verhaal van de sneeuw volg ik, maar dit is toch hier niet vergelijkbaar?
update geplaatst: heb wat gecropt bij het zand, ik heb het zand niet donkerder gemaakt.
Mvg, Dylan.
Zulke goede aanwijzingen gekregen om deze foto pittiger te maken (histogram
aanpassen/hooglichten terugdraaien) en het enige wat je doet is een stukje
strand er af? Ik volg het niet meer.
Mijn visie: https://lh3.googleusercontent.com/-h...3c9%2520PW.jpg
Comment