Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wijn-experiment + vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wijn-experiment + vraag

    Aangezien het hier de laatste tijd zo'n fantastisch weer is, heb ik me eens bezig gehouden met een fotoshoot van wijn...
    Wat kan beter? Alvast bedankt voor het kijken en het schrijven!



    ---- BD Essential Exif ----

    Manueel
    Lens Focal Length: 17,00 mm (- mm)
    Shutter Speed: 1/200 sec
    F-Number: F8,0
    ISO: 100
    Compensation: EV 0/1
    AWB
    Deelmeting
    Flash: los van de camera, ingeflitst op witte achtergrond (alhoewel dit niet in de exifs staat )

    Vraag:
    ik zou eigenlijk deze shoot eens willen opnieuw doen, maar dan met een kortere sluitertijd, zodat je meer scherpe druppels ziet...
    Maar, met de flits zit ik vast aan een sluitertijd van 1/200 (of langer).
    Zou dit lukken indien je de witbalans manueel instelt op de witte achtergrond (die er zonder flits een beetje grijs uitziet op de foto),
    zodat de foto getrokken kan worden zonder flits (en dus met snellere sluitertijd)?
    Last edited by Nelita; 26 juli 2011, 12:12.
    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

  • #2
    Re: Wijn-experiment + vraag

    Ken en Kan er zelfs niets van,
    maar ik vind het geslaagd, mooi zelfs
    grt Rosie
    GROETJES ROSIE
    Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
    panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

    Comment


    • #3
      Re: Wijn-experiment + vraag

      Witbalans manueel is volgens mij een goede zaak.
      Als je je camera wijsmaakt dat die achtergrond wit is, zal hij dit zeker als wit weergeven.
      Aan het schenken zou ik iets meer aandacht besteden door het egaal schenken en de wijn ( of misschien het kleurstofwater ) niet klotsent uit de fles te laten komen.
      Je zal zeker minder morsen. Of is het de bedoeling dat de wijn overal aanwezig is?
      Jij beslist uiteindelijk.
      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

      Comment


      • #4
        Re: Wijn-experiment + vraag

        op je vragen kan ik niet antwoorden (moet nog heel veel leren)
        ik kan wel al zeggen dat het een prachtige fottoo is!

        Maar...
        wanneer je er nu zelf objectief naar kijkt:
        die prachtige witte achtergrond met die donker paarse (Deep Purple ) wijn
        en dan plots ...
        wordt dit mooie geheel serieus gestoord

        door die copyright

        ik denk wel dat het de bedoeling is dat die wijn zo uit de fles klokt (in 't echt mag dat natuurlijk niet )
        Last edited by noenkelMi; 26 juli 2011, 10:24.
        ik probeer...
        mijn Fijsboecq en mijn flickr

        Comment


        • #5
          Re: Wijn-experiment + vraag

          Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
          ik denk wel dat het de bedoeling is dat die wijn zo uit de fles klokt (in 't echt mag dat natuurlijk niet )
          Dat is ook wat ik bedoelde.
          Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

          Comment


          • #6
            Re: Wijn-experiment + vraag

            Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
            Witbalans manueel is volgens mij een goede zaak.
            Als je je camera wijsmaakt dat die achtergrond wit is, zal hij dit zeker als wit weergeven.
            Aan het schenken zou ik iets meer aandacht besteden door het egaal schenken en de wijn ( of misschien het kleurstofwater ) niet klotsent uit de fles te laten komen.
            Je zal zeker minder morsen. Of is het de bedoeling dat de wijn overal aanwezig is?
            Jij beslist uiteindelijk.
            Bedankt voor het antwoord op m'n vraag, Heylo! Dan ga ik daar zeker eens mee experimenteren... 't Zal niet voor onmiddellijk zijn, want ik heb nogal wat opkuiswerk gehad...
            Het was zeker de bedoeling om op een 'spetterende' manier de wijn uit te schenken, omdat de foto anders te braaf wordt voor mij... . Voor mij mag er wat leven in zitten... Persoonlijk hou ik niet van stillevens, ik word daar droevig van en 't is de bedoeling om zoiets binnenkort te vergroten en uit te hangen in de living (dus: graag een beeld waar ik niet droevig van word).
            Ter verduidelijking: hiermee heb ik niet gezegd dat stilleven niet mooi kan zijn he. Respect voor iedereen die deze vorm van de fotografie beoefent, maar 't is niet m'n ding...

            Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
            op je vragen kan ik niet antwoorden (moet nog heel veel leren)
            ik kan wel al zeggen dat het een prachtige fottoo is!

            Maar...
            wanneer je er nu zelf objectief naar kijkt:
            die prachtige witte achtergrond met die donker paarse (Deep Purple ) wijn
            en dan plots ...
            wordt dit mooie geheel serieus gestoord

            door die copyright

            ik denk wel dat het de bedoeling is dat die wijn zo uit de fles klokt (in 't echt mag dat natuurlijk niet )
            Ja, ik weet dat je moeite hebt met handtekeningen en dergelijke, maar ik ben onlangs een foto door mij getrokken tegengekomen op de website van een ander en dat vind ik niet kunnen.
            Vandaar dat ik vanaf nu in principe altijd met signatuur ga posten, ook al weet ik dat iemand die een beetje met PS(E) of gelijkaardig kan werken die handtekening er onmiddellijk kan uithalen. In dit geval mag je zelfs een leek zijn om de copyright weg te poetsen, maar het geeft me toch een iets beter gevoel.


            Rosie, ook bedankt voor je reactie!
            Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

            Comment


            • #7
              Re: Wijn-experiment + vraag

              Verwacht geen technisch advies van mij, maar ik vind dit toch een prachtige foto. Zeeer mooie vlakverdeling, kleurenpalet. En, wat ik zeer leuk vind, is het tegendraadse. Ik kap mijn wijn ZO in , en niet anders. De sjwoeng heeft voor mij een meerwaarde, alhoewel ik een stilleven ook wel zie zitten.
              Voor mij mag ie aan de muur in mijn wijnkelder
              canon5DIII, 24-105mm, 50mmf1.4, Panasonic TZ-7

              website : www.leonvanham.com

              Comment


              • #8
                Re: Wijn-experiment + vraag

                nu vraag ik mij af wie dat uitschonk en met welke kleren aan?

                want deze morgen hebben ze een beetje mercurochroom aan me gesmeerd in 't ospitaal en m'n mooi grijs Deep Purple T-shirt - één van de 50 -naar de kluuuten
                ik probeer...
                mijn Fijsboecq en mijn flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Wijn-experiment + vraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                  nu vraag ik mij af wie dat uitschonk en met welke kleren aan?
                  De wijn heb ik zelf zo ingeschonken, maar wel met oude kleren aan. In de ene hand de fles en in de andere de afstandsbediening van de camera... Wonder boven wonder was er geen spatje wijn te bespeuren op m'n kleren... Op de met-plastiek-beschermde-grond daarentegen...

                  Medussa, ook bedankt voor je reactie!
                  Last edited by Nelita; 26 juli 2011, 12:13.
                  Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wijn-experiment + vraag

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
                    ... Op de met-plastiek-beschermde-grond daarentegen...
                    dan kijk je ook naar "Dexter" ?
                    ik probeer...
                    mijn Fijsboecq en mijn flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wijn-experiment + vraag

                      Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                      dan kijk je ook naar "Dexter" ?
                      Neen, nog nooit van gehoord... maar 'k heb wel wat schilderservaring.
                      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                      Comment

                      Working...
                      X