Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rainman

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Rainman

G.R. schreef:
    Nu is het blauw overal aanwezig...
    Dus toch.

Vinnydizzy schreef:
    Tip voor kleurenblinden: hou je RGB-curve in de gaten, deze moeten in gelijke mate aanwezig zijn.
    Deze is goud waard

Groetjes
    Marc
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
      Heel leuke foto hoor! Je hebt een gelukkige kleine vastgelegd.

Vooralleer dieper op 'eventuele' aanpassingen in te gaan. Weet u dat de foto 'slechts' 40kB groot is. Tot een 500 - 600 kb vinden ze aanvaardbaar op dit forum

Ik heb de foto eens meegenomen in PS.
      Via de 'drempel'-toepassing (zoals ik reeds in een vorige post aanhaaldde) haal je al een aanvaardbaar resultaat. Daarna zou ik gewoon de verzadiging wat naar beneden halen en de "zwarten" een tikje naar boven.
      Maar door de weinige aanwezige kb's is de foto wel onscherp geworden door de pixelblokjes

Tip voor kleurenblinden: hou je RGB-curve in de gaten, deze moeten in gelijke mate aanwezig zijn.
      Ik weet niet of ik het allemaal kan volgen (drempeltoepassing) want ik vermoed dat je
      werkt met CS-x en ik heb alleen maar PS-Elements v6 en daarnaast mijn favoriet DxO.
      Het is natuurlijk knap om een foto te 'redden' maar heb je ook een idee wat er aan de
      camera-instellingen kan verbeterd worden zodat de nabewerking minimaal kan worden
      gehouden? Want ik zie dit als een nood-oplossing.
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
        Ik weet niet of ik het allemaal kan volgen (drempeltoepassing) want ik vermoed dat je
        werkt met CS-x en ik heb alleen maar PS-Elements v6 en daarnaast mijn favoriet DxO.
        Het is natuurlijk knap om een foto te 'redden' maar heb je ook een idee wat er aan de
        camera-instellingen kan verbeterd worden zodat de nabewerking minimaal kan worden
        gehouden? Want ik zie dit als een nood-oplossing.
        Dit is wat we hier eigenlijk doen, he? Foto's bekijken en suggereren wat je nog kan verberteren.
        Maar je hebt wel volledig gelijk in je stelling. Het begint met het nemen van een goede foto. Met betrekking tot de foto van de TS:
        Voor je zelfs nog maar je camera tegen je neus plakt vind ik dat je eerst goed moet kijken: van waar komt het licht en welk licht. Dan bepaal je je witbalans en je iso-waarde. (akkoord, als je in RAW schiet maakt het minder uit in welke witbalans je werkt, maar als je dat op voorhand al goed bepaald hebt, heb je achteraf weer wat tijd gewonnen)
        Daarna compositie (storende elementen in acht nemen), je diafragma en/of je sluitertijd.

Bij deze foto had ik me dichter bij m'n zoontje geplaatst, zodat de douche-bediening buiten beeld kwam, op die manier komt het water ook mooi in beeld.
        www.brunodyserinck.be
        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
          Dit is wat we hier eigenlijk doen, he? Foto's bekijken en suggereren wat je nog kan verberteren.

Zo is het maar net, en dat is toch ook één van de belangrijkste bestaansredenen van dit forum.

Voor je zelfs nog maar je camera tegen je neus plakt vind ik dat je eerst goed moet kijken: van waar komt het licht en welk licht. Dan bepaal je je witbalans en je iso-waarde. (akkoord, als je in RAW schiet maakt het minder uit in welke witbalans je werkt, maar als je dat op voorhand al goed bepaald hebt, heb je achteraf weer wat tijd gewonnen)

De belichting inschatten was echt moeilijk hier: Er hangt normaal maar 1 spotje in de inloopdouche en dus moest ik bij lichten met van die klip-bureaulampjes. Toch durfde ik ze ook niet te dicht bij het water hangen omwille van veiligheidsredenen. Water en electriciteit...
          Het was dus enkel kunstlicht, maar met twee verschillende kleurtemperaturen. Ik meen zelfs dat ik de witbalans door camera heb laten vastleggen mbv een wit karton... Beter kon ik dus echt niet...

Daarna compositie (storende elementen in acht nemen), je diafragma en/of je sluitertijd.
          Bij deze foto had ik me dichter bij m'n zoontje geplaatst, zodat de douche-bediening buiten beeld kwam, op die manier komt het water ook mooi in beeld.

Ik wilde hem van zo hoog mogelijk hebben om te tonen hoe klein mijn ventje nog wel is en om het water prominenter in beeld te krijgen (hoewel dat laatste dan misschien niet echt overkomt blijkbaar
          Alleszins bedankt voor de commentaren en de geboden hulp.

Brombeer: Ook voor mij is Plaatwerkers versie onaanvaardbaar blauw.

Die 40kB moet ik eens checken: normaal verklein ik met BDSizer en pas ik enkel de langste zijde aan. ZOu hij dan automatisch zo fel verkleinen? Effe checken dus...

Nogmaals, bedankt allemaal!
          Stel je kritieken niet te scherp...
          Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Volg voorgangers wat betreft kleuren, de update van Plaatwerker is te blauw, de originele vind ik persoonlijk dan ook iets te warm, maar daar is het meeste al over gezegd.
            Als ik alles lees, zal het wellicht niet makkelijk geweest en misschien ook niet mogelijk om veel andere standpunten in te nemen. Maar ik had ook liever echt wat water zien stromen ... en misschien " Rainman " echt veel groter tot zijn recht laten komen ?
            groeten,
            deka
            There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Ik vind de eerste foto echt wel heel goed hoor de huidtint is wel een beetje warm maar dit stoort helemaal niet,komt op het eerste zicht eigenlijk echt niet onnatuurlijk over t'is precies alsof de muur een beetje reflecteerd,ik zou hier niets aan veranderen Francine
              Zo veel mensen, zoveel meningen
              Groetjes Francine

Comment

Working...
              X