Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Het licht en de sfeer zijn er, de scherpte op je hoofdonderwerp jammergenoeg niet. (Zie je sluitertijd)
Je neemt niet de gemakkelijkste omstandigheden om te shooten. Een flits is in deze omstandigheden toch aangeraden, hoezeer je het misschien ook wilt negeren
ik weet niet echt waar je naar toe wilt met je foto. Wil je ruis, wil je het effect van een grove korrel nabootsen?
Dat zijn zaken die je achteraf allemaal kunt doen in je nabewerking...zonder problemen.
Wou je het bewegingseffect in haar armpje, haar voetje?
Ik kan je enkel maar meegeven dat ik geen foto's ga bewerken die van in den beginne niet goed zijn. Begrijp me aub niet verkeerd, ik zeg niet dat dit een bewerkte foto is hé...
Ik zou hem ook anders belichten en als deze dan scherp is, de compositie heeft die je wenst, dan pas zou ik werken naar het effect dat ik wil. Natuurlijk moet je hem niet "platflitsen" als je een "donkere" opname met sfeer er in wilt. Er zijn van die kleine halogeenspotjes in de handel waar je heel gericht kunt mee belichten. (Wel opletten met witbalans...spreek hier uit slechte ervaring) Ik in jouw plaats zou de iso minstens nog proberen terug brengen naar 400 of zelfs 200 en door andere belichting de sluitertijd proberen verkorten. Als je dan een mooie foto hebt kun je er alle kanten mee uit...
Enfin, ik hoop dat je dit niet verkeerd opvat...enne als het u een troost mag wezen...mijn foto's vallen ook niet steeds uit zoals ik ze gewenst had.
Groetjes
Marc
Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)
er zit zeer veel sfeer in deze foto.
het kindje kijk vol verbazing naar de visjes.
ik denk dat deze foto het vooral moet hebben van de sfeer en minder van de scherpte.
mij stoort de onscherpte in dit geval niet
een pessimist is een optimist met ervaring.
Pentax K-5 en een beetje glas (door gegeven aan mijn dochter Lien)
Pentax k-3II en nog meer glas
Een flits is in deze omstandigheden toch aangeraden, hoezeer je het misschien ook wilt negeren
Beste Bruno, het gaat hier niet om negeren, ik heb gewoonweg geen deftige flitser voor handen. De flitser die op de camera zit, gaat alle kanten uit. Maw ik krijg er geen inzicht in. Meestal op Auto-mode doet die het nog wel redelijk goed, maar als ik deze instelling (iso, F, sluiterijd) dan copieer naar A (diafragmavoorkeuze) of M, krijg ik nooit hetzelfde resultaat. Het is echter wel de bedoeling weg te blijven van Auto-mode.
Bouncen is ook moeilijk in dit geval, plafonds zitten volledig onder het dak (helling 45 graden) en 5m hoog.
Als je toevallig tips moest hebben om die ingebouwde flitser onder controle te krijgen, laat je dat maar weten (Toestel: Nikon D3000). Maar alleszinds bedankt voor je kritiek.
Hier zijn twee lichtbronnen gebruikt: De eerste redelijk subtiel: de straatverlichting buiten door de venster geeft het "witte lijntje" rond Mariken haar hoofd, verder nog 1 lampje gericht op Mariken, vandaar dat de zij en de visbak wel redelijk uitgelicht zijn. Witbalans had ik voordien al even ingesteld via de manuele preset van de camera. even een foto gemaakt van de witte muur waar hetzelfde licht opviel en klaar, niet dat dit van belang is voor zwart wit, maar ik begrijp je commentaar van oppassen met lichtbalans. Indien gewenst kan ik de originele kleur en niet gecropte versie wel even posten. Verder is deze foto omgezet naar z/w en hier en daar nog wat met de knopjes gespeeld: vignetering toegevoegd, contrast wat verschoven, een paar storende elementen weggekloond, ..., dingen om eigenlijk de foto wat op te smukken en de storende elementen tot een minimum te herleiden. Maar zoals Marc al liet weten is beter om te starten van een perfecte foto vooraleer dit soort opsmukwerk er aan te pas komt. De scherpte zit inderdaad fout, maar ik had bij deze eveneens de indruk dat dit wel eens vergeven kan worden, zoals Martijn doet Bedankt!
Waar deze foto naartoe moest, in eerste instantie wat prullen met instellingen, een leuke foto met sfeer maken. De bewegingsonscherpte was zeker niet de bedoeling, maar inderdaad 1/13" is een eeuwigheid om stil te blijven zitten.
Ik zal voor een volgende eens proberen iets met de flits te doen zodat deze in lijn loopt met wat ik in gedachten had.
Leuk idee en afgezien van de scherpte een redelijke poging die het vooral moet hebben van de sfeer.
Wat ik eens zou proberen is om deze modelletjes voor een witte muur of doek te brengen. Vervolgens proberen in kleur een close-up te maken van Mariken die oog in oog (absolute vereiste) staat/zit met het visje. Lijkt me een geweldige foto, zie het al zo voor me .
grts
Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.
Comment