Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor de ene klein voor de andere te groot

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voor de ene klein voor de andere te groot

Het is een probeersel in macro.
    Dus laat de comments maar komen.

1/125 f5.6 iso400
    Last edited by Bewaker; 27 januari 2011, 12:49. Reden: iso waarde verkeerd opgeschreven
    Canon EOS 90D EFS 18-135

Re: Voor de ene klein voor de andere te groot

leuke test maar niet scherp.
    wel grappig die afwijkende pil rechtsonder.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      grt,bouk.
      Zelfde mening.
      Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

Comment

Om de een of andere reden krijg ik mijn beelden niet echt scherp. Zelfs niet als ik alles automatisch zet.
        Canon EOS 90D EFS 18-135

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bewaker Bekijk bericht
          Om de een of andere reden krijg ik mijn beelden niet echt scherp. Zelfs niet als ik alles automatisch zet.
          dat zou ik ook niet doen, gewoon handmatig scherpstellen.
          maar waarom op een 230mm genomen?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Is deze beter?

1/160 f36 iso100
            Canon EOS 90D EFS 18-135

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              grt,bouk.
              zelfde mening
              u ziet ook alles hé
              eos 600 d
              lens 18-135 canon 10-22canon

Comment

Je mist nog steeds scherpte. Ik denk dat je niet echt met een macrolens aan het werk bent en dan is het moeilijk goeie macro's maken.
                Verder flits je ook vel te hard in.
                Probeer dit latje pilletjes eens op een vensterbank te leggen bij helder weer en het dan te fotograferen...
                Ga er ook niet met je neus opstaan als je toch geen macrolens hebt. Neem dan een foto van ver genoeg, zoom in (eventueel met statief) en crop hem eventueel als je perse macro wil gaan hoewel dit ook maar een oplapmanier is....

Groetjes,

Bart
                Stel je kritieken niet te scherp...
                Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Dacht dat we in Ra Ra zaten: voor welke ziekte zijn deze????
                  Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                    Dacht dat we in Ra Ra zaten: voor welke ziekte zijn deze????
                    Dit zijn antidepressieva.
                    Canon EOS 90D EFS 18-135

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
                      Je mist nog steeds scherpte. Ik denk dat je niet echt met een macrolens aan het werk bent en dan is het moeilijk goeie macro's maken.
                      Verder flits je ook vel te hard in.
                      Probeer dit latje pilletjes eens op een vensterbank te leggen bij helder weer en het dan te fotograferen...
                      Ga er ook niet met je neus opstaan als je toch geen macrolens hebt. Neem dan een foto van ver genoeg, zoom in (eventueel met statief) en crop hem eventueel als je perse macro wil gaan hoewel dit ook maar een oplapmanier is....

Groetjes,

Bart
                      Ik heb wel een sigma 70 - 300 met macro functie. Daar is trouwens de eerste foto mee genomen.
                      Maar zal zeker je tip eens proberen.

Iedereen bedankt voor de feed back.
                      Canon EOS 90D EFS 18-135

Comment

Even het manual pakken van de lens, ik neem aan dat daar als minimum focusafstand rond de 1 tot 1,5 meter staat. Kijk meer eens!
                        Jacques Bakker
                        www.fotohandig.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
                          Even het manual pakken van de lens, ik neem aan dat daar als minimum focusafstand rond de 1 tot 1,5 meter staat. Kijk meer eens!
                          Heb ik nu gedaan.
                          Er staat 0,95 tot 1,5.
                          Ik moet echt leren om de manuals te lezen.
                          Bedankt.
                          Canon EOS 90D EFS 18-135

Comment

Probeer je dan ook iets te begrijpen over scherptediepte.

Met jouw camera en een diafragma instelling van f/32 en scherpstelling op 1 meter op de 70 mm zoom geeft een scherptediepte van 0,89m tot 1,14m. Zoom je in op 300mm dan scherpstelling op 300mm geeft dit een scherptediepte van 1,98m tot 2,02 meter.
                            Dus, er is slechts "scherpte" over een afstand van ongeveer 5 cm. Daarbij moet je niet uitvergroten maar de gehele sensor benutten om een print te maken van 20x30, dan ligt de grens van scherp zijn bij 0,25mm op de afbeelding.
                            Ga je dus op de computer inzoomen, dan is het al gauw niet meer scherp.
                            Verder is het ook zo, dat een lens, in de regel, met een 2 tot 3 stops minder dan maximale opening het scherpste is. Dus een f/4 lens is het meest scherp bij f/8 (twee stop minder dus van f/4 naar f/5.6 naar f/8). Als je de lens verder dicht draait dan wordt de lens weer minder scherp. Bij f/32 is de lens als aanzienlijk slechter geworden.
                            De scherptediepte wordt steeds kleiner als de lens verder opengedraaid wordt. Scherptediepte is bij f/4 kleiner dan bij f/32.
                            De echter macro lenzen kun je gebruiken om een opname te maken die 1 op 1 is, Dus een muntstuk fotograferen over de volle oppervlakte van de sensor.

Mijn advies, als je macrofotograferen leuk vind koop dan een 35mm macro lens (een echte die 1:1 aan kan). In de regel kost dat rond de 150 euro en je hebt er veel plezier van.

Ook is het handig om met een voorzetlens te werken in de vorm van een filter. Kost niet veel en geeft een aanzienlijke verbetering van je 70-300 lens. Zie http://www.fotohandig.be/filters_close-up.php voor meer informatie. Dit soortzetlenzen worden close-up filters genoemd.

Succes en post nog eens een keer het resultaat!
                            Jacques Bakker
                            www.fotohandig.be

Comment

ik bedoel scherpstellen op 2 m (niet op 300mm natuurlijk)

En voor jouw lens is 0,95m de minimum focusafstand op stand 70mm en de 1,5m is voor de stand 300mm
                              Jacques Bakker
                              www.fotohandig.be

Comment

Working...
                              X