Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aquarium fotografie lukt me niet goed!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

mij lukte het ook al eerder.
    gewoon de flitser op je camera en je lens tegen het glas, zodoende heb je geen weerkaatsing
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hobbykwekers Bekijk bericht
      Ik ben het met Robby bijna geheel eens. Zonder voldoende licht blijft het fotograferen behelpen. De enige methode om genoeg licht te krijgen is door flitsers te gebruiken. In tegenstelling tot wat hierboven wordt geroepen is het heel goed mogelijk om van buiten het aquarium te flitsen.

Ik zelf gebruik 3 flitsers 1 vóór en 2 boven het aquarium. De flitser voor het aquarium staat naast me, hierdoor weerkaatst de flits niet recht op het glas terug de lens in maar schuin waardoor hij niet op de foto komt.
      Moet je wel 3 flitser met bijbehorende afstandsbediening hebben.
      Moet je ook eens in de plaats van die visjes met hun kleine ogen stellen, als er drie kannonen van flitsers in het water geschoten worden.
      Je moet uzelf eens voor die 3 flitsers zetten en dan tesamen laten afgaan. Doe dat dan zo dikwijls als je bij het fotograferen van de vissen doet, want het zal niet bij één foto blijven. na twintig maal gaan we dan nog eens spreken. Als je mij dan nog gaat zien staan.
      Ik heb ooit hier een foto gezien van iemand die fier een foto van een egel liet zien die hij gefotografeerd had in het donker met een flits op 1m van de egel.
      Een flits bij dieren is altijd een marteling.
      Robby BB
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

Comment

Tja, wat zal ik zeggen. Een fotoshoot met menselijke modellen kent zeker zoveel flitsers, toch hebben we het daar niet over martelen.

Vissen die in de stress raken verliezen hun kleur, verstoppen zich in donkere hoekjes en gedragen zich anders dan anders. Ik heb al ruim 20 jaar aquaria, heb met ze gekweekt in een 30 tal bakken in 6,5 meter stelling, heb aquariums gehad van 30 centimeter tot 3,5 meter. Geloof me als ik dit zeg: de eerste 2 a 3 flitsen reageren vissen soms. Daarna niet of nauwelijks meer. Ze gedragen zich niet afwijkend en hun kleuren blijven zoals ze waren.

Tot nog toe zo'n 15.000+ aquarium foto's met flitser genomen, van stress heb ik nog nooit iets gemerkt. Mocht je me niet geloven dan ben je van harte welkom om eens een avondje mijn vissen te komen bekijken, vóór, tijdens en na het fotograferen.

De 3 flitsers zullen hun werk overigens niet op vol vermogen doen, des te meer flitsers, des te minder vermogen er per flitser nodig is. In totaal zullen de 3 flitsers gecombineerd niet meer licht geven dan 1, alleen wel beter gespreid.
        Meer weten over aquariumfotografie? Kijk dan eens op www.hobbykwekers.nl/artikelen/aquariumfotografie

Comment

Tja, wat zal ik zeggen. Een fotoshoot met menselijke modellen kent zeker zoveel flitsers, toch hebben we het daar niet over martelen.

Vissen die in de stress raken verliezen hun kleur, verstoppen zich in donkere hoekjes en gedragen zich anders dan anders. Ik heb al ruim 20 jaar aquaria, heb met ze gekweekt in een 30 tal bakken in 6,5 meter stelling, heb aquariums gehad van 30 centimeter tot 3,5 meter. Geloof me als ik dit zeg: de eerste 2 a 3 flitsen reageren vissen soms. Daarna niet of nauwelijks meer. Ze gedragen zich niet afwijkend en hun kleuren blijven zoals ze waren.

Tot nog toe zo'n 15.000+ aquarium foto's met flitser genomen, van stress heb ik nog nooit iets gemerkt. Mocht je me niet geloven dan ben je van harte welkom om eens een avondje mijn vissen te komen bekijken, vóór, tijdens en na het fotograferen.

De 3 flitsers zullen hun werk overigens niet op vol vermogen doen, des te meer flitsers, des te minder vermogen er per flitser nodig is. In totaal zullen de 3 flitsers gecombineerd niet meer licht geven dan 1, alleen wel beter gespreid.
          Nodig ik u uit om de test uit te voeren van in mijn vorig comment.
          Natuurlijk kunnen vissen praten en zeggen dat ze dit wel heel gezellig vinden.
          Terwijl de oplossing mischien, lichtjes die je onderwater kunt gebruiken of softboxen.
          Ik wil hier niet de moraalridder uithangen die het dierenleed uit de wereld wil helpen, maar ergens zijn er grenzen.

Comment

Zo jammer dit....

U wilt niet de moraalridder uithangen maar doet dat wel. Waarschijnlijk zonder ooit een aquarium gefotografeerd te hebben bepaald u wat dierenleed is en wat niet. Het gedrag van dieren laat heel duidelijk zien wanneer zij het niet naar hun zin hebben, zeker bij vissen. Maar uw punt is duidelijk, u wenst geen tegenspraak en alleen uw mening telt.

Als dit de toon is die gezet wordt door Senior Leden dan wens ik u hier nog veel plezier
            Meer weten over aquariumfotografie? Kijk dan eens op www.hobbykwekers.nl/artikelen/aquariumfotografie

Comment

Al je voorbeeld foto's zijn blijkbaar op 55mm genomen.
              Waarom niet 50mm F/1.8 lens overwegen. De opening kan dan naar F/1.8.
              Ook Sony heeft deze lens voor zo'n 130 Euro. Dus 2de hans moet dat lukken rond de 50 Euro.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Om terug te komen op het martelen :-D

Ik werk sinds lange tijd met vissen en aanverwanten (bioloog). Spreken over een natuurlijke situatie met blije beestjes is per definitie natuurlijk een extreme vorm van projectie en dus ergens wel een beetje zinloos maar:

Gedrag van (de meeste) vissen wordt zeer sterk beïvloed door licht en omgevingsbewegingen. Ze raken hierdoor wel degelijk zwaar gestressed.

Wat men hier aanhaalt als tekenen van stress is eigenlijk vergelijkbaar met zeggen dat iemand op intensive care er toch wat bleekjes uitziet. Op het moment dat vissen hun kleur verliezen zijn ze eigenlijk stervende (zullen zich niet meer voortplanten en eten vaak niet meer) tenzij er drastische maatregelen genomen worden. Zeggen dat vissen van flitsers gestresseerd raken is dus zeker niet overdreven.

hiermee wil ik geen olie op het vuur gooien maar gewoon proberen mijn "vinnige" vrienden te sparen....

Comment

Zo jammer dit....

U wilt niet de moraalridder uithangen maar doet dat wel. Waarschijnlijk zonder ooit een aquarium gefotografeerd te hebben bepaald u wat dierenleed is en wat niet. Het gedrag van dieren laat heel duidelijk zien wanneer zij het niet naar hun zin hebben, zeker bij vissen. Maar uw punt is duidelijk, u wenst geen tegenspraak en alleen uw mening telt.

Als dit de toon is die gezet wordt door Senior Leden dan wens ik u hier nog veel plezier
                  Als u de test heeft gedaan dan spreken we nog eens verder en dat heeft niets met senior member of tegenspraak te maken. Of dansen bij u de vissen de polonaise als ze het naar hun zin hebben.
                  Robby BB

Comment

Om vissen te fotograferen heb je voldoende licht nodig boven het aquarium, dat is op een aantal punten te realiseren:

- gebruik flitsers - vissen reageren niet/nauwelijks of zeer kortstondig op het licht, kleuren blijven behouden en hun natuurlijk gedrag (voor zover mogelijk in het aquarium) blijft onverstoord.

- zet een grote lamp boven het aquarium zodat je genoeg licht hebt - vissen reageren zeer duidelijk op deze methode, de kleuren verbleken en vissen proberen zich te verstoppen.

- gebruik een zeer lichtsterke lens, hoge iso etc, hoge iso geeft nog steeds ruis, een groot diafragma een zeer beperkt scherptediepte, dus niet in alle situaties te gebruiken.

Vissen verliezen niet alleen als ze stervende zijn hun kleur. Gekleurde vissen verbruiken energie om hun kleur op peil te houden, in de rustfase (in het donker) verliezen de meeste gekleurde vissen hun kleur. In het eerste half uur dat er weer licht in het aquarium komt zie je duidelijk dat ze hun kleur weer terug krijgen. Een voorbeeld hiervan is de Kardinaal tetra die bij het ontwaken bijna geheel wit is en vol op kleur fel rood/blauw.

Extreem stress gevoelige vissen zoals discusvissen kleuren zwart zodra ze stress ervaren. Deze kleur verandering kan met een paar seconden zichtbaar zijn. Bij het fotograferen van deze vissen heb ik nog nooit gemerkt dat ze zich gestresst zijn gaan gedragen, hun kleur verloren of andere tekenen gaven van stress. Natuurlijk is het voor de vissen behaaglijker om niet te flitsen. Ik sta vaak naast mijn 7 jarige dochter om haar te begeleiden bij het fotograferen en kijk vaak genoeg in de flitsers. Maar we moeten niet overdrijven. De vissen tonen geen enkel teken van welk nadelig effect dan ook. Zelfs niet bij het dagelijks nemen van foto's.

Hier een voorbeeld van stressgevoelige dieren, de discus. Dit is een koppel wat door een andere fotograaf is gevolgd tijdens het leggen van eieren en laten opgroeien van jongen. Bij voldoende stress eten zij de eieren op, verwaarlozen de jongen etc etc: http://www.hobbykwekers.nl/discus-kweek

Natuurlijk mag u hier een andere mening over hebben, dat is uw goed recht. Naar mijn mening wordt er echter nogal overdreven gereageerd, zonder dat u ervaring heeft met het houden en fotograferen van vissen met flitser.
                    Last edited by Hobbykwekers; 9 februari 2010, 11:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oxyopes Bekijk bericht
                      Om terug te komen op het martelen :-D

Ik werk sinds lange tijd met vissen en aanverwanten (bioloog). Spreken over een natuurlijke situatie met blije beestjes is per definitie natuurlijk een extreme vorm van projectie en dus ergens wel een beetje zinloos maar:

Gedrag van (de meeste) vissen wordt zeer sterk beïvloed door licht en omgevingsbewegingen. Ze raken hierdoor wel degelijk zwaar gestressed.

Wat men hier aanhaalt als tekenen van stress is eigenlijk vergelijkbaar met zeggen dat iemand op intensive care er toch wat bleekjes uitziet. Op het moment dat vissen hun kleur verliezen zijn ze eigenlijk stervende (zullen zich niet meer voortplanten en eten vaak niet meer) tenzij er drastische maatregelen genomen worden. Zeggen dat vissen van flitsers gestresseerd raken is dus zeker niet overdreven.

hiermee wil ik geen olie op het vuur gooien maar gewoon proberen mijn "vinnige" vrienden te sparen....
                      Het hangt er vanaf welke visjes het zijn. Zelf ken er nu niet zoveel van.
                      Maar Ik mag mijn ventje zijn visjes absolut niet fotograferen met flislicht.
                      Het zijn nachtvisjes waar hij mee wil kweken.
                      Zijn aquariums staan hier in de huiskamer, s'avonds gaat zo rap mogelijk het licht uit en de onderste rand van de aquariums is afgedekt met een zwarte strook papier zodat ze geen lichtflikkers zien van de tv.

Er zijn verschillende aquariumlampen in de handel die elk anders zijn van licht. Er een extra bij hangen dat kan inderdaad ook helpen om wat meer natuurlijk licht te creeren.
                      Canon 7D met een paar lensjes, statief en een flitser.

Comment

Oja,Ik vind de fotokes het toch nog zo slecht niet.
                        Mijn eerste waren een ramp!
                        Veel visjes fotografeer ik niet, maar als ik me er aan waag, wacht ik tot het een mooie heldere dag is. dan is er ook meer licht in de huiskamer...bij ons dus.

Veel sucses met je visjes en fotografie!
                        Canon 7D met een paar lensjes, statief en een flitser.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mira Bekijk bericht
                          Oja,Ik vind de fotokes het toch nog zo slecht niet.
                          Mijn eerste waren een ramp!
                          Veel visjes fotografeer ik niet, maar als ik me er aan waag, wacht ik tot het een mooie heldere dag is. dan is er ook meer licht in de huiskamer...bij ons dus.

Veel sucses met je visjes en fotografie!
                          dank je

het is absoluut niet makkelijk, zeker niet in donkere ruimtes!
                          Sony Alpha 330 / Sony 18-55 / Tamron 90 2.8 macro / Minolta 70-210 f4 / Minolta 50 1.7 / Metz 48 AF-1 / Lowepro Flipside 300 / Velbon Traveller
                          Webite

Comment

ik heb het ook al een aantal keer geprobeerd en idd niet makkelijk
                            kheb het al op allerlei manieren en belichting(kleuren,in het donker,met verlichting aan)
                            maar telkens krijg ik van de vissen zelf een flou beeld en de rest staat er wel goed op
                            maar ik heb eerder kleinere soorten vissen,mss moeilijker vast te leggen.
                            ik heb ze al geprobeerd te hypnotiseren voor stil te blijven hangen maar lukt me niet
                            hopelijk lukt het jou en laat de truc maar horen

Comment

les1 snel bewegende dieren fotogrfeer je op korte sluitersnelheid (1/125ste)

probeer en van daaruit werken we verder
                              nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                              http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Comment

Het grootste probleem is meestal een gebrek aan licht.
                                Flitsen in een aquarium doe ik nooit. Iemand raadde mij wel eens aan om een softbox boven op je aqurium te zetten. Maar ik heb dit (bij gebrek aan een softbox) nog niet geprobeerd.
                                De planten wat snoeien en de vissen enkel fotograferen als ze in een open plek zwemmen, liefst zo dicht mogelijk tegen het oppervlak, kan ook veel helpen.
                                Oorspronkelijk geplaatst door mira Bekijk bericht
                                @mira: Lukt dat dan goed? Ik dacht altijd dat je best wacht tot het donker is om niet te veel reflecties te hebben. Ik ga het zeker eens proberen.

Hier vind je alvast nog eentje die ik gisteren heb gemaakt

Grtz, Dieter

Comment

Working...
                                X