Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik mis scherpte... of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ik mis scherpte... of niet?

Ik ben nu al een paar weken mijn Canon EOS 500D aan het leren kennen maar ik slaag er maar niet in om haarscherpe foto's te maken. Ik heb een EF-S18-200mm f/3.5-5.6 IS kitlens. Door mijn werk kan ik meestal niet veel anders dan in minder goede lichtomstandigheden fotograferen (vooravond, 's morgens, winters mistig licht). Ik heb al met tal van instellingen geëxperimenteerd en al veel gelezen over de beste instellingen bij landschapsfotografie. Ik gebruik een statief, zet mijn IS af en gebruik een ontspanner met afstandsbediening (niet draadloos). Onderstaande foto heb ik vandaag genomen en ik ben er qua scherpte niet echt tevreden over en dan is dit nog een van de scherpste foto's die ik genomen heb. (qua compositie moet ik ook nog veel leren). De lucht is natuurlijk wel overbelicht wegens zonsondergang...

Zijn er suggesties voor verbeteringen?

Alvast bedankt

EXIF
    Aperture-Priority AE
    1/10s
    f/11
    Center-Weighted Average Metering
    ISO Speed 100
    Focal Length 80.0mm
    AF Mode AI Focus AF

100% crop
    vriendelijke groeten, Kurt
    Mijn foto's
    Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

Re: ik mis scherpte... of niet?

Ik ben ook nog maar een goeie week bezig met fotografie maar dit kom ik niet tegen.

Ik zou uw foto eens proberen te nemen met een kleinere f-waarde... 5,6 ofzo.
    Een f11 is hier niet nodig (mensen, verbeter me maar indien fout ...)

EDIT: net omgekeer dus ... hogere f-waarde xD
    Last edited by Wyffels; 9 februari 2010, 21:25.

Comment

Als je foto's trekt tijdens zonsondergang denk ik dat het mooier en sfeervoller is als je je diafragma niet zo ver openzet en/of je sluitertijd kleiner neemt... zonsondergang of -opgang is geen reden tot overbelichting, da's net het moment waarop je de mooiste foto's kan maken (vind ik persoonlijk).

Comment

Belangrijk is ook een duidelijk voorwerp te kiezen waarop goed kan worden scherpgesteld.
        Dat is wat ik mis in deze foto's. Misschien heeft ook de camera nogal getwijfeld.
        Van waardering geniet ik.
        Van kritiek leer ik.

Comment

Ik vind zonsopgang en zonsondergang ook wel de mooiste momenten om foto's te nemen
          net daarom dat ik graag meer scherpte zou willen.

Iets als f/16 of f/20 zou dus beter zijn op zo'n momenten? Dat probeer ik zeker de volgende keer.

f/5.6 is denk ik een te grote opening voor landschapsfotografie waar het toch de bedoeling is om alles zoveel mogelijk scherp te hebben...
          Mijn foto's

Comment

desnoods met de hand scherpstellen ipv te vertrouwen op de autofocus

Comment

Je vraagt veel te veel van uw sensor , je twee foto's tegen de zon in , die tevens vandaag door de mist veel feller leek , door de overbelichting krijg je die bomen niet scherp , je diafragma is goed maar uw sensor flipt gewoon de witbalans is de kluts kwijt .

Groeten

Joeri
              Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
              www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

Comment

Zou het dan beter zijn om onder te belichten om een scherper resultaat te hebben?

Als ik foto's zie van zonsondergangen oa hier op het forum zitten daar toch veel scherpere bij die met tegenlicht genomen zijn...
                Mijn foto's

Comment

ik zie dat de foto op 80mm genomen is wat normaal wil zeggen dat er toch aardig wat afstand zit tussen jou en de eerste boom. Deze boom is op de 100%crop gezien de situatie scherp te noemen, de mist tussen jou en het onderwerp maakt het gewoon allemaal wat waziger
                  http://www.mimoza.be/

Comment

bij foto 2 is wel te zien
                    dat er wat scherpte mist.
                    het lijkt me hier ook wat
                    mistig of vergis ik mij ?
                    Canon eos 7D

Comment

f11 is ok voor deze lens denk ik.

Probeer eens verder te focussen(eventueel manueel), ik denk dat de camera te dicht gefocused heeft.
                      Schiet in RAW en verscherp je foto eens met de bijgeleverde software van canon (dpp).

Ik heb als eerste en nu backuptoestel een 450d (lagere klasse dan 500d) en scherpte moet toch beter kunnen, zelf met die mist. Maar ik moest wel alijd dpp bijgebruiken met de kitlens om foto mooi scherp te krijgen .
                      'AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light'

Comment

dpp is niet per se nodig met een 18-55 kitlens hoor.
                        heb zelf wat foto s met deze lens gemaakt en ik vind
                        ze naar eigen zeggen toch al best wel oke.
                        zie alhier het resultaat http://forum.belgiumdigital.com/f66/musjes-296067.html zijn ook gemaakt met een 450D
                        Canon eos 7D

Comment

Idd drekepeke, het was mss 'dom' van me om te zeggen altijd dpp.
                          Zeker als je bvb dieren fotografeerd, is verscherpen in dpp niet altijd nodig.

Maar voor landschapsfotogafie waar je tot oneindig moet focussen is het toch een handige tool om de juiste scherpte te krijgen (vind ik).

Mortierke laat ons iets weten ofdat het met de tips beter lukt.
                          'AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light'

Comment

Ook hier is een foute instelling van de lichtmeting de oorzaak van slechte foto's.

In de exif van jouw foto's staat:
                            Metering Mode = CenterWeightedAverage
                            In het Nederlands wil dat zeggen: deelmeting in het midden (ca. 9% van de beeldzoeker bij Canon).

Hoe wil jij een goed belicht totaalbeeld krijgen, als het licht gemeten wordt op een klein oppervlak in 't midden van de zoeker?

Lees het volgende draadje en de bijbehorende link maar eens: van alles wat.

De onscherpe indruk wordt veroorzaakt door de avondlijke nevel.
                            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Bedankt iedereen,

Ik heb er weer een pak nuttige tips bij om uit te proberen. Zeker wat die lichtmeting betreft kan er nog heel wat beter blijkbaar.

Ik zal waarschijnlijk pas tijdens het weekend kunnen testen maar ik laat in elk geval weten of de tips tot een goed resultaat leiden (ongetwijfeld wel ).

groeten
                              Kurt
                              Mijn foto's

Comment

Working...
                              X