Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mooie facetjes op een lelijk kopje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: mooie facetjes op een lelijk kopje

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
    Men kan hier nog 100 voorbeelden posten, maar nergens staat bij hoe die foto precies gemaakt is, terwijl dat nu net het interessante is. Hoeveel licht was er ? Hoeveel licht moest de flits maken ? Hoever is of staat de flits van het onderwerp ? 't Zijn allemaal onbeantwoorde vragen...
    Gedeeltelijk akkoord. Met wat ervaring kun je bijv. wel inschatten hoeveel natuurlijk licht er nog voor handen was en hoeveel van de flits komt. Bij macro op 1:1 of hoger aan f/16 werken met een sluitertijd van 1/200 gaat enkel nog met flits (tenzij misschien in de volle middagzon maar dan heb je echt lelijk licht). Zwarte achtergrond => (meestal) flits als hoofdbron. Op die manier kun je een macrofoto toch wel behoorlijk ontleden en inspiratie opdoen om één en ander na te apen.

Nu, alle extra informatie is inderdaad welkom, maar je kunt nooit de volledige situatie inschatten. EXIF informatie interpreteren blijft "nattevingerwerk". Zelfs al zou de hele werkwijze in een uitgeschreven protocol staan, dan nog is het nut voor een ander beperkt: niemand heeft 100% hetzelfde materiaal en iedereen heeft een verschillende manier van werken. Daarom hecht ik persoonlijk héél veel belang aan trial & error. Er gewoon op uittrekken en experimenteren. Proberen tot het goed is.

Op een goeie ochtend op de juiste locatie kun je 's ochtends vroeg makkelijk libellen vinden die nog onderkoeld zijn. Op zo'n moment heb je letterlijk een paar uur te besteden om te experimenteren, en op die tijd kun je echt veel vooruitgang boeken. Ik blijf zelf soms langer dan een uur bij dezelfde vlinder om vanalles uit te proberen
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht

Ik denk dat je dringend eens Rupselkopke z'n repertoire moet gaan bekijken.
      Die ken ik heel goed en die is idd prachtig.
      Maar ik vind deze foto ook zalig, ik vergroot de foto tot 250% en ik kan nog zo al die factetjes inkijken.
      Ik vind het ook een beetje flauw om hier te meten aan andere macrofoto's die in de Hof staan. Er is nog geen HOF standaard (thank god)
      Last edited by Monica; 28 november 2009, 13:36.

Comment

Ik heb geen zin om er in deze thread nog over uit te discussiëren aangezien het de TS niks oplevert.

Gewoon nog even vermelden: ik ben er niet over begonnen en ik heb enkel mijn mening gegeven. Met het risico als een pretentieuze eikel over te komen: ik hou me 75% van m'n fotografische tijd bezig met insectenfotografie, dus ik dacht dat mijn mening over de moeilijkheidsgraad en fotografische waarde van deze foto redelijk relevant was/is. Als een leek in het genre dan mijn mening als irrelevant komt afschilderen, dan vind ik dat redelijk frustrerend, ja.

Ik vraag me af wie de topicstarter meest helpt: iemand die zegt dat de foto goed genoeg is of iemand die zegt dat het nog stukken beter kan.
        Last edited by ThierryM; 28 november 2009, 14:20.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
          Ik weet niet of ik dit nu triestig of grappig moet vinden. Je zit hier al zolang op dit forum en dan maak je zo'n bewering? Dus je kent dit topic niet?

Goedkope flitsverzachter van Rupselkopke

Flitsverzachter in actie: vliegje.

Ook Bobo_Igor hier op het forum kan wel wat met een flits en sterke vergrotingen. Je mag me gerust tonen waar jij de harde reflecties en lichtplekken ziet op deze foto's. Hier deed hij het ook al behoorlijk goed.

Nog voorbeeldjes? O ja, geen probleem. Igor Siwanowicz is een meester in het fotograferen van exotische insecten. Hij gebruikt hiervoor steevast een flits met softbox. Ga gerust op zoek naar storende reflecties in de volgende foto's van een daas en hoornaar. Hier zie je hoe de man te werk gaat.

Brian Valentine, beter bekend als LordV op flickr is nog zo'n meester. Hij heeft de MP-E65 helemaal onder de knie. In deze set foto's kun je zien hoe hij te werk gaat met flitsverzachter voor oa. deze macrofoto's.

Nu we toch op flickr zitten, kijk ook eens naar de geweldige set-up van John Hallmen. Check vooral dit waterjuffertje, met flits en pola-filter

En nu hoor ik jullie natuurlijk al aankomen hoor:

Laat me daar dan ook nu al op anticiperen: dat klopt, libellen zijn moeilijker om te flitsen. Daarom dat de meesten beginnen met andere beestjes. Let wel, zo goed als alle insecten zijn door hun facetogen en exoskelet moeilijk om te flitsen.

Nu, goed, de ironie is dat appelboom zelf al een prachtig voorbeeld toont van iemand die libellen "kan" flitsen zonder lelijke reflecties: John Kimbler, aka "Dalantech". De man maakt zoveel insectenportretten dat het bijna saai wordt. U vraagt libellen, wij tonen u (geflitste) libellenkopjes:

Eén
          Twee
          Drie
          Vier
          Vijf

Duidelijk genoeg?!?
          En Henri, kom nu AUB niet zeggen dat ik rond de pot zit te draaien. Je vroeg hoe je praktisch gezien zo'n verzachter kan maken, er staan genoeg voorbeelden in m'n post.
          Wat een heerlijke informatieve post!( wel off-topic, maar ik had er veel aan. )
          (Ik plan ook om deze lens binnenkort aan te schaffen)

On-topic:

Er is inderdaad nog veel werk aan de winkel. Maar het is al een zeer goed begin. Je zal inderdaad nog veel moeten oefenen met deze lens ( en het flitsen ), maar uiteindelijk zullen de resultaten vanzelf komen. Je kan ook eens proberen zelf een bracket te maken en daarop een flitser met softbox zetten. ( zo heb je al meerdere mogelijkheden om te flitsen. ) En natuurlijk: blijven sparen voor de mt-24 ex
          www.maximpiessen.com
          www.facebook.com/maximpiessenphotography
          Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

Comment

dom gezwets over HOF-waardig

Als bij sommigen HOF gerelateerd is aan hoe dicht je op het onderwerp kan kruipen, dan okee.

Ik vind de kleuren te hard en flets. Compositie niet interessant genoeg . Gewoon goed gedaan voor een beginner, niets meer dan dat!!!!
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht

Als bij sommigen HOF gerelateerd is aan hoe dicht je op het onderwerp kan kruipen, dan okee.

Ik vind de kleuren te hard en flets. Compositie niet interessant genoeg . Gewoon goed gedaan voor een beginner, niets meer dan dat!!!!
              Juist !.

Mvg

Chris

Comment

dankuwel :-)

@flukee: waar heeft een TS meer aan...
                je moet een tussenweg vinden
                je moet niet zeggen dat het goed is als het niet goed is (iets wat veel gebeurd, omdat er een bepaalde naam aanhangt)

maar afbreken is ook niet goed

best is te beginnen met een positieve noot
                en te eindige met wat beter zou kunnen...

anyway kwil jullie wel allemaal bedanken voor de reactie's
                want het is zowat de eerste topic die ik gestart heb die ik zelf zeer leerrijk vind!
                þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                Freelance bedrijfsfotograaf
                klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

En bedankt voor de woordkeuze. Sjiek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                    En bedankt voor de woordkeuze. Sjiek.
                    Laten we niet moeilijk gaan zitten doen om woordkeuzes. Niet sjiek!!
                    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

[Mod]
                      Gelieve on topic te blijven en commentaar te geven op de foto. Aan Hof-dicussies en woordkeuze-discussie heeft de TS geen boodschap.

Dank u

Comment

Working...
                      X