Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[portret] eerste pogingen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [portret] eerste pogingen

Eerste foto's die ik post.
    Ik trek graag mensen, alle commentaar voor verbeteringen welkom.

vriendelijke groeten

Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D60)
    Lens Focal Length: 50,00 mm (50-50 mm F1,4-F1,4)
    Shutter Speed: 1/60 sec
    F-Number: F1,4
    ISO: 800
    Compensation: EV 0/6

Shutter Speed: 1/80 sec
    F-Number: F2,2
    ISO: 100

Shutter Speed: 1/200 sec
    F-Number: F1,4
    ISO: 200

Re: [portret] eerste pogingen

Foto 1 : prachtige kleuren, goeie sfeer, mooi scherp waar nodig, maar de persoon in de voorgrond verknoeit het een beetje. Jammer.
    Foto 2 : mist scherpte, crop ? Omzetting is ook wat flets, kan je daar niet wat meer contrast in krijgen ?
    Foto 3 : rommilige compo en weinig van het onderwerp te zien buiten een oog, iets anders kadreren en dat was beter geweest. Er zijn teveel takken kriskras door elkaar die de aandacht afleiden.

Comment

Ook voor mij is de eerste foto de beste.
      Ik moet wel Zappa bijtreden : spijtig van (storende) persoon op voorgrond

Bij 2 : te grijzig

Bij 3 : serieuze slagschaduwen als je fotografeert bij zonnig weer.

greetz
      Cheeta
      Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
      flickr

Comment

bedankt voor de reacties alvast, foto's komen recht uit camera, geen RAW's en camera stond op B&W dus niet achteraf gemaakt.

Ik zal er op letten , 3de idd te slordig, (het is mijn vriendin dus ik kijk niet objectief ...)

Bedankt.

Comment

foto 1

mooi!
          spontaan
          een mooie DOF
          over de persoon die eerst zit...
          die stoort mij ook eerlijk gezegd om 1 reden
          je ziet zen gezicht had hij vooruit gekeken had dit mij niet gestoord

foto 2

te licht
          en het oog mocht scherper en lichter

ik heb hem eens door de bewerkingsmolen gehaald....

dit is men resultaat...
          als het stoort geef een seintje dan verwijder ik alles :-)

foto3

mooie kleuren
          spijtig dat je vriendin iets te hard meegaat in de kleuren
          daardoor geraakt ze een beetje verloren in de foto

ook is het zonlicht een grote boosdoender
          mss had je moeten wachten op het moment dat er minder straf zonlicht was :-)
          þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
          Freelance bedrijfsfotograaf
          klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

ik vind foto twee de beste, al mis ik wel een mond.
            één is een snapshot, geen portret.
            drie is verknoeid door het harde zonlicht en de slordige compositie

Comment

Hallo,
              Foto 1 krijgt mijn voorkeur. Over de persoon op de voorgrond kunnen we discussiëren ...
              Je hebt het bij het nemen van dergelijke foto niet altijd voor het kiezen.
              Succes verder, deka
              There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                één is een snapshot, geen portret.
                kunnen snapshots dan geen goede portretten zijn?
                Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Foto 1 heeft mijn voorkeur. De sfeer bepaald de waarde van deze foto. Je proeft ahw de ambiance van een casual dinner met vrienden en toffe gesprekken. Als het je bedoeling was om het zo in beeld te brengen dan zou het nog een portret foto genoemd mogen worden - als het een 'snelle' foto was om het momentum te vereeuwigen dan is het een snapshot. Voor mij in ieder geval een geslaagde foto

Salut
                  Peter

Comment

maar ik probeer niets in scène te zetten, niets was gepland.
                    Zijn dit dan allemaal snapshots?

mercie voor de comments

Comment

foto 2 en 3 lijken mij toch iet of wat geposeerd? maar snapshot is geen vies woord hoor. Snapshot is een foto die snel werd genomen om een kort, opportuun moment vast te leggen.

Voor ik word afgeschoten Wikipedia zegt het volgende over portret:
                      Een portret is een foto gemaakt door een fotograaf van iemands hoofd of buste, of een andere artistieke voorstelling van een persoon of een groep. Portretten zijn vaak eenvoudige afbeeldingen van het gezicht zonder veel creativiteit (zoals pasfoto's). De opzet is te tonen hoe de persoon eruit ziet, met soms wat artistiek inzicht in zijn of haar persoonlijkheid. Meestal is herkenbaarheid van het gezicht het belangrijkst.

Een portret waar twee personen op zijn afgebeeld heet een dubbelportret, een met meer dan twee personen een groepsportret.

Portretten worden vaak gemaakt naar aanleiding van een gebeurtenis (de klassenfoto, een familieportret bij een jubileum) of ter herinnering (burgemeestersportret). Portretfotografie is een commerciële industrie in de hele wereld.

Misschien kan je zelf nu het best zeggen wat waar bijhoort ...

Salut
                      Peter

Comment

Een mooi snapshot kan dus nog steeds een goed portret zijn, toch?

Als ik tussen een groep mensen rondloop met mijn fototoestel, en iemand barst opeens in lachen uit. Ik neem snel een foto en dat resulteert in een mooie foto die die persoon erg goed typeert. Dan is dat toch een mooi portret?

Niet-geposeerde foto's kunnen toch mooie portretten zijn...
                        Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                          Een mooi snapshot kan dus nog steeds een goed portret zijn, toch?

Als ik tussen een groep mensen rondloop met mijn fototoestel, en iemand barst opeens in lachen uit. Ik neem snel een foto en dat resulteert in een mooie foto die die persoon erg goed typeert. Dan is dat toch een mooi portret?

Niet-geposeerde foto's kunnen toch mooie portretten zijn...
                          Ha ha, goed gezien Jook! jouw stelling zou dan zijn dat een portret fotograaf portret-snapshots zou kunnen maken .... moet kunne .. denk ik

maar goed whats in the name

zo, we gaan weer lekker verder met foto's kijken - foto1 blijft toch mijn favoriet

Comment

Working...
                          X