Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginners(on)geluk ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beginners(on)geluk ?

Bedoeling was de reiger te fotograferen, maar op pc was die volgens mij niet scherp. Mijn aandacht werd daarentegen wel erg getrokken naar de herfstkleuren in de waterrimpeling. De dagen erna ben ik enkele keren terug geweest maar omdat het sombere dagen waren bleef het kleureffect uit (foto 2).
    Mijn vraag: stel dat de reiger scherper was, zou het dan iets geweest zijn?
    Alvast bedankt.

Re: beginners(on)geluk ?

Los van de scherpte heb je bij beide foto's het contrast wel heel erg opgeschroefd, staat volgens mij maximaal. Er klopt wat dat betreft niets meer van.
    Als de reiger scherp zou zijn, zou het best wat geweest kunnen zijn ja. De compo is wel goed.
    Mvg, Bart
    http://www.bartzijlstra.com

Comment

Tja dus ook in photoshop moet ik nog veel leren, hierbij de onbewerkte originele niet gecropte foto van de reiger, was dat beter geweest, onafgezien van de onscherpte dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BjZ Bekijk bericht
        Los van de scherpte heb je bij beide foto's het contrast wel heel erg opgeschroefd, staat volgens mij maximaal. Er klopt wat dat betreft niets meer van.
        Als de reiger scherp zou zijn, zou het best wat geweest kunnen zijn ja. De compo is wel goed.
        Inderdaad, en daarom is dit een beginners-ramp.
        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Ok, begrepen denk ik.
          Zal verder moeten oefenen.
          Toch hartelijk dank voor de commentaar.
          Groetjes

Comment

Als ik het origineel bekijk dan zit de compositie helemaal goed: onderwerp mooi geplaatst, veel ruimte in de kijkrichting, mooie diagonaal,...
            En de kleuren van de achtergrond maken het wel heel speciaal.

Los van de scherpte die er een klein beetje naast zit, zou een PS goochelaar hier wel een heel knappe plaat kunnen van maken.

L.
            http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Comment

Hartelijk dank Lieven voor je commentaar.
              Ik blijf proberen !
              Groetjes

Comment

los van de scherpte...

heel goed uitkijken naar wit :-)
                want die branden zeer snel uit...
                þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                Freelance bedrijfsfotograaf
                klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

Appelboom,
                  je bedoelt waarschijnlijk dat witte vlekje op de vleugel? Bedankt voor de tip
                  Toen ik begon aan fotograferen had ik geen idee dat men aan zoveel zaken moet denken, hopelijk wordt het stilaan een gewoonte
                  Goed dat je hier op weg wordt geholpen.
                  Bedankt

Comment

Dag, Gosia, nog steeds met je compact(je) aan de slag? Kan je daar in RAW formaat mee schieten, want dat zou het bewerken in ACR en Photoshop vergemakkelijken.
                    Ik ben het met Lieven De Vlaminck eens: de compo van de eerste is uitstekend, jammer van de scherpte. Ik houd ook van de wat "ongewone" kleuren van het water.
                    In de tweede foto blijft wit natuurlijk erg moeilijk (ook nog steeds voor mij, en ik ben toch met gesofisticeerder materiaal op stap!)
                    Bezig blijven, zou ik zeggen!
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Hey dag Les, heb tijdje stilgelegen. En ik ben nog steeds met een compact op stap ja, een Canon Powershot S5IS. En voorlopig heb ik nog geen zin om over te stappen op groter. Eerst de beginselen van fotografie leren, de beperkingen van het toestel neem ik er dan noodgedwongen bij.
                      En oeps, dank dat je de tweede foto extra vermeldde, want het is vooral daar dat het wit verkeerd zat.
                      Ik heb de smaak weer te pakken, hopelijk levert het wat op en zie je me terug regelmatiger verschijnen.
                      Hartelijk dank hoor, ben blij met je opmerkingen.
                      Groetjes,
                      Gosia

Comment

Working...
                      X