Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste Foto's hier...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste Foto's hier...

Aangzien hier niet echt een voorstellingstopic is zal ik me hier gauw effe voorstellen. Ik ben dus Tom en hoewel ik me al enkele jaren bezig hou met het bewerken van foto's zijn dit mijn eerste stappen in het zelf nemen ervan.

Waar ik voorlopig foto's van genomen heb zijn eigenlijk hoofdzakelijk auto's (dit is dan ook een hobby van me). Al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd meer aandacht begin te schenken aan de achtergrond, meestal industriële of oude en verlaten gebouwen, dan voor de auto in kwestie. Architectuurfotografie is dus iets dat me ook boeit en waar ik me in de toekomst ga proberen meer mee bezig te houden.

Ik heb me pas mijn eerste occasie spiegelreflexcamera aangeschaft, een Sony A100 met de kitlens (18-70/3,5-4,5) en een Minolta telelens (70-210/4,5-5,6). Zondagnamiddag zijn we daar dan voor de eerste keer mee gaan spelen en dit zijn enkele van de resultaten.

EXIF
    Make : SONY
    Model : DSLR-A100
    Lens: Sony 18-70 / 3,5-4,5
    ExposureTime : 1/800Sec
    FNumber : F4,5
    ExposureProgram : Aperture Priority
    ISOSpeedRatings : 100
    ExposureBiasValue : EV0,0
    Van deze foto heb ik achteraf twee copies gemaakt. Eén lichter en een donkerder. Deze heb ik dan samen met het origineel door Photomatix omgezet in een HDR.

EXIF
    ExposureTime : 1/640Sec
    FNumber : F5,0
    ExposureProgram : Aperture Priority
    ISOSpeedRatings : 100
    ExposureBiasValue : EV0,0
    Ook hier heb ik dezelfde bewerkingen op uitgevoerd als op de vorige foto.

EXIF
    Hier heb ik de auto-bracket functie gebruikt met een verschil van 0,7ev. Ik heb twee sets van drie gemaakt. Eén set belicht op de ondergaande zon en de andere set belicht op de auto. Deze zes foto's heb ik dan met Photomatix samengevoegd tot één HDR. Aangezien ik op dat moment maar wat aan het prullen was met de functies van de camera heb ik niet echt veel rekening gehouden met de compositie maar achteraf bekeken vind ik dit persoonlijk wel een geslaagde foto geworden.

Zo dit waren mijn eerste drie foto's hier. Ik ben benieuwd naar jullie commentaren.
    Last edited by B-Style; 26 augustus 2009, 07:55. Reden: Nieuwe links - Photobucket had de vorige geresized

Re: Eerste Foto's hier...

Welkom op dit forum Tom, en wat mij betreft, een dikke proficiat met deze drie foto's.
    Ik ga niet zeggen dat de auto er telkens HEEL goed uitkomt, maar de compo's die je maakt, zijn voor mij schitterend. De eerste heeft heel mooie lijntjes. De diagonale schaduwen en de rechtopstaande palen, kruisen elkaar mooi, en de wagen staat er goed belicht, prima in.
    Bij de tweede foto staat de wagen perfect voor de mooie industriële omgeving, die eveneens goed belicht en mooi meegegeven is.
    De derde vind ik zelfs een prachtcompo, met de meerwaarde van de avondzon, de kabels en de kanaallijn die meespelen om diepte aan de foto te geven. HDR is geslaagd maar mag voor mij nog net iets subtieler, vanwege de heel lichte halo, boven de wagen en gebouwen rechts.
    Over elke foto hier kan ik nog muggenziften, maar dat kan ik dus over elke foto, ook over die van mezelf . Goed is goed...

Comment

Re: Eerste Foto's hier...

Dank u voor je, toch wel, posieve reactie.

Zoals ik al zei, ik begin de laatste tijd idd meer aandacht te schenken aan de achtergrond dan aan de auto met als gevolg dat die er soms minder goed uit komt. Nu ik heb er nog wel enkele uit deze reeks waar de auto beter tot zijn recht komt maar ik ga me aan de regels houden en niet te veel ineens posten. Die anderen zal je nog wel eens te zien krijgen.

Ivm die HDR, klopt wel wat je zegt. Ik hou persoonlijk nogal van sterke HDR's en het nadeel daarvan is die halo. Nu ik ben me al aan't verbeteren hoor. De eerste HDR's die ik gemaakt had waren echt niet om aan te zien op dat gebied. Ik ga er alleszins rekening mee houden naar de toekomst toe en proberen die halo tot een minimum te herleiden en toch proberen van de sterkte van de HDR te behouden.

Bedankt!

Comment

Working...
      X