Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overbelicht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overbelicht

Indien matrixmeting gebruikt wordt, wordt het beeld in meerdere delen opgedeeld en wordt een gemiddelde genomen om in heel de zoeker een zo goed mogelijk contrast te hebben, daar zo goed als heel de foto overbelicht is ga ik ook uit van spotmeting op de zwarte vacht. Die is nog redelijk belicht hoewel je zwart moet onderbelichten.
    Wat een dag, alles in schoonheid
    Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Detlef Bekijk bericht
      Indien matrixmeting gebruikt wordt, wordt het beeld in meerdere delen opgedeeld en wordt een gemiddelde genomen om in heel de zoeker een zo goed mogelijk contrast te hebben, daar zo goed als heel de foto overbelicht is ga ik ook uit van spotmeting op de zwarte vacht. Die is nog redelijk belicht hoewel je zwart moet onderbelichten.
      Volgens de exif is het matrix, dacht ik. Maar dat was ook mijn eerste idee: spotmeting op de vacht.
      Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ik dacht dat matrixmeting net iets ingewikkelder was dan zomaar "het gemiddelde van alles". Ik dacht dat matrixmeting ook rekening houdt met wat je precies hebt scherpgesteld, afstand tot het onderwerp, en nog wel een aantal dingen.
        (maar ik kan er ook naast zitten)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GretchenRoss Bekijk bericht
          Ik dacht dat matrixmeting net iets ingewikkelder was dan zomaar "het gemiddelde van alles". Ik dacht dat matrixmeting ook rekening houdt met wat je precies hebt scherpgesteld, afstand tot het onderwerp, en nog wel een aantal dingen.
          Inderdaad. Toch zeker bij Nikon.
          Bij matrixmeting, wordt er zwaar getild aan de plaats waar het focuspunt zich bevindt, het neigt meer naar een kruising met spotmeting.
          Hier was de focus logischerwijs op de kat.

Focus & lichtmeting op een zwarte kat?
          -> lichtmeter van camera probeert van zwart kleur 18% grijs te maken
          -> grijze kat
          -> overbelichte achter en voor grond.

Bijvoorbeeld bij sneeuw moet je overbelichten manueel (+0.7, +1) omdat je camera van wit opnieuw 18% grijs wil maken en dus automatisch de sneeuwfoto te donker maakt.

Bij foto's met een zwart onderwerp (in het midden of waarop gefocust wordt) moet je onderbelichten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GretchenRoss Bekijk bericht
            Je zal wle gelijk hebben hoor, ik weet er zelf ook het fijne niet van. Ik weet dat het niet gewoon het gemiddelde van de zoeker is. Ik weet wel dat het beeld opgedeeld word om bv lichte lucht en donkere grond al iets te compenseren. maar je hebt uiteindelijk wel maar 1 sluitertijd
            Wat een dag, alles in schoonheid
            Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Comment

In principe heb je alles goed ingesteld. De automaat van de camera is echter met je aan de haal gegaan. Om te voorkomen dat je dit merkt op het ogenblik dat je thuis je foto's gaat bewonderen, is het aan te raden om dircet na het nemen van de foto je histogram te controleren. Indien je dat gedaan had, had je gezien dat het histogram helemaal naar rechts stond. De berg (het histogram) heeft een steile zijde rechts. Dat is het teken dat je moet compenseren en net zo lang moet compenseren dat de rechterzijde van het histogram net de rechterzijde aanraakt.

Het tweede probleem dat ik in de foto zie, is dat je de autofocus heb uitgezet. Je zou handmatig moeten scherpstellen, maar dat heb je niet gedaan. Zet de autofus gewoon aan. Zet eerst scherp op een van de scherpstelpunten die je in de focus ziet, en maak daarna je compositie met de afdrukknop half ingedrukt. Door de knop half ingedrukt te houden, verandert de focus niet.
              Last edited by Peterdep; 23 augustus 2009, 12:57.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
                Door de knop half ingedrukt te houden, verandert de focus niet.
                Hangt van de instelling van de autofocus af hé. Standaard verandert het inderdaad niet, maar op "Servo" (bij Canon, mss idem bij Nikon, weet ik niet), past de focus continu aan als het onderwerp beweegt. Kleine aanvulling om te vermijden dat TS zich daarin zou vergissen.
                Canon Eos 450D
                Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
                Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buckie Bekijk bericht
                  Hangt van de instelling van de autofocus af hé. Standaard verandert het inderdaad niet, maar op "Servo" (bij Canon, mss idem bij Nikon, weet ik niet), past de focus continu aan als het onderwerp beweegt. Kleine aanvulling om te vermijden dat TS zich daarin zou vergissen.
                  Klopt.

Comment

Achteraf heb ik idd aan het histogram gezien (én de aanduiding op het fotootje naast de histogram)) dat ie ferm overbelicht was. De AF stond op "one shot".
                    Als ik de AF aanzet en de afdrukknop meerdere keren half indruk dan zijn het een keer de 2 bovenste punten (van de 7 AF-punten) die oplichten, de volgende keer de 2 of 3 rechtse.... Is het dan beter zelf 1 punt te kiezen en daarmee op zn ogen te richten?
                    Canon 1000d 18-55 mm kitlens

Comment

Inderdaad om zeker te zijn dat je scherp stelt op het voorwerp dat jij scherp wilt, één af-punt gebruiken en niet de camera laten kiezen.
                      Geniet van foto's maken

Comment

Bedankt voor jullie raad, ik leer bij en blijf foto's nemen!! gr.
                        Canon 1000d 18-55 mm kitlens

Comment

Working...
                        X