Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overbelicht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Overbelicht

Hallo,

Graag even jullie advies over deze 2 foto's: beide zijn genomen in de avond, de zon achter mij. Ik heb gekozen voor het hoogste diafragma (5,6 met kitlens), sluitertijd werd automatisch aangepast, iso heb ik op 100 gezet. Het enige verschil is dat ik bij de 2° foto AWB heb aangepast naar daglicht. Hoe kon ik een betere foto maken? (Gesteld dat ik mij niet kon verplaatsen, gezien ik straks naar Zuid-Africa vertrek en mij daar ook niet altijd zal kunnen verplaatsen...)
    Bedankt!

Last edited by MiekeD; 20 augustus 2009, 16:34. Reden: op vraag van sannepoes..
    Canon 1000d 18-55 mm kitlens

Re: Overbelicht

Hey!

Sowieso moet je in jouw geval je witbalans op daglicht zetten..

Je kan hier verschillende zaken doen:

1) Je sluitertijd verkorten (hierdoor komt er minder licht door je lens, en je stelt deze dus zodanig in dat je geen overbelichting hebt)

2) Je diafragma opening van je lens verkleinen, dus m.a.w. een hoog cijfer . (In jouw geval heb je gewerkt met een laag cijfer, en zodus een grote opening). Hier moet je wel rekening houden dat de aanpassing van je diafragma invloed heeft op de dieptescherpte van je foto.

3) Je kan ook bewust gaan overbelichten of gaan onderbelichten. Je zou eens moeten zoeken in de handleiding van je toestel of je dit kan instellen. Doorgaans staat de indicator op 0, probeer in jouw geval eens -1 uit, of meer.

4) Iso waarde steeds zo laag mogelijk zetten. In jouw geval is 100 een uitstekende keuze en daardoor heb je vrijwel geen ruis op de foto.

Wat de juiste belichting van je foto's betreft, altijd eerst enkele test foto's maken. En dan indien nodig je iso/diafragma/sluitertijd/belichtingswaarden aanpassen..

In elk geval zou ik goed oefenen en je toestel goed leren kennen zodat je ons meer kan laten zien van Afrika!
    Ik hoop dat dit je wat heeft kunnen helpen!

PS: Ook de scherpte zit niet helemaal juist op de foto..

Groetjes
    Last edited by Sofian; 19 augustus 2009, 13:56.
    Canon EOS 450D - EF-S 18-55 mm f 3.5 - 5.6 IS - EF 50 mm f 1.4 USM

Comment

klopt je exif wel?
      zoveel licht (gezien de opnamen) en dan zo'n exif is niet goed hoor.
      of je camera is niet goed, of je lens niet, of beiden.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik denk dat het vooral ligt mn beginnerscapaciteiten... Ik wilde met de grootste lensopening zo veel mogelijk scherptediepte creëren, maar gezien de felle avondzon was dit waarschijnlijk niet de juiste keuze (sluitertijd was 1/15). Ik moet nog veel oefenen, en hoop daarbij te mogen rekenen op jullie ervaring.

Bedankt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MiekeD Bekijk bericht
          Ik wilde met de grootste lensopening zo veel mogelijk scherptediepte creëren, maar gezien de felle avondzon was dit waarschijnlijk niet de juiste keuze
          nee...dan moet je juist een kleine opening gebruiken (hoog getal) maar niet boven de F12.
          grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            nee...dan moet je juist een kleine opening gebruiken (hoog getal) maar niet boven de F12.
            grt,bouk.
            En als toevoeging, dan zal je sluitertijd nog trager zijn. 1/15 is al niet te doen om uit de hand scherpe fotos te maken, Een vuistregel die het wel doet : nooit trager dan 1/focale lengte, Dus bij 55m, niet onder de 1/50 gaan.

Of je flitst
            Of je schroeft je ISO omhoog
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
              En als toevoeging, dan zal je sluitertijd nog trager zijn. 1/15 is al niet te doen om uit de hand scherpe fotos te maken, Een vuistregel die het wel doet : nooit trager dan 1/focale lengte, Dus bij 55m, niet onder de 1/50 gaan.
              OK maar kijk eens naar de exif:
              Time: 15.
              F 5.6.
              ISO: 100.
              en als je de opname bekijkt, ist in de felle zon en flink overbelicht???
              grt,bouk.

Comment

OK maar kijk eens naar de exif:
                Time: 15.
                F 5.6.
                ISO: 100.
                en als je de opname bekijkt, ist in de felle zon en flink overbelicht???
                grt,bouk.
                Jaja, klopt Bouk. Bij deze de ISO omhoog laten gaan zal geen soelaas brengen. Mijn opmerking had betrekking op de bewegingsonscherpte.

Voor deze foto/ovebelichting was de enige oplossing EV compensatie + diafragma dicht knijpen (hoger getal dus), wat jij ook voorstelde.
                Al doende leert men...

Flickr

Comment

maar snapt iemand dat; er bij een camera in autostand, met zoveel liciht er zo,n exif uit laat rollen.
                  nogmaals of de camera is niet goed of de lens niet of beide.
                  grt,bouk.

Comment

maar snapt iemand dat; er bij een camera in autostand, met zoveel liciht er zo,n exif uit laat rollen.
                    nogmaals of de camera is niet goed of de lens niet of beide.
                    grt,bouk.
                    Neen Bouk, snap ik ook niet. Ik dacht even dat hij misschien op spotmeting (op de zwarte kat) of zo stond, maar uit exif denk ik dat dat niet zo is.
                    Heel raar.

Misschien moet TS nog maar eens een foto in auto stand nemen en hier posten.
                    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ik begrijp niet waarover jullie het hebben, maar het toestel stond niet in auto-stand, maar in Av! Het diafragma heb ik gekozen, sluitertijd werd aangepast en iso heb ik verlaagd nr 100. Indien de juiste belichting niet kan verkregen worden kan het zijn dat de sluitertijd in de zoeker stond te flikkeren, maar dat heb ik niet gezien: ik was te druk bezig met compositie; scherpstellen, mijn model(!)....

Comment

In Av-stand zoekt de camera de sluitertijd die het best past bij je ingestelde diafragmawaarde. Zo verkrijg je een goed belichte foto.
                        Hier heb je in Av gewerkt, dus zou de camera automatisch goed moeten belichten, wat duidelijk niet gelukt is.
                        My Flickr page!

Comment

Stond de belichtingscompensatie op 0 (EV +/-) ?
                          Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
                          http://digitalefotografietm.blogspot.com

Comment

ik vermoed dat de lichtmeting op de zwarte vacht van de kat gebeurd is, met als gevolg een te lange belichting, probeer eens de lichtmeting te nemen naast de kat en vervolgens te locken met * toets en dan de foto nemen..

Comment

Eerst even de verwarring omtrent diafragma en scherptediepte opklaren:
                              grote f-waarde = klein diafragma = veel scherptediepte
                              kleine f-waarde = groot diafragma = weinig scherptediepte

Nu dat duidelijk is: je camera meet het licht, maar een camera gaat er altijd van uit dat hetgene waar hij het licht van meet middengrijs is. Je kat is zwart, bijgevolg krijg je overbelichting (net zoals je in de sneeuw onderbelichting krijgt).

Oplossing: voor donkere onderwerpen belichtingscompensatie gebruiken, en hier dus een stop of meer onderbelichten.

Comment

Working...
                              X