Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haven kranen - spiegelbeeld

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Haven kranen - spiegelbeeld

1/320 - f/6,3 - iso 100

nog eens naar mijn geliefde stad Antwerpen geweest, laat maar horen wat jullie ervan vinden, grtn Ingrid
    groetjes Ingrid

Re: Haven kranen - spiegelbeeld

ik vind het een mooie compositie...

alleen moet je uitkijken...
    want je lucht is uitgebrand op bepaalde plaatsen ;-)
    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
      ik vind het een mooie compositie...

alleen moet je uitkijken...
      want je lucht is uitgebrand op bepaalde plaatsen ;-)
      ja, daar heb ik gemakkelijk last mee, hoe kan je dit voorkomen ??, grtn Ingrid
      groetjes Ingrid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
        stand van de zon in de gaten houden, of via het raam fotograferen zoals je ziet.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

een polarisatiefilter zou al veel doen...

veel gebruiken ook zoo een filmvel met een gradiant grijs op
          het donkerste houden ze dan terhoogte van de lucht

wat ook kan helpen is in raw schieten...
          je foto zelf onderbelicht trekken

en dan de belichting bijtrekken via software
          þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
          Freelance bedrijfsfotograaf
          klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

Mooie foto met een prima compositie.

Via de belichtingscompensatie 1 stapje (= 1/3 stop) onderbelichten kan al een wezenlijk verschil opleveren. Zwaarder onderbelichten zou ik niet doen, de hele foto zal dan te donker worden.
            Probeer verschillende instellingen voor eenzelfde foto, geheugenruimte is niet zo duur als een filmrolletje.
            Vooral de manier (meerpunts, centraal gemiddeld of spot) waarop het licht gemeten wordt is belangrijk.
            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
              een polarisatiefilter zou al veel doen...

veel gebruiken ook zoo een filmvel met een gradiant grijs op
              het donkerste houden ze dan terhoogte van de lucht

wat ook kan helpen is in raw schieten...
              je foto zelf onderbelicht trekken

en dan de belichting bijtrekken via software
              polarisatiefilter heb ik niet gebruikt omdat ik dacht dat het niet nodig vanwege de bewolking, blijkbaar niet juist ?

zo'n grijs verloop filters overweeg ik om aan te schaffen, heeft daar iemand al ervaring mee, welke raden jullie me aan
              groetjes Ingrid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                Mooie foto met een prima compositie.

Via de belichtingscompensatie 1 stapje (= 1/3 stop) onderbelichten kan al een wezenlijk verschil opleveren. Zwaarder onderbelichten zou ik niet doen, de hele foto zal dan te donker worden.
                Probeer verschillende instellingen voor eenzelfde foto, geheugenruimte is niet zo duur als een filmrolletje.
                Vooral de manier (meerpunts, centraal gemiddeld of spot) waarop het licht gemeten wordt is belangrijk.
                Jos, bedankt voor de tips , die verschillende instellingen uitproberen, de vraag is me nog altijd de welke er zijn er zoveel , zou ik het dan mogen stellen naar gelang de situatie onder- of over overbelichten + ook zeker die meervlaksmeting, deelmeting of gemiddelde meting met nadruk op het midden toch zeker proberen ??, zoals je zegt het kost niets, enkel wat meer tijd nemen , grtn Ingrid
                groetjes Ingrid

Comment

mooie foto, staat wel een beetje scheef.

Belichten?

1: altijd in RAW (weet niet of je dat gedaan hebt maar daar is veel meer aan te verbeteren dan aan een JPEG)
                  2: Integraal meting
                  3. Let op je histogram; ideaal is als het zowel links (donker) als rechts (licht) een beetje over heeft maar dat is meestal niet het geval.
                  4: met belichtingstrapje (tip van Jos) een paar opnames maken en kijken bij welke je histogram zo goed mogelijk is. (afhankelijk van de camera kun je via je histogram ook zien welke delen onder- of over belicht zijn en je kunt dan zelf uitmaken of die delen belangrijk zijn om te corrigeren)
                  5: een klein beetje "rechts" belichten mag als je in RAW werkt. Kun je achteraf nog vrij makkelijk corrigeren. (lichte partijen zijn makkelijker op te halen dan donkere, daar krijg je al gauw teveel ruis)

Groeten, Bert
                  Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                  www.bertofotografie.be

Comment

aanvulling op mijn puntje 2: Integraal meting alleen bij dit soort opnamen, als "alles" goed belicht moet zijn)
                    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                    www.bertofotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                      aanvulling op mijn puntje 2: Integraal meting alleen bij dit soort opnamen, als "alles" goed belicht moet zijn)
                      Berto ook bedankt voor de tips,
                      Integraal meting ? sorry bij mij staan deze omschrijvingen meervlaksmeting, deelmeting of gemiddelde meting met nadruk op het midden = welke ?, waarom kunnen ze die omschrijvingen niet hetzelfde houden.
                      Ik zal dan toch eens moeten overstappen op RAW, maar moet je dan niet altijd en elke foto nog nabewerken ?
                      groetjes Ingrid

Comment

zo'n grijs verloop filters overweeg ik om aan te schaffen, heeft daar iemand al ervaring mee, welke raden jullie me aan
                        koop de goedkope, van Cokin, ze werken perfect.

Comment

Berto ook bedankt voor de tips,
                          Integraal meting ? sorry bij mij staan deze omschrijvingen meervlaksmeting, deelmeting of gemiddelde meting met nadruk op het midden = welke ?, waarom kunnen ze die omschrijvingen niet hetzelfde houden.
                          Ik zal dan toch eens moeten overstappen op RAW, maar moet je dan niet altijd en elke foto nog nabewerken ?
                          integraal meting zal wel hetzelfde zijn als meervlaksmeting; meting van het hele beeld.
                          En, ja, bij RAW moet je inderdaad elke foto nabewerken.
                          Je kunt wel, afhankelijk van het programma, 1 beeld de basisbewerkingen geven en die dan in batch kopieren over de hele reeks. Daarna kun je nog elke beeld "fine tunen" waar dat nodig is.
                          Ik werk alleen maar in RAW. Ik ben met 1200 RAW beelden teruggekomen uit Turkije, heb er daarvan na 2 avonden selecteren 250 overgehouden en ben die dan per stuk gaan bewerken. Kost wat tijd maar je went er aan en het resultaat maakt veel goed.

Succes, Bert
                          www.bertofotografie.be

Comment

Jos, bedankt voor de tips , die verschillende instellingen uitproberen, de vraag is me nog altijd de welke er zijn er zoveel , zou ik het dan mogen stellen naar gelang de situatie onder- of over overbelichten + ook zeker die meervlaksmeting, deelmeting of gemiddelde meting met nadruk op het midden toch zeker proberen ??, zoals je zegt het kost niets, enkel wat meer tijd nemen , grtn Ingrid
                            Er zit geen exif in jouw foto, ik ga er dus even van uit dat je evaluatieve (= meerpunts) lichtmeting hebt gebruikt.

Bij meerpunts lichtmeting wordt door jouw camera het licht gemeten op 9 punten, verdeeld over het beeld. Uit die negen waarden berekent de software een gemiddelde.
                            Kies je voor de stand 'diafragmavoorkeuze' (Av), dan berekent de software aan de hand van die gemiddelde lichtmeetwaarde, het ingestelde diafragma én de gevoeligheid van de sensor (ISO) de correcte sluitersnelheid.
                            Kies je voor 'sluitertijdvoorkeuze' (Tv), dan berekent de software aan de hand van die gemiddelde lichtmeetwaarde, de ingestelde sluitertijd én de gevoeligheid van de sensor (ISO) welk diafragma er nodig is voor een goed belichte foto.
                            Kies je voor een van de automatische standen (portret, sport, landschap, enz.) dan laat je alles aan de software over. Die probeert er gewoon het beste van te maken, hetgeen in moeilijke situaties wel eens hard kan tegenvallen.

Als ik dit beeld bekijk, 1/3 lucht en 2/3 gebouw, dan weet ik dat met een meerpunts lichtmeting de lucht overbelicht zal zijn. De balans van de lichtmeting zal immers zwaar overhellen naar de donkere delen. Die zullen correcter belicht worden dan de lucht.

Je kan de lichtmeting beïnvloeden door haar te vergrendelen (AE-lock).
                            Er staat op de achterkant van jouw camerabody (rechtsboven) een knopje waarmee je de belichting kan vergrendelen (*).

Dit zou mijn werkwijze (met jouw camera) zijn:
                            - als ik genoeg tijd heb om over de instellingen na te denken, gebruik ik een statief (dat gebruik ik zelfs op de meest onmogelijke plaatsen )
                            - de ISO stel ik zo laag mogelijk in, voor een maximum aan details en definitie in de foto (dus: ISO 100)
                            - ik zet het toestel op 'diafragmavoorkeur' en kies voor F16 (of een hoger getal), want ik wil veel scherpte in de diepte; de kraan en de kerktoren moeten ook scherp zijn
                            - ik stel de lichtmeting in op meerpunts
                            - ik zwenk de camera lichtjes naar rechts, zodat de helft van het beeld ingenomen wordt door het gebouw en de andere helft door (voornamelijk) lucht
                            - ik druk op dat knopje aan de achterkant om het licht te meten en die meting te vergrendelen
                            - met het midden van de zoeker op de kraan gericht, druk ik de ontspanner half in (= scherpstellen). Normaal zou op het moment van scherpstelling ook het licht gemeten worden. Die belichting heb ik echter reeds vergrendeld, dus heeft het half indrukken van de ontspanner geen invloed meer op de lichtmeting
                            - ik draai terug naar links om de bovenstaande compositie te bekomen en ik druk af

Waarschijnlijk zal het gebouw in die eerste foto onderbelicht zijn en de lucht beter als die in de openingspost van dit draadje.
                            Als je bovenstaande techniek verschillende keren toepast, met bij het meten van het licht telkens een beetje minder lucht in de zoeker, dan zal daar zeker een foto bij zijn met een mooi evenwicht tussen de lucht en haar reflectie in het glas. En een goed belicht gebouw, natuurlijk.

Fotografeer je 's morgens of 's avonds, dan zullen er minder testopnamen nodig zijn. Het licht is dan beduidend zachter.

Oorspronkelijk geplaatst door Canon site
                            AE-vergrendeling:
                            Automatisch: in de modus 1-Shot AF met evaluatieve meting wordt de belichting vergrendeld wanneer de scherpstelling is bereikt.
                            Handmatig: Met AE-vergrendelknop in Creatieve modi.
                            Die handmatige vergrendeling werkt dus niet in de automatische standen (*).
                            Zoals Canon schrijft is zij er vooral voor de creatieve fotografen onder ons.

Ik heb geschreven.

*: zie gebruiksaanwijzing
                            Last edited by Jos Vanhengel; 14 augustus 2009, 11:35.
                            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                              Er zit geen exif in jouw foto, ik ga er dus even van uit dat je evaluatieve (= meerpunts) lichtmeting hebt gebruikt.

Bij meerpunts lichtmeting wordt door jouw camera het licht gemeten op 9 punten, verdeeld over het beeld. Uit die negen waarden berekent de software een gemiddelde.
                              Kies je voor de stand 'diafragmavoorkeuze' (Av), dan berekent de software aan de hand van die gemiddelde lichtmeetwaarde, het ingestelde diafragma én de gevoeligheid van de sensor (ISO) de correcte sluitersnelheid.
                              Kies je voor 'sluitertijdvoorkeuze' (Tv), dan berekent de software aan de hand van die gemiddelde lichtmeetwaarde, de ingestelde sluitertijd én de gevoeligheid van de sensor (ISO) welk diafragma er nodig is voor een goed belichte foto.
                              Kies je voor een van de automatische standen (portret, sport, landschap, enz.) dan laat je alles aan de software over. Die probeert er gewoon het beste van te maken, hetgeen in moeilijke situaties wel eens hard kan tegenvallen.

Als ik dit beeld bekijk, 1/3 lucht en 2/3 gebouw, dan weet ik dat met een meerpunts lichtmeting de lucht overbelicht zal zijn. De balans van de lichtmeting zal immers zwaar overhellen naar de donkere delen. Die zullen correcter belicht worden dan de lucht.

Je kan de lichtmeting beïnvloeden door haar te vergrendelen (AE-lock).
                              Er staat op de achterkant van jouw camerabody (rechtsboven) een knopje waarmee je de belichting kan vergrendelen (*).

Dit zou mijn werkwijze (met jouw camera) zijn:
                              - als ik genoeg tijd heb om over de instellingen na te denken, gebruik ik een statief (dat gebruik ik zelfs op de meest onmogelijke plaatsen )
                              - de ISO stel ik zo laag mogelijk in, voor een maximum aan details en definitie in de foto (dus: ISO 100)
                              - ik zet het toestel op 'diafragmavoorkeur' en kies voor F16 (of een hoger getal), want ik wil veel scherpte in de diepte; de kraan en de kerktoren moeten ook scherp zijn
                              - ik stel de lichtmeting in op meerpunts
                              - ik zwenk de camera lichtjes naar rechts, zodat de helft van het beeld ingenomen wordt door het gebouw en de andere helft door (voornamelijk) lucht
                              - ik druk op dat knopje aan de achterkant om het licht te meten en die meting te vergrendelen
                              - met het midden van de zoeker op de kraan gericht, druk ik de ontspanner half in (= scherpstellen). Normaal zou op het moment van scherpstelling ook het licht gemeten worden. Die belichting heb ik echter reeds vergrendeld, dus heeft het half indrukken van de ontspanner geen invloed meer op de lichtmeting
                              - ik draai terug naar links om de bovenstaande compositie te bekomen en ik druk af

Waarschijnlijk zal het gebouw in die eerste foto onderbelicht zijn en de lucht beter als die in de openingspost van dit draadje.
                              Als je bovenstaande techniek verschillende keren toepast, met bij het meten van het licht telkens een beetje minder lucht in de zoeker, dan zal daar zeker een foto bij zijn met een mooi evenwicht tussen de lucht en haar reflectie in het glas. En een goed belicht gebouw, natuurlijk.

Fotografeer je 's morgens of 's avonds, dan zullen er minder testopnamen nodig zijn. Het licht is dan beduidend zachter.

Die handmatige vergrendeling werkt dus niet in de automatische standen (*).
                              Zoals Canon schrijft is zij er vooral voor de creatieve fotografen onder ons.

Ik heb geschreven.

*: zie gebruiksaanwijzing
                              Jos,
                              bedankt voor deze fantastische uitleg , vindt het raar dat er geen exif in de foto zit, is inderdaad met meerpunts/meervlaksmeting en heb ook de stand 'diafragmavoorkeuze' (Av) genomen, maar verder zal ik je raad opvolgen, ik zal één dezer dagen er nog eens naar toe trekken 't is nie ver van mijn thuis.
                              En van die onmogelijke plaatskes dat moet je maar durven , daar zijn ik zeker nog niet aan toe. grtn Ingrid
                              groetjes Ingrid

Comment

Working...
                              X