Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
ja, daar heb ik gemakkelijk last mee, hoe kan je dit voorkomen ??, grtn Ingrid
Via de belichtingscompensatie 1 stapje (= 1/3 stop) onderbelichten kan al een wezenlijk verschil opleveren. Zwaarder onderbelichten zou ik niet doen, de hele foto zal dan te donker worden.
Probeer verschillende instellingen voor eenzelfde foto, geheugenruimte is niet zo duur als een filmrolletje.
Vooral de manier (meerpunts, centraal gemiddeld of spot) waarop het licht gemeten wordt is belangrijk.
Oorspronkelijk geplaatst door Jos VanhengelBekijk bericht
Mooie foto met een prima compositie.
Via de belichtingscompensatie 1 stapje (= 1/3 stop) onderbelichten kan al een wezenlijk verschil opleveren. Zwaarder onderbelichten zou ik niet doen, de hele foto zal dan te donker worden.
Probeer verschillende instellingen voor eenzelfde foto, geheugenruimte is niet zo duur als een filmrolletje.
Vooral de manier (meerpunts, centraal gemiddeld of spot) waarop het licht gemeten wordt is belangrijk.
Jos, bedankt voor de tips , die verschillende instellingen uitproberen, de vraag is me nog altijd de welke er zijn er zoveel , zou ik het dan mogen stellen naar gelang de situatie onder- of over overbelichten + ook zeker die meervlaksmeting, deelmeting of gemiddelde meting met nadruk op het midden toch zeker proberen ??, zoals je zegt het kost niets, enkel wat meer tijd nemen , grtn Ingrid
1: altijd in RAW (weet niet of je dat gedaan hebt maar daar is veel meer aan te verbeteren dan aan een JPEG)
2: Integraal meting
3. Let op je histogram; ideaal is als het zowel links (donker) als rechts (licht) een beetje over heeft maar dat is meestal niet het geval.
4: met belichtingstrapje (tip van Jos) een paar opnames maken en kijken bij welke je histogram zo goed mogelijk is. (afhankelijk van de camera kun je via je histogram ook zien welke delen onder- of over belicht zijn en je kunt dan zelf uitmaken of die delen belangrijk zijn om te corrigeren)
5: een klein beetje "rechts" belichten mag als je in RAW werkt. Kun je achteraf nog vrij makkelijk corrigeren. (lichte partijen zijn makkelijker op te halen dan donkere, daar krijg je al gauw teveel ruis)
aanvulling op mijn puntje 2: Integraal meting alleen bij dit soort opnamen, als "alles" goed belicht moet zijn)
Berto ook bedankt voor de tips,
Integraal meting ? sorry bij mij staan deze omschrijvingen meervlaksmeting, deelmeting of gemiddelde meting met nadruk op het midden = welke ?, waarom kunnen ze die omschrijvingen niet hetzelfde houden.
Ik zal dan toch eens moeten overstappen op RAW, maar moet je dan niet altijd en elke foto nog nabewerken ?
Berto ook bedankt voor de tips,
Integraal meting ? sorry bij mij staan deze omschrijvingen meervlaksmeting, deelmeting of gemiddelde meting met nadruk op het midden = welke ?, waarom kunnen ze die omschrijvingen niet hetzelfde houden.
Ik zal dan toch eens moeten overstappen op RAW, maar moet je dan niet altijd en elke foto nog nabewerken ?
integraal meting zal wel hetzelfde zijn als meervlaksmeting; meting van het hele beeld.
En, ja, bij RAW moet je inderdaad elke foto nabewerken.
Je kunt wel, afhankelijk van het programma, 1 beeld de basisbewerkingen geven en die dan in batch kopieren over de hele reeks. Daarna kun je nog elke beeld "fine tunen" waar dat nodig is.
Ik werk alleen maar in RAW. Ik ben met 1200 RAW beelden teruggekomen uit Turkije, heb er daarvan na 2 avonden selecteren 250 overgehouden en ben die dan per stuk gaan bewerken. Kost wat tijd maar je went er aan en het resultaat maakt veel goed.
Jos, bedankt voor de tips , die verschillende instellingen uitproberen, de vraag is me nog altijd de welke er zijn er zoveel , zou ik het dan mogen stellen naar gelang de situatie onder- of over overbelichten + ook zeker die meervlaksmeting, deelmeting of gemiddelde meting met nadruk op het midden toch zeker proberen ??, zoals je zegt het kost niets, enkel wat meer tijd nemen , grtn Ingrid
Er zit geen exif in jouw foto, ik ga er dus even van uit dat je evaluatieve (= meerpunts) lichtmeting hebt gebruikt.
Bij meerpunts lichtmeting wordt door jouw camera het licht gemeten op 9 punten, verdeeld over het beeld. Uit die negen waarden berekent de software een gemiddelde.
Kies je voor de stand 'diafragmavoorkeuze' (Av), dan berekent de software aan de hand van die gemiddelde lichtmeetwaarde, het ingestelde diafragma én de gevoeligheid van de sensor (ISO) de correcte sluitersnelheid.
Kies je voor 'sluitertijdvoorkeuze' (Tv), dan berekent de software aan de hand van die gemiddelde lichtmeetwaarde, de ingestelde sluitertijd én de gevoeligheid van de sensor (ISO) welk diafragma er nodig is voor een goed belichte foto.
Kies je voor een van de automatische standen (portret, sport, landschap, enz.) dan laat je alles aan de software over. Die probeert er gewoon het beste van te maken, hetgeen in moeilijke situaties wel eens hard kan tegenvallen.
Als ik dit beeld bekijk, 1/3 lucht en 2/3 gebouw, dan weet ik dat met een meerpunts lichtmeting de lucht overbelicht zal zijn. De balans van de lichtmeting zal immers zwaar overhellen naar de donkere delen. Die zullen correcter belicht worden dan de lucht.
Je kan de lichtmeting beïnvloeden door haar te vergrendelen (AE-lock).
Er staat op de achterkant van jouw camerabody (rechtsboven) een knopje waarmee je de belichting kan vergrendelen (*).
Dit zou mijn werkwijze (met jouw camera) zijn:
- als ik genoeg tijd heb om over de instellingen na te denken, gebruik ik een statief (dat gebruik ik zelfs op de meest onmogelijke plaatsen )
- de ISO stel ik zo laag mogelijk in, voor een maximum aan details en definitie in de foto (dus: ISO 100)
- ik zet het toestel op 'diafragmavoorkeur' en kies voor F16 (of een hoger getal), want ik wil veel scherpte in de diepte; de kraan en de kerktoren moeten ook scherp zijn
- ik stel de lichtmeting in op meerpunts
- ik zwenk de camera lichtjes naar rechts, zodat de helft van het beeld ingenomen wordt door het gebouw en de andere helft door (voornamelijk) lucht
- ik druk op dat knopje aan de achterkant om het licht te meten en die meting te vergrendelen
- met het midden van de zoeker op de kraan gericht, druk ik de ontspanner half in (= scherpstellen). Normaal zou op het moment van scherpstelling ook het licht gemeten worden. Die belichting heb ik echter reeds vergrendeld, dus heeft het half indrukken van de ontspanner geen invloed meer op de lichtmeting
- ik draai terug naar links om de bovenstaande compositie te bekomen en ik druk af
Waarschijnlijk zal het gebouw in die eerste foto onderbelicht zijn en de lucht beter als die in de openingspost van dit draadje.
Als je bovenstaande techniek verschillende keren toepast, met bij het meten van het licht telkens een beetje minder lucht in de zoeker, dan zal daar zeker een foto bij zijn met een mooi evenwicht tussen de lucht en haar reflectie in het glas. En een goed belicht gebouw, natuurlijk.
Fotografeer je 's morgens of 's avonds, dan zullen er minder testopnamen nodig zijn. Het licht is dan beduidend zachter.
Oorspronkelijk geplaatst door Canon site
AE-vergrendeling:
Automatisch: in de modus 1-Shot AF met evaluatieve meting wordt de belichting vergrendeld wanneer de scherpstelling is bereikt.
Handmatig: Met AE-vergrendelknop in Creatieve modi.
Die handmatige vergrendeling werkt dus niet in de automatische standen (*).
Zoals Canon schrijft is zij er vooral voor de creatieve fotografen onder ons.
Ik heb geschreven.
*: zie gebruiksaanwijzing
Last edited by Jos Vanhengel; 14 augustus 2009, 11:35.
Oorspronkelijk geplaatst door Jos VanhengelBekijk bericht
Er zit geen exif in jouw foto, ik ga er dus even van uit dat je evaluatieve (= meerpunts) lichtmeting hebt gebruikt.
Bij meerpunts lichtmeting wordt door jouw camera het licht gemeten op 9 punten, verdeeld over het beeld. Uit die negen waarden berekent de software een gemiddelde.
Kies je voor de stand 'diafragmavoorkeuze' (Av), dan berekent de software aan de hand van die gemiddelde lichtmeetwaarde, het ingestelde diafragma én de gevoeligheid van de sensor (ISO) de correcte sluitersnelheid.
Kies je voor 'sluitertijdvoorkeuze' (Tv), dan berekent de software aan de hand van die gemiddelde lichtmeetwaarde, de ingestelde sluitertijd én de gevoeligheid van de sensor (ISO) welk diafragma er nodig is voor een goed belichte foto.
Kies je voor een van de automatische standen (portret, sport, landschap, enz.) dan laat je alles aan de software over. Die probeert er gewoon het beste van te maken, hetgeen in moeilijke situaties wel eens hard kan tegenvallen.
Als ik dit beeld bekijk, 1/3 lucht en 2/3 gebouw, dan weet ik dat met een meerpunts lichtmeting de lucht overbelicht zal zijn. De balans van de lichtmeting zal immers zwaar overhellen naar de donkere delen. Die zullen correcter belicht worden dan de lucht.
Je kan de lichtmeting beïnvloeden door haar te vergrendelen (AE-lock).
Er staat op de achterkant van jouw camerabody (rechtsboven) een knopje waarmee je de belichting kan vergrendelen (*).
Dit zou mijn werkwijze (met jouw camera) zijn:
- als ik genoeg tijd heb om over de instellingen na te denken, gebruik ik een statief (dat gebruik ik zelfs op de meest onmogelijke plaatsen )
- de ISO stel ik zo laag mogelijk in, voor een maximum aan details en definitie in de foto (dus: ISO 100)
- ik zet het toestel op 'diafragmavoorkeur' en kies voor F16 (of een hoger getal), want ik wil veel scherpte in de diepte; de kraan en de kerktoren moeten ook scherp zijn
- ik stel de lichtmeting in op meerpunts
- ik zwenk de camera lichtjes naar rechts, zodat de helft van het beeld ingenomen wordt door het gebouw en de andere helft door (voornamelijk) lucht
- ik druk op dat knopje aan de achterkant om het licht te meten en die meting te vergrendelen
- met het midden van de zoeker op de kraan gericht, druk ik de ontspanner half in (= scherpstellen). Normaal zou op het moment van scherpstelling ook het licht gemeten worden. Die belichting heb ik echter reeds vergrendeld, dus heeft het half indrukken van de ontspanner geen invloed meer op de lichtmeting
- ik draai terug naar links om de bovenstaande compositie te bekomen en ik druk af
Waarschijnlijk zal het gebouw in die eerste foto onderbelicht zijn en de lucht beter als die in de openingspost van dit draadje.
Als je bovenstaande techniek verschillende keren toepast, met bij het meten van het licht telkens een beetje minder lucht in de zoeker, dan zal daar zeker een foto bij zijn met een mooi evenwicht tussen de lucht en haar reflectie in het glas. En een goed belicht gebouw, natuurlijk.
Fotografeer je 's morgens of 's avonds, dan zullen er minder testopnamen nodig zijn. Het licht is dan beduidend zachter.
Die handmatige vergrendeling werkt dus niet in de automatische standen (*).
Zoals Canon schrijft is zij er vooral voor de creatieve fotografen onder ons.
Ik heb geschreven.
*: zie gebruiksaanwijzing
Jos,
bedankt voor deze fantastische uitleg , vindt het raar dat er geen exif in de foto zit, is inderdaad met meerpunts/meervlaksmeting en heb ook de stand 'diafragmavoorkeuze' (Av) genomen, maar verder zal ik je raad opvolgen, ik zal één dezer dagen er nog eens naar toe trekken 't is nie ver van mijn thuis.
En van die onmogelijke plaatskes dat moet je maar durven , daar zijn ik zeker nog niet aan toe. grtn Ingrid
Comment