Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bij de kauwen op bezoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bij de kauwen op bezoek

    Er was eens … een jongeman uit Oud-Waterschei, het oudste kind in een gezin van acht.
    In zijn late tienerjaren verdeed hij de weekends langs de vele motorcrossparcoursen in het Vlaamse land. Een van zijn jongere broers was namelijk gedurende acht jaar een verdienstelijk amateur motorcrosser.
    Met het Voigtlaender fototoestel van z’n vader, zette hij de eerste stappen in een nieuwe hobby. Een sportende broer en z’n supporters waren de meest gefotografeerde onderwerpen.
    Al vlug voldeed het toestel van vader niet meer en - omdat de fotografiemicrobe erg hardnekkig was - werd er geïnvesteerd in een eerste analoge spiegelreflexcamera.
    Verschillende camerabody’s zouden volgen. Door de stoffige en modderige omgeving waarin gefotografeerd werd en het respectabel aantal sluiterbewegingen, was zo’n camerahuis na één jaar meestal aan vervanging toe.

    Na de motorcrosscarrière van broer kwamen er andere interesses en belandde de fotografie een beetje in de vergeethoek.

    Voor het brood op de plank werkte hij achtereenvolgens in de ondergrond van de koolmijn, als internationaal vrachtvoerder en als machinist van mobiele hijskranen.

    Na zijn pensionering nam hij de draad met de fotografie weer op. Dat zijn vroegere hobby intussen helemaal gedigitaliseerd was, werd een extra stimulans.

    Tijdens zijn wandelingen door het dorp, bleven de torenkranen op de verschillende werven een onweerstaanbare aantrekkingskracht op hem uitoefenen. Door een rare kronkel in z’n hersenen, rijpte het idee om zijn liefde voor het kraanmanschap te combineren met zijn herontdekte hobby.

    De gevolgen ziet u hieronder:

    1

    2

    3

    Ter afwisseling - en als conditietraining - bezocht hij ook nog een andere werf in het dorp.

    4

    Om de confrontatie met pottenkijkers of boze bouwvakkers te vermijden, werden de kranen in de vroege morgens van het weekend “gekaapt”.

    5

    6

    Een zekere nacht zou het marktplein door de deelnemers aan een "oldtimer autocar rally" gebruikt worden als tussenstop en nachtelijke parkeerplaats.
    Reden genoeg voor een nieuwe expeditie.

    7

    Tijdens zijn “hoogtestages” had hij gemerkt dat een grote groep kauwen elke morgen, ongeveer op hetzelfde uur, verzamelden op de giek van de torenkraan.
    Zo gauw echter één van die vogels hem in het oog kreeg, werd er alarm geslagen en zwermden zij met veel kabaal uit over het dorp.
    Hij dacht: “Zo’n giek vol kauwen, dat levert ongetwijfeld een mooie foto op”.
    Maar … om een toonbaar resultaat te krijgen, moest hij met z’n D40 en kitlensje dichtbij die bangeriken proberen te komen.
    Zo ontstond het plan voor een schuilhut op 45 meter hoogte.

    De verpakking van een boiler was groot genoeg om in te schuilen en niet te zwaar om door de ladders naar boven te dragen.
    Met een opgeplooide kartonnen doos op de rug gebonden, het statief tegen de borst gesjord en het fototoestel in een tas aan de broekriem, begon enkele dagen later een volgende expeditie aan de voet van de kraan.

    8

    Het resultaat was echter pover. Die beesten vertrouwden dat rare bouwsel natuurlijk niet.

    9

    Niettegenstaande hij allesbehalve bijgelovig was, werd er bij de laatste beklimming voor alle zekerheid een talisman mee naar boven genomen. Hij had in een vorig leven opleiding gegeven voor torenkranen, maar helemaal ongevaarlijk zijn dergelijke strapatsen niet; en is er niet een spreekwoord dat zegt: “baat het niet, dan schaadt het niet”?

    10

    Dit was een kleine greep uit de digitale avonturen van een vreemde snuiter. Laat ons hopen dat hij nog lang en gelukkig leeft.

    Elke gelijkenis met een bestaand persoon is niet louter toevallig.
    Last edited by Jos Vanhengel; 4 april 2013, 04:29.
    Vriendelijke groet,

    Jos

  • #2
    Re: Bij de kauwen op bezoek

    straffe plaatjes!, en ik denk dat die kauwen u al lang door hebben!...da zijn slimmekes zulle!!

    om niet te zeggen de slimste vogels van het belgiekske, gevolgd door de kraaien , en gaaien...

    de landschapsfoto's (pano's) zijn echt mooi!...benieuwd wat je gaat schieten uit je doos!...mvg!
    Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

    http://pallenhoven.be

    Comment


    • #3
      Re: Bij de kauwen op bezoek

      Jos, schitterend werk.
      Zo vanuit de hoogte hebben we toch een prachtig Marktplein en ik durf te wedden dat dit unieke foto's zijn voor Diepenbeek.
      (Ik heb mijn voordeur gezocht in je plaatjes, maar niet gevonden )

      Comment


      • #4
        Re: Bij de kauwen op bezoek

        hoi jos,
        een hele mooie reportage van op hoogte zo zie je ze niet vaak.
        nr1en 7 vind ik de mooiste, je dorpsplein
        zo zie je maar wat je allemaal over hebt voor een hobby
        Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
        Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

        Comment


        • #5
          Re: Bij de kauwen op bezoek

          Super hoor! Leuk dat je dat met ons deelt
          Krijg spontaan goesting om ook van die toeren te gaan uithangen met mijn toestelleke

          Comment


          • #6
            Re: Bij de kauwen op bezoek

            Leuk verhaal en hele knappe fotografie
            Prima belicht trouwens!

            Mij zou je daar niet snel boven op die kraan krijgen...Ik zou meer dan één pamperke nodig hebben daarboven

            btw...stevige voorkeur voor de laatste
            Mvg Tim

            Comment


            • #7
              Re: Bij de kauwen op bezoek

              Leuk verhaal Jos, en niet te vergeten: knappe beelden met doordachte compo's
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: Bij de kauwen op bezoek

                hm, en de foto met de bepakte Jos? die zou ik ook wel s willen zien
                "Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"

                Comment


                • #9
                  Re: Bij de kauwen op bezoek

                  Enorm knappe prestatie Jos.
                  Een autobiografie gekoppeld aan een alto-fotografie; zeer hoogstaand.
                  Ik had nog graag één opname gezien van Jos, beladen en bepakt, bij het uitoefenen van alpijnse fotografie.

                  Henri
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bij de kauwen op bezoek

                    Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                    Enorm knappe prestatie Jos.
                    Een autobiografie gekoppeld aan een alto-fotografie; zeer hoogstaand.
                    Ik had nog graag één opname gezien van Jos, beladen en bepakt, bij het uitoefenen van alpijnse fotografie.

                    Henri
                    Vooral "hoogstaand" !
                    Had ik van zijn plannen geweten, dan had ik de ontbrekende foto nog kunnen toevoegen.
                    Jammer, hij kan het niet overdoen, de kranen zijn weg.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bij de kauwen op bezoek

                      Krijg al hoogtevrees bij het zien van die beelden
                      Knap Jos!
                      Groetjes Hendrika

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bij de kauwen op bezoek

                        mooi verhaal!! Ik kruip voor geen goud in zo´n ding, hoogtevrees...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bij de kauwen op bezoek

                          Ik vind ze magnifiek!
                          Canon EOS 70D, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bij de kauwen op bezoek

                            leuk verhaal en reeks.
                            maar je moet er wel een goede conditie voor hebben volgens mij.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bij de kauwen op bezoek

                              Schoon foto's en dat op een paar 100m van mijn voordeur
                              aangezien bijna iedereen hier zijn volledige foto-uitrusting in zijn signature zet...


                              doe ik dat lekker niet!

                              Comment

                              Working...
                              X