Re: Omdat smaken verschillen...
Ik had hier over gelezen... 
Heeft weinig met "flikken" te maken. In raw heb je heel veel mogelijkheden, zoals het instellen van invullichten en het terugschroeven van te lichte tonen. Bovendien kan je zelfs per kleur de tint, de lichtsterkte en de saturatie gaan instellen.
Het is allemaal niet in 123 zomaar uitgelegd, maar als je werkt in raw, en je gebruikt een rawconvertor, die van het merk, of Lightroom of Photoshop of (er zijn er nog, maar ik ken ze zo niet)... is het even spelen en zoeken, en op de duur weet je wat je met een foto kan doen. Deze nabewerking is dus in raw gebeurd, en niet op de afgewerkte JPEG foto.
Door die te gebruiken kan je hetzelfde resultaat bereiken in bijvoorbeeld photoshop, door selectief op een nieuwe grijze bedekkingslaag, de donkere delen op te lichten en eventueel de lichte delen terug te schroeven.
In de Engelse versie :
Layer - New - Layer en dan krijg je een vakje in 't midden van je scherm.
Je vult daar in :
- Kleur : gray
- Mode : overlay
- Opacity : 30% (kan je nadien nog wijzigen indien het teveel of te weinig is)
- Fill with overlaycolor 50% gray moet je aanvinken.
Je hebt dan een nieuwe laag gemaakt, waarvan je op de foto niet ziet dat ze gemaakt is, en ga op deze staan in het vak layers.
Selecteer nu een zacht penseel in een grootte van het vlak dat je wenst te bewerken.
Hoe groter, hoe zachter de overgangen.
Door nu de kleuren zwart of wit te selecteren voor het penseel ga je respectievelijk het vlak donkerder of lichter maken, door op de nieuwe laag het grijs wit of zwart te schilderen.
Robby, wat zijn voor jou de ideale sluitertijden om watervallen te fotograferen ? M.a.w. wanneer is het wel goed ? Ik heb er al gefotografeerd op sluitertijden van 2 seconden tot 1/1600ste. Hoe had ik het hier volgens jou moeten aanpakken ?
In post #17 staan de verbeterde versies met een lichtere achtergrond voor 1 en 2.
Mvg
Chris
Oorspronkelijk geplaatst door Lena shoot
Bekijk bericht

Heeft weinig met "flikken" te maken. In raw heb je heel veel mogelijkheden, zoals het instellen van invullichten en het terugschroeven van te lichte tonen. Bovendien kan je zelfs per kleur de tint, de lichtsterkte en de saturatie gaan instellen.
Het is allemaal niet in 123 zomaar uitgelegd, maar als je werkt in raw, en je gebruikt een rawconvertor, die van het merk, of Lightroom of Photoshop of (er zijn er nog, maar ik ken ze zo niet)... is het even spelen en zoeken, en op de duur weet je wat je met een foto kan doen. Deze nabewerking is dus in raw gebeurd, en niet op de afgewerkte JPEG foto.
Door die te gebruiken kan je hetzelfde resultaat bereiken in bijvoorbeeld photoshop, door selectief op een nieuwe grijze bedekkingslaag, de donkere delen op te lichten en eventueel de lichte delen terug te schroeven.
In de Engelse versie :
Layer - New - Layer en dan krijg je een vakje in 't midden van je scherm.
Je vult daar in :
- Kleur : gray
- Mode : overlay
- Opacity : 30% (kan je nadien nog wijzigen indien het teveel of te weinig is)
- Fill with overlaycolor 50% gray moet je aanvinken.
Je hebt dan een nieuwe laag gemaakt, waarvan je op de foto niet ziet dat ze gemaakt is, en ga op deze staan in het vak layers.
Selecteer nu een zacht penseel in een grootte van het vlak dat je wenst te bewerken.
Hoe groter, hoe zachter de overgangen.
Door nu de kleuren zwart of wit te selecteren voor het penseel ga je respectievelijk het vlak donkerder of lichter maken, door op de nieuwe laag het grijs wit of zwart te schilderen.
Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine
Bekijk bericht
In post #17 staan de verbeterde versies met een lichtere achtergrond voor 1 en 2.
Mvg
Chris
Comment