Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omdat smaken verschillen...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Omdat smaken verschillen...

Oorspronkelijk geplaatst door Lena shoot Bekijk bericht
    Voor mij nr 4 "HIER"
    Als je me nu nog wil wijsmaken hoe je dat geflikt hebt, dat zou super zijn!

Lena
    Ik had hier over gelezen...

Heeft weinig met "flikken" te maken. In raw heb je heel veel mogelijkheden, zoals het instellen van invullichten en het terugschroeven van te lichte tonen. Bovendien kan je zelfs per kleur de tint, de lichtsterkte en de saturatie gaan instellen.
    Het is allemaal niet in 123 zomaar uitgelegd, maar als je werkt in raw, en je gebruikt een rawconvertor, die van het merk, of Lightroom of Photoshop of (er zijn er nog, maar ik ken ze zo niet)... is het even spelen en zoeken, en op de duur weet je wat je met een foto kan doen. Deze nabewerking is dus in raw gebeurd, en niet op de afgewerkte JPEG foto.
    Door die te gebruiken kan je hetzelfde resultaat bereiken in bijvoorbeeld photoshop, door selectief op een nieuwe grijze bedekkingslaag, de donkere delen op te lichten en eventueel de lichte delen terug te schroeven.

In de Engelse versie :
    Layer - New - Layer en dan krijg je een vakje in 't midden van je scherm.
    Je vult daar in :
    - Kleur : gray
    - Mode : overlay
    - Opacity : 30% (kan je nadien nog wijzigen indien het teveel of te weinig is)
    - Fill with overlaycolor 50% gray moet je aanvinken.
    Je hebt dan een nieuwe laag gemaakt, waarvan je op de foto niet ziet dat ze gemaakt is, en ga op deze staan in het vak layers.
    Selecteer nu een zacht penseel in een grootte van het vlak dat je wenst te bewerken.
    Hoe groter, hoe zachter de overgangen.
    Door nu de kleuren zwart of wit te selecteren voor het penseel ga je respectievelijk het vlak donkerder of lichter maken, door op de nieuwe laag het grijs wit of zwart te schilderen.

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
    Ik vind geen van de drie geslaagd.
    Foto 1 Het is alsof men hier een pak waspoeder in het water heeft laten vallen, Herinner in de jaren 60 EN 70 het schuim van de fosfaten die op de rivieren dreven.
    Ook heb ik een probleem met de bewegingsonscherpte op de watervallen. Of een kortere sluiterstijd of een langere zodanig dat je iets meer beweging in het vallende water krijgt. Nu zit je voor mij op de grens dat het water onscherp over komt.

Foto 2EN3 Ik vind het effekt van het water geslaagd, dromerig een beetje kitcherig maar mooi. Het probleem voor mij is dat er een te groot contrast is tussen het dromerige van het water en de rest van de foto.
    De rest had je voor mij wat softer mogen maken.

Maar zoals je zelf aangeeft "Omdat smaken verschillen..."
    Robby
    Robby, wat zijn voor jou de ideale sluitertijden om watervallen te fotograferen ? M.a.w. wanneer is het wel goed ? Ik heb er al gefotografeerd op sluitertijden van 2 seconden tot 1/1600ste. Hoe had ik het hier volgens jou moeten aanpakken ?
    In post #17 staan de verbeterde versies met een lichtere achtergrond voor 1 en 2.

Mvg

Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
      Robby, wat zijn voor jou de ideale sluitertijden om watervallen te fotograferen ? M.a.w. wanneer is het wel goed ? Ik heb er al gefotografeerd op sluitertijden van 2 seconden tot 1/1600ste. Hoe had ik het hier volgens jou moeten aanpakken ?
      In post #17 staan de verbeterde versies met een lichtere achtergrond voor 1 en 2.

Mvg

Chris
      De ideale sluiterstijden hangen volgens mij af van de snelheid van het water en de snelheid dat jij dit water wil geven. Zoals het effekt dat je hebt op een draaiend wiel. Of je hebt een scherp stilstaand beeld van het wiel met alle details of je hebt een wiel dat juist een klein beetje beweegt en wat dan als onscherp over komt of je hebt een wiel waar zoveel bewegingsonscherpte inzit dat het lijkt dat het op grote snelheid draait en daarmee een aktieeffekt krijgt. Bij de eerste foto heb ik het gevoel dat het water te traag naar beneden valt en te snel voor een stilstaand beeld waar je een goede scherpe waterval krijgt en je de waterdruppels in detail zichtbaar zijn.
      Daartegenover heb je uw laatste foto in topic 17 "een andere foto" waar je wel deze snelheid krijgt, al heeft het andere standpunt.
      Laat me duidelijk zijn dat dit comment niet slaat op de andere foto's waar je wel deze snelheid hebt, wel is waar overdreven maar dat was dan weer de bedoeling.
      Welke ideale sluiterssnelheden zijn hangt dan ook af van de omstandigheden en welk effekt je juist wil bekomen, maar omdat het hier over bewegingsonscherpte gaat zullen het trage sluiterstijden zijn.
      Robby
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
        De ideale sluiterstijden hangen volgens mij af van de snelheid van het water en de snelheid dat jij dit water wil geven.
        Welke ideale sluiterssnelheden zijn hangt dan ook af van de omstandigheden en welk effekt je juist wil bekomen, maar omdat het hier over bewegingsonscherpte gaat zullen het trage sluiterstijden zijn.
        Robby
        Robby, ik had natuurlijk 50 foto's kunnen maken met een verschillende sluitertijd van hetzelfde onderwerp. Het was echter niet mijn bedoeling. Ik had van Antoine al een hele leuke foto van de Schiessentumpel gezien, en ik wou eens iets anders. Ik ging voor een foto, zoals de tweede, en wist ter plaatse dat ik er een HDR van zou maken. De eerste foto is eigenlijk enkel gemaakt om het verschil weer te geven en de mogelijkheden die er zijn. Ik ging dus voor de tweede...
        Ik snap wel wat je bedoelt, al zal de standaard die jij oplegt, m.i. moeilijk te halen zijn.

Comment

Voor de bijgewerkte raw-versie van de 2de...
          Deze blijft voor mij de meeste dynamiek uitstralen. Merci.
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Robby, ik had natuurlijk 50 foto's kunnen maken met een verschillende sluitertijd van hetzelfde onderwerp. Het was echter niet mijn bedoeling. Ik had van Antoine al een hele leuke foto van de Schiessentumpel gezien, en ik wou eens iets anders. Ik ging voor een foto, zoals de tweede, en wist ter plaatse dat ik er een HDR van zou maken. De eerste foto is eigenlijk enkel gemaakt om het verschil weer te geven en de mogelijkheden die er zijn. Ik ging dus voor de tweede...
            Ik snap wel wat je bedoelt, al zal de standaard die jij oplegt, m.i. moeilijk te halen zijn.
            Dat heb ik niet kunnen uitmaken uit je info bij de drie foto's, dat de eerste niet voor beoordeling was maar ter illustratie. Volgende keer vermelden dat bespaard een hoop van tijd.
            Robby
            Minder tijd achter de computer
            Is meer tijd achter de camera

Comment

zéér speciaal en geslaagd effect met die photomatix tonemapping ! mooi zichtje ook !
              ik ben je foto's nu aan het afschuimen, chris, en ik vind het uniek dat je die teksten er bij schrijft ! eigenlijk had ik ook beter via die weg wat toelichting gegeven :-) dan was ik ontsnapt aan één en ander :-) 'k ga nog wat verder kijken, want het is boeiend !
              gr
              annemie
              er is maar één weg ... en dat is vooruit !

Comment

Working...
              X