Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste sportfoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eerste sportfoto's

Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
    70-200
    zo laag mogelijk! Idealiter een 2.8 lens..
    Sluitertijd: is afhankelijk van de snelheid van de sport en of je juist de beweging wil bevriezen of niet.. 1/100 tot 1/500 voor wielrenners is volgens mij prima
    meebewegen of niet: Ligt aan je stanpunt. Bij 1 en 2 wel.
    Bij 3 moet je volgens mij continous focus aanzetten (heb deze optie niet op mijn bridge, dus weet niet zeker) omdat het scherpstelpunt kan verschillen op het moment van scherpstellen en afdrukken en een Burst schieten om zo te 'hopen' op een scherp schot.. Anderzijds kun je inderdaad ook de focus handmatig instellen door de lens op de M stand te zetten..

Ik zou denk ik werken op de A-stand, F-waarde zo laag mogelijk getal, ISO standaard ingesteld op 800(kan goed op de 450D) en schieten in RAW.
    Dat was het advies van een beginnend amateurtje

qua sluitertijd bij wielrennen ga ik me niet uitspreken, je kan altijd wel een paar testfoto's maken en instellingen wat veranderen aan het begin van de wedstrijd om zo een beeld te krijgen van welke combinatie mooie foto's geeft
    maar op burst schieten en hopen op een goed shot zou ik persoonlijk niet doen zeker niet met RAW foto's, je hebt achteraf niet alleen belachelijk veel werk om al je foto's die je niet gebruikt te wissen (van de 10 dat je zo neemt zal er misschien 1 of 2 goed zijn) ook heb je niet voldoende frames per seconde met een 450 en heb je waarschijnlijk dat ene goede shot gemist omdat het tussen 2 foto's in lag

beter focus op AI servo (volgt het bewegend onderwerp) en wat voor je je foto wil nemen al focussen met de servo dan blijft je renner normaal gezien scherp en dan afdrukken waar je hem hebben wil met veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel oefenen geeft dit wel goede resultaten
    investeer in wat goed lenswerk en je komt ook al pakken verder, zelf gebruik ik voor sport mijn 70-200L 4 usm zonder is (is was veel te duur voor mij, een statief is pakken goedkoper ) en ik behaal hier behoorlijk goede resultaten mee voor skifotografie, skate, bmx enz
    die usm maakt echt veel, niet enkel veel stiller (wat voor mij niet uitmaakt) maar stelt echt snel scherp en dat is wat je nodig hebt
    veel succes in uit te zoeken wat voor jou goed werkt
    wat achter het glas staat is belangrijker dan het glas zelf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
      Bij bewegende sporten moet je ook rekening houden met de DOF Uw toestel kan nooit de focus snelgenoeg bijstellen als er bv objecten van u of naar u rijden.
      De tijd dat jij scherp steld en afdrukt zijn ze al uit het gebied dat scherp is
      Dus is het een zaak om de dof te berekenen en de oneindige focus .
      Maar ik denk dat het nuttig zolu zijn om eens de theorie van de DOF eens door te nemen
      en dan kun je de plaats bepalen van het gebied waar ze scherp op de foto komen. Deze berekening kan je met de DOFCALCULATOR te vinden op Google.
      Robby
      De goede oude trick om op een punt in de weg scherp te stellen en dan af te drukken als de renner (of auto) op die plaats komt) ... begin ik zelfs niet meer aan, werkt prima hoor, maar vergt enorm veel oefening, die met de huidige dslr's niet meer nodig is vind ik.

Ik laat mijn 40D op AI Servo staan en die houdt perfect focus als de racewagens op mij afkomen ik zou je dit dan ook aanraden, en een 70-200 f4 IS lens kopen indien mogelijk. Ik gebruik de 2.8 IS versie en ben hier uitermate tevreden over, maar die is wel belachelijk duur natuurlijk.

Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
        De goede oude trick om op een punt in de weg scherp te stellen en dan af te drukken als de renner (of auto) op die plaats komt) ... begin ik zelfs niet meer aan, werkt prima hoor, maar vergt enorm veel oefening, die met de huidige dslr's niet meer nodig is vind ik.

Ik laat mijn 40D op AI Servo staan en die houdt perfect focus als de racewagens op mij afkomen ik zou je dit dan ook aanraden, en een 70-200 f4 IS lens kopen indien mogelijk. Ik gebruik de 2.8 IS versie en ben hier uitermate tevreden over, maar die is wel belachelijk duur natuurlijk.

Mark
        Bij mij is er wel sprake van geen budget meer over. Als 18 jarige ben ik al dolgelukkig met een 450D. Verder is die 70-200 lens een analoge lens die vroeger gebruikt werd op een Canon 1000. Als ik een beetje alles goed overlees moet ik gewoon mijn diafragma zo groot mogelijk openstellen terwijl ik mijn sluitersnelheid toch wat langer moet instellen. Maar dan vraag ik me af of dat wel scherpe foto's zal opleveren? En op wat moet ik mikken van de wielrenner? De heup?

Komende maandag zal ik ook aanwezig zijn op de Canalrally te Wielsbeke voor mijn eerste rally. Daar denk ik te shooten met mijn 70-200 op sluitersnelheid 1/600 ongeveer. Diafragma groot open en op AF Servo. Nog iemand tips?

Alvast bedankt!

PS: Mijn volgende foto's dat ik zal nemen, bv van de rally, mogen deze dan ook hier gepost worden? Want in principe zijn dat dan mijn eerste foto's niet meer...

PieterxJan
        Canon EOS 450D.

Comment

zolang je je als beginner voelt mag je hier posten.
          No rules. Great shots.
          -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
            zolang je je als beginner voelt mag je hier posten.
            ik zou het anders zeggen, je mag hier altijd posten
            Robby
            Minder tijd achter de computer
            Is meer tijd achter de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht

Mark
              We nemen de laatste foto aan de finisch.
              Je werkt daar met 158 mm en een f van 5,6
              de dof Calculator geeft dan het dichtste punt waar de scherpte begint op 18,5 en als verste punt waar je geen scherpte meer hebt 21,8 m Dan heb je een strook van 3,36m
              waar je alles als scherp kunt waarnemen. Als de sporter zich in deze zone bevind dan neemt men hem als scherp waar. Als men nu op een plaats staat waar regelmatig sporters voorbij komen dan is het toch niet zoveel werk om deze zone van scherpte te pepalen eventueel te markeren als dit mogelijk is, een statief plaatsen met het toestel.
              uw lens en diafragma instellen (Autofocus uitschakelen) zo ook natuurlijk uw andere parameters, en dan wachten tot een sporter zich op de juiste plaats bevind en dan afdrukken wat zelfs kan zonder in de zoeker te kijken. Is dit eenvoudig, nee, maar wie zegt dat fotografie eenvoudig is.
              Het probleem begint met de AF wanneer deze niet of niet goed werkt (heb ik voor gehad vorige week in Cuba) en je niet de methode kent om de dof te bepalen en handmatig scherpstellen te moeilijk is, dan is het handig om te weten hoe je de DOF moet bepalen, vooral bij sportwedstrijden
              Robby

Comment

We nemen de laatste foto aan de finisch.
                Je werkt daar met 158 mm en een f van 5,6
                de dof Calculator geeft dan het dichtste punt waar de scherpte begint op 18,5 en als verste punt waar je geen scherpte meer hebt 21,8 m Dan heb je een strook van 3,36m
                waar je alles als scherp kunt waarnemen. Als de sporter zich in deze zone bevind dan neemt men hem als scherp waar. Als men nu op een plaats staat waar regelmatig sporters voorbij komen dan is het toch niet zoveel werk om deze zone van scherpte te pepalen eventueel te markeren als dit mogelijk is, een statief plaatsen met het toestel.
                uw lens en diafragma instellen (Autofocus uitschakelen) zo ook natuurlijk uw andere parameters, en dan wachten tot een sporter zich op de juiste plaats bevind en dan afdrukken wat zelfs kan zonder in de zoeker te kijken. Is dit eenvoudig, nee, maar wie zegt dat fotografie eenvoudig is.
                Het probleem begint met de AF wanneer deze niet of niet goed werkt (heb ik voor gehad vorige week in Cuba) en je niet de methode kent om de dof te bepalen en handmatig scherpstellen te moeilijk is, dan is het handig om te weten hoe je de DOF moet bepalen, vooral bij sportwedstrijden
                Robby
                We nemen een hardloper die 25 km per uur loopt. Dit is ongeveer 7 meter per seconde. Dat betekend dus dat deze loper ongeveer een halve seconde in het scherptegebied zit en niet eens op het optimale scherptepunt.

We nemen een wielrenner die 50 km per uur gaat. Dit is ongeveer 15 meter per seconde. Deze is dus 1/4 seconde in het scherptegebied.

Een race auto die 200 km per uur gaat mag je zelf uitrekenen maar je zult op ongeveer 1/16 seconde uitkomen.

Jouw DOF berekening is overigens gebaseerd op een afstand van 20 meter camera tot onderwerp.

Als je 10 meter als camera tot onderwerp afstand neemt met dezelfde brandpunt en diafragmainstellingen dan is de DOF nauwelijks een meter (83 cm om precies te zijn)
                dan zijn de tijden resp. 1/8 seconde voor de loper, 1/16 seconde voor de wielrenner en 1/64 seconde voor de auto dat deze in het scherptegebied is.

Zelf werk ik op 200mm f4 en heb dan een DOF van 30cm op een onderwerpsafstand van 10 meter. Dan kun je niet anders dan met een goed AFvolgsysteem (AI servo bij canon geloof ik) en snel scherpstellend objectief werken.

Het is dus niet moeilijk maar schier onmogelijk om voor sportfotografie met een tele de door jouw beschreven pre-focus techniek toe te passen en toch zeker niet met focus lock of uit op een statief. Wielerkoersen spelen zich meestal niet af in een studio
                Last edited by KCfoto; 26 mei 2009, 21:56.
                Groetjes, KC
                www.sportbeelden.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
                  We nemen een hardloper die 25 km per uur loopt. Dit is ongeveer 7 meter per seconde. Dat betekend dus dat deze loper ongeveer een halve seconde in het scherptegebied zit en niet eens op het optimale scherptepunt.

We nemen een wielrenner die 50 km per uur gaat. Dit is ongeveer 15 meter per seconde. Deze is dus 1/4 seconde in het scherptegebied.

Een race auto die 200 km per uur gaat mag je zelf uitrekenen maar je zult op ongeveer 1/16 seconde uitkomen.

Jouw DOF berekening is overigens gebaseerd op een afstand van 20 meter camera tot onderwerp.

Als je 10 meter als camera tot onderwerp afstand neemt met dezelfde brandpunt en diafragmainstellingen dan is de DOF nauwelijks een meter (83 cm om precies te zijn)
                  dan zijn de tijden resp. 1/8 seconde voor de loper, 1/16 seconde voor de wielrenner en 1/64 seconde voor de auto dat deze in het scherptegebied is.

Zelf werk ik op 200mm f4 en heb dan een DOF van 30cm op een onderwerpsafstand van 10 meter. Dan kun je niet anders dan met een goed AFvolgsysteem (AI servo bij canon geloof ik) en snel scherpstellend objectief werken.

Het is dus niet moeilijk maar schier onmogelijk om voor sportfotografie met een tele de door jouw beschreven pre-focus techniek toe te passen en toch zeker niet met focus lock of uit op een statief. Wielerkoersen spelen zich meestal niet af in een studio
                  Dan is het een kwestie van af te drukken voor dat de loper in de zone is gezien de reactietijd van de mens en de snelheid van werken. Als je doel op 1mzit is het nog moeilijker maar dan gebruik je uw zoem ook niet op max. Als een race wagen voorbij snort tegen 300 per uur dan is hij ook voorbij voor je het weet met een grote zoom
                  laten we dan nog niet spreken over de beweging die je maakt met je camera.

Ik zeg ook niet dat deze methode voor alle sportevenementen bruikbaar is.
                  dit is één van de vele.
                  Sportfotografie is aartsmoeilijk en vraagt een grote voorbereiding,als je niet wil eindigen met Snapshots waarvan er al honderdduizend van bestaan of met foto's die onscherp,te donker ,te licht enz zijn
                  Robby

Comment

Dan is het een kwestie van af te drukken voor dat de loper in de zone is gezien de reactietijd van de mens en de snelheid van werken. Als je doel op 1mzit is het nog moeilijker maar dan gebruik je uw zoem ook niet op max. Als een race wagen voorbij snort tegen 300 per uur dan is hij ook voorbij voor je het weet met een grote zoom
                    laten we dan nog niet spreken over de beweging die je maakt met je camera.

Ik zeg ook niet dat deze methode voor alle sportevenementen bruikbaar is.
                    dit is één van de vele.
                    Sportfotografie is aartsmoeilijk en vraagt een grote voorbereiding,als je niet wil eindigen met Snapshots waarvan er al honderdduizend van bestaan of met foto's die onscherp,te donker ,te licht enz zijn
                    Robby
                    Dit is gel*l. Je hebt nl maar een zeer korte tijd dat de loper (de langzaamste in mijn voorbeeld) in de scherpte zone is. Ja natuurlijk moet je vooraf afdrukken maar het moet met een nauwkeurigheid (of tolerantie) van maximaal 1/8 seconde (bij een afstand van 10 meter) en dat is schier onmogelijk dus zit beginners dan ook niet te adviseren dit te proberen

Dit soort Kiekjes maak je echt niet met een statief en de AF op uit. (Exif: 200mm f2.8 geschatte afstand camera onderwerp 7 meter, DOF= 13 cm)
                    Last edited by KCfoto; 26 mei 2009, 23:03.
                    Groetjes, KC
                    www.sportbeelden.com

Comment

Dit is gel*l. Je hebt nl maar een zeer korte tijd dat de loper (de langzaamste in mijn voorbeeld) in de scherpte zone is. Ja natuurlijk moet je vooraf afdrukken maar het moet met een nauwkeurigheid (of tolerantie) van maximaal 1/8 seconde (bij een afstand van 10 meter) en dat is schier onmogelijk dus zit beginners dan ook niet te adviseren dit te proberen

Dit soort Kiekjes maak je echt niet met een statief en de AF op uit. (Exif: 200mm f2.8 geschatte afstand camera onderwerp 7 meter, DOF= 13 cm)
                      Dan zet je uw camera op continu opname en je maakt 2 3 4 of meerdere foto's achter elkaar.
                      Wat denk je dat de pro's doen.
                      Robby

Comment

Dan zet je uw camera op continu opname en je maakt 2 3 4 of meerdere foto's achter elkaar.
                        Wat denk je dat de pro's doen.
                        Robby
                        Ik weet heel goed hoe pro's dit doen

De AF op AAN en in de AF-C (continue of servo stand), de sluitertijd op gewenst niveau, belichting correct, en inderdaad continue afdrukken op een snelheid van 5 tot 10 foto's per seconde.

neem van mij aan dat het echt niet gaat met een manuele focus techniek. De snelste camera op 10 fps gebruikt nog steeds 1/10 seconde pauze tussen de foto's door en is dus te langzaam als je met manuele focus een "scherpte window" hebt van 1/16 seconde. De kans op slagen is dan gewoon veel te klein.
                        Groetjes, KC
                        www.sportbeelden.com

Comment

Ik weet heel goed hoe pro's dit doen

De AF op AAN en in de AF-C (continue of servo stand), de sluitertijd op gewenst niveau, belichting correct, en inderdaad continue afdrukken op een snelheid van 5 tot 10 foto's per seconde.

neem van mij aan dat het echt niet gaat met een manuele focus techniek. De snelste camera op 10 fps gebruikt nog steeds 1/10 seconde pauze tussen de foto's door en is dus te langzaam als je met manuele focus een "scherpte window" hebt van 1/16 seconde. De kans op slagen is dan gewoon veel te klein.
                          Tussen de tijd dat je toestel scherpsteld op dit snelle onderwerp en dat er werkelijkheid de foto wordt gemaakt zit er een bepaalde tijd tussen (reaktie tijd van het scherpstellen en van het nemen van de foto ) dit kan van toestel tot toestel zeer veel verschillen, soms een sekonde dan heb je ook onscherpe beelden.

De foto van de finisch was eigelijk geen goede keuze en daar heb je gelijk
                          We nemen de middenste. De renners nemen hier allemaal de binnenbocht. Dus deze afstand is exact te bepalen. Als je daar een strook hebt van bv mijn 3 meters breed, dan weet je dat elke renner zich in die strook zal bevinden als hij voorbij komt.
                          Dan stel je uw camera in zoals ik met een vaste zoom en diafragma. Dan is het toch gemakkelijker om hier een panning foto te maken zonder te maken te hebben met de reaktie tijd van het toestel.

Ik heb ook niet gesproken van exacte focus maar wel scherp waarnemen. Focus zit inderdaad maar op één plaats en is iets anders dan scherp waarnemen.
                          Robby

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PieterxJan Bekijk bericht
                            Bij mij is er wel sprake van geen budget meer over. Als 18 jarige ben ik al dolgelukkig met een 450D. Verder is die 70-200 lens een analoge lens die vroeger gebruikt werd op een Canon 1000. Als ik een beetje alles goed overlees moet ik gewoon mijn diafragma zo groot mogelijk openstellen terwijl ik mijn sluitersnelheid toch wat langer moet instellen. Maar dan vraag ik me af of dat wel scherpe foto's zal opleveren? En op wat moet ik mikken van de wielrenner? De heup?

Komende maandag zal ik ook aanwezig zijn op de Canalrally te Wielsbeke voor mijn eerste rally. Daar denk ik te shooten met mijn 70-200 op sluitersnelheid 1/600 ongeveer. Diafragma groot open en op AF Servo. Nog iemand tips?

Alvast bedankt!

PS: Mijn volgende foto's dat ik zal nemen, bv van de rally, mogen deze dan ook hier gepost worden? Want in principe zijn dat dan mijn eerste foto's niet meer...

PieterxJan
                            Lijkt me een goed plan. Als je wilt meetrekken dan kun je met je sluitertijd terug naar 1/200. Werk wel op continue opnames (burst) je maakt dan 3 foto's per seconde en is de kans dat er een mooie tussen zit wel wat groter.

Laat maar zien hier!
                            Groetjes, KC
                            www.sportbeelden.com

Comment

Bedankt voor de vele tips.
                              Maar even duidelijk maken. Ik heb nog nooit van DOF calculatie gehoord. Ik wist ook niet dat dat bestond als je met een 70-200 schiet. Uit alles wat ik hier lees vermoed ik dat ik het best dit zal doen:
                              * AF Servo
                              * Sluitersnelheid tussen 1/800 en 1/200
                              * Diafragma groot open
                              * Meevolgen
                              * ISO 100?
                              ...

PieterxJan
                              Canon EOS 450D.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PieterxJan Bekijk bericht
                                Bedankt voor de vele tips.
                                Maar even duidelijk maken. Ik heb nog nooit van DOF calculatie gehoord {Maak je hier verder niet druk over, je hoeft alleen te onthouden dat je scherptediepte-DOF kleiner wordt naarmate je met een groter diafragma of een groter diafagma werkt}Ik wist ook niet dat dat bestond als je met een 70-200 schiet.

Uit alles wat ik hier lees vermoed ik dat ik het best dit zal doen:
                                * AF Servo
                                * Sluitersnelheid tussen 1/800 en 1/200 {op sluitertijd voorkeuze}
                                * Diafragma groot open
                                * Meevolgen {als je sluitertijd langzamer is dan 1/500}
                                * ISO 100? {deze zal afhankelijk van het beschikbare licht hoog genoeg moeten zijn om je gewenste sluitertijd te halen}...

PieterxJan
                                {Heb nog wat aanvullingen toegevoegd}

Succes!
                                Last edited by KCfoto; 27 mei 2009, 14:50.
                                Groetjes, KC
                                www.sportbeelden.com

Comment

Working...
                                X