Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste sportfoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste sportfoto's

Zaterdag ben ik met mij nieuwe Canon EOS 450D naar de Dernykoers naar Waregem gegaan. Ik ben niet zeker of ik er meer dan 3 mag posten. Maar ik wi zoveel mogelijk kritiek erop krijgen om beter te worden. Enkel de contrastcurves heb ik een beetje aangepast in Photoshop.

1. Frank Vandenbroucke

Model : Canon EOS 450D
    ExposureTime : 1/100Sec
    FNumber : F5,0
    ISOSpeedRatings : 800
    FocalLength : 190,00(mm)

2. Brian Lingeel

ExposureTime : 1/200Sec
    FNumber : F5,6
    FocalLength : 135,00(mm)

3. Eindsprint (vlnr: Commeyne, Vanmarcke, Vandenbroucke)

ExposureTime : 1/200Sec
    FocalLength : 158,00(mm)
    Last edited by PieterxJan; 25 mei 2009, 20:45.
    Canon EOS 450D.

Re: Eerste sportfoto's

nu moede mij toch eens zeggen wa die 3 peetjes bij de eindsprint doen ...

Comment

Dat is een dernyrace. De renners moeten altijd achter hun gangmaker blijven.
      Canon EOS 450D.

Comment

Ik zou in ieder geval al 2 foto's weglaten of de moderator pakt je aan
        Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
        flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PieterxJan Bekijk bericht
          . Enkel de contrastcurves heb ik een beetje aangepast in Photoshop.
          Contrast is in mijn ogen nu te hoog.. Ziet er zelfs een beetje te erg uit nu... Ik vermoed dat bij het instellen van de contrasten je monitor niet gecalibreert is.. Dit is opzich wel belangrijk...
          Had dit tot voor kort ook niet en mijn afdrukken leken nooit op wat er op het scherm stond, nu eindelijk wel

compo's zijn verder wel leuk! Maar wel erg veel ruis wat denk ik komt door de contrastbewerking! ben benieuwd naar je EXIF info
          Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
          My flickr My site

Comment

EXIF info staat bij elke foto. Gelieve kritiek te geven! ^^
            Canon EOS 450D.

Comment

mis bij alle drie wa scherpte, vermoed bewegingsonscherpte.
              proberen nog kortere sluitertijden te halen.
              nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                mis bij alle drie wa scherpte, vermoed bewegingsonscherpte.
                proberen nog kortere sluitertijden te halen.
                Dat probeer ik. Maar ik heb nog steeds problemen met de belichting. Als ik dan de ISO hoger zet is het nogal korrelachtig. En met interne OF externe flitser lukt het niet om kortere sluitertijden dan 1/200 te halen. Ondertussen heb ik al wat meer en meer nagedacht over die onscherpte, heb ik mij ook wat beter geïnformeerd en heb ik om te testen vandaag een rijdende auto (+/- 90km/h) op de plaat vastgelegd. En met een kortere sluitertijd is het inderdaad ee stukje beter:

ExposureTime : 1/800Sec
                ISOSpeedRatings : 1600
                FocalLength : 132,00(mm)

Volgende week maandag zal ik ook mijn eerste rally gaan shooten.
                Canon EOS 450D.

Comment

Focal length 190, 135, 158, bewegende onderwerpen en ik vemoed niet echt veel ervaring met sportfotografie en je hebt de perfekte mix voor onscherpe foto's.
                  Sportfotografie vraagt wel wat oefening en kennis van de sport
                  Voor mij de foto van Brian Lingeel. vind dit wel een geslaagd compo met als enigste minpuntje, bovenaan wat meer plaats
                  Robby
                  Minder tijd achter de computer
                  Is meer tijd achter de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                    Focal length 190, 135, 158, bewegende onderwerpen en ik vemoed niet echt veel ervaring met sportfotografie en je hebt de perfekte mix voor onscherpe foto's.
                    Sportfotografie vraagt wel wat oefening en kennis van de sport
                    Voor mij de foto van Brian Lingeel. vind dit wel een geslaagd compo met als enigste minpuntje, bovenaan wat meer plaats
                    Robby
                    Kennis van de sport is er zeker. Ik ben nl een sportfreak. Maar ik vraag dus hier hulp hoe ik het het best zou aanpakken?
                    Welke lens? 18-55 of 70-200?
                    Welke f-stop?
                    Welke sluitertijd?
                    Meebewegen of niet?
                    Canon EOS 450D.

Comment

EXIF info staat bij elke foto. Gelieve kritiek te geven! ^^
                      Alleen een paar basisgegevens staan er bij. Als je de volledige exif in de foto laat is er veel meer van te zeggen. Minimale sluitertijd voor dit werk moet toch 1/500 zijn om er iets van te maken. Een panning vanaf de zijkant kan ietsje lager (1/250 maar niet trager).

Je kunt het best beginnen met sluitertijdvoorkeuze, 1/3 ev onderbelichten voor wat meer contrast (ipv shoppen) en als je camera het kan de auto iso regeling aan zetten
                      en.....

......heel veel oefenen.
                      Groetjes, KC
                      www.sportbeelden.com

Comment

Ok. Bedankt!
                        Enkel die EV vind ik nergens... :s
                        Canon EOS 450D.

Comment

Je moet een onderscheid maken tussen bewegingsscherpte of onscherpte en onscherpte door een slechte focus.
                          Bij bewegende sporten moet je ook rekening houden met de DOF Uw toestel kan nooit de focus snelgenoeg bijstellen als er bv objecten van u of naar u rijden.
                          De tijd dat jij scherp steld en afdrukt zijn ze al uit het gebied dat scherp is
                          Dus is het een zaak om de dof te berekenen en de oneindige focus .
                          Maar ik denk dat het nuttig zolu zijn om eens de theorie van de DOF eens door te nemen
                          en dan kun je de plaats bepalen van het gebied waar ze scherp op de foto komen. Deze berekening kan je met de DOFCALCULATOR te vinden op Google.
                          Robby
                          Minder tijd achter de computer
                          Is meer tijd achter de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                            Je moet een onderscheid maken tussen bewegingsscherpte of onscherpte en onscherpte door een slechte focus.
                            Bij bewegende sporten moet je ook rekening houden met de DOF Uw toestel kan nooit de focus snelgenoeg bijstellen als er bv objecten van u of naar u rijden.
                            De tijd dat jij scherp steld en afdrukt zijn ze al uit het gebied dat scherp is
                            Dus is het een zaak om de dof te berekenen en de oneindige focus .
                            Maar ik denk dat het nuttig zolu zijn om eens de theorie van de DOF eens door te nemen
                            en dan kun je de plaats bepalen van het gebied waar ze scherp op de foto komen. Deze berekening kan je met de DOFCALCULATOR te vinden op Google.
                            Robby
                            De DOF berekenen is veel werk als er een loper met meer dan 20/uur op je af komt (laat staan een race auto met meer da 200/uur).
                            Ik vertrouw dan toch maar op mijn AF en het volgsysteem
                            Groetjes, KC
                            www.sportbeelden.com

Comment

Welke lens? 18-55 of 70-200?
                              Welke f-stop?
                              Welke sluitertijd?
                              Meebewegen of niet?
                              70-200
                              zo laag mogelijk! Idealiter een 2.8 lens..
                              Sluitertijd: is afhankelijk van de snelheid van de sport en of je juist de beweging wil bevriezen of niet.. 1/100 tot 1/500 voor wielrenners is volgens mij prima
                              meebewegen of niet: Ligt aan je stanpunt. Bij 1 en 2 wel.
                              Bij 3 moet je volgens mij continous focus aanzetten (heb deze optie niet op mijn bridge, dus weet niet zeker) omdat het scherpstelpunt kan verschillen op het moment van scherpstellen en afdrukken en een Burst schieten om zo te 'hopen' op een scherp schot.. Anderzijds kun je inderdaad ook de focus handmatig instellen door de lens op de M stand te zetten..

Ik zou denk ik werken op de A-stand, F-waarde zo laag mogelijk getal, ISO standaard ingesteld op 800(kan goed op de 450D) en schieten in RAW.

Dat was het advies van een beginnend amateurtje
                              Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
                              My flickr My site

Comment

Working...
                              X