Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro?

Hallo,

ik had graag meegedaan aan de 'challenge' ivm macrofotografie.
    (Al besef ik wel dat ik niet zóveel kans maak, als amateur met m'n plat Sony'tje tussen die professionele 'dikke bakken'...) Maar al was het maar voor de 'kick'... Trouwens, wie wil er nu niet z'n kans wagen voor zo'n Sony alfa?!

Ik kan het maar proberen. Alleen... ik vind het nogal moeilijk om de grens te zien wat nu net macro is en wat niet meer... Ik heb wel wat foto's, maar ik zie zelf niet of ze nog onder de noemer 'macrofotografie' vallen.

Kan iemand helpen?
    Alvast bedankt!
    (tips altijd welkom ;-)

(Ik HOOP dat de foto's zichtbaar zijn)

[MOD Franciskine ]
    Ik heb je foto's achter een linkje geplaatst tot deze niet voldoen aan de forumregels.Ik raad je aan om de forumregels betreffende het posten van foto's eens door te nemen.
    Je foto's zijn nl. te groot in formaat. Gelieve de foto's te verkleinen naar de juiste afmetingen, zijnde max. 900pixels aan de langste zijde. Een goed programma om zowel de afmetingen als de bestandsgroote aan te passen is BD-sizer
    Hoe BD-sizer werkt zie je hier: klik
    Last edited by Franciskine; 15 mei 2009, 21:49.

Re: Macro?

De tweede foto (spinnenweb) is het best.

Comment

slechts 1 van de 3 foto's zichtbaar en ook veel te groot gepost.
      Misschien de forumregels even lezen. 900 pixels maximaal langste zijde...
      Al doende leert men...

Flickr

Comment

Zo zal beter zijn:

Comment

Nu zijn de foto's zichtbaar en goed van grootte.
          Als je wel weten wat wel of niet macrofotografie is, dan raad ik u aan om eens op het deelforum macro te gaan kijken. Daar vind je een wijde variatie van wat macro is en kan zijn.

De foto's die je hier plaatst.
          De eerste is mooi scherp en kan ik zeker wel smaken. Al krijg ik de indruk dat hij scheef is. (zie horizon)

2 en 3 missen scherpte. 2 vind ik een specialeke, maar ik zou de bovenste cm's eraf doen, tot ongeveer 1,5 cm boven het groene deel. Het spinnenweb dat in het lichte gedeelte hangt is zo goed als niet zichtbaar.

3 zegt mij niet zo veel.

Comment

even op weg helpen:
            Close up fotografie; loopt tot 1:1 vergroting.
            Macrofotografie; begint bij 1:1 tot 10:1
            vind de eerste de beste.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              even op weg helpen:
              Close up fotografie; loopt tot 1:1 vergroting.
              Macrofotografie; begint bij 1:1 tot 10:1
              vind de eerste de beste.
              grt,bouk.
              Ik vind dit een beetje een moeilijk te interpreteren regel, want wat is het formaat waarop je die regel toepast? Als ik een foto van mijn kat op 20cmx30cm afruk is de kat op de foto groter dan de echte kat, is dat dan ineens een macro?

Over de foto's: mijn voorkeur gaat ook naar de eerste.
              2 en 3 missen de nodige scherpte.
              Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
              vroeger op dit forum bekend als wAckO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wAckO Bekijk bericht
                Ik vind dit een beetje een moeilijk te interpreteren regel, want wat is het formaat waarop je die regel toepast? Als ik een foto van mijn kat op 20cmx30cm afruk is de kat op de foto groter dan de echte kat, is dat dan ineens een macro?

Over de foto's: mijn voorkeur gaat ook naar de eerste.
                2 en 3 missen de nodige scherpte.
                Tegenwoordig gebruikt men veel vaker digitale fotocamera's en is de vergroting van 1:1 nu in verhouding met je beeldchip. Alles wat boven de 1:1 vergroting komt is close up fotografie en onder de 10:1 vergroting is microfotografie. Omdat veel camera's een macrostand hebben spreekt men al snel over macrofoto's terwijl het dus eigenlijk close up foto's zijn. Voor het gemak spreken we nu dus van macrofotografie i.p.v. closeup fotografie.

Google
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Dank je voor de toelichting.
                  Er wordt dus erg vaak van macro gesproken als het eigenlijk geen macro is, want elk onderwerp dat groter is dan je sensor(bijvoorbeeld libellen en waterjuffers) kan dus nooit groter op die sensor staan dan in 't echt...
                  Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
                  vroeger op dit forum bekend als wAckO

Comment

Working...
                  X