Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret (kleine Lien)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portret (kleine Lien)

    Hallo allemaal,

    Ik ben hier nieuw op het forum, na veel te lezen en te leren zijn hier mijn eerste foto's. Heb mezelf wel moeten overtuigen om ze online te zetten.
    Opbouwende kritiek is zeer welkom.

    Kleine Lien:



    1/60, f5,0, iso 400



    1/50, f5,0, iso 100



    1/50, f4,5, iso 100

    Groetjes

    TTS
    Canon EOS 450 D - EF-S 18-55 IS

  • #2
    Re: Portret (kleine Lien)

    Goed dat je u zelf hebt overtuigd.
    Welkom en veel plezier hier op BD. Ook al ga ik uw foto's met de grond gelijk maken.
    Scherpte is een probleem. Dat komt door de lange sluiterstijd.
    Fotografie heeft licht nodig. 1/50s Iso 400 Dan ben je volgens mij serieus in den donker bezig. Dus zorg voor licht.
    Bij 2 en3 had je de sluiterstijd wat langer kunnen nemen omdat ze wat overbelicht zijn je had ook de iso op 200 kunnen zetten om zo de sluiterstijd te verhogen.
    Compo, er wordt van uitgegaan dat iets centraal stellen dit niet aangenaam kijkt.
    Dat dit geen absolute wet is bewijs jij hier.
    Foto 2 zou rechts een beetje ingekort moeten worden.
    Maar foto 1 en 3 staan centraal maar voor mij mag dat. er is daar evenwicht.
    Je hebt daar een dankbaar model. Komt spontaan over en geeft de indruk dat ze er plezier aan heeft. Er is ook een goede interactie tussen u en Lien iets waar vele fotografen jaloers voor zijn.
    Ga met Lien ergens heen waar er veel licht is en je gaat allebei nog veel plezier hebben.
    Spijtig dat mijn comment zo negatief is maar beter zo dan dat ik u onwaarheden zou voorschotelen

    Het zijn drie mooie foto's met een schattig model maar technisch moet er het één en het ander nog veranderen.
    Herdoe deze opnames nog eens onder beter omstandigheden, post ze nog eens ik wacht met ongeduld.
    Robby





    .
    Minder tijd achter de computer
    Is meer tijd achter de camera

    Comment


    • #3
      Re: Portret (kleine Lien)

      Zoals Robby zegt, welkom op het forum.

      Even mijn mening geven :
      Foto 1 : Inderdaad scherpte, maar ik zou zelf toch nog iets meer door de knieen gaan, het perspectief dat je hier genomen hebt zit niet echt lekker naar mijn mening, het lijkt wat geforceerd. Bij kinderen is het toch belangrijk dat je altijd alles zoveel mogelijk op hun hoogte fotografeert, je komt zo meer in hun wereld terecht zoals ze dat zeggen . Te centraal of niet ? Je kan erover discussieren, persoonlijk had ik haar iets meer naar links geschoven in de foto. Contact met de lens is toch ook wel leuk als het om 'geposeerde' poses gaat.

      Foto 2 : Compo doet het niet echt voor mij. Je hebt links en rechts teveel ruimte. Te centraal dus. En scherpte.

      Foto 3 : Vind ik eigenlijk de beste van de foto's ondanks dat ie het minst scherp lijkt. De pose is veel spontaner en de lijnen trekken je ook de foto in. Ik denk dat je foto hier echt wel sterker zou worden als je onderwerp wat meer naar rechts op de foto had gestaan en je de lijn van de brug onderaan in je rechterhoek had laten beginnen.

      In ieder geval... goed dat je jezelf hebt overgehaald en je kan alleen maar leren uit je fouten en commentaren. Je zal wel zien dat je foto's geleidelijk aan beter zullen worden naarmate je dit forum wat meer bezoekt en andere foto's en tips ook in acht neemt.

      Veel succes...
      Mvg,David
      [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

      Comment


      • #4
        Re: Portret (kleine Lien)

        Ik (als beginner) denk dat (de autofocus van) de camera bij de derde foto heeft scherpgesteld op de voorkant van het hek. Door het scherpstelpunt te veranderen of door handmatig te focussen had je dit op kunnen vangen en dat was het behalve de leuke foto die het nu al is ook nog een hele goede geworden .

        Comment


        • #5
          Re: Portret (kleine Lien)

          De eerste is een interessante foto om eens opnieuw te doen en een paar fouten weg te werken.
          Twee en drie vind ik maar kiekjes voor het album.

          In één staat het meisje te dicht bij de achtergrond (waarschijnlijk had je te weinig ruimte). Daardoor is de achtergrond helemaal scherp, en zie je de schaduw van de flits ook scherp afgelijnd.
          De achtergrond eerst strijken, nu zie onderaan je nog de vouwen en dat staat wat knullig. (een gekreukte achtergrond is niet noodzakelijk een bezwaar).
          De camera op ooghoogte van het meisje plaatsen, nu staat hij op ooghoogte van een volwassene en dat kijkt niet zo lekker in dit geval.
          indirect flitsen om de schaduwen en te harde belichting te vermijden. (Of continu licht gebruiken, is geen bezwaar bij zwartwit.)
          Laat haar eens in de camera kijken en bijvoorbeeld haar armen gekruist voor haar borst houden, en niet lachen, dan krijg je een modernere pose.
          Met deze tips gaat het al een heel ander portret worden.
          Succes ermee.
          Om een of andere reden doet ze me aan Alice, het lievelingsmodel van Charles Dodgson (alias Lewis caroll) denken. Bekijk die man zn prachtige foto's eens, misschien goed voor inspiratie.

          Comment

          Working...
          X