Sorry voor mij is dit geen portret maar gewoon een snapshot zoals iedere ouder er wel honderden heeft (mezelf inbegrepen, alhoewel ik serieus veel shots in de vuilbak durf kieperen). Afgesneden kin vermijden, geen interactie, slechte belichting, dus een snapshot, mijns inziens.
Portret = afbeelding van iemand (Woordenboek)
Fabienne voor mij een portret.
Ik ben niet zo voor afgesneden hoofden maar hier vind ik de verhoudingen zodanig dat ik het vind.
Cuddles heeft wel een punt met de afgesneden kin.
Wat mij wel stoort maar dat is een kwestie van smaak, is de overgang van links de warme kleuren naar rechts de blauwe koude kleuren, dat is een combinatie die mij niet bevalt.
Ik heb hem in grijswaarden gezet en dat vind ik beter.
Maar als ik het algemeen van de foto bekijk vind ik ze
Robby
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
@ cuddles: dit is de beginnershoek, geen showcase of beoordeling. In plaats van een toch ietwat bot neersabelen van de foto zou je ook gewoon wat tips kunnen geven om de foto te verbeteren.
Canon Eos 450D
Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM
Sorry voor mij is dit geen portret maar gewoon een snapshot zoals iedere ouder er wel honderden heeft (mezelf inbegrepen, alhoewel ik serieus veel shots in de vuilbak durf kieperen). Afgesneden kin vermijden, geen interactie, slechte belichting, dus een snapshot, mijns inziens.
Toch wel een ietsje arrogante opmerking als ik zie wat jij niet in de vuilbak heb gekieperd en ook best onder de noemer "snapshot" valt (zie hier)
Ik vindt posting van Fabienne zeer bewonderenswaardig omdat zij beslist heel wat inspanning geleverd heeft om een expressievol portret te maken:
- gebruik van bestaand licht
- hoofdlicht gebruiken als tegenlicht zodat een mooi modelé ontstaat op de naar de camera gekeerde wang (typische amerikaanse portretopname)
- perfect beheer van DOF (F= 5.6)
- ideale framing zonder vervorming met lichte tele (fokaal = 135 mm)
- verzorgde opstelling om geen storende achtergrond in beeld te brengen
Spijtig dat er een reflecterend element die blauwachtige invloed heeft op het oor en de hals.
Voor mij best te genieten en doe zo verder.
Gevoel is natuurlijk subjectief, maar ik heb hier absoluut geen snapshot gevoel bij.
Voor mij voelt de foto goed aan, het geheel is in balans en ik vind het koppie mooi los komen van de achtergrond.
Dit is slechts mijn mening, maar ik zou nog meer detail willen zien van het rechter oogje van Clement, volgens mij zijn dat een paar mooie kijkers. De rechterkant van de foto is mooi en warm, terwijl de linkerkant wat bleekjes en koud is. (beetje bijwerken? Ik ben daar niet zo in thuis)
Ik ben maar een leek, maar kan volledig meekomen in de analyse van kodachrome.
Dit is zeker een foto om te koesteren en je zal zien (dat is mijn ervaring) dat je bij elke nieuw poging weer wat oppakt, door de adviezen die je hier krijgt. Ze zijn voor mij heel waardevol, ik hoop voor jou ook! Belangrijkste is dat je veel plezier hebt in het fotograferen en dat is denk ik echt de key om steeds beter te worden.
Al met al vind ik hem voor iemand die ook net begint (verslafend he? )
Ik hoop dat je nog vaker van deze foto's plaatst, om te kijken of je ze NOG mooier kunt krijgen. Succes!
Hoi,
Fabienne... iedereen heeft wel wat gelijk. Maar aan de andere kant moet je je eigen stijl ontwikkelen. In de fotografie zijn er geen regels wel richtlijnen. Als je die nu volgt of niet maakt niet uit. Zo zal je van sommige voor deze foto wel wat harde kritiek krijgen en van anderen weer niet. Waarschijnlijk haal ik hier een hoop commentaren op mijn nek (oei,oei wat heb ik nu gezegd)
Voor mij is dit een goede beginners foto met opmerkingen. Afsnijden, ja is niet altijd aan te raden maar moet kunnen. Hier vind ik ook dat de kin wat veel is afgesneden. De ogen waren misschien beter wat helder geweest (vooral rechts)
De uitdrukking en sfeer is dan wel ok (voor mij althans, maar smaken verschillen).
Dus, niet opgeven, commentaar slikken (goed of slecht) en blijven foto's nemen.
VG Flash
Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .
@ cuddles: dit is de beginnershoek, geen showcase of beoordeling. In plaats van een toch ietwat bot neersabelen van de foto zou je ook gewoon wat tips kunnen geven om de foto te verbeteren.
Sorry als het bot overkwam, ik ben een ander soort forum gewend waar men wel wil bijleren door het geven en krijgen van beoordelingen, zonder op de tenen getrapt te worden. Ik moet nog wennen dat het op dit forum niet gewaardeerd wordt en ik zal me proberen aanpassen.
Doch, op de ene moment zegt men dat in de beginnershoek wel kritiek verwacht wordt voordat de stap gezet wordt naar fotobeoordeling, en nu mag het blijkbaar weer niet.
Tips om de foto te verbeteren: zorgen voor goede belichting, interactie met het model, geen kin afsnijden.
Toch wel een ietsje arrogante opmerking als ik zie wat jij niet in de vuilbak heb gekieperd en ook best onder de noemer "snapshot" valt (zie hier)
Henri
Beste, heb je al eens naar de datum gekeken van die link? Dat is een foto van vier jaar geleden, genomen met mijn allereerste digitaal toestel (G6) in auto-instelling. Toen was ik nog volledig nieuw in fotografie.
Pathetisch om in iemands history te gaan delven om een link van vier jaar geleden naar boven te halen. Maar als je je daardoor beter voelt, goed dan.
Cuddles, we gaan geen polemiek starten, en je hebt gelijk dat opmerkingen moeten kunnen. Maar zeker in de beginnershoek gaat dat voor mij gepaard met tips HOE aan die opmerkingen tegemoet te komen. Je zegt zelf dat je moet bijleren van opmerkingen, volledig akkoord, maar geef dan ook wat tips om dat proces de helpen.
Gezien fabienne in de beginnershoek post is ze (net als ik trouwens) een beginner, net als jij 4 jaar geleden Over 4 jaar post zij misschien ook betere foto's, met hulp van tips van anderen.
En dan nu terug nr de foto stel ik voor?
Canon Eos 450D
Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM
Beste, heb je al eens naar de datum gekeken van die link? Dat is een foto van vier jaar geleden, genomen met mijn allereerste digitaal toestel (G6) in auto-instelling. Toen was ik nog volledig nieuw in fotografie.
Pathetisch om in iemands history te gaan delven om een link van vier jaar geleden naar boven te halen. Maar als je je daardoor beter voelt, goed dan.
Ik had graag recenter werk van jou gezien maar de laatste bijdrage gaat terug tot 2006. Wellicht kan je nu eens een bijdrage plaatsen die aantoont wat je hier zoal geleerd hebt en hoe meestervol dat je dat in de praktijk hebt gebracht.
Je verweer "...zonder op de tenen getrapt te worden. Ik moet nog wennen... " lijkt me een nogal panische (of is het pathetische) reactie.
Ik vind de uitleg hier van dit forum niet logisch en vind dat dit zou moeten veranderd worden
"Beginnershoek Forum voor het tonen van uw éérste foto's of leuke snapshots welke je niet direct ter beoordeling wil aanbieden. Gelieve het aantal geplaatste foto’s per gebruiker te beperken tot één topic per dag!"
Wat heb je er nu aan als beginner, wanneer je een foto plaatst en dat je die niet moogt laten beoordelen, wanneer je letterlijk toepast wat hierboven geschreven staat.
Een forum waar een beginner zijn foto wel kan laten beoordelen is er niet. Waar is de logika.
Een ts'r heeft er niets aan wanneer je zegt mooi, lelijk, mega, te licht, te donker enz zonder dat je zegt waarom.
Maar voor mij ligt het grootste probleem bij de fotograaf zelf. Ik spreek nu uit eigen ervaring.
Men koopt een Porche, begint te rijden zonder dat men kan rijden, maakt een ongeval en vraagt dan hoe komt het. Hetzelfde geldt voor fotografie.
Het is ook aan de fotograaf om tenminste de basis van de fotografie te leren.
Dit is zeer goed mogelijk met het internet. Dit moet ook niet van vandaag op morgen maar beetje met beetje en dan ook gebruik maken van de goed onderbouwde comments als die er zijn.
Fabienne dit is geen aanval op u, je moet dit niet persoonlijk nemen maar dat is een algemene indruk die ik heb.
Wat niet onderbouwde comment is de volgende die ik gelezen heb
Titel van de foto "Wolkenpartij" comment van iemand " de wolken storen mij op de foto"
Dat moet je dan lezen als beginnend fotograaf.
Waar men ook rekening moet mee houden en dat heb ik al een paar keer hier gezegd, is
dat het in geschreven tekst zeer moeilijk is om iets te verkondigen omdat men niet kan gebruik maken van intonatie in je stem, bepaalde gebaren die je maakt, gezichtuitdrukkingen die bij een gesprek horen en nog andere waarmee je uw bedoeling kunt kenbaar geven.
Robby
Ik had graag recenter werk van jou gezien maar de laatste bijdrage gaat terug tot 2006. Wellicht kan je nu eens een bijdrage plaatsen die aantoont wat je hier zoal geleerd hebt en hoe meestervol dat je dat in de praktijk hebt gebracht.
Inderdaad, in 2006 ben ik van dit forum weggegaan naar betere oorden omdat het niveau en de verdraagzaamheid hier sterk achteruit ging. Af en toe kom ik nog eens kijken, maar de lange tenen zijn er nog steeds. Al wat ik geleerd heb, heb ik geleerd uit andere fora waar, zoals ik al zei, degelijke en oprechte kritiek wordt geleverd en waar men daardoor vooruitgang boekt.
Waarom zou ik hier foto's moeten posten, om me te bewijzen? Tegenover wie? Ik heb nergens beweerd dat ik 'meestervol' tewerk ga in mijn fotografisch werk, maar ik heb wel jarenlang bijgeleerd, info opgezocht, foto's onderworpen aan kritiek en de kritiek opgeslorpt en eruit geleerd.
Vind jij dan dat men geen kritiek mag geven omdat men zelf nog aan het leren is? Moet ik eerst 'jouw standaard' behalen vooraleer mijn kritiek waardevol kan zijn? Laat me niet lachen.
Je verweer "...zonder op de tenen getrapt te worden. Ik moet nog wennen... " lijkt me een nogal panische (of is het pathetische) reactie.
Al met al vind ik hem voor iemand die ook net begint
Helemaal mee eens
Minpuntje (opbouwende kritiek) : toch had ik één van beide ogen scherp(er) gewild
Technisch bekeken : in de EXIF merk ik een ISO100 bij een sluitersnelheid van 1/30
Beter ware een ISO 400 geweest die je dan een snelheid van zo'n 1/120 had opgeleverd (aangepast aan de 135mm brandpuntsafstand)
he jakkes, ik vind dit sneu voor de TS!!
Cuddles , moet dit nou echt?
Natuurlijk willen ook beginnelingen een eerlijke beoordeling. Maar de jouwe:
is een waterval van krachttermen en beledigingen, zonder dat je tips geeft aan de TS om mee verder te kunnen oefenen. Daar zit 'm denk ik de kneep. Jouw kritiek was niet degelijk, waarschijnlijk wel oprecht.
Het is heel makkelijk om een foto af te branden, maar des te moeilijker denk ik om goede feedback te geven. Gelukkig zijn er genoeg ervaren fotografen die nog steeds het geduld kunnen opbrengen om beginnelingen op weg te helpen. Neem daar een voorbeeld aan! Ik vind het zo jammer als een topic zo om zeep geholpen wordt. Het is eigenlijk ook een belediging voor de TS!!
En ik ben nu wel erg benieuwd naar een recente foto van jou Cuddles
Fabienne...
er staan genoeg tips van andere forummers, waar je wel verder mee kan. Want op zich is het een leuke plaat, waar nog het een en ander aan te verbeteren valt (belichting , de uitsnijding (die ik niet storend vind) en de kleurblans tussen rechts en links (warm-koud)
Succes en ik zie uit naar je volgende bijdrage!
Comment