Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rally Noorwegen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Rally Noorwegen

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
    Goh... als ik nu echt eerlijk mag zijn, hier wordt echt een stukje gemierenneukt. Allez... ik zal meedoen. Bij de eerste foto, het zwarte vlakje rechts onder wegclonen. Volgende keer ook nog wat opletten met de compositie. Man best niet te centraal plaatsen, maar in casu, beter ietwat naar links, met ruimte naar de open zijde.
    De tweede foto is genomen op 1/1000ste. Echte rallyfotografen zullen bij een dergelijke foto zelden een sluitertijd halen van meer dan 1/200ste, om de beweging die in de wielen zit, en die sneller is dan de frontale beweging, niet te bevriezen. Je werkt hier echter op 200mm, en als je dan nog een lens hebt die niet gestabiliseerd is, en zonder steun, is 1/300ste toch noodzakelijk om bewegingsonscherpte door het afdrukken te voorkomen. M.a.w. maak hem maar eens anders en scherp. Hier echter, krijg je toch nog het gevoel van beweging door de stofwolk achter de wagen. De eerdere opmerking over een stuk van de foto afdoen, mag je ZEKER NIET doen. Dit komt de compositie niet ten goede. Bovendien heb je links een afbakening van de piste nodig, en bij rally gebeurd dat in sommige gevallen door banden en de kleurrijke vlag hoort er ook bij. De auto staat sterk genoeg om meteen de aandacht te vragen.
    Bij de derde is door mij geen gezichtsbedrog, noch een slechte belichting te detecteren. Het is gewoon schaduw. Als je door de bomen kijkt zie je dat daarachter net nog meer licht is. De boom rechts vangt trouwens veel meer licht. De mensen staan een eind voor de wagen langs de piste. De wagen staat verder weg en gaat achter hen door rijden. Ik vind die foto trouwens heel goed. De lichten van de wagen vragen de aandacht op de wagen. Er zit diepte in tussen de bomen. De man in het fluovestje brengt dan weer de aandacht op het publiek. Je hebt in die foto drie elementen die meespelen en die op hun manier de aandacht vragen. Die foto is gemaakt op 1/200ste, en dan zie je dat ook daar de wielen nog niet veel beweging vertonen.

Van mijnentwege kan je deze foto's niet veel beter maken. Ik blijf ze heel goed vinden. Men kan altijd mierenneuken en muggenziften, maar als men dit doet moet men rekening houden met de omstandigheden en de foto grondig bekijken.
    Zoals ik eerder van de week elders al schreef... men beoordeelt momenteel strenger in de beginnershoek dan in showcase. Als dit de bedoeling is, dan gaat de beginnershoek m.i. totaal aan zijn doel voorbij. Deze foto's vind ik prachtig van tint, scherp en een heel goede weergave en van de sfeer, de rally en de omgeving. Voor mij is het een fotoverhaal in drie sterke beelden.

Tot slot, een randopmerking... als je een foto gaat veranderen, plaats hem dan hierna of zo, maar laat de originele foto's staan, zodat de commentaren die gegeven zijn, niet zinloos zijn.
    Festinalente als ik het verkeerd begrepen zeg het mij dan. Je zegt
    "Echte rallyfotografen zullen bij een dergelijke foto zelden een sluitertijd halen van meer dan 1/200ste, om de beweging die in de wielen zit, en die sneller is dan de frontale beweging, niet te bevriezen."

Ik zeg dat ik de foto goed vind maar dat ik de ronddraaiende wielen mis en of het bewegen van het dekor (Panning) om zo beweging in het voertuig te krijgen.
    Dit is volgens mij hetzelfde wat u zegt.
    Maar toch krijg ik de opmerking dat ik een mieren n, e u k e r ben. Ik kan hier niet meer volgen.
    Als ik had gezegd deze foto trekt op niks wegens de wielen dan was ik inderdaad te streng geweest maar nu
    Tenslotte neemt de ts er maar uit wat hij nodig heeft na evaluatie van heel de discusie.
    Robby
    Minder tijd achter de computer
    Is meer tijd achter de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
      Festinalente als ik het verkeerd begrepen zeg het mij dan. Je zegt
      "Echte rallyfotografen zullen bij een dergelijke foto zelden een sluitertijd halen van meer dan 1/200ste, om de beweging die in de wielen zit, en die sneller is dan de frontale beweging, niet te bevriezen."

Ik zeg dat ik de foto goed vind maar dat ik de ronddraaiende wielen mis en of het bewegen van het dekor (Panning) om zo beweging in het voertuig te krijgen.
      Dit is volgens mij hetzelfde wat u zegt.
      Robby... als je leest wat ik heb geschreven, was het waarschijnlijk onmogelijk, gezien de vereiste sluitertijd om de foto anders te maken. In mijn club zit een fotograaf die rally's fotografeert. HIj heeft vaak schitterende beelden bij, maar toch maar enkele hele goeie op een jaar. Da's dus allemaal niet zo evident. Blinkende wagens in de zon, laterale, frontale bewegingen (die geen panning toelaat, panning is lateraal), de positie die men moet kiezen (wat ik in deze foto's trouwens prachtig gedaan vind, zelfs rekening gehouden met het licht), m.a.w. woorden... ik wil het allemaal nog eens zien nadoen. 't Is precies of iedereen kan dat allemaal zomaar. Blij zijn dat je met een paar scherpe beelden thuiskomt, als je dit de eerste keer doet.
      Deze foto's verdienen m.i. eerder respect dan commentaar die er over gaat dat de foto's anders zouden kunnen zijn, maar als je gaat meten volgens de exif, dan toch net weer niet.

Mvg

Chris

Comment

Nog enkele foto's ivm die beweging, van stil naar bewegend...

Het voorwiel vertoont die onscherpte, achterwiel niet, wss omdat Henning het achterwiel blokkeert met de handrem.

Betere zijdelingse beweging, zie wielen. Niet zeker of achtergrond onscherp is door dof of panning. Ongelooflijk jammer van dat oranje bordje...

Wielen én achtergrond; jammer van onscherpte, compo en halve auto. Voor mij toch speciaal omwille van panning-effect en kleuren, top 10.

Als ik zo naar de exif-gegevens kijk, valt het op dat ik meer onscherpte krijg hoe later het wordt, maw hoe donkerder. Dat probeer ik op te lossen met langere sluitingstijden, met onscherpte tot gevolg in de meeste gevallen. Blijkbaar kan die "onscherpte" toch uitdraaien op iets artistiek...

Zal er in het vervolg op letten om bij dergelijke foto te experimenteren met sluitertijden en panning. We zien wel hoe het uitdraait.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
          http://forum.belgiumdigital.com/f45/...-a-250417.html
          Forum voor het plaatsen van foto's waar actie centraal staat: sport, beweging, .... Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Forum voor het plaatsen van foto's waar actie centraal staat: sport, beweging, .... Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Voor je een woord misbruikt ( mierenn u e ken) in mijn geval, zou je eens moeten gaan kijken naar de volgende links hierboven dan weet je wat ik bedoel met beweging en snelheid in een foto.
          Als je wilt weten wat ik bedoel zonder beweging en snelheid dan moet je eens naar deze link gaan http://forum.belgiumdigital.com/f80/...lo-250400.html en naar de foto van de onbekende nieuweling kijken.

off topic En wat je voorwielaandrijving betreft, je zult er geen wedstrijden mee winnen want het zal zijn alsof u geen snelheid hebt tegenover de echte racewagens. Eén ding zal zal wel in orde zijn op de foto's dat uw dekor zal bewegen maar dat is dan omdat je er in hangt
          Robby
          Nb Trouwens ik heb nergens gezegd dat het een slechte foto is

Je moet je niet zo aangevallen voelen hoor. Die 2de is gewoon een steengoede plaat voor iemand met een D40 die er nog niet zolang mee bezig is.
          Echter jij zei dat het was alsof de wagen stilstond, en daar kan ik me absoluut niet in vinden.

That's all.
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

eerste reeks.......gewoon het betere werk.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

De foto's uit je tweede reeks horen dan weer wel hier thuis, want je gaat hier in de fout met je witbalans (blauwe sneeuw) en het licht (onderbelicht). Het niveau van je tweede reeks is dus beduidend minder. Ze zijn helemaal niet slecht gemaakt, met een goeie scherpstelling en goeie compo's. In je eerste en tweede foto zit er nog beweging in de wielen, terwijl je daar sluitertijden van 1/640ste en 1/400ste haalt. De tweede geeft m.i. het best de beweging weer, maar er staan hier wel een paar storende elementen, zoals het fluo bordje en de man met het fluo vestje. Ik vind de eerste ook helemaal niet slecht, zelfs ook vrij spectaculair.

Over de onscherpte... panning is het volgen van een bewegend object, lateraal, dus van iets dat op een bepaalde afstand van de lens blijft, en daarbij langere sluitertijden hanteren.
              Sluitertijden van 1/10de tot 1/...ste zijn mogelijk, afhankelijk van de beweging van het onderwerp. Panning vraagt dus dat je scherpstelt op een onderwerp, en het onderwerp blijft volgen terwijl je afdrukt, terwijl dit onderwerp een laterale beweging maakt.
              In je laatste foto zit de scherpte net iets te ver naar achter m.i. en is ze misschien iets te beperkt. Hij is dan ook genomen op 1/50ste...

Comment

is een compleet plaatje op zijn zachts uitgedrukt zijn 3 sterke foto's

Comment

De eerste 3 foto's zijn gewoon hele nette platen. Mooi belicht en op de compositie gelet.
                  De sfeer van de rally wordt goed weergegeven en dat is toch waar je het voor doet vind ik.

De 1e en de 3e zijn wellicht nog wat sterker te maken door een beetje te croppen, (bij de eerste links en boven er wat af, bij de 3e rechts en boven er wat af) maar is zeker geen must.

Zet maar gerust dit soort platen in showcase dan vallen ze zeker op tussen de "standaard panning shots". Je aanvullinge laten zien dat panning beslist niet simpel is maar ook een kwestie van er veel maken en een beetje geluk, maar persoonlijk vind ik het oersaai, waar anderen er kennelijk nooit genoeg van kunnen krijgen.

Vooral anders dan de anderen blijven doen
                  Groetjes, KC
                  www.sportbeelden.com

Comment

Goede platen idd voor een beginner! amaai!

@ robbydorine. Wat kan jij uit je nek lullen! (sorry maar het moest eruit)
                    Dare to be different than the pack...
                    https://500px.com/pieter_73/galleries/random-landscapes

Comment

Working...
                    X